Torrflugor
162 topics in this forum
-
En fjädermyggkläckare som jag just gjorde. Krok: valfrilämplig sort, size ca 12-16 Tråd: valfri färg Kropp: syntetgarn, silke eller annan tråd i valfri färg orange, mörkröd, brun, olive, svart, grå, med flera Trinsel, silver eller guld Torax: Dubbing av samma material som kroppen. Hackel: Grizzly hackel Vingar: Foam, 1 mm vit Gör så här. 1 bind in trinsel och kroppsgarn långt ner i krokböjen. Linda till halva raka delen av skaftet är täckt. låt en bit av garnet lindas längsmed kroken framåt och sticka ut 3-4 mm från krokögat. 2 Dubba på lite garn och gör en torax. 3 fäst hackelfjädern före torax och klipp ut en bit foam, ca 2 cm lång och 0.5 cm bred. Vi…
-
- 4 replies
- 3k views
-
-
Denne vårflua ble til ved Renaelvas bredder og opphavsmannen bor fortsatt rett ved elva. Gunnar Bingen er mannen bak flua og Gunnar er en særdeles dyktig fluebinder og fluefisker. Han kjenner elva som sin egen bukselomme (norsk utrykk ;D ;D) Det er ikke mange av fluefiskerene i Rena som ikke har denne i boksen. ;D ;D Dyret er ei flue jeg alltid sørger for å ha i boksen i mange fargevarianter Her følger en steg for steg av Dyret. Jeg lar bildene tale for seg når det gjelder oppskrift. PS. Flua klippes på under og oversiden. Jeg velger noen ganger kun å klippe på undersiden......... Terje! Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/17660/43775.jpg …
-
- 13 replies
- 7.9k views
-
-
Hej på er pöjkar och Töser En av mina favoritflugtyper för harr och öring i fjäll är Spiders eller så kallad North country flies. Dom har en skirhet som både ögat och fisken älskar. Den fluga har en lila silkes kropp som är ribbat med fin guldwire och har ett enkelt hackel av 2 varv patridge(rapphöna). Flugan är lättbunden, men se till att huvudet blir litet och nätt och att ni använder för mycket lim på det samma. Ta ej heller för mycket bindsilke till kroppen då den skall ligga precis i ytfilmen och om den blir för tung så måste jag lägga den i våtflugetråden. Mvh P-A Purple and Patridge Spider Krok: Torrfluge krok med rakt öga eller tunn våtflugekrok str …
-
Hej Grabbar Här kommer en av mina absoluta favorit flugor för öring i fjällen. Denna modell av fluga gå att variera i färger och storlekar så att den passar de flesta sländor. Denna är gjord efter Gul forslända med enda skillnaden att jag har grå CDC som stjärt. av någon anldening brukar den modell attrahera mer fisk än den med gul stjärt. Ingen aning om varför men så länge dom hugger är jag glad. Mvh P-A Compara dun modell gul forslända Krok: Tiemco torrflugekrok storlek 17 Tråd: Vit 16/0 Stjärt: 10-15 grå cdc fibrer Kropp: Citrongul flyrite Vinge: Gul teal fjäder ungefär 30 fibrer Hackel: Grå CDC inbundet bakom tealen. Grym fluga för selektiv fisk, men…
-
Hej Pöjkar och Töser För ungefär ett år sedan så satt jag på SFFC och lekte lite vid bindstädet. Aldrig trodde jag att denna fluga skulle bli så lyckad som den blev. Uppe i laisälven så skördade den stora harrar och öringar i parti och minut. Dessutom så tappade jag fisk på den i NZ. : Prova den gärna både under nattslände och dagsländekläckningar eftersom den är en mix fluga. Mvh P-A Bindbeskrivning: Krok: Klinkhammer extreme i str 16-20 Kropp: Olive, Gul eller Grå sälull. Stjärt: Gul eller Grå CDC Vinge: En liten bunt hjorthår Huvud: Spunnet hjorthår klippt så att undersidan blir platt.
-
Hej på er Här är en fluga för som skall åka ner till dom länderna där det finns Cikador. Flugan är gjord av en kille som heter Clark Reid som bor på Nordön på Nya Zeeland. Clark har jobbat som guide i 30 år och detta är hans favoritfluga under cikada tiden. Fick själv fisk på den på Sydön fastän i cikadasäsongen kommit igång på riktigt. Mvh P-A Clarks cikada: Krok:str 6-16 Ögon: Bränd nylon 0.40 lina eller färdiga räkögon. Kropp: Spunnet grönt, orange eller gråbrunt hjort hår som måste klippas ner ordentligt på undersidan så att det blir platt. Vingar: Två stycken u formade organza vingar plus några curly flash trådar. Dessutom skall en liten bunt icke …
-
Ett mønster som mage kjenner er Palmer myggen. :) Ett problem som mange har slitt med når det gjelder Palmer Myggen, er at hacklet på undersidan kan bidra til at Palmer Myggen kroker for dårlig. Det stive hacklet kommer i veien mellom krokskaftet og selve kroken og har resultert i at mange har mistet pen øring på grunn av dette. Derfor tenkte jeg en dag at hvorfor ikke lage Palmer Myggen med ett paraloop hackle. Da vil man inte få noe hackle på undersidan men kun ut mot sidene og på oversidan. Samtidig er paraloop hacklet slik at det rør seg på vatnet, fordi det er i en loop som er mycke rørligt :D Nye og oppdaterte bilder. Terje! YIP…
-
- 4 replies
- 2.7k views
-
-
Steg for steg paraloop may fly emerger Paraloop emerger: Krok: tmc 2487 str 12 Halefibre: cdc Kropp: Antron (cream/light yellow) Thorax: cdc Vinge: Paraloop grizzle hackle (cree) Bein: cdc (fjær klippet i en V) Terje!
-
- 15 replies
- 2.5k views
-
-
En variant av kläckare som fungerar bra för mig i de övre delarna av Åbyälven. Möjligtvis kan den även vara en mygglarv som hänger i ytfilmen. Bunden på klinkhammerkrok. Kropp av grönt tinsel med en thorax av ljusbrun fly-rite. Grisslyhackel och en vit polyvinge. Ljusbrun bindtråd. Ursäkta bildkvalitén, men med handhållen kompaktkamera blir det inte bättre just nu. Erik
-
- 9 replies
- 2.3k views
-
-
Her er en steg for steg av en caddis emerger jeg har lekt meg med ;D Caddis emerger: Krok: tmc 2487 str 12 Bakkropp: To farger antron garn, Virkad/hekla Thorax: cdc dubbing Bein: cdc (klippet cdc fjær i en V, og bandt den over kroken Vingesekk: To cdc fjær Antenner: to stk elg, deer eller hva man måtte ønske Terje! PS. Må legge den inn i 4 poster Edit: Det ble noe konstigt med bildene her så jeg kommer tilbake med fortsettningen senere a.jpg_thumb b.jpg_thumb c.jpg_thumb d.jpg_thumb
-
- 13 replies
- 2.2k views
-
-
Denne flua ble til etter å ha sett Roman Moser binde en klekker han kallte "Balloon emerger". Meget interessant døgnflueklekker Jeg bytta ut noen elementer i flua med andre materialer og satte igang. Det brente antronet er ment å imitere nymfeskallet som døgnflua er på vei ut av, eller iallefall ett forsøk på å imitere dette ;D ;D Vingesekken er av to hele cdc fjær med stammen inntakt. Her er resultatet: Terje! a-1.jpg_thumb b-1.jpg_thumb c-1.jpg_thumb d-1.jpg_thumb
-
- 5 replies
- 2.3k views
-
-
Polychenille Danica: Krok: Ashima f-50 Dry str 10 Halefibre: Norsk Elg ;D ;D Kropp: En bit Polychenille (cream) Thorax: Cdc Vinge: Cdc Hackle: Collins hackle (liten fjær farm i USA) 1. Fest polychenillen i bindestikka 2. Fest bindetråd helt inn mot stikka og surr ett par stramme tørn 3. Bind inn noen fibre Elg, hjort, rådyr, Coq de leon eller hva du måtte ønske 4. Lag en knute og legg på litt lakk for å sikre knuten 5. Ta en tusj og lag noen merker for segmentering. 6. Bind inn passende lengde av polychenillen på kroken 7. Lag en vinge av ønsket materiale (cdc er bra for det propelerer ikke) 8. Dubb thorax frem mot vingen og bind inn ett hanehac…
-
- 7 replies
- 2k views
-
-
Jeg er så heldig å ha ett eksemplar av Johan Klingbergs dvd hvor han binder fluer med cdc. Utrolig dyktig fluebinder som dere svensker kan være stolte av Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/18210/45045.jpg Denne dvd`n er utrolig bra og har gitt meg masse inspirasjon. Takker til J. Klingberg Mange flotte og for meg nye teknikker som lært meg masse. Biots cdc Marginata/Vespertina ala Klingberg: Krok: Tmc 102 Y str 13 (15/17) Halefibre: Coq de leon Bakkropp: Premo Goose Biots Mahogany Dun Vinge: To cdc fjær lagt med sidene fra hverandre Thorax: cdc dubbing brown Hackle: cdc fibre fra vinge fjær 1. Bind inn halefibre og spre dem ved å le…
-
- 9 replies
- 2.3k views
-
-
Her kommer en Biots cdc comparadun steg for steg. Biots cdc Comparadun: Krok: tmc 102Y str 13 Halefibre: Coq de leon Bakkropp: Gåsebiots premium olive Thorax: cdc dubbing Vinge: cdc bundet comparadun 1. Fest inn spissen av en cdc fjær i passende lengde. (denne bør ha tette fjær og tynn fjærstamme) Denne fjæra funkar som stød for resten av cdc`n. 2. Finn en cdc fjær med lange fibre. Riv av fra fjærstammen og bind inn løse fjær fibre til du har passende mengde. Ta litt lim på knuten over vingen for at sekra. 3. Gå til krokbøyen og bind inn noen coq de leon halefibre, lag en v-hale. Jeg bruker denne metoden: http://www.edgeforum.com/…
-
- 10 replies
- 2.1k views
-
-
Min favorit dagslända er Sulphurea. Når denne klekker i Rena i enorme mengder og elva er helt gul så er det en helt fantastisk opplevelse. I sommer hadde vi helt sjuke klekkinger av Sulphurea i Rena og det var umulig å få ørreten til å finne igjen flua mi ;D ;D Her er en Sulphurea klekker som jeg har lekt meg frem til, ved å titta på noen bilder av sulphurea`n som nymfe og deretter ta noen elementer fra nymfa og overføre det til klekkeren. Da ble den slik: Sulphurea klekker: Krok: tmc 2487 str 12 Halefibre: tre firbre gul mallard Bakkropp: Virkning med to deler antron (gul og lys grå) Gjeller: svart foam (limt på med superlim ;D) Thorax: Gul flyrite dub…
-
- 9 replies
- 2.2k views
-
-
Denne aurivillien lærte jeg av en utrolig dyktig fluebinder kompis, og den har revlusjonert mitt tørrfluefiske når Aurivillien klekker. :D Den funkar helt sjukt bra, og fanget i sommer en hel mengd med kilosøringer. :D Den kan også lages som Ignita, Rhodani, Sulphurea, mao alle døgnfluearer. En fordel er de splittede vingene, en annen er at smeltelimet lager ett lite inntrykk av luftbobler. 1. Klipp av en bit micro chenille 2. Ta en lighter og dra fort igjennom chenillen. Det herder chenillen så den blir mer solid. 3. Ta lighter`n og dra litt sakte gjennom bakerst, der skal du forsøka at gjøre chenillen noe tynnere med hjelp av lighteren. Litt tr…
-
- 8 replies
- 2.5k views
-
-
Renaflua steg for steg. Opphavsmannen er Staffan Lindstrøm. I denne flua har jeg valgt å bruke orginal materiale: POLYGARN. Kroppen er polytylen dubbing (glitter dubbing, underbar til nattsländar) Jeg bruker dog mer og mer Aero Dry Wing, men dette polygarnet inneholder glitter og er litt annerledes og fungerer mycke bra. Når limet er lagt på, husk å fukta fingern før du klemmer limet ned. Terje! materiale-1.jpg_thumb a-1.jpg_thumb b-1.jpg_thumb c1-1.jpg_thumb
-
- 11 replies
- 5.6k views
-
-
En nattslända som må være med i flueboksen er Renaflua. Flua er en variant av Racklehanan og det er ikke mange Renafiskere som ikke har Renaflua i boksen :D Opprinnelig bandt jeg denne flua med polygarn, men nå har det kommet ett vingemateriale som er utrolig bra som heter AERO DRY WING, og dette materiale sitter nå som vinge på både dagsländar og nattsländar hos meg. Materiale flyter utrolig godt, er lett og en drøm å binde med og så tar det til seg minimalt med vann. ANBEFALES RENAFLUA: Krok: tmc 102Y Kropp: Polythylen dubbing (dubbing med lite glitter) Vinge: Aero Dry Wing (Brown) Hackle: Brunt hanehackle av god kvaltitet Hacklefeste: Smeltelim Her d…
-
- 4 replies
- 2.9k views
-
-
I sommer lærte jeg å binde en ny vårfluepuppe av min gode venn Staffan Lindstrøm. Staffan viste meg hvordan jeg bandt denne flua og utrolig nok ble det en ørret på 1,2 kilo på første kastet i Rena. Etter dette har jeg bundet opp mange av disse ;D ;D Vårfluepuppe: Krok: tmc 102Y str 13 Bakkropp/puppeskall: Brent antron - (Steg-for-steg till teknik) Thorax: cdc spunnet i serafiltråd sammen med litt dubbing Fronthackle: Grizzle hanehackle Denne flua fiskes først dead drift og deretter kan man riste litt i stangtuppen for å lage litt bevegelse Kanon flue ;D Legger ved et par varianter Det er den siste av de to jeg binder flest av, mao uten fronthackl…
-
- 1 reply
- 1.4k views
-
-
Noen ganger kan det være kuul å utnytte ett materiale så langt som mulig. I denne flua har jeg brukt biots i mange av fluas faser Biots døgnflueklekker: Krok:tmc 2487 Hale: tre gåsebiots fjær (rustbrun) Kropp: Gåsebiots (rustbrun) Thorax: cdc Vingesekk: antron Hackle: cdc Gjeller: biots (rustbrun) Ta spissene fra tre gåsebiots og bind de inn som haletråder. Surr en gåsebiots rundt og oppover kroken. Bind inn to biotsspisser som gjeller. Bind inn en bit antron. Surr cdc via Magic tool ett palmer hackle. Legg over antronet som en vingesekk. Bind av tråden. Ferdig flue Terje!
-
- 5 replies
- 1.6k views
-
-
Denne flua er ikke av de enkleste å binde, og er laget mest for å utforske bindeteknikker. Hekla Aurivilli: Krok: tmc 102 y str 13 Halefibre: Coq de leon Bakkropp: Hekla antron (heklet over en bit microchenille) Thorax: Dubbing i passende farge Vinge: cdc fjær (ende mot ende) Hackle: cdc (surret parachute i serafil tråd) Hekling kan du se her: http://www.edgeforum.com/index.php?showtopic=68483 For å samle cdc har jeg brukt Magic tool, deretter splitta serafiltråden og lagt inn cdc. Terje! hekla aurivilli-3.jpg_thumb
-
- 0 replies
- 1.1k views
-
-
Polychenille er også ypperlig til vårfluepupper. Her er en chenille puppe, jeg lekte meg frem til ;D ;D Terje Chenille pupppe: Krok: tmc 2487 Bakkropp: chenille (tvunnet) Vinge: Hjortehår Thorax: Dubbing i passende farge Hackle: Hanehackle (brun) og hjortehår som ble til overs fra vingen Polychenillen bindes rett på kroken pekende bakover. Deretter tvinner man chenillen og legger den tilbake til der den ble bundet inn. Da tvinner chenillen seg og blir tjockare Bind inn en bundt hjortehår som børjande vinge. Bind inn ett hanehackle og dubb thorax. Surr hanehacklet igjennom thorax (palmer) og klipp det på over og undersiden. Hvis ønskelig kan man også …
-
- 0 replies
- 1.2k views
-
-
Denne rhodani varianten har jeg hatt mange gode opplevelser med Binder den også som Aurivilli og Ignita Den består av cdc all the way minus halefibre. no hackle rhodani: Krok: tmc 102Y str 15 Halefibre: coq de leon Kropp: cdc fjær som er tvunnet rundt kroken Thorax: cdc dubbing Vinge: cdc fibre Her er en kort beskrivelse av innbinding av cdc fjær: Bind den fast i den tykke enden og trekk den bakover slik at den festes i den tynne enden. For hver tørn fremover tvinner du cdc fjære ett par ganger. Etter at kroppen er ferdig, binder du ned noen cdc fibre og surrer en thorax så er flua ferdig Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/17683/438…
-
- 2 replies
- 1.6k views
-
-
Jeg så Roman Moser binde ett mønster han kallte "Ballon emerger". Ett interessant mønster for dagslända klekkere. Jeg prøvde å finne noen alternative materialer å tenke at brent antron kunne være nymfeskallet som døgnflua kryper ut av. Videre laget jeg en "kule"(ballon) av cdc som skal illudere der hvor flua kommer ut av nymfeskallet. Som vingesekk valgte jeg cdc i to av fluene, mens i den tredje så valgte jeg bort vingesekk og lagde kun "dubbingkule" og blandet cdc og hackle for å gi inntrykk av bein (skal se ut som de rører på seg ) Ballon emerger: Krok: tmc 2487 str 12 Bakkropp: brent antron (to farger f.eks brun/rustbrun) Thorax/dubbingball…
-
- 0 replies
- 1.2k views
-
-
Polychenille igjen ;D.....ja og en som er litt mer kompliserad Daddy Long Legs Polychenille: Krok:tmc 100 str 10 Bakkropp: Polychenille (brent litt i enden) Vinge: to stk små hanehackle spisser Bein: Micro rubber legs Hackle: Grizzle hanehackle Thorax: Dubbing i ønsket farge Hode/overkropp: Foam Bind inn Polychenillen. Bind inn vingene. Bind inn ett hackle. Bind inn micro rubber legs. Bind inn foam. Dubb kroppen. Bind inn to par micro rubber legs. Hackle Kroppen. Legg over foamen. Bind ned foamen. Ferdig. Legger også ved en hekla variant (to bilder av samme flua) ;D ;D Terje! Daddy Long Legs c.jpg_thumb Daddy Long Legs.jpg_thumb Daddy Long Legs b…
-
- 0 replies
- 1.3k views
-
Recently Browsing 0
- No registered users viewing this page.