Tekniker - Lax
496 topics in this forum
-
hej jag har tänkt att köpa ett tvåhandspö.Så jag undrar vad för spö och rulle och lina jag ska köpa. jag har aldrig haft ett tvåhandspö tidigare. jag har bara fiskat med enhandspö i några år.
-
- 21 replies
- 7.8k views
-
-
Jag har under åren kommit på att laxflugfisket här i Sverige inte har någon bra tidsskrift. Flugfisketidingar har enligt mig sällan läsning om just laxflugfiske. Varför tror ni att det inte finns en laxflugfisketidning i Svea rike?
-
- 23 replies
- 5.5k views
-
-
Finns det statistik angående vilken tid på dygnet som laxen är mest huggvillig? Vilka är era egna erfarenheter??
-
- 5 replies
- 11.2k views
-
-
Hade tänkt mig prova det när jag åker på lax turne nästa gång,har aldrig tidigare testat det. Tips mottages gärna.
-
- 16 replies
- 9.8k views
-
-
Fick av en händelse syn på en gammal handtailor på tradera som jag ropa in. En gammal grej, inköpt på Strömvallssportfiske i Gbg för 50 år sen. Kan väl vara en rolig grej att ha tänkte jag. Men i tisdags var jag i Ätran och blötte flugan på ett ställe som har branta sidor och på kvällen där gick det en 40-45 kubik inkl Högvadsån. Det small på en liten lax på 5,5 kg som försökte slita sig och den hade god hjälp avströmmen, tänkte att denna ska jag ta med tailorn som jag hade satt på ryggen, färdigapterad, drillade färdigt och drog in laxen mot mej och la öglan om magen och drog till, den satt som berget om stjärtspolen. Fungerade klockrent. Rekomenderas om ni hittar någo…
-
- 3 replies
- 4.3k views
-
-
Har fått till mig att det finns en del varianter på hur man skall binda sin fluga på tafsen, vad rekommenderas!!!
-
- 7 replies
- 11.3k views
-
-
Hur stora tuber tycker ni är drägligt att kasta med enhandsspö?
-
- 3 replies
- 3k views
-
-
Jag skulle behöva en ny klump till mitt tvåhands. När jag köpte spöt och rullen fick jag med en flytklump och den funkar bra men nu är det så mycket vatten att jag skulle behöva nåt sjunkande. Vill inte lägga ut för mycket pengar och därför tänkte jag att jag kan kapa till egna klumpar från 2:a handssorterade linor. Då är bara min fråga vilken klass på linan ska jag köpa? När jag har kapat klumpar till enhandsspöt så har jag gått upp en eller två klasser, hur många klasser ska jag gå upp till mitt 13 fots tvåhands i klass 9-10? //David
-
- 7 replies
- 4k views
-
-
I bland kan man märka att prestigen blir tydlig hos vissa laxfiskare. Många vill vara lite unika och i vissa fall märker man kanske inte om man blir väl pompös. Prestigen har nog drabbat många av oss laxfiskare men visst är det så att vissa målar upp sig själva väl mycket, inte minst vid älvar och här på forumet. Känsligt ämne kanske men värt att bena lite i. Nu får man väl en känga men jag håller till godo. Tacksam om personangrepp uteblir i debatten. Vad tycker ni?
-
- 57 replies
- 7.9k views
-
-
Har skaffat mig en Danielsson L5W 6nine som jag tänker använda till en Lecie 11ft #8/9. Har lite svårt att bestämma mig för vilken backing jag ska ha till den. Räcker det med en 20Ibs backing till denna lätta tvåhandskombination eller borde man ha 30Ibs istället ? Själv vill jag helst satsa på 30Ibs men jag är lite osäker hur mycket som kan rymmas på rullen. Inbillar mig att minst 150m borde räcka men jag vet inte om jag får på så pass mycket 30Ibs backing ? Enligt Danielsson själva är Kapaciteten: WF8F-230m 20lbs. Grovleken på backing har ju gått ner iom dagens moderna typer av micro backing. Om ovanstående kapacitet är beräknad enligt äldre traditionell backingdiam…
-
- 13 replies
- 7.3k views
-
-
Har sett två filmer där man rifflar. I den ena filmen skall man ha kort tafs - annars sjunker flugan. I den andra skall man ha jättelång tafs för att inte skrämma fisk... Någon som har några erfarenheter?
-
- 10 replies
- 6.1k views
-
-
Hej är det någon som har erfarenhet av Guide Lines Triple Density. Jag har just köpt en intermediate-sjunk2-sjunk4. Kastar den som reklamen framhåller??
-
- 6 replies
- 2.9k views
-
-
Hejsan!! Nu när man börjar fått lite vårkänslor börjar det där riktiga suget komma , att det är drygt 2 månader kvar tills det "riktiga" fisket börjar i de norska älvdalarna!! Finns det fler som känner likadant o vad har ni för förhoppningar o vart inleder ni ert laxfiske?? Själv börjar jag i Orkla på en liten fin privat sträcka som man alltid längtar tillbaka till!! Inte bara för själva fisket , utan att få träffa den gamla stammen norrmän som har många storlaxar och historier att förtälja.... samt att få stå där vid 00:00 1 juni o lägga ut flugan utan att egentligen veta om det är nån lax i älven!! En härlig känsla i sig!! Sen om man även skulle få känna det där "…
-
- 266 replies
- 26.6k views
-
-
Hej. Visst är det så att det finns bättre och sämre pooler. Att "läsa" ett vatten är ett uttryck som vi ofta hör. Men vad är det vi läser? Om man kommer till en ny sträcka som man inte vet något om så tittar man efter vissa generella saker som strömmar, djup med mera. De flesta av oss har sett filmer om laxfiske och där upprepas samma visor om konsten att läsa vatten, de får lax på lax men ska sanningen fram görs dessa produktioner på som ovan nämnt riktigt bra pooler, där det mer handlar om att kasta ut flugan än om att "läsa" vatten. En norsk vän som växt upp vid älven och fiskat där sedan 50 år säger bestämt att laxen hugger i hela älven oavsett hur det ser ut. Denne…
-
- 98 replies
- 12.2k views
-
-
Vad får er att välja lina, är det kalla, snabba, varma, djupa, humusfärgade, grunda, segrinnande älvar. Eller är det någon annan vision som fäller ert avgörande i linval?
-
- 20 replies
- 7.3k views
-
-
Hej! Jag ska nu inleda min karriär som laxfiskare och ska då köpa ett tvåhands. Har hittat spö, rulle och klump till ett bra pris begagnat, men nu undrar jag om 13 fot funkar. Jag ska mest fiska i stockholms ström men kommer även bli turer till mörrum, ljungan och nyköpingsån. //David
-
- 63 replies
- 9k views
-
-
Har köpt ett GLX Classic 12,6" 9/10 och undrar vad man ni har för längd och tyngd på klumparna,har förstått att spöna är olika vad dom bär upp för vikt.
-
- 12 replies
- 2.9k views
-
-
Hej alla... Jag tänkte börja prova på flugfiske efter grov lax i starkt strömmande vatten (främst) typ i Lilla Edet. Jag har skaffat ett tvåhands Flextec Spey Caster Salmon 15" klass 10/11 och skall nu hitta rätt lina till detta... Rullen jag tittat på är en Vision Koma som jag har flera av till mina mindre spön och gillar bromsen på... Vad skall jag skaffa för lina till att börja med???
-
- 5 replies
- 2.8k views
-
-
Enkel fråga kräver enkelt svar!
-
- 44 replies
- 7.4k views
-
-
Letar efter en rulle till min nyinköpta Guideline LPXe 13´ #8-9. Någon med erfarenhet av Control rullarna i allmänhet och 7twelve i synnerhet ? Jag har sökt lite info om den här på forumet men hittar inte mycket. Det verkar snackas väldigt lite om dessa rullar ? Har jämfört den lite med andra Danielsson rullar vad gäller de tekniska bitarna och har noterat att förutom att den är tyngre så har den en ganska liten ytterdiameter, 96mm jämfört med H5D 9thirteen och L5W 8twelve som har 108mm. Enligt Danielsson är Kapaciteten: WF9F-339m 20lbs Hur många meter backing skulle den kunna rymma om man skulle använda 30Ibs backing med 9/10 klumpar på 10,5-12m ? Det känns som at…
-
- 2 replies
- 2.2k views
-
-
Tyckte nyss jag hade ett helt gäng frågor men kommer nu endast ihåg två av dem, nåja.. Bakgrunden är den, att jag i somras gjorde mina första tvåhandskast. Tyvärr blev det endast EN dags fiske i Gaula för att sedan resa vidare i andra "fiskeuppdrag". Nu är dock fiskelusten och fiskefrossan på topp och jag tänkte räta ut ett par frågetecken. 1. Ska hela klumpen och någon decimeter av skjutlinan vara utanför sista spöringen då jag gör ett underhandskast? Detta är vad jag tror men skulle behöva VETA När jag stod utvadad till midjan ungefär så var jag tvungen att dra in ett par decimeter av klumpen innanför toppspöringen för att få iväg kastet bra. Alltså är klumpen lite fö…
-
- 23 replies
- 4k views
-
-
Vad tror ni? Läste Pelle Klippinges artikel om kvinnor i senaste FFA. Bra artikel för övrigt men jag skulle gärna forska mer i doftteorin. Jag köper inte den alls. Att laxarna skulle känna skillnad på killar eller tjejer, nja.
-
- 19 replies
- 2.7k views
-
-
Hej! Har haft en hemsk statistik vad gäller fiskar som släppt i år. Ett antal fiskar har klivit av efter en kortare fight. Har filat krokar etc men oflytet(?) består. Behöver lite peppning, tips, tricks eller allmänt glada tillrop, så jag kommer ur svackan mentalt. Ös på! mvh Patrik
-
- 42 replies
- 6.7k views
-
-
Tenker å kjøpe en Power Taper Flyt/ synk 5 til min Sage Z- Axis. Hvilken lengde/ vekt på klumpen vil dere anbefale?
-
- 0 replies
- 1.2k views
-
-
Kanske en dum fråga men jag undrar om folk använder extra spolar vid Laxfiske och användande av olika klumpar ? Det känns som att man skulle behöva flera extra spolar om man använde en sådan till varje sjutklump man har ? Extraspolarna är inte direkt billiga och sen behöver man ha backing och skjutlina på varje. Hur gör ni, öglor på skjutklumparna för relativt snabbt byte mellan olika sjunkhastigheter eller använder ni extra spolar ?
-
- 1 reply
- 1.4k views
-
Recently Browsing 0
- No registered users viewing this page.