Tekniker - Lax
496 topics in this forum
-
Denna sidan kan ge er en hum om hur vädret blir på er fiske resa. 10 dagars prognoser finns via sidan. http://www.yr.no Testa så får ni se.. (Lite mer detaljerat än Smhi, som oxå kan söka på norge) //Nicke
-
- 1 reply
- 46.1k views
-
-
Hej! Kan börja med att skriva att jag aldrig fiskat lax och inte vet värst mkt om detta egentligen. Har en kompis som vill släpa med mig på laxfiske i Örekilsälven och då jag ogärna lånar ett spinnspö av honom och helst fiskar med fluga om det är möjligt så undrar jag om det funkar med enhandsspö? Har ett klass 7 för mitt HÖ fiske och ett klass 9 för gädda, båda med IM lina. Jag kan tänka mig att alla kör med långa tvåhandsspön för att kunna kasta utan bakkast och lättare menda lina. Är jag rätt på det här eller blir jag begränsad på fler sätt? Har även en fråga om årstiden, i min värld (snål på kunskap om lax) så fiskar man lax tidigt på säs…
-
- 7 replies
- 1.8k views
-
-
-
En snabb fråga, hittade en oanvänd lina i gömmorna, ska man ha tippar på denna? Isåfall vilka tippar? Är till ett 14 fots spö.
-
-
- 1 reply
- 464 views
-
-
I somras var det svårfiskat i de svenska laxälvarna. Dålig uppgång, höga temperaturer och lågt vatten var några faktorer som bidrog till detta. De få fiskare vi träffade som fått lax hade fått dem på väldigt små och tunna flugor, typ en kon och åtta hårstrån... Vi ger inte upp så lätt, utan tänker göra ett sista försök innan säsongen stänger. Vi åker till Gaula sista veckan i augusti. Är det fortfarande dessa pytteflugor som gäller, eller hur ska vi tänka? Vilka "regler" finns när det gäller förhållandet vattenflöde, vattentemperatur och flugstorlek?
-
-
- 16 replies
- 3.5k views
-
-
Tjena Har fastnat totalt i laxträsket här uppe i norr Fiskar mycket i Torne,Lainio och även Kalixälven Jag fiskar i 99% djupa gropar men jag känner att jag inte riktigt kommer ner på djupet och har börjat fundera på rena sjunklinor med tunga sjunkspetsar Vilket då fått mig att inse att jag behöver gå upp i spöklass för att kunna använda dessa linor I flera fall måste jag dessutom kunna kasta ganska långt Jag är uppfödd med flugfiske längst kusten, där förerdrar man kortare spön med snabb aktion till sina tyngre sjunkande linor Detta tänket borde jag väl kunna ta med mig in i två-hands fisket? …
-
-
- 5 replies
- 1.3k views
-
-
Igår var första gången jag testade att köra med klump & runningline. Tycker tyvärr knuten stör rätt mycket när man ibland behöver dra in knuten genom ögglorna! Samt att det kan väl inte vara så bra för ögglorna heller! så vad för Knut är bäst ? Limma knuten eller köra med krymslang på ? Kom gärna med tips!
-
-
- 7 replies
- 4.4k views
-
-
Har sett de senaste åren (norgefiske) att folk fiskar flugan ganska olika i samma pooler. Så farten på vattnet i poolen spelar ingen roll. Själv fiskar jag i ganska små vatten 30 kubik eller mindre. Ofta flytlina. Den ena tekniken innebär kast som är lagda ganska långt nedströms och får en liten medning i starten. Resultatet blir en fluga som "hänger" på tafsen. Fiskar med huvudet motströms hela vägen, ofta riktat rakt mot toppöglan. Linan får nästan ingen båge och flugan fiskar relativt sakta genom poolen. Den andra tekniken som jag själv oftare utövar är tvärare kast omendat, några grader mer än 45 vinkel. Fluglinan får då en stor "böj" i strömmen. Flugan b…
-
-
- 35 replies
- 22.3k views
-
-
Vad använder ni för tafsar till era sjunklinor? Ska man använda vanlig otaperad, tapera själv eller köpa färdigtaperad kortare tafs. Någon som kanske har recept på tapering?
-
- 29 replies
- 15.5k views
- 1 follower
-
-
Vilken storlek/klass anser ni är bäst lämpad för laxfiske i Kalix och Råneå älv?
-
- 0 replies
- 947 views
-
-
Alla vi gamlingar som har hängt här på Edge under flera år har säkert en del trådar som vi minns alldeles extra väl. Skälen kan ju vara många - bra diskussioner, härliga berättelser, minnesvärda replikskiften, ämnen som gjort dig glad eller heligt förbannad... Snälla alla gamlingar, nu när vi äntligen har "fått bort" köp & sälj från förstasidan, kan ni inte scrolla ordentligt bland historiens vingslag bakåt i tiden så att vi kan visa alla nyare medlemmar här på sidan hur fantastiskt kul det här forumet en gång var? Själv tänkte jag spontant på dessa: "Laxtabbar" www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/123474-har-någon-gjort-en-riktig-laxtabbe/ "Kro…
-
-
- 7 replies
- 2.5k views
- 1 follower
-
-
Hej allesammans. Vill gärna ha förslag på en enkel men stark loop för backing till shootingline. Kommer köra Berkley 0.71 så vill gärna ha något som är rakt och ej trasslar i spöringarna. Samt förslag på en bra loop om man föredrar en annan från shootingline till shooting head. Tacksam om det finns länk till video eller bild på knuten med.
-
-
- 7 replies
- 3.4k views
-
-
Jag har köpt på mig många klumpar och många gånger har jag glömt att skriva vilken klump det är. Vikt och längd är förstås inga problem, men finns det något sätt att ta reda på sjunkgraden?
-
-
- 7 replies
- 1.6k views
- 1 follower
-
-
Hur håller ni ordning på klumparna? OM ni håller ordning på klumparna... Vilket förvaringssystem använder ni? Hur förvarar ni "lagerklumparna" hemma?
-
-
- 6 replies
- 1.5k views
-
-
Är det någon som vet om Hardy Scandi Rocket ska slut säljas? Ser att den sälj ut på många ställen. Tycker denna lina är kanon bra vore synd om denna linan försvinner och inte kommer i nya varianter. Är det någon som vet någon likvärdig lina som har samma tapering?
-
- 3 replies
- 1k views
-
-
Är det någon som provat att fiska lax med nymf? Om så vilken har fungerat?
-
-
- 6 replies
- 2.8k views
-
-
Hej. nogen som har et bra bud på bedste Line setup til Suldals lågen Norge ? ???
-
- 0 replies
- 975 views
-
-
Är det någon som provat genomskinliga/transparanta linor med monokärna av något fabrikat? Är de bra att kasta med? Tyckte förr att linor med monokärna kunde vara lite väl elastiska och svåra att kasta, de blir inte lika stumma som de med stum kärna.
-
- 1 reply
- 1.3k views
-
-
Hello Ville kolla vad ni har att säga mellan Vision Ace vs GL Scandi Vilket skall jag satsa på?
-
-
- 8 replies
- 1.2k views
- 2 followers
-
-
När jag kastar tvåhandsteknik från min fel sida får jag inget riktigt rakt utlägg på linan. Blir typ som båge från mig och uppströms. Vad fasiken gör jag för fel?? Händer ej med kast från min högersida. Hjälp!
-
-
- 7 replies
- 2.4k views
-
-
Är det någon som provat detta spö? Är det en svajmast?
-
- 1 reply
- 1.6k views
-
-
Vilket av Hardys tvåhandsspön tycker ni är bäst eller trevligast att kasta med? Hardy tycker jag gör väldigt fina spön.
-
-
- 16 replies
- 6.4k views
-
-
-
-
Har någon tips på hur man fixar till spön som glider isär när man kastar?
-
-
- 11 replies
- 2.9k views
-
Recently Browsing 0
- No registered users viewing this page.