Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tekniker - Lax

1. Started by silvergrey2_0,

Någon som har testat denna lina VISION SPEY ACE sink 3för det tidiga laxfisket

2. Started by Laxarnas prins,

Jag startade mitt laxfiske för ca 18 år sedan. Då fanns det föga någon statestik på nätet. Det fanns inga forum där man kunde tala om var och hur man fått lax. Enligt mig var känslan alltid större då man fiskade lite ovetande i fråga om fångsstatestiken i den älv som man skulle fiska i. I dag står det ofta på nätet så fort någon tagit en lax och vips så blir det en uppsjö av fiskare där. Det filmas och läggs ut på forum och folk ser var hotspotsen är. Jag kan inte låta bli att tycka att det förstör känslan en aning. Jag vet att det kan vara bra för nybörjare men jag fick lov att lära mig att hålla till godo med de val av pooler som jag gjorde. Statestiken kan ta många fis…

• Like
    • 36 replies
    • 6.5k views
  3. Om man läser lite äldre engelsk fiskelitteratur så ser man ju väldigt ofta att gentlemännen använde upphängare, "dropper", vid sitt fiske. ( tex Crossley, Wood mfl ) Även den relativt kände Francis T. Grant körde ju nästan uteslutande med två flugor, oftast samma mönster men olika storlekar. Även mer nutida fiskare skriver om det i Trout & Salmon ibland. Här i Skandinavien har jag väl bara hört att det regelbundet användes ( används? ) uppe i Finnmark, bla har väl Lidman skrivit om det fisket i Neiden om jag inte minns fel. Är det nån av er där ute som regelbundet kör upphängare till lax idag? Erfarenheter?

4. Started by laxoholic,

Hej Mitt mål iår är att fånga en Byskelax. Men hur är mina odds då jag bara fiskar med enhands?? Har hört historier om grainlinor och tunga tvåhands vad gäller Byske. Är det ens värt för en enhands laxfiskar att besöka byske? När och var är chansen störst för mig isf? Min utrustning består av: Ett snabbt 10' #8 spö En passande bromsad Danielsson rulle med mycket backing. TripleD klumpar ner till S246 Tack för ditt svar Tight lines

5. Started by Laxarnas prins,

Kör ni olika om laxen är olika stor? Kör ni hårt, är ni milda och njuter av varje liten rusning? Blir ni uppjagade eller behåller ni ett hyfsat lugn? Är bromsen på rulle tufft ställd eller finliras det med handen?

• Like
    • 51 replies
    • 14.3k views
  6. Vi ska för första gången till Dee och fiska Invery beat. Jag känner mig helt oförberedd. Vilken obligatorisk litteratur finns? Jag gissar att Anthony Crossleys The Floating Line for Salmon and Sea-Trout är given.

7. Started by lassie,

Hej Har provat laxfiske på Cross Si Switch #7 med Zpey Unique klump #8 och #9. Fick inte balans i kasten. Någon som kan rekommendera en lina till Crossen? Lasse

• 12 replies
    • 6.8k views
  8. Started by Laxarnas prins,

Är det någon som vet om Powertaper flyt sjunk 7 har samma färg som Powertaper flyt sjunk 5?

9. Started by Papelione,

Vi sitter för tillfället på väg till Danmark och ska fiska havsöring och vi diskuterar huruvida polytafsen fyller någon vettig funktion vid laxfiske, min vän tycker det är hål i huvudet att använda dessa vad säger ni andra om detta. Använder du polytafs vid laxfiske? För och eventuella nackdelar

• 4 replies
    • 4.1k views
  10. Started by Itsflyfishing,

Test

11. Started by Bobby Dufva,

... för att få en lax. Dom rackarna nappar ju aldrig. Jag funderar på att köpa mig ett nät!

• 21 replies
    • 7.1k views
  12. Started by Noboat,

http://www.youtube.c...d&v=5XaojY7rF2M Kan inte riktigt bestämma mig för om jag beundrar metoden. Måste dock kännas brutalt.

• 17 replies
    • 7.2k views
  13. Är säsongen för 2011 färdigplanerad? Blir det många dagar i vadarbyxorna? Och vart går resan?

• 46 replies
    • 10.8k views
  14. I nuläget flommar det i många Trönnerälvar. Jag har fiskat efter många flommar i Trönnerlag. Jag kan bara minnas att fisket varit bättre vid ett, kanske två tillfällen. Min guru sa till mig "finns det ingen lax i fjord och hav så hjälper inte flommen". Vad har ni för erfarenheter av fiske efter flommar?

• 3 replies
    • 6.5k views
  15. Evidence of freshwater feeding by adult salmon in the Tana River, northern Norway In the River Laksjohka, a tributary of the Tana River (northern Norway), stomachs from 45 out of 133 adult Atlantic salmon Salmo salar contained food items of terrestrial and freshwater origin. In the neighbouring River Maskejohka, none of 18 sampled stomachs contained any food items. Källa: http://www.fishmadman.com/The_Surface_feeder.html OK nu är jag lite förvirrad. Ligger vi efter i Sverige på något sätt. Jag vet ju att några här på forumet fiskar med Hitch flugor och liknande men det verkar ju som om torrflugorna/hitchen är minst lika eller mer effektiv som vårt vanliga våt flug fiske…

16. Started by Laxarnas prins,

Hej. Jag tänkte lyfta det här med guidning vid laxvatten. Att få guidning kan vara avgörande då man kommer lite ny till ett vatten. En bra guide kan få dig att lyckas fortare. Men med åren har jag mer och mer insett att många av de guider som finns inte alls har värst lång erfarenhet eller god lokalkännedom. Jag har stött på en fiskare som kom med en guide till ett vatten, guiden pekade och "läste" vatten åt den novise. Guiden fiskade själv och var nog mer intresserad av att ta en larre än att guida. Vi som såg skådespelet upplevde att den novise samt guiden tappert kämpade men tyvärr utan någon större dialog. Min talföre vän frågade guiden om han fiskat mycket i gällan…

• 16 replies
    • 5.4k views
  17. Started by sageMannen,

När man köper nya fluglinor / klumpar så är inte alla försedda med trevliga öglor i ändarna. Jag har provat att ta bort en bit av coatingen och vika tillbaka dacronkärnan och därefter sytt fast kärnan i sig själv så att en ögla bildas. Lindat hårt genom att snurra trådhållaren runt kärnan och avslutat med lite lim och kletat på lite liqvisole. Problemet är att det är rätt pilligt och tar tid. Har även provat med färdiga flätor vilket går lite snabbare men jag litar inte helt på flätorna då jag råkat ut för en del som släpper. Alltså där själva öglan lossnar, den delen som skall vara färdig från tillverkaren. Hur gör ni andra när ni skapar öglor?

• 34 replies
    • 29.7k views
  18. Started by Sasko1,

SORRY, SKALL VARA LINVAL I RUBRIKEN. Av ren nyfikenhet så undrar jag vilka klumpar ni använder i Örekil vid olika vattenstånd, gäller både A & B sträckan. Ange gärna kubik & linval och berätta gärna varför ( hur ni tänker när ni väljer klump ).

• 3 replies
    • 6.9k views
  19. Started by Laxarnas prins,

Det är långt kvar till vi får äntra våra kära älvar. Flugorna är bundna, linorna och rullar är genomgångna. Allt är för min del klart men ändå åker man inte till Norge förrän till juniprmiären. Här på västkusten får vi inte lov att fiska i hav eller våra åar innan april. Abstinensen är påtaglig och vad gör ni för att dämpa den?

• 27 replies
    • 6.2k views
  20. Started by sageMannen,

Jag tänkte införskaffa lite nya klumpar till sommarens laxfiske. Är det någon som har några förslag på webbshoppar där man kan köpa på sig lite till ett bra pris?

• 6 replies
    • 7.3k views
  21. Vilken anser ni vara den mest meningslösa prylen för laxfisket? Själv skulle jag nog säga priesten. Bara tung och i vägen, helt meningslös. Det går lika bra med en liten sten eller gammal gren. Och hur svårt är det egentligen att hitta en lagom sten i Norge??? Nej, jag har skippat priesten och saknar den inte. (får ju inte så många fiskar heller iofs)

• 18 replies
    • 6.5k views
  22. Started by Laxarnas prins,

Jag har blivit varse att det kan vara trixigt att fiska lax på stora älvar. Ofta svichar flugan fram snabbt även då man mendar som en galen. Jag letar efter "bakfickor" numera men det finns ju inte bra bakfickor på alla sträckor. Hur fiskar ni på stor älv?

• 10 replies
    • 11.4k views
  23. Started by gustavh,

Är det någon som har något bra tips på hur man ska packa sina hårvingade tubflugor i flugasken utan att vingarna blir helt sneda och böjda efter en tid i asken? Antar att vingen rätar ut sig efter en stunds fiske, men jag gillar det ändå inte. Man lackar ju ur när ens fina hårvingar trycks ihop och demoleras till oigenkännlighet i flugasken.

• 10 replies
    • 6.9k views
  24. Started by Laxarnas prins,

Hej. Är det så att någon har någon egen teori som går lite mot någon av de traditionella teorierna krig laxflugfisket? Stämmer alla teorier? Är det någon som trotsat någon teori och haft medgång?

• 52 replies
    • 13.8k views
  25. Started by fiskaren,

Hej jag undrar om någon vet något ställe där dom har bra kast kurser för tvåhandspö.

• 7 replies
    • 4.4k views

Recently Browsing 0

• No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.