Praktisk flugbindning - Övriga
1,075 topics in this forum
-
Tänkte skaka lite liv här nu, när vintermörkret lagt sig. Det funkar på följande sätt: Jag lägger ut en bild på en fluga med tillhörande mönster: Superpuppan Krok: Torr Hackel:Svart tupp, bundet över hela kroppen och sedan klippt på över- och undersidan Kropp: Flyrite 2/3 Olive & 1/3 Orange Så, nu väljer jag en fluga som näste man ska binda, fota & lägga upp med mönster. Flugan ska alltså vara bunden av den som svarar och mönster måste följa med. Hemgjorda mönster som är hopplösa att uppbringa för andra kan vi hoppa över, likaså lax & h/ö flugor, då dessa har en egen area. Nästa fluga ska vara en Elk hair caddis Kommentarer kan vi ha i den här tråd…
-
-
- 173 replies
- 106.6k views
-
-
Citat från: GomaD skrivet idag kl. 10:45:06 Japp, håller med dig. Gjorde en E-12:a i söndags p.g.a. denna tråd. Annars e motivationen just för flugbindning hel-kass nu. Men man tittar i denna tråd å det börjar hända saker. Snart ger jag mig åxå in i leken. ;D
-
-
- 191 replies
- 79k views
-
-
Skandinaviska sidor Bigsalmon -Johan Nygrens hemsida med vackra bilder och fina mönster (sve.) Danish flydesign -Hemsida med en del matnyttigt om man letar runt lite (dan.) Elmer fishing -Ulf Hagströms klubbsida innehållande en hel del flugbindning (sve.) Flueasken -Poul Slots sida med mängder av mönster (dan.) Fluefiske.net -Många mönster och intressanta artiklar (nor.) Fluefiskesiden -Många mönster och en hel del steg-för-stegbeskrivningar (nor.) Fluepapiret -Hemsida med många mönster och artiklar (dan.) Flyzone -Fin hemsida med bla. bilder, gäddflugor och whisky (sve./eng.) Kystfluer.dk -Dansk hemsida med riktigt fina kustflugmönster (dan.) Laszlo Szabo -Kanonsida med …
-
- 0 replies
- 28.5k views
-
-
Idag har jag bundit: Kläckande Danica (Modifierad Steve Thornton fluga) Kläckande Forsslända (Klinkhammer variant) "levande" nattsländelarv Gul forsslända (med ett sjärtspröt för mycket ) Sötvattensräka
-
-
- 5k replies
- 1m views
- 13 followers
-
-
Halloj, Binder väldigt mycket men tyvärr allt för lite zonker-flugor. Tänkte binda upp lite inför sommaren nu. Krokflugor i storlek 6,8,10, inte allt för stora. Brun, svart, samt någon mellan-grå (inte för ljust eller för mörk) naturfärger. Tar gärna emot tips på vilket material jag ska köpa samt vart jag kan hitta det. Alt om någon säljer här. Gärna så "premium" som möjligt. Tack på förhand.
-
- 1 reply
- 174 views
- 1 follower
-
-
Höst är lika med svala dagar med stilla vattenytor och lugnt vakande regnbåge och öring. Det enda som finns på vattenytan är fjädermyggor och en och annan kraschad geting. Det här fisket passar mig som hand i handske, och jag måste erkänna att jag längtar en hel del till dessa dagar. Om det är sittande i en flytring eller utvadad i det kyliga vattnet spelar ingen större roll. Flugmönstren är de vanliga - Buzzers, Palomino Midges och Griffiths Gnat. De fungerar alldeles utmärkt, men det vore roligt med lite nya mönster, både att binda och att fiska med. Så ös på med mönster du brukar fiska med, eller tänker fiska med för första gången i år. Om de fungerat för dig e…
-
-
- 39 replies
- 33.7k views
- 1 follower
-
-
Så vilken sorts fjädrar använder man till vingarna på en Adamsfluga? Jag kan inte hitta de där fina rundade fjädrarna någonstans. Mvh
-
-
- 33 replies
- 1.2k views
- 1 follower
-
-
Men, nu har jag missat tre fiskar på raken på samma mönster där kroken hänger i en flätlineögla bakom skaftet. Börjar misstänka bindtekniken med krokmonteringen. Är det någon mer än jag som haft liknande problem?
-
-
- 4 replies
- 689 views
-
-
-
Hej på er! Det jag gillar med att binda realistiska flugor är att man får tänka mycket kring metoder, material, bindtekniker osv. Att förkovra sog i insekternas värld är heller aldrig fel. Resultatet är inspirerande kusar som lämnar städet oc i slutändan blir man både bättre fiskare och flugbindare. Här är ett bi, inget jag skulle få för mig fiska med även om det går. Kul och bra träning att binda. Jag drar igång den här tråden och hoppas fler fyller på med realistiska flugor, fiskbara eller ej, spelar ingen roll. Skitbindning på er!// Wilson
-
-
- 65 replies
- 27.4k views
-
-
-
Hej, tänkte prova och binda några "Jigg-nymfer". Har sett många fina bilder på dessa. Nu undrar jag, ni som binder dessa, vad använder ni för krok och skalle och var köper ni dessa? /Tommy
-
- 4 replies
- 1.7k views
- 1 follower
-
-
Hur snabb kan man bli när man serieproducerar? På fem exemplar sjönk tiden från 7 min 6 sek till 5 min 56 sek. Svart Woolly Bugger Krok: Stl 6 Förtyngning: Ca 10 varv medium blytråd Stjärt: Svart rävhår Kropp: Svart chenille Ribbing: Rund/oval silvertinsel Kropps- och fronthackel: Svart tuppsadel Hur lång tid tar det att binda nr 10...?
-
-
- 18 replies
- 3.1k views
-
-
Vad har ni för favoritmönster när fisken tar nymferna? Det verkar som om nymfen i regel mörkare än den vingade insekten. Det borde inte vara alltför svårt att få till en någorlunda realistisk nymf utifrån originalet. Typ tunt dubbad och ribbad bakkropp, kraftigare torax med vingtäckare av t.ex. fasanstjärt där fjäderspetsarna också kan tjänstgöra som ben.
-
-
- 4 replies
- 9k views
-
-
Här kommer en riktigt fin bindvideo på ett av världens bästa öringmönster.
-
- 2 replies
- 2.7k views
- 1 follower
-
-
Hej på er alla kunniga flugbindare. Jo det är som så att jag har väldiga problem med att vingen på mina egenbundna tubflugor slår sig runt kroken 2 av 3 kast och jag blir fanken galen på detta! Har tittat på köpta tuber och gjort med undervinge och allt så dom ser likadana ut men mina flugor slår sig bra mycket oftare än på köpta flugor. Binder mest typ Samuri mönstret. Så snälla kunniga personer ute i landet vad är det jag missar och gör fel på?? Har testat flera olika material på vingen också men det blir ingen skillnad tycker jag. Ps har mest fiskat dessa med enhandsspö men om det vore alla luftkast så borde ju vingen slå sig likadant med …
-
-
- 12 replies
- 4.2k views
- 1 follower
-
-
Hej Alla mina olika gummiben är väldans sladdriga. Letar nu efter gummiben som är lite styvare i materialet och inte bara hänger rätt ner från flugan Så har ni tips på tillverkare mottages detta gärna. Mvh Erik
-
-
- 3 replies
- 3.2k views
- 1 follower
-
-
Äntligen har jag kommit över några puppor av släktet Ismo ;D Frågan är hur hur denna balsa eka ska fiskas ??? Räcker det med att slänga puppan i vattnet eller ska den fiskas på ett speciellt sätt för att vara effektiv?
-
-
- 25 replies
- 6.1k views
- 2 followers
-
-
Tjena, undrar om nån har läst den boken o isf vad tycker ni om det?
-
- 1 reply
- 3.2k views
-
-
-
Har fram till nu nästan enbart bundit mina torrflugor på krok med nedåtböjt kroköga. Vad är det för fördel med rakt/uppåtböjt öga jämfört med nedåtböjt? /Tobbe
-
- 6 replies
- 3.5k views
-
-
En länk till en SBS för en förenklad flymf. https://www.oldhatflytying.com/tying-a-basic-flymph.html Mera av intresse kan finnas där om man botaniserar.
-
- 0 replies
- 1.3k views
-
-
Hej! Som ny på flugbindning undrar jag var jag ska komplettera mitt nyinförskaffade begagnatset? Vill börja binda på hullinglöst och till en början kommer ja mest binda roliga varianter på regnbågsflugor. Vilka sidor är de bästa tycker ni och vad är deras styrka och eventuella svaghet? Vilket är ert favoritmaterial och det mest mångsidiga tycker ni? Ha det! /James
-
-
- 11 replies
- 3.3k views
-
-
Jean-Paul Dessaigne arbetar/arbetade för firman Ragot som gav oss E12. Han är en fantastisk flugbindare som under några år hade en hemsida med foton och videos. Tyvärr försvann den för ett par, tre år sedan. Nu har han börjat dyka upp på tuben. Här kan du se hur han inkorporerar hjortens öra i ett mönster: https://www.youtube.com/watch?v=DunkdanCYCU Titta gärna på hans andra videos. Jag förstår inte franska men han är trevlig att lyssna på ändå... Se även https://www.jpdessaigne.com/
-
- 4 replies
- 1.7k views
-
-
https://www.youtube.com/watch?v=boiNcGfBPaA https://www.youtube.com/watch?v=cRq7IAtBY8c Lika enkla som många andra. Har själv ej testat.
-
- 0 replies
- 1.2k views
-
Recently Browsing 0
- No registered users viewing this page.