Klingor & Komponenter
534 topics in this forum
-
Hej igen! Funderar på att bygga ett spö i vinter på en Cts klinga. Klingan jag tänkte bygga på är Custom Affinity DQ 11' #1-2. Jag har några frågor till er som byggt på dessa klingor förut. Hur ligger klassningen? Vad skulle ni säga att det är för typ av aktion dessa klingor. Fått för mig att det är rätt snabba styva spön men tänkt använda lite tyngre lina för att få lite lugnare aktion. Var är det smidigast att köpa klingan? Fly fishing masters verkar sälja klingor är det ett vettigt alternativ? /Micke
-
-
- 19 replies
- 6.1k views
-
-
Har en klinga som behöver spöringar som skall se snygga ut. Vem kan fixa detta?
-
- 2 replies
- 740 views
-
-
Ute efter liknande korkhandtag, någon som vet var man kan få tag i det? övre: ca: 21-22 cm butt: ca:5 cm
-
-
- 9 replies
- 809 views
- 2 followers
-
-
Söker ett tvåhandsspö. Klinga eller spö. Helst en klinga/spö från Sage. En klinga eller spö på 13,0 till 13,6 fot i klass #8-9. En klinga/spö som är av modernare tid. Alltså max ett spö som kom i drift för max 8-12 år sedan. Nyare modell helt ok. Hör av er om ni har en klinga eller ett spöt till salu. Är inte beredd att betala ett överpris.
-
- 0 replies
- 256 views
-
-
Lite intresserad av att bygga ett spö med rakt sexkantigt handtag. Är det någon som vet om det går ett få tag på eller om det finns någon duktig spöbyggare som kan tillverka ett sexkantigt handtag. /Calle
-
- 1 reply
- 887 views
-
-
Trodde att det var färdigbyggt för min del men icke! Traditionen på den tråkiga julen brukar vara att bygga ett spö men nu borde det vara slut, det blir ju lätt för många. Ändock; visst är det roligt att både träna och fiska med spön av vitt skilda karaktärer...Dessutom blev jag nyfiken på en klinga som sas vara lite annorlunda: snabb men med en "själ". Kunde det stämma? Det är förstås en risk att köpa något okänt, som jag bara läst en del om och förvisso; om man inte gillar det färdiga spöt så får man knappt något (i Sverige i alla fall) om man försöker sälja det för få är så dumma (som jag) och chansar. Nåväl; spöt är färdigt och jag har provkastat det en kall och…
-
-
- 7 replies
- 1.6k views
-
-
Hej allesammans ska ta mig an att renovera ett gammalt Sage spö jag haft liggandes, ämnar byta rullfäste o korkhandtag. har köpt hem delarna men nu till frågan, klingan är drygt 9mm och handtaget 7mm invändigt. Gissar att jag behöver få upp det hålet till ca 9,5-10mm men hur brukar ni proffs göra? fila eller borra? vill ju inte gärna sabba handtaget genom att borra snett.
-
-
- 12 replies
- 1.7k views
-
-
Förslag på lack till spöringar. Tänkte använda lack istället för epoxy till några spön. Köpte en flaska som det stod Stoxdal Spölack på, men den skrynklar sig ju mer den torkar,(se bilden) Under varningstext etiketten visar det sig en annan klisterlapp där det står "Horse Driver, Vernice rapida per legature". Så den avstår jag. Samtliga lindningar skrynklade sig med ovan beskrivna lack. En minst 25 år gammal Hörgård Spölakk, funkar fortfarande som den ska, trots att den blivit lite seg. (se övre spödel) Samtliga lindningar med Hörgård blev bra. Tror inte Hörgårds går att få tag i längre, så om ni har förslag på lack som inte …
-
- 6 replies
- 2.7k views
-
-
Hittade klingor från Fishing Art. Någon erfarenhet av dessa klingor. https://www.fishingart.eu/
-
- 6 replies
- 1.1k views
- 1 follower
-
-
Skulle vilja ha lite tips på bra ställen att köpa grejer till spöbygge. Har köpt en del på https://www.hilevel.se/ , men det är mycket som är slutsålt. Beställde även från från https://mudhole.com/ , men frakten är ju grym. Någon som har några bra ställen att rekommendera?
-
-
- 1 reply
- 1.4k views
-
-
Då jag saknar 33% av mitt Sage G3 10150-3. (Toppen). Å misstänker att jag får svårt hitta nån beggad till ett 22+ år gammalt spö. Om än det säkert finns någon med knäckt botten eller mellan del där ute. Så tänker jag att det kanske finns fler spön med samma holk diameter (7.3-7.6 mm diameter) fast med annan längd, fabrikat, färg mm. Kvittar om jag bara kan få det hjälpligt funktionellt igen. Synd att ställa i skrubben bara. Uppskattar tips ,länk , råd, ja även avrådande 🙂 Sommarbild på Rpl 590-2 för skojs skull.
-
-
- 2 replies
- 1k views
- 1 follower
-
-
Någon på forumet som har erfarenhet av klingor eller spön från North Fork Composites? MVH Calle
-
- 5 replies
- 1.7k views
-
-
Någon som vet om Sage slutat sälja klingor ? Hittar ingen info på netet.
-
- 1 reply
- 1.4k views
-
-
Vilka verktyg och teknik skulle ni rekommendera för att borra håll i korkringar?
-
-
- 3 replies
- 1.6k views
- 1 follower
-
-
Hej! Har lite planer på att bygga ett lätt ca 10 ft tvåhandsspö, sk Trout Spey och skulle vilja få tips om lämpliga klingor. Skulle det fungera med en klinga för enhandsspö?
-
- 3 replies
- 1.7k views
-
-
Sökes: Loop Yellow Line blank - helst vikt # 3, # 4, # 5. Jag är också intresserad av andra vikter om någon har något tyngre ... mvh adrian
-
- 0 replies
- 1.6k views
- 1 follower
-
-
Vart köper man kolfiberholkar? Skall ha det till rullfästet på ett glasfiberspö.
-
-
- 12 replies
- 2.1k views
-
-
Har börjat bygga själv så jag funderar på om det finns någon klinga som bara blir liggandes. En hands, upp till klass 6, allt av intresse ? God jul på er!
-
-
- 7 replies
- 1.9k views
-
-
Hej! Någon som har lite loop-klingor liggandes till salu? ??
-
- 2 replies
- 1.4k views
-
-
Hejsan, Jag har kommit över en klinga som taperad enligt Hardy Marvel 7643 7.5 Ft 4 Wt. Men eftersom klingan saknar all information så undrar jag om det finns någon i forumet som vet vad avståndet ska vara mellan öglorna? Underbart om någon av er vill ge mig en stund av sin kunskap. Trevlig 4:de advent
-
- 0 replies
- 534 views
-
-
Hej. Någon som har koll på på one klingor.Ligger dom mellan mx och x? Med vänlig hälsning, Magnus
-
- 3 replies
- 1.9k views
-
-
Hej Finns här någon som har riktigt bra koll på hur man mäter ut var ringar m.m. ska sitta på Loop Yellow Line klass 8/9 i 9,3" Även om det finns någon som ligger på lite delar/tillbehör till dessa klingor som ni vill bli av med. Även om det finns någon som har koll på vilka alla olika modeller/klasser/längder som Loop släppte av sin serie Yellow Line? Dela gärna mer er om ni har någon sorts dokumentation, katalog eller annat från den tiden..
-
- 0 replies
- 665 views
-
-
-
Hallå Har beställt en CTS-glasfiberklinga (686 i shine) och funderat en hel del på rullfästet. Tänkte initialt på downlocking men efter att ha gått igenom Christian Högrens blogg och sett den här skönheten https://finetackle.blogspot.com/2017/06/where-would-we-be-without-carl-mcneil.html funderar jag på bara att köra cap and ring eftersom det blir så himla cleant. Hur bra funkar det med cap and ring på en sexa? På fiberglassflyrodders verka de flesta förespråka downlocking med skruvfäste för spön över klass 5. Spöet är mest tänkt för stora vatten / lite blåsigare förhållanden här i Jämtland. /John
-
-
- 4 replies
- 1.1k views
-
-
Hej på er ! Jag har inte varit aktiv på detta forum under en tid och nu är jag på G igen :-) Fick en sjukdom som sänkte mig totalt och nu efter operation och ett glädjande samtal med läkare kan jag lägga det helt åt sidan och börja med min hobby igen :-) Planerar nu en beställning från Cts på klingor ! Behöver du en klinga eller kanske en färdigt spö ? kontakta mig gärna på min mail juha.leinonen99@gmail.com Mvh
-
- 3 replies
- 6k views
-
Recently Browsing 0
- No registered users viewing this page.