Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.
  1. Efter att ha kört Solid Tackles S1 Hexa 590 spö som fjäll- och allmänt sötvattensspö förra säsongen så blev jag sugen på att köra samma spö fast en klass upp till årets havsöringsfiske. Solid Tackle har tagit fram ett klass 6 spö i längden 9'6". Spöt kan fås både med Hexa Grip, vilket är det jag kört förra året, samt med ett reguljärt korkhandtag. Jag har varit helt nöjd med Hexa Grip på mitt gamla S1 #5 spö men självklart är man sugen på att känna skillnaden. Det är exempelvis intressant att känna om man tycker klingan påverkas av det lite tyngre Hexahandtaget. (ungefär får 20 gram skillnad vid #6) Det bör även nämnas att Hexa Grip handtagen på S1 spöna har mindre diamet…

2. Started by Pruppen,

Nu när laxen försvinner så tänkte jag lägga tiden jag lägger på lax, på öring istället. Någon som har koll på detta spö? Eller finns det andra alternativ?

3. Senaste tillskottet i Hardys spökollektion är HBX, en ny värstingserie tillverkad i deras egen fabrik i Alnwick i England. Hardy har en 120 år lång tradition av att ta fram stilbildande och unika produkter med ambition att ligga i absolut toppklass. HBX är Hardys nuvarande spjutspets och det är alltid spännande att se om världens äldsta och anrikaste flugfiskemärke lyckas ta oss på sängen med ännu ett spö i absolut framkant. Jag har haft förmånen att fiska igenom mig mycket av de som Hardy har släppt de senaste decennierna och HBX är ett väldigt intressant spö. Jag trodde att man skulle bygga det här spöt i den finaste grafiten, Sintrix 550, dvs samma som man valde t…

• Confused
      • Like
    • 15 replies
    • 10.4k views
  4. Started by Jonas,

Fick hem ett nytt spö från Nam idag. Ska ta en tur med båten och se vad det går för. Tar med ett NRX+ 9’ #6 och en Nam Delgado 9’ #6 med och kör lite side by side. Laddar alla spöna med lajnelinan.

5. Started by Byskepiren,

Funderar på att köpa nya Loop NXT 15 fot. Någon som testat? Hur fungerar det med tunga linor och t-spetsar?? optimal linvikt?

• Like
    • 5 replies
    • 4.7k views
  6. Started by Tundraman,

Mycket ska man höra innan man tappar hörseln..

7. Då var det dags för ytterligare en av mina jämförelser där jag gör mitt bästa för att vaska fram det 9 fots klass 6 spöt som jag tycker är bäst just nu. Den här gången tänkte jag jämföra förra årets favorit, G Loomis NRX+ 9' #6, med mitt senaste nytillskott - Douglas Sky G S6904 9' #6. Det här är mitt första spö från Douglas och det varumärket har legat och bubblat lite i periferin under några år nu. Efter att Douglas lyckats kamma hem vinnartiteln i Yellowstones tester av både klass 5 och klass 6 spön så är det självklart att det amerikanska spömärket nu behöver ses över och jämföras mot min nuvarande favorit. Vi får se vilket spö som leder min egen liga efter att j…

8. Started by Joern70,

Hej, är det någon som har fisket med NAM #9 12`8``? Jag har just nu en GASS #9 12`6``i bruk, vilket jag elsker och söker nu efter ett liknande spö för fiske med synkende Klumpar. Jag skulle vara mycket intresserad av erfarenheter med den korta NAM spön. MvH. Jörn

• 4 replies
    • 1.8k views
  9. Started by supercross10,

Någon som fiskar med loop 7x 14’ tips på passande linor? mvh

• 0 replies
    • 879 views
  10. För några år sedan dök det upp ett nytt märke som fångade mitt intresse. Edge Rods by Gary Loomis. Som gammal G Loomis fan och Pro Staffer/Ambassadör/Säljare för varumärket så blir man självklart nyfiken. Det är ingen hemlighet att Gary Loomis inte fick sälja spön märkta med hans eget namn under ett antal år efter att Shimano köpte upp G Loomis under mitten av 2000-talet. För något år sedan kom jag i kontakt med den franska distributören som har hand om varumärket i Europa www.edgerods-europe.com. Under den här säsongen har jag tittat närmare på bland annat Gamma Beta seriens FR690-4-GB som är en 9’ #6:a med grafithandtag och but. Spöt har fått känna på flera fina fajter …

11. Started by Idivuoma,

Hello folks! Jag har gjort en liten resa i spödjungeln för laxfiske i småälvar i närheten. Köpte mig en Loop Cross S1 12' och hade stor glädje av det spöt i några år men klumpvikterna på 31g ungefär var inte riktigt elegant i småälvar. Nästa spö blev ett bygge på Sage Method 11'9 #7 klinga. Lätt och smäckert spö men tyckte det också krävde ganska tunga klumpar för att komma till sin rätt. Samtidigt började jag märka att vanliga klumplängder på runt 10m krävde raskt tempo innan ankaret satte sig alldeles för djupt i vattnet. Med det spöt gick jag över till skagit på 510gr för att klara att kasta avslappnat, men lite för brutala nedslag i klara älvar med lite vatten. L…

• Like
    • 11 replies
    • 3.8k views
  12. Har tittat lite närmare det som man kallar för “common cents system”, specifikt den delen som objektivt mäter styvhet via ERN, som står för ”effective rod number”. Bakgrunden är bristen på enkla medel för att lista ut vilken lina man egentligen skall ha till respektive spö. ERN räknar man ut som följer: 1) man hänger så mkt vikt i toppöglan så att spöet (handtaget fixerat horisontalt) böjer sig 1/3 av spölängden (dvs 91.4cm för ett 9’ spö) och 2) använder formeln: ERN=0.0052 * m + 1.026, där m är vikten i gram. Tar här som exemple Sage One 390-4 (#3 enligt tillverkaren) och mitt nyinköpta Guideline RSI #5. I fallet Sage fick jag hänga på 9…

• Thanks
      • Like
    • 58 replies
    • 18.3k views
  13. Started by Joern70,

Hej, kan nagon rekommendera den Loop GASS #8 14ft spö? Hur är handlingen/aktion och kastvikten? All info är välkommen.

• 3 replies
    • 1.7k views
  14. Started by Christian1971,

Hej! Ni som har nämnt spö, vilka linor har ni använt? Väl mött

• Thanks
    • 7 replies
    • 1.6k views
  15. Started by Robiin,

Då mitt streamerspö sage X 691 fick för sig att det var en bra idé att knäcka toppen mitt i säsongen så blev jag tvungen att införskaffa en annan stark sexa då det kommer ta 3-4mån för sage att reparera det... Sökte ett spö som var hyfsat likt så efter lite (eller massa) recensions läsningar föll det tillslut på ett g.loomis imx pro version 2. Och måste börja med att säga att jag är imponerad.... ca halva kostnaden mot vad mitt andra spö kostade nytt men minst lika trevligt. Snygg finish och Spöt jobbar progressivt i klingan rätt djupt ner och power finns det... återkommer med lite mer info om intresse finns efter min resa till lappland om 2 veckor där spöt s…

16. Här kommer ett första intryck på Loops 7X 9' #6. Jag har testat spöt med en Opti Dry Fly och Loops nya Evotec 105 WF6I. Linan är för övrigt en av de bästa intermediatelinorna jag provat och den passar perfekt till spöt. Redan efter första turen med spöt kan jag säga att Loop har lyckats få fram ett mycket fint spö som lever upp till de högt ställda förväntningarna, speciellt om man ser till prislappen, vilken lägger spöt i det absoluta toppskiktet för ett spö i den här klassen. Kolla in filmklippet för första intrycket. Jag återkommer med en mer djuplodande skriven kommentar längre fram när jag fått lite fler fisketimmar med spöt.

17. Started by storpotatisen,

Hej, Någon som känt, klämt och dängt detta spö något, och kan ge ett omdöme? Funderar främst på #5 och FAST-modellen. Funderar lite på hur den står sig mot andra Loop-modeller såsom Cross SX och Evotec Cast Fast ? Tack på förhand!

18. Started by Calle55,

Hej! Någon som har erfarenhet av Guidelines nya spöserie Guideline LPX Chrome att dela med sig av? Reklamen var väldigt övertygande, men det är den alltid! MVH Calle

19. Det här är lite spännande. Tänkte jag skulle passa på att jämföra tre av de absolut mest kompetenta havsöringsspöna på marknaden just nu. Det här är mina tre favoritspön, 7X och nam har jag använt länge och Zane Pro är lite nyare i gamet. Jag kan redan nu avslöja att alla tre är helt underbara spön men det finns skillnader dem emellan och det är dem jag tänkte ge mig på att försöka vaska fram. Spöna är laddade med tre matchande rullar och alla spöna har samma lina, Loop Evotec 105 Intermediate. Det är en lina jag använt flitigt de sista åren och det är tveklöst en av de bästa linorna till min typ av havsöringsfiske som jag bedriver längs Bohuskusten. Rullarna uppifrån och…

20. Äntligen damp en av vårens mest spännande inköp in. Hardy Ultralite 9’ #5. Jag har matchat spöt med en Hardy UCL 5000 4/5/6 rulle och tänkte spola på en NAM M-type WF5F. Ska köra spöt lite side by side med ett Hardy Zephrus Ultralite 9’ #5 och en Nam 9’1” #5 Delgado så man har lite att jämföra mot. Återkommer med en kommentar när jag kastat in mig lite. Kan redan nu säga att det är en brutalt snygg kombo och att barnsjukdomarna i rullfästet på Zephrus Ultralite är ett minne blott. Det här spöt har en betydligt tightare och elegantare lösning på rullfästet.

21. Started by bratteus,

Uppföljaren till Radian är snart här!

22. Started by Christian1971,

Hej! Någon som testat dessa spö och kan ge det ett omdömme? Sneglar på klass 5 till regnbågsfiske så det ska passa till öh kast samt uh. Enl. gl 126g vilket är ok för mig. Hur står det sig mot andra likvärdiga spön? Opal 6 mm? Väl mött

• 4 replies
    • 5.1k views
  23. Started by JohanDotz,

Jag har skaffat mig ett Winston Pure #5 och ska nu skaffa en lämplig presentations lina. Vad kör ni med? Tyckte Hardy Horizone var lite kraftig i landningen men annars bra vikt.

24. Started by Jonas,

Nam är ett nytt Skandinaviskt märke vi diskuterade en del här på Edge under hösten och vintern 2019. Jag har kört ett 9’ #6 4-delat Delgado spö sen havsöringspremiären 2020 och har fiskat med det själv men även lånat ut spöt till mina guidekunder under hela årets säsong. Det som främst karakteriserar det här spöt är att det är väldigt lättkastat. Man har hittat en bra balans mellan kraftreserverna i klingan och ett följsamt djup som gör att spöt är allround och passar de flesta. Spöt är förlåtande och man kan utan problem sätta det i händerna på en nybörjare likväl som att en bättre kastare kommer uppskatta linhastigheten klingan genererar. Jag tycker det här är ett utmär…

25. Started by Sasko,

Någon som fiskar och kan ge mig lite info om Orvis nya switchspö. Linvikter, hur upplevs spöt vid kast osv.

Recently Browsing 0

• No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.