Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tekniker - H&Ö

1. Started by kopplingsschema,

är det skieltajåkkå, kaitumädno eller tavvaädno/råstoädno? //kopplingsschema

2. Started by leopardbotten,

Många på det här forumet beskriver råne älven som en kass flugfiske älv. Mina erfarenheter är tvärtom, en grymt bra älv när det gäller harrfiske. Jag besöker älven varje sommar ibörjan av juli. Jag fiskar i områdena över mourkaforsen, dock inte längst upp i systemet. Harrfisket kan vara mycket trevligt, men det gäller att hitta sina egna drömställen. Däremot har jag aldrig fått någon öring. Och jag har haft släkt som har fiskat i trakterna över Muorka sedan en lång tid tillbaka, men ingen av dem har krokat någon öring. Älven ska ju ha ett öringbestånd, och någon här på forumet skrev att det framförallt gällde trakterna över mourka. Konstigt att en själv aldrig sett röken…

• 31 replies
    • 30.6k views
  3. Started by Amd,

Hej! Jag ska köpa ett nytt spö, är Vision Toka klass 5 9fot bra efter öring och harr fiske, kan hända att kasta med stora stremers? Eller är klass 6 9 fot bättre? Mvh Amd

4. Started by Badkaret,

Efter att ha kört switch i över ett år nu så MÅSTE jag ändå fråga: är det bara jag som inte är frälst? Jag började experimentera med klumpar och fiskade enhands-skagit innan jag köpte mig ett switch-spö... Och kan bara konstatera att 11 fot är EN fot för kort om man vill köra underhands-kast med nån slags värdighet i behåll. 12 fot känns som den gyllene minimumlängden och då kan man lika gärna fiska ett riktigt 2hands-spö. Hur tycker ni?

5. Guest Nicklas_H
    Started by Guest Nicklas_H,

Här nedanför får du skriva vad du tycker är sveriges bästa harr vatten och varför ;D

• 77 replies
    • 21.1k views
  6. Started by carpenter,

Är lite sugen att testa denna metod. Att vissa verkar tycka att detta är mete skiter jag i Tycker det verkar som gjort för en massa lintrassel med dessa upphängare men det verkar vara effektivt. Någon som kan ta sig tid att förklara lite grundläggande info? Eller länka till någon sida. Har sökt men inte hittat något..... /Niklas

7. Hej! Var ute igår och fiskade i bäcken nära mig. Bara väldigt små öringar men kul ändå. Den största jag fått är väl strax över 20cm och många mindre än så. Hade väldigt svårt att sätta kroken med torrfluga. Hade säkert över 10 hugg men lyckades inte känna fisken på nåt av dem. Önskar lite råd om teknik. En hypotes jag har är att jag är för snabb (man blir så taggad) en annan att jag är för långsam ☺️. Hur som helst är jag tacksam för råd.

8. Hur tänker ni kring fiskedjup och val av spetsar/lina när man fiskar streamers i strömmande vatten efter öring? Varierar ni efter årstiderna? För havsöring så brukar ju så djupt som möjligt vara rådet på höst och vår, ska man tänka likadant när det gäller öringen i fjällen också?

• Like
    • 4 replies
    • 3.4k views
  9. Started by Lill-Niklas,

Jag och kamraten diskuterade senast vi var uppe om öringen kommer i steg. Jag får känslan av de vandrar mer enskild. Är de bra förhållande kommer så klart fler. Han verkade tro de vandrade upp i stim. Någon som upplevt stimm med vandringsöring som tar sig upp för strömmen?

• Like
    • 5 replies
    • 2.2k views
  10. Started by Troutdreamer,

Har stött på flera ggr som tips på forumet att fiska med muddler minnows och svart muddler när det börjar skymma, till större öring. Kör ni dem alltid förtyngda eller med sjunklina/spets eller drar ni dem i ytan med? Vilka storlekar räknas som stora muddlers? Hur fiskar ni dem, jämna drag, ryckigt, snabbt osv?

11. Hur skiljer ert fiske på stationär öring kontra lekvandrande? Är de samma ståndplatser för fisken? Kör ni samma flugval? Allmänna tips tas gärna emot, de är mest lekvandrande öring jag är kluven på!

12. Started by Ewadhagen,

Hej För någon vecka sedan fiskade jag och en vän Klumpströmmen utanför Bollnäs. Fiskade en del med torrfluga och testade en E12 har jag för mig. Problemet var att tafsen tvinnade sig som bara den! Ett par kast och sen blev allt trassligt för att tafsen hade snurrat ihop sig. Jag använder ingen loop-Knut för torrflugor utan knyter bara på flugan som vanligt, men borde jag använda en loop-knut när flugorna är hacklade på ett visst sätt? Är det bara min kastteknik som ställer till det? tacksam för tips! E

13. Undrar lite vad de som har kört länge och är erfarna fiskare i små bäckar efter öring vad ni använder för längd och diameter på tafsen när ni fiskar efter bäcköring. Kommer köra med ett klass 2 8,6 fot. MVH Patrik

• 3 replies
    • 1.1k views
  14. Started by Nilsson,

Har tidigare alltid kastat ca 45 grader nedströms och mendat uppströms när det är kallt i vattnet för att fiska långsamt och få ner flugan. Såg dock denna video för något år sedan och har sedan dess fiskat mer som Frödin rekommenderar. Dvs när det är kallt kastar man ändå ca 90 grader, håller spöt ovanför linan och dessutom går några kliv nedströms samtidigt för att få ner flugan. Sen man man ju även släppa ut lite extra lina när man håller upp spöt för att ev få ner ännu djupare. Vad har ni för tankar kring detta? Någon annan som fiskar så här?

15. Started by Tyrion,

Hej! För många år sedan så fiskade jag i en liten fjällsjö och fick tre öringar. En som var väldigt mörk, en guldfärgad och en silvrig. Jag tyckte att det var intressant och skrev till en biolog och frågade om hur det kommer sig att de ser så annorlunda ut. Om jag minns rätt så svarade han att öringen kan ”justera” sin färg efter vart de lever i sjön. Jag kan minnas fel dock så jag undrar återigen om öringen kan kan anpassa sin färg efter omgivningen överhuvudtaget eller om de föds silvriga/guldiga/mörkare etc och behåller samma färg livet ut?

• Thanks
      • Like
    • 9 replies
    • 3.5k views
  16. Started by Lodjur,

Åhoj! Ska åka upp till Hemavan och flyga ut med helikopter under v.28 (3/7 - runt 12/7) och vädret ser ut att bli ganska deprimerande. Runt 10 grader och molnigt med en del regn och stundvis starka vindar. Har haft lyxen att aldrig åka på riktigt fulväder på tidigare fjällsturer, snarare ofta att det varit för varmt. Men att avboka är inget alternativ, det är enda veckan som passar denna sommar. Behöver därför rikligt med tips på vad man kan behöva ha för att lyckas med fisket när den troligtvis inte kommer vara speciellt sugen på att vaka! För övrigt ett öring/röding vatten. Harr finns ej.

17. Jag var idag med om det sjukaste jag sett i min fiskekarriär hittills. Var vid kraftverksvatten tidigare idag och slängde ut en förtyngd muddler minnow med sjunktafs. Där var lugnt vatten som en liten vik in. Stod vid kanten på en liten stenhylla kanske halvmetern ovanför vattnet. När jag drog in flugan på första eller andra kastet så ser jag en gigantisk öring följa efter flugan när jag vevade in. Drog spöt i sidled sista biten framför mig, den gled efter och inspekterade men tog inte. Kastade försiktigt ut en till gång och samma sak, den följde flugan precis framför mig. Tog inte och sen försvann den. Glömmer aldrig den bilden, uppskattar den till säkert 70-80cm. …

• Like
    • 11 replies
    • 2k views
  18. Started by Lill-Niklas,

Tycker det talas mycket om riktigt tunna tafsar idag samtidigt som man ser fiskar tappas regelbundet på fiskefilmer. Jag känner absolut inget behov av fiska tunnare än 0.15 och kör oftare 0.20 till nymf och torrt när det handlar om öring och båge. Till streamer sällan tunnare än 0.25. Ni som förespråkar 0.10-0.12 har ni testat grövre eller går ni direkt på dessa tunna diameter och varför. Är det fler än jag som kör såpass grovt som standard?

19. Started by Kossu,

Tänkte kolla ifall någon har testat att använda en större flytande fluga följt av en nymf eller kläckare vid sjöfiske? Det jag tänkte använda är t.ex en fjädermygga följt av två stycken fjädermygg som är menade att vara under ytan för kunna ha flugan på tre olika djup på en och samma gång? Sedan tänkte jag att samma teknik kan fungera vid vulgatafisket då fisken kan gå för flugan i alla dess olika stadier samtidigt. Finns det någon som har provat på liknande vid sjöfiske? Hurdana resultat har det gett? Om ingen har provat det återkommer jag efter säsongen om hur det har gått

20. Ska uppåt landet igen imorgon och börja fundera på vad som egentligen skiljer en ståndplats för harr och öring. Desto mer jag tänker på det desto klurigare blir det. Inbillar mig att harren gillar lite lugnare vatten och även gropar men har ju många gånger fått öring på såna platser också och harrar på helt andra platser...

• 3 replies
    • 2.4k views
  21. Started by mboy,

Hej behöver lite hjälp här för att fiska streamers i lugn sjö efter öring vad för flug tafs e lämpligast? finns ju både taperade som det står flyt, intermidient, sjunk på. sedan har jag sett andra tafsar som säljs som det inte står sjunk, flyt osv på? Jag kör med flytlina idag med flyt tafs för torrfluga.

• 0 replies
    • 909 views
  22. Guest timtim
    Started by Guest timtim,

Finns det nån här som har bilder från Suorkejokk? Ska dit och fiska v32 och det skulle va kul att se lite bilder från detta område.

• 94 replies
    • 38.4k views
  23. Started by JSC,

Hur många fiskar trout spey, micro skagit osv Vilken utrustning använders du? Vilken fisk/fiskar inriktar du dig på? Varför gillar du det?

• Thanks
      • Like
    • 4 replies
    • 5.6k views
  24. Started by Lill-Niklas,

Hur brukar ni göra vid öringfiske i fjällen? Flera tacklade spön, exempelvis ett för streamers och ett för torrt/nymf? Brukar själv köra så men börjat tröttna. Blir oftast ett som blir liggandes i snåren någonstans.

• Haha
      • Like
    • 18 replies
    • 2.8k views
  25. Nybörjare som jag är så slänger jag ut några riktiga rookie-frågor till alla kunniga på forumet Funderar lite på fiskars sinnen... 1. Hur är det egentligen med att man ska vara tyst och smyga fram försiktigt när man fiskar? Har hört att bl.a. öringen är rätt skygg av sig och att man ska ha tunna tafsar, ej stå med solen i ryggen så man kastar skugga samt vara tyst. Lyckas rätt bra med de första två, men det är dessto sämre med att vara tyst Wikipedia har lärt mig att fiskar har öron, men hör dåligt samt att de har sidolinjer som känner vibrationer. Men hur mycket hör de när man står och gastar på land? Nu skrev jag i Harr och öringtråden då det är min främs…

• Like
    • 77 replies
    • 41.4k views

Recently Browsing 0

• No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.