Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tekniker - Lax

1. Guest flylax
    Started by Guest flylax,

När är bästa perioden för lax (flugfiske avses, som alla vet) : ;D

• 7 replies
    • 1k views
  2. Started by cobol,

I helgen ska jag för första gången beträda EM´s marker för lite laxfiske. Även det ska utövas för första gången..... Det blir mycket första gången men jag har en känsla av att jag inte kommer att vilja att det är den sista. Finns det någon som vet vad man ska sätta på tafsen? /cobol

• 6 replies
    • 1.2k views
  3. Started by iMikac,

Är det något som är värt ett besök? Hur är vattennivån m.m.......?

• 17 replies
    • 2k views
  4. Guest Ander__s
    Started by Guest Ander__s,

Verkar vara dunderförhållande för laxen 13-14 grader i vattnet, massor av vatten. Uselt med lax verkar det som, hoppas inte detta gäller östersjöälvarna generellt... :-

• 5 replies
    • 1.3k views
  5. Started by norway,

Tror vi fiskade 18 timmar på sträck en gång i tidig karriär kraftigt ovetande hur det hela ligger till, men kroken var ju i så :- Vad har ni pressat er till för sjukligheter i detta med tidsrymden ??? Norway

• 34 replies
    • 3.1k views
  6. Started by Sunray,

Så här när säsongen snart är igång på allvar tänkte jag att vi alla kunde behöva lite inspiration! Så nu är det alltså dags för skryt och skrönor - Vad är det ruggigaste laxfisket ni varit med om? Per dag, per vecka eller per säsong, välj själv! Ni kanske inte ens var med utan bara har hört berättat eller stått som fån och tittat på? Om det skall gälla mängd fisk eller storlek det är helt valfritt, ni får definiera "ruggigt fiske" som ni vill... Så, alltså, var inte blyga nu - kom igen och skryt! Tala gärna om älv och plats om ni törs! Får väl börja själv för att sätta bollen i rullning: 56 lax på tre man på en vecka + en del havsöring. Surna i augusti för dryga tio å…

• Like
    • 13 replies
    • 2.9k views
  7. http://www.sjff.no/sidene/index.php?id=9&subid=11

• 7 replies
    • 1.1k views
  8. Guest G4
    Started by Guest G4,

Hej. Var in och besökte Stokholmsflugfiskecenter. Såg där att dom hade platser kvar till fiske på Flaskhölen vecka 25. Jag blev väldigt sugen på att hänga med, har länge planerat att åka till Norge och fiska. Så tänkte höra mig för här om det är någon som känner till stället, är det något att ha? Man vill ju inte bli lurad till värsta skit hacket på sin första laxtur till Norge. Vore tacksamt om ni vill dela med av era erfarenheter till en stackars novis.

• 17 replies
    • 3.1k views
  9. Started by norway,

Just det, vad har flommen gjort för er ??? gett er lax, tagit husvagnen eran, spolat bort er färdväg till eller från fisket ? mm, mm. Flommen, den flommen, ingen går oberörd från den. Sjung ut laxlovers.

• 10 replies
    • 1.6k views
  10. Started by RECREDONE,

Har genom välinformerade källor fått information om restriktioner kommande laxsfiskessessong Det blir troligtvis under augusti totalförbud på lax från länsgränsen BD till Fällfors,medan catsh and release är tillåtet nedan Fällfors.Motiveringen till att inte c&r inte får förekomma ovan Fällfors är att dödligheten är för stor vid c&r.Varför inte samma dödlighet förekommer nedanför Fällfors är för mig ett mysterium.Det finns även sånna motiveringar att fångsterna nedanför Fällfors är för få beroende på att all laxs tas ovanför Fällfors.Detta bevisar att restriktionerna borde sättas nedanför Fällfors istället. Men den som vill kan ju själva titta på föregånde år…

• 25 replies
    • 3.3k views
  11. Started by stormogul,

hur ser grundreceptet ut för en laxtafs? Helst tredelad, inga krusiduller utan grunden som man sedan kan modifiera efter förhållanden.

• 15 replies
    • 2.5k views
  12. Started by stormogul,

Har redan ett 9,6 fot klass 8/9 som jag ofta kör en 10:a till då det är ganska snabbt. Har tänkte mig ett lite lättare också, typ klass 7 eller 8. Har då tänkt mig ett 10 fots vision 3zone, vilket talar för klass 7 och vilket talar för klass 8? Funderar också på ett Vision intro 9 fot klass 8, men det känns som om den där extra foten är rolig att ha när man drillar fisk. Det är tänkt att köras med på lättare sensommarfiske!

• 5 replies
    • 1.7k views
  13. Started by Mikate,

Jag och kompisen är lite oense om betydelsen av spöt när det gäller laxfiske. Enligt honom så blir det skitsvårt att få upp fisken om man kör med ett för lätt spö (jag använder ett #7 som han tycker är för lätt). Min åsikt är den att man bara har svårare att kasta tyngre grejer med ett lättare spö, men att det går att få upp fisken iaf, den enda risken jag ser är att tafsen kan gå av eller kroken sliter sönder munnen på fisken eftersom spöts "stötdämpning" inte fungerar så bra OM det skulle vara en riktig bjässe. Vad tycker ni? Funkar det att få upp en större firre utan att plåga den för mycket etc med ett #7 spö eller ska man köra med högre klasser? /Mika

• 8 replies
    • 1.4k views
  14. Started by Joakim Wallstén,

Hejsan! Vore kul att höra hur det går för er som kunnat börja fiska. Rapporter och iaktagelser och fångster.

• 5 replies
    • 1.4k views
  15. Started by Judas,

Skottlandtrippen blev en kanontripp. På 4 fiskedagar fick vi totalt 9 fiskar och själv hade jag flyt och lyckades landa 7 Springers mellan 4-8 kg, så man är rätt nöjd nu . Nu återstår bara framkallningen av typ 120 bilder och ett antal timmars redigerande av film. Roligast var dock att slå kompisen "AlbinoIngvarsson" på fingrarna. Han fick dock en 5-kilare så även han var nöjd.

• 40 replies
    • 4.3k views
  16. Guest Pietro Fitipapa
    Started by Guest Pietro Fitipapa,

Som det ser ut nu så har ju bygget av botniabanan snört av mer än 3/4 av älven i mynningen. Tror ni detta kommer att påverka uppgången? Jag menar, även om dämmningen rivs så måste ju älven störas av allt byggande, eller?

• 8 replies
    • 1.4k views
  17. Started by fredtrout,

Varför är det så att det uppenbara inte riktigt blir uppenbart förrän en känd fiskeskribent tar upp det? Hans artikel om korta kast i senaste FFA känns väldigt angelägen när så många främst verkar vilja kasta långt och tight med de dyraste spöna. Kan ju vara så att det är mkt lättare att diskutera prylar över nätet än fisketekniker. Prylar och kastteknik diskuteras ju i mkt högre grad än hur man egentligen får laxen att bita.

• 28 replies
    • 3.3k views
  18. Guest Flea
    Started by Guest Flea,

Körde ner till 12:an i mörrum i söndags, Så långt ögat kunde nå var stället fullt av spinnfiskande turister som bombade ut sin 30 grams drag gång efter gång.... satte mig ner i gräset och väntade nån timme... inte en käft roterade så jag gav upp. Körde upp till laxens hus för att kolla in 1:an, där möts man av samma syn flugfiskare med sina svindyra utrustninar som står och piskar vattnet utvadade till bröstet.... Är det alltid så här? Nybliven skåning.....

• 8 replies
    • 1.3k views
  19. Guest Flea
    Started by Guest Flea,

Hur fäster ni tafsen med fluglinan??

• 31 replies
    • 13.9k views
  20. Started by Braxen,

Hej Ska till Varberg på semester (badsemester med familjen) och funderar på att testa laxfisket i någon älv i närheten. Är det någon som kan komma med tips på älvar (eller åar kanske de heter???) i närheten av Varberg som kan fungera i mitten av Juli. Även tips på sträckor mottages tacksamt! mvh Mikael

• 4 replies
    • 1.2k views
  21. Started by M. Finn,

Vi är några glada amatörer som till sommaren för första gången tänkte göra ett försök på lax/havsöring och då i Byskeälven. När jag nu läser bindbeskrivningar för tänkbara flugor finner jag att många binds antingen som tub eller på olika alternativa krokar. Vad är skillnaden för fisketekniken och ev. resultat om du väljer samma mönster som tub eller krok ? Och enkel-, dubbel eller trekrok ?? Tips på några inte alltför svårbundna laxflugor för Byskeälven i juni ???

• 5 replies
    • 2.8k views
  22. Guest Springaren
    Started by Guest Springaren,

Var har ni planerat att firra lax i år? Jag skall fiska Ætran og Viskan føsta veckan i April (v14) se om man kan ha tur i år och få en April lax på væstkusten. Mørrum 3 dagar i slutet av maj blir det me.... årliga gutteturen sprit, fiske og massa dritsnakk... Ett par dagar till i Ætran blir det också... Veckan efter blir det øppningsveckan i Å-elven, Storlaksfiske utan dess like.... Grym ælv i sogn og fjordarna. Juli blir det fiske i Rosendalselva, Uskedalselva och Omvikedalselva. Fiske på hemmaplan Augusti blir det fiske i Orkla inte riktigt bokat nær men 2 veckor blir det i år. September e inge bokat en.

• 24 replies
    • 3.3k views
  23. Started by Tomas,

Är 2manna-hytterna fina där? Är det bättre än Flora camping?

• 7 replies
    • 2.3k views
  24. Guest Flea
    Started by Guest Flea,

Nån som tror sig veta??

• 11 replies
    • 1.4k views
  25. Guest Flea
    Started by Guest Flea,

Någon i kristianstad som känner för att göra öglor på en visionklump till mig?? Betalar givitvis för att slippa!! Vill helst ha det klart innan fredag den 7 april!! //Erik

• 4 replies
    • 869 views

Recently Browsing 0

• No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.