Kringutrustning & Verktyg
43 topics in this forum
-
Kommer under hösten att lägga ner mitt spöbyggande efter 40 år. Det finns en bla en Rod Smit, motor dry stand, en hög med Gudebrod tråd A, floor enhands handtag, rullfästen och en massa mer. Är ni som intresserade av något så hör av er. Bilder fixas vid förfrågan. Varför jag lägger ner? Synen är inte längre vad den varit så det har blivit för svårt.
-
- 1 reply
- 294 views
- 1 follower
-
-
Hej var kan jag få tag på Pro wrap spölindningstråd oak leaf (grovlek a) Hi-level har ingen hemma, hittar bara från usa men frakten är ju löjligt dyr.
-
- 2 replies
- 1.3k views
-
-
Matt lack för lindningar. Vad rekommenderar ni som bygger? Finns matt epoxy?
-
- 1 reply
- 652 views
-
-
Hej. Jag är på jakt efter en spöbyggnadsmaskin i 2000-3000krr skiktet. Tex rodsmith eller ATC . Någon som har en som inte används? Eller vet vart man kan hitta? Mvh anton
-
- 1 reply
- 1.3k views
-
-
Hej! Ska köpa lina och rulle till mitt spö som jag inhandlat i förra veckan. Vilken rulle rekommenderas för bra balans och vilken lina har ni upplevt är skön att kasta detta spö med? Tacksam för alla svar!
-
- 3 replies
- 3k views
-
-
Hejsan, Jag tänkte skaffa mig en riktig spölindningsmaskin, har en manuell idag. Det enda jag sett tidigare som verkade hyfsat kvalitativ är pacbays rodsmith, men nu fick jag syn på att alps har en likande med tillsynen rejälare chuck och svarv-tillbehör, dock väldigt mycket dyrare än rodsmith:en. Finns det någon som provat båda eller kan avgöra om det är värt pengarna att satsa på en alps istället för en pacbays? Är det föresten någon som har en vettig maskin i garderoben så är jag spekulant. mvh Andreas
-
- 0 replies
- 4.1k views
-
-
Är det någon som kan tänka sig låna ut sin lackeringsmotor och ställ över en vecka i vinter? Just köpt ett spöbyggnadskit och är i behov av en motor och ställ, men känns onödigt att köpa sånt man bara ämnar använda en gång. Så, för att vara snäll mot miljön, plånboken och varandra.. Nån som kan tänka sig ställa upp? Jag finns i Solna, Sthlm
-
-
- 2 replies
- 5.5k views
-
-
Här vore det kul att se bilder på era hemgjorda lackmaskiner, eftersom detta verkar vara det mest diskuterade ämnet på denna arean. Det finns många beskrivningar, men ni vet hur det är med bilder som berättar... Är själv på g att bygga en nämlingen...
-
-
- 36 replies
- 42.5k views
-
-
Har idag köpt mig en lackerings-motor. :- Jag funderar lite på rpm, alltså varv per minut!!?? På motorn står det 36 rpm. Har vid ett tidigare tillfälle lackerat ett spö på en sk. snäckmotor, köpt på "Clas Ohlson" 1 rpm var det på den, kändes som det var i det "saktaste" laget, var väl på gränsen till att börja "droppa" sig. Jag undrar då om inte 36 rpm är för mycket??? Testar nu på en pinne till att börja med. Någon som vet??? :
-
- 26 replies
- 28.1k views
-
-
Er det noen som har en god løsning på et rack man kan slipe kork drevet av en drill? Prøvd å finne et drill drevet dreieverktøy men ikke lykkes. På forhånd takk! Sjekk ut bloggen min: www.urbanflyfisher.net
-
-
- 4 replies
- 11.5k views
-
-
Hej! Hittat en hylla som blir en bra början till lackmaskin.. Hyllplanen går att vika ner vilket också är bra men den är ganska precis 1 meter mellan dem yttersta hyllplanen och jag kommer behöva lacka hela spö samtidigt då jag bara har 1 lackpåse ( pasificbay travelpack) Tips på hur jag ska lösa det ;p? Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
-
- 0 replies
- 10.1k views
-
-
Satt å fundera på en spöbyggnadsmaskin å kom på iden att sätta fast en haspelrulle som jag tar bort spolen på och monterar en chuk va tror ni om detta? ;-) Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
-
- 3 replies
- 11.7k views
-
-
Ska ge mig på att bygga spö med en kollega och ska då bygga en egen lackeringsmaskin, eller iaf spöhållare! Hade tänkt bygga av 10mm MDF-skiva och en sådan här: http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=220403&title=Disco%20Mirror%20Ball%20Motor%20230V& Det jag undrar är, finns det några speciella mått man ska tänka på? Höjdmässigt menar jag. Hade tänkt bygga en mittenplatta där själva lindningarna och lackningen kommer ske med två stycken hållare med V-hack i sig för spöet. Hade sen tänkt ha en separat platta för själva motorn monterad så att man kan flytta den beroende på spölängd. Någon som har tips eller låter m…
-
-
- 35 replies
- 35.7k views
-
-
Funderar på att skaffa en sådan, priset är ju inte så farligt. Någon som provat eller äger en som kan delge mig lite erfarenheter http://www.hilevel.se/spobyggnads-maskiner/lackeringsmaskin-4-spon.html
-
-
- 6 replies
- 11.1k views
-
-
-
Vad använder ni för att "bränna" bort bubblorna när ni har lackat? Någon som har ett billigt tips på vad man kan använda?
-
- 10 replies
- 17.7k views
-
-
Tjo! JAg sitter och planerar ett eventuellt splitcanebygge, och de två sakerna som känns kniviga just nu är ovan nämnda manicker. Någon som råkar äga dessa, eller har tips på var man kan låna eller hyra av någon?
-
- 5 replies
- 14k views
-
-
Här är hur jag byggde min korkpress inte provat den på riktigt än. Men borde gå fint:) http://troutfever.wordpress.com/2012/12/09/korkpress/
-
- 8 replies
- 17.2k views
-
-
Hej! Håller på att planera mitt första bygge, vill såklart forma handtaget själv. Funderar på vad man skall svarva med. Vill helst hitta något som bara är att köra igång med. Dvs så lite fix som möjligt innan själva svarvningen kan börja. Vad rekomenderas? litet, 220 volt , ska klara av att svarva kork. Mvh Simon
-
- 17 replies
- 20.5k views
-
-
Jag letar efter en enkel elmotor 230V, gärna med steglös var talsreglering och remskiva. Skall bänkmonteras och användas till en enkel korksvarv. Någon som har en? Eller kan tipsa om en leverantör. Christian
-
- 20 replies
- 33.9k views
-
-
För ett par år sedan köpte jag en beg spöbyggnadsmaskin av en herre här på Edge. Den lindar, lackar och svarvar. Mycket nöjd! Idag fick jag hem lite uppgraderingar. En deluxe-version av deras chuck, en dubb och ett verktygsanhåll. Roligt blir ännu roligare!
-
- 7 replies
- 19.6k views
-
-
-
Håller på att bygga en spörullningsmaskin för att få lacken och torka jämt till mitt första ringlindningsprojekt. Jag är ju ganska förtjust i att bygga konstiga saker så jag funderar på om även lindningarna går att snurra på maskinellt. Har hittat fina ingredienser (fartreglaget från en gammal radiostyrd bil) till en gaspedal så jag funderar på att göra en enkel trampa där man kan justera farten från 0-60varv i minuten såväl framåt som bakåt. Backväxeln behövs ju om man ful-lindat och måste backa en bit... tänker jag... Förstås skall mojängen ha ett litet handreglage också så man inte behöver sitta med foten på pedalen medan lacken torkar. Hela eländet kommer att driva…
-
- 19 replies
- 25.4k views
-
-
Finns det en enda kotte här på forumet som har lindat eller sett ett spö med ringar fästa i holkens stödlindning. Enligt min erfarenhet (noll spön hittils...) kunde jag tänka mig att en ring rakt på holken rent av kunde vara skonsammare mot klingan än en ring precis efter. Målet är att få ett "renare" och lättare spö med färre lindningar. Å andra sidan så kan ju en enbent ring orsaka en viss belastning på röret också förstås. Men inte tusan borde väl det räcka för att spräcka en holk? mvh.FF
-
- 15 replies
- 19.8k views
-
-
Hej! Jag har en fundering, jag ska nu lacka mina lindningar med Flex coat lite. Min fråga är hur lite lack man kan blanda på en gång, läste i beskrivningen att de rekommenderade minimum 2cc vilket skulle leda till att jag som ska lacka ett 4 delat spö måste köpa en sats med lack till??? 4x2 lackningar a 4cc=32cc endast 24cc i förpackningen??? Tacksam för era synpunkter och erfarenheter! M.v.h Daniel
-
- 2 replies
- 14.3k views
-
Recently Browsing 0
- No registered users viewing this page.