Laxflugor
19 topics in this forum
-
Trådskaparen: Varje bindbeskrivning skapas i en egen tråd, där flugans namn finns i ämnesraden. Tips: Är det en speciell "variant" på en fluga, t.ex. 'Improved Humpy' eller 'enkel Klinkhammer', skriv i stället 'Humpy, Improved' eller 'Klinkhammer, enkel'. Detta underlättar framtida sökning genom sortering i bokstavsordning. Besökaren: För att göra tavlan mer överskådlig och tillåta maximalt antal flugor, skrivs kommentarer/frågor i samma tråd som bindbeskrivningen. Detta bidrar även till att frågor om flugan kommer att hittas och besvaras fortare och öka trådens informationsvärde. Prioriterad i tråden är dock bindbeskrivningen, så vill skaparen lägga till något i efte…
-
- 0 replies
- 20.1k views
-
-
Material: Kropp: 20mm US-tub i silver Hackel: Kingfisher blue henback Vinge: grön, röd, och gul räv och silver och gul wing n´flash(angelhair) Kinder: Jungle Cock Tråd: Svart Preparera US-tuben genon att elda i änden och limma på metallröret, lämna ca 8 mm och elda en krage som skall bli avslut på flugan. Fäst in en tuss grönt rävhår någon cm längre än tubens avslut. Fäst in en bunt rött rävhår som är ca en cm längre än föregående rävhårsbunt. Fäst in en bunt fluogult rävhår cirka en cm längre än det röda håret. Bind in gul och silver Wing´n flash(angelhair) och klipp så det blir lite olika längd på stråna, de längsta skall var något längre än den …
-
- 4 replies
- 20.2k views
-
-
Denna fluga föddes i Nordnorge -07 och gjordes första ggr av Sara aka fru uhr. Första turen gav en 2kg´s lax och en tappad 5kg vid fötterna för fru uhr. Funkar toppen i klara älvar som har högvatten. 1: Gör en liten tag med flat silvertinsel. Ca 2-3varv brukar bli bra. 2:Gör en tag av orange floss. När du är klar så vik bak det som är kvar av flosset och tappera en liten stjärt. 3:Gör en butt av svart strutsherl. 4:Bind in en flat silvertinsel. Försök att få dem på sidan så de inte bygger höjd på kroppen. 5: Bind in en holografisk guldtinsel i framkant på kroken. 6: Linda en snygg kropp och linda sedan över silvertinslet med 4-5 varv. 7: Fäst in …
-
- 13 replies
- 26.5k views
-
-
Här kommer en bindbeskrivning av en ny fluga jag tror på: Börja binda in tråden från krokögat bak till böjen sen fäst in en Ribbing av valfritt tinsel," i detta har jag valt en skimrande ribbing"vira fram bindtråden igen strax innan krokögat och fäst in 4st röda flosstrådar och vira tillbaka till krokböjen för att sedan samma procedur tillbaka och säkra med några varv Bindtråd. Ta nu ribbing en och med jämna varv vira den framåt till strax innan krokögat och säkra! Ta och klipp av en bit svart rävhår i längd med kroken som du fäster med bindtråd, gör samma sak igen fast med en liten bit längre rävhår och fäst med bindtråd. Ta nu lite tinsel i valfri färg helst svart ell…
-
- 0 replies
- 12.6k views
-
-
hej! nu är det så att man vart hux flux sugen på att testa binda någon lax/havsöringsfluga på tub. någon som kan ge förslag på flugor som är lätta och bra att börja med? helst sånna som går att ersätta naturmaterialen med syntet.
-
- 3 replies
- 18.1k views
-
-
Här kommer en tub för lax/havsöring som är grymt enkel att göra och MYCKET effektiv. Har tagit lax i nordnorge på den ochhavsöring i emån. Funkar med andra ord överallt ;D 1:Börja med att hitta en branål om du inte köper ett färdig kitt. Lägg ner lite tid på detta. För smal o den snurrar (grymt irriterande när man binder) För tjock och du inte får av din fina nybundna fluga. Minst lika irriterande. 2:Elda en tubi bakänden. Lagom är snyggast. 3:Kapa till tuben så den är lagom mot hylsan. 4: Passa på den på nålen. 5:För på conan. 6:Fäst tråden. 7:Bind in ett stort mjuk hackel. Stripa det på ena sidan. 8: Linda det bakifrån och fram. Bind det lite b…
-
- 3 replies
- 19.6k views
-
-
Hej! Det här är min första bindbeskrivning så bilder kanske inte är kanon och så men hoppas det ska duga. Här kommer en fluga som är ganska känd men som ändå kan vara bra att ha en bindbeksrivning på om man är nybörjare. Om inte annat så är det bra träning för mig med en flufga där man inte måsta ta tiotusen bilder
-
- 3 replies
- 21.6k views
-
-
-
som tidigare beskrivning i torris, har jag ingen text för sbs.. hoppas bilderna gör sitt. har ni frågor svarar jag gärna! mina material är isbjörn som undervinge (den ljusgula.. denna ger hanska bra stöd för vingen) resten är räv och höna. del 2 kommer snart!
-
Materialåtgång: Krok: Dubbel laxkrok Strl. 6 (går bra med enkel, 3-krok eller tub också) Stjärt: Orange bucktail Butt och ribb: Oval silvertinsel Kropp: Röd floss och svart antron Skägg och undervinge: Grå ekorrsvans Vinge: Guldfasantippet Hackel: Orange tupp Tråd: Röd Linda kroken med bindtråden och gör en butt av fin oval silvertinsel och lämna en bit som kan användas till ribbing. Använd en hairstacker att jämna till bucktailstrån som skall användas till stjärten, man kan om man vill ha lite crystal flash i stjärten också. Fast in stjärten som skall vara minst lika lång som kroken. Linda bakre delen av kroppen med röd floss, gärna fluofärgad. Li…
-
- 5 replies
- 19.6k views
-
-
-
Bev sugen på en fluga i morse så det blev en variant på Jock Scott. Ska försöka knåpa ihop en mer originalliknande senare. Jock Scott hot green flou Variant 1:Fäst en vit bindtråd. 2:Bind in en oval silvertinsel. 3:Lägg 2-3 varv. 4:Gör en butt av grön floufiber eller likande. 5:Gör en stjärt av orange floufiber. 6:Gör en butt av svart struts. 7:Fäst en oval sivertinsel. 8:Fäst en grön floufiber. 9:Gör en jämn bakkropp av den gröna floufibern. 10:Dubba på svart flashdubbing.
-
- 4 replies
- 18.7k views
-
-
Kopparslagen variant. Grundmönster från Gaula. 1: Fäst bindtråden 2: Bind in en gul stjärt av höna. Funkar även bra med floufärger i liknande färger. 3: Bind in en oval koppartinsel. 4: Bind in en flat koppartinsel. 5: Linda kroppen ca 1/3 av kroken. 6: Kör en framkropp av svart räv eller svart/grön isdubbing. 7: Linda kopparribben med jämna varv. 8: Bind in ett svart tupphackel. 9: Vinkla hacklet bakåt. 10: Bind in en vinge av brun ekkorre eller räv.
-
- 7 replies
- 24.3k views
-
-
En lite mer mönsterriktig Jock Scott jämfört med flou varianten. Jock Scott Bissie variant. 1: Fäst bindtråden 2: Bind in en oval silvertinsel. Linda ca 2-3 varv. 3: Gör en gu but av floss eller likande. 4: Bind in en stjärt av guldfasan. 5: Gör en butt av svart strutsherl. 6: Bind in en oval silvertinsel. 7: Gör en gul bakkropp av floss eller likande. 8: Dubba en svart farmkropp, i detta fallet underull från vår svarta riesen :-D 9: Gör en jämn framkropp. 10: Bind in ett svart tupphackel. Stripa det på ena sidan.
-
- 1 reply
- 17.4k views
-
-
Material: Butt: Fluored antrongarn Tail: Rött rundbundet tupphackel Kropp: Svart Antrongarn Hackel: Burnt orange henback Fronthackel: Burnt orange henback Vinge: Beissfärgad räv, i detta fall en färg som kallas Beiss 4. Golden oliv eller Mörrums orange går bra. Kopparfärgat flash och angelhair. Kinder: Jungle Cock 1. Förbered en tub och fäst in tråden. 2.Fäst in fluorött antrongarn 3. Gör en butt som du säkrar genom att föra fram och fästa snutten som är lämnad bakom 4. Linda en â€Âtail†av rött tupphackel. 5. Fäst in och linda kroppen av svart antrongarn. 6. Fäst ett Burnt Orange eller Ginger hackel. Och linda några varv och fäst. 7. …
-
- 1 reply
- 19.7k views
-
-
Material: Kropp: Svart US-tub Hackel: Speyhackel(valfri färg) Fronthackel: Pärlhöna(valfri färg) Kinder: Jungle Cock 1. Förbered en tub och fäst in tråden. Om man vill kan man dubba kroppen eller använda annat kroppsmaterial, men jag har valt att göra det enkelt. 2. Fäst in ett speyhackel såsom häger eller subtitut ockh linda så många varv tills ni tycker det ser ut som ni vill ha det. Jag använder i detta fall fjädrar från gulsfasan rygg/sida, mycket användbart material på ett sånt skinn. 3. Fäst in ett pärlhönehackel. 4. Och linda några varv, nu skulle man kunna avsluta genom att göra ett huvud och lacka, så är flugan klar. 5. Nu kan man om man vill fäs…
-
- 2 replies
- 24.1k views
-
-
Här kommer min Peter Ross variant. Denna passar normalt i lite mindre storlek då pärlhönan är svår att få tag på i långa strån. 1:Fäst en vitbindtråd på kroken. 2:Skala en guldfasantippet. 3:Bind in den som stjärt. 4:Bind in en bred flat silverribbing. 5:Linda den fram tätt och gör en röd framkropp av rävhår eller likande. 6:Bind in ett svart tupphackel och gör ett fronthackel som vinklas nedåt. 7:Gör en undervinge av fasan. 8:Hitta en lång svart/vit pärlhöna. Stripa bort det längsta stråna. 9: Bind in pärlhönan. 10: Gör ett snyggt huvud och lacka det 2-3ggr Lycka till.
-
- 0 replies
- 15.9k views
-
-
Här kommer tuben steg för steg. !!OBS!! ;DInnehåller ett fel ;D Den gula butten saknas i de tidiga stegen, men den ska ju såklart bindas in i steg 2! Om ni undrar över guldiga kroppsmaterialet så e det nån spets man har på dukar eller gardiner "tror jag" ??? kommer från biltema ;D är ju i princip gratis och ger jättefina kroppar till tuber. Finns säkert i silver också Kropp TUB: Örontopps Tråd: Svart Tag: valfritt garn, hot orange But: Räv, Gul Kropp, första biten guldig nånting besk. ovan. Andra halvan röd rävdubb. Kroppshackel: Svart Tuppnacke Vinge Underifrån, 5 strån crystal flash. Hot orange räv, brun räv, angelhair valfri färg (här silver oc…
-
- 5 replies
- 17.3k views
-
-
Sasses Glödhäcks variant, laxstuk. 1: Fäst tinslet lite från krokögat och bakåt. Jag lägger det på sidan av kroken. Jag börjar med vit bindtråd för att butten ska lysa ordentligt o inte ta färg av det svarta. 2: Linda 2-3 varv bakåt och dran tinslet mellan krokböjen och fäst den. Linda hela vägen fram till krokögat. Fäst en hott orange floss. 3:Linda en lagom stor butt. 4:Fäst en flat tinsel på samma sätt som förra ggr. 5:Fäst en svart floss eller svart holografisk tinsel fram på flugan. Byt till svart bindtråd. 6:Linda det svarta tinslet hårt bakåt först och sedan fram. Fäst det. Linda sedan silvertinslet fram med lagom avstånd.4-5 varv brukar va…
-
- 1 reply
- 20.9k views
-
Recently Browsing 0
- No registered users viewing this page.