Nymfer
45 topics in this forum
-
Trådskaparen: Varje bindbeskrivning skapas i en egen tråd, där flugans namn finns i ämnesraden. Tips: Är det en speciell "variant" på en fluga, t.ex. 'Improved Humpy' eller 'enkel Klinkhammer', skriv i stället 'Humpy, Improved' eller 'Klinkhammer, enkel'. Detta underlättar framtida sökning genom sortering i bokstavsordning. Besökaren: För att göra tavlan mer överskådlig och tillåta maximalt antal flugor, skrivs kommentarer/frågor i samma tråd som bindbeskrivningen. Detta bidrar även till att frågor om flugan kommer att hittas och besvaras fortare och öka trådens informationsvärde. Prioriterad i tråden är dock bindbeskrivningen, så vill skaparen lägga till något i efte…
-
- 0 replies
- 19.7k views
-
-
Holy Grail Caddis currently one of the most popular caddis patterns, that has a couple of interesting fly tying techniques. Video instructions by Barry Ord Clarke - thefeatherbender
-
- 0 replies
- 2.2k views
-
-
Hej vänner! I mitt senaste klipp visar jag hur man binder den omtalade Hydropsyche-nymfen. Klippet är dock långt och jag har gjort mitt bästa för att hålla ned tiden. Hoppas att ni kommer gilla denna! Andreas
-
-
- 14 replies
- 17.8k views
-
-
Här är min senaste flugvideo på YouTube, med en av mina absoluta favoriter- "No name"-nymfen! /Andreas
-
- 4 replies
- 13.4k views
-
-
Någon som har en video eller bra SBS på hur man binder Double legs? Vilken krokstorlek?
-
- 4 replies
- 13.6k views
-
-
Ett tag sen sist, men nu ligger det ett nytt klipp ute! /Andreas
-
- 3 replies
- 14k views
-
-
Många undrar över vilka nymfer man skall binda innan vårens fiske. Jag väljer den här. http://www.tomgustavsen.se/?p=1094 Fiskehälsningar Tom
-
- 7 replies
- 17.4k views
-
-
En enkel step by step guide till en dagslände nymf. http://fantasticmrtrout.com/fly-tying-step-by-step-guides/
-
- 4 replies
- 16.6k views
-
-
Följ länk för material beskrivning och sbs i bilder: http://troutfever.wordpress.com/2013/01/23/koppar-nymf-sbs/ Mycket nöje Stefan
-
- 0 replies
- 12k views
-
-
En liten nymf vid namn Copper John Flashback http://vimeo.com/53083786
-
- 1 reply
- 15.3k views
-
-
Enjoy! http://vimeo.com/49748195 Se annars nedan
-
- 5 replies
- 12.9k views
-
-
En liten bindbeskrivning på en Flicksländenymf. https://vimeo.com/48234316 Mvh//Jon
-
- 0 replies
- 15.5k views
-
-
http://troutfever.wordpress.com/2012/04/15/gylleneorren/ Och ja namnet ska låta som en vägkrog:)
-
- 4 replies
- 13.9k views
-
-
Czech nymf med hot spot. http://troutfever.wordpress.com/2012/04/12/cz-nymf-bindbeskrivning/
-
- 7 replies
- 16k views
-
-
Steg för steg beskrivning av Pheasant tail Dags för en till bindbeskrivning! Här bindr jag flugan på orginalsättet, d.v.s med koppartråd istället för bindtråd samt lite annorlunda bindtekniker. Koppartråden måste vara tunn för att inte bygga upp flugan, eller som Sawyer sa, tunt som en människas hårstrå. Denna dimension kan var svår att få tag på men om man letar efter spolar från kasserade maskiner eller liknande, som jag gjort, brukar det gå vägen. Min kommer ifrån en gammal IKEA-klocka Så här ser den ut. Börja med att klippa av ett stycke koppartråd, minst 30-40 centimeter. Tro mig, hellre för mycket än för lite. Fäst kroken i städet och linda på koppatråden fr…
-
- 30 replies
- 37.4k views
-
-
Nu när det är regnbågstider och många av flugfiskarna dänger boobies i alla möjliga färger så håller jag mig fortfarande på jorden, och dom få ggr jag fiskar sjunklina så sitter den här på tafsen. En riktig killer som även funkar resten av året med bara en kortare sjunktafs eller INT.med-lina. Enjoy! Om nån undrar över nåt moment i mönstret så är det bara att fråga
-
- 17 replies
- 21.1k views
-
-
Här är en ny favorit bakom städet. Bunden enligt följande: Krok: Tiemco 200R stl 10 Kropp: Lingarn för virkning Underkropp: Bly Huvud: Hjorthår/Haröredubbing Special för den här flugan är att man tänker på att bygga upp en bred kropp. Linda in blytråd på sidorna längs med skaftet. Bygg därför upp med inlindning av lingarnet. Jag brukar binda in garnet först frammåt med infästningspunkt omkring i höjd med krokspetsen för att därefter vända garnet bakåt och slutligen binda fast det nere i krokböjen. Se till att garnet hela tiden ligger på sidan av krokskaftet. Genom att se till att infästningspunkterna för de olika garnen och blytrådarna inte alla sitter på samma pl…
-
- 5 replies
- 20.1k views
-
-
Här är en SBS på ett enkelt bäcksländemönster. Krok: Valfri typ Bindtråd: Svart Butt: Flyrite #2 black Stjärtspröt: Goose biots, svart Kropp: Flyrite #2 black Vingsäck: Svart plastraffia Thorax: Flyrite #2 black Antenner: Goose biots, svart Steg 1: Linda på bindtråden och lägg på ett lager med blytråd. Steg 2: Dubba in lite Flyrite längs bak som butt. Steg 3: Fäst sedan in en goose biot på var sin sida. Step 4: Dubba sedan med flyrite en liten bit. Om man vill kan man också ribba kroppen. Step 5: Bind sedan in en bit plastraffia. step 6: Dubba en liten bit. Step 7: Vik sedan fram raffian över det dubbade området och fäst in (Kom ihåg. Vi…
-
- 2 replies
- 19.3k views
-
-
Jag vet inte om detta mönster redan finns, men jag kallar den för "Den svarte riddaren". Detta är en fluga som jag aldrig lämnar hemma om jag ska fiske regnbåge eller öring. Den svarta riddaren Krok: Kamasan B420 Stjärt: Tuppfibrer, svart Kropp flyrite, svart Torax: Flyrite, svart Ribbing: Oval guldtinsel Färtygning: Guldhuvud 1: Fäst bindtråden och linda ned till krokböjen 2: Fäst tuppfjädern som är klippt som ett V, med ett par lösa varv 3: Dra i ena änden så att tuppfjädern åker in under varven 4: Lina upp till skallen och klipp av stammen 5: Fäst in ribbingen och vaxa tråden 6: Dubba kroppen 7: Linda ribbingen upp till huvudet 8: Dubba toraxen 9: Avslu…
-
- 12 replies
- 19k views
-
-
CDC Creative Pupa (Torill Kolbu) Krok: Kamasan B100, #12-14 Tråd: Gudebrod 8/0, grå Stjärt: Ullgarn, rött Bakkropp: Antrongarn, Dark Green + Amber (Torill använder Lureflash till magen, men det har jag slutat med.) Ben: CDC, Blue Dun Framkropp: Fly-Rite, Dark Gray Fäst en krok i städet, bind in tråden och linda den en bit nedanför krokböjen. Bind in en bit ullgarn efter hela kroppen. Trimma stjärten och klipp bort överskottet framtill. Bind in två decimeterlånga bitar antron, ryggfärgen på höger sida (bortre) och magfärgen på vänster sida (hitsidan). Bind ner bitarna till stjärten och återvänd upp med bindtråden. Ej nödvändigt, men här för ty…
-
- 1 reply
- 21.3k views
-
-
en bra czechnymf för öring och harr. Krok: Partridge Authentic CZECH nymph (hullinglös) stl. 10 Bindtråd: Oliv Förtygning: Blytråd Kropp: UNI-Floss oliv Ribbing: Koppartråd Rygg: Scud back 1/8 Gray Linda blytråden Bygg sedan upp kroppen med blytråd Fäst koppartråden Fäst sedan gummiremsan som ska bli flugans rygg eller sköld Gå sedan framåt med bindtråden och fäst flossen. Kom ihåg, flåssfibrerna ska peka framåt mot krokögat. Det räcker med tre. Linda sedan tillbaka till krokböjen. Linda sedan 1 vanligt var med flossen. Tvinna sedan flossen tillsammans med bindtråden och linda det framåt mot krokögat. Fäst fast flossen med några bindtrådsvarv. K…
-
- 5 replies
- 19.2k views
-
-
Har du köpt en dyr djungeltuppnacke och har massa skit över som inte passar till dina laxflugor? Här kommer en dyr midgefluga som funkar utmärkt när fisken äter fjädermyggspuppor och ratar allt annat. Krok Round shrimp hook size 18-20 Kropp V-rib Brown Huvud Brun Säldubbing Ögon Djungeltupp strlk väldigt liten Team Fisk - Mer än bara fisk http://www.teamfisk.com
-
- 0 replies
- 20.3k views
-
-
Lägger upp beskrivningen här också ifall någon är intresserad. Hittade ingen bra beskrivning på denna när jag googlade lite så här mitt sätt att binda den på: Krok: Mustad R72 #14 Stjärt: Tupphackelfibrer Kropp: Påfågelherl Ribbing: Flashabou Vinge: Polygarn, vit Hackel: Tupp, brunt Torax: Säldubbing med lite Spectra i Förtyngning: Bead (kula), guld 1. Trä på guldkulan men låt den ligga vid krokböjen 2. Linda en liten kula med tråd bakom krokögat. Säkra med ett halvslag och klipp av bindtråden 3. Lägg lite superlim på trådkulan och för på guldkulan 4. Linda bak bindtråden och fäst in stjärten av tupphackelfibrer 5. Linda fram tråden nästan ända fram och bin…
-
- 3 replies
- 20.5k views
-
-
Tänkte ge en liten introduktion på hur man kan binda relativt realistiska flugor. Så enjoy! Krok: TMC 2312 stl 10 Stjärt: Porcupine Förtyngning: Blytråd Kropp: VN Flexi Body Ben: Porcupine Vinganlag: VN Flexi Body Ögon: Bränd nylon Övrigt: Loon Head Finish och svart lack Bind in lite blytråd på varsin sida av kroken för att skapa den där lite bredare kroppen. Ta spetsarna på 2 st porcupinehår. Färglägg med en svart märkpenna som på bilden. Bind in dom så dom står lite snett ut åt sidorna. Skär en ca 2 mm bred remsa av Flexi Bodyn. Bind in remsan. Skär till en remsa som är ca 7 X 20 mm. Klipp den på mitten och forma båda delarna av remsan so…
-
- 8 replies
- 14.8k views
-
-
Nu var det ett tag sen man gjorde en bindbeskrivning, så det är väl dags att man börjar så smått igen... kanske t.o.m. "USCH så smått igen". Midge All-Thread Damsel Nymph Krok: TMC518, #32 Tråd: Gudebrod 10/0, Olive Green Bakkropp / gälar / "huvudplåt": Gudebrod 6/0, Olive Green Framkropp / huvud: Gudebrod 10/0, Olive Green Ben: Gudebrod 10/0, Lt. Olive Green Ögon: Danville Monofilament 0,006, Svart STEG 1: Sätt en krok i städet. STEG 2: Fäst bindtråden och linda den bakåt till krokböjen. Se till att den lägger sig platt på kroken. När man kommer ner mot dom här krokstorlekarna gäller tumregeln "Lite för mycket = Mycket för mycket"... så onödigt tj…
-
- 9 replies
- 19.8k views
-
Recently Browsing 0
- No registered users viewing this page.