Linor och Tafsar
2,302 topics in this forum
-
Hittade på en Norsk sida en tråd som behandlade klumpar till 2-handspön. Man skrev helt sonika in vilka klumpar/vikt/längd till ett specifikt spö som man använder. Efter att ha ögnat igenom den sidan finner jag att man i Norge verkar köra med betydligt tyngre klumpar än vad som uppges här. Vi kanske kunde göra något liknande?? Edit: Redigerade rubriken för att folk ska se vad den handlar om. /Sg
-
-
- 23 replies
- 37.1k views
-
-
Vara ner och kastade lite på lunchen, hemarbete har sina fördelar :) Hur som helst, måste bara prisa NAM WF Adaptive-lina Denna är verkligen så otroligt härlig att kasta med. Och den fiskar riktigt fint också, speciellt i strömmande vatten. Fantastiska överhands kast, laddar fint, mjuk och harmonisk att kasta med. Och underhands / spey-kasten är ju ännu bättre pga. taperingen. Den siter på ett Scott Centric 905-4, kan tänka mig att den passar lika bra på något annat. Någon annan som har lika positiva erfarenheter av denna lina? namproductsN-type Weight Forward Line | fly fishing line | Nám ProductsPurpose - A line made for a large variety of situations. It can han…
-
- 0 replies
- 174 views
- 1 follower
-
-
Har läst endel trådar om just detta men den mest frekvent rekommenderade linan till gl lpxe fyrdelat #5 är loop optistream som inte verkar tillverkas nå mer. Vad finns det mer för rekommendationer och erfarenheter på flytlinor till detta spö för någon som kanske föredrar fin presentation framför att kunna kasta till grannbyn! :) Har fattat det som att lpx'erna är extra viktiga att få ihop med en lina som passar för att få ut allt från spöt. Mvh
-
- 1 reply
- 112 views
-
-
Nån som vet vilken fabrik som gör Frödins nya linor?
-
-
- 4 replies
- 298 views
- 2 followers
-
-
Letar efter en Lina med samma utformning som SA MED egentligen, är dock väldigt missnöjd med kvaliten på just MED då 2st linor krackelerat och börjat sjunka efter väldigt kort tids användning. Har varken tid eller ork för att reklamera heller så finns det någon annan lina med samma utformning från en annan tillverkare?
-
- 3 replies
- 235 views
-
-
Halloj, Tänkte införskaffa mig en sink-tip lina för sjöfisket. Typ en Int /s3 / något liknande. Linan ska sitta på en 6:a. Spöet kastar fint med 1/2-klass tyngre linor (SA infinity) sitter som en smäck exempelvis. Streamers kommer kastas. Några tips? Gillar SA-linor Tack på förhand
-
- 3 replies
- 306 views
- 1 follower
-
-
Hej, Köpte lite spontant ett begagnat Hardy Zephrus Ultralite, 9,9 #3. Tänker ha det till lite tjecknymffiske och då använda en mono-rigg framför fluglinan som jag enkelt kan plocka bort. Tänker att jag ibland vill ta av monolinan och köra lite torrflugfiske med spöt, då med en vanlig WF-lina. Någon som har erfarenhet av spöt och har tips på passande lina?
-
-
- 11 replies
- 564 views
- 1 follower
-
-
De säljer ju airflo linor för typ 560 kr. Ex airflo scandi 85? Borde väll likna typ vision vibe som även den är airflo? Någon som provat dessa?
-
- 1 reply
- 206 views
-
-
Hej söker tips på klass 6 lina, ska sitta på ett sameo opal spö, vill ha en lättkastad lina som även funkar bra för underhandskast, tycker beskrivningen på denna låter bra, någon som testat eller har annat tips? https://www.scandinavianflylines.com/sv/product/distance-presentation-compact-wf5-6-flyt/
-
-
- 29 replies
- 2.1k views
- 4 followers
-
-
Jag väljer att blotta min okunskap: Jag vill ha en lättkastad och effektiv lina till mitt switchspö, till i första hand kast som startar från vattnet. Hur ska jag tänka? Om jag vill ha en typ skagit ska den vara betydligt tyngre än den #6-lina som spöet egentligen är klassat för. Men hur mycket tyngre? Spöet är ett Zpey Z1 11' #6.
-
-
- 89 replies
- 19.6k views
-
-
Hej! Usel kastare som försöker nöta på kusten. För att underlätta byte av slitspets så funderar jag på att prova med ett litet lekande mellan min taperade tafs och slitspetsen. Tänker att det även minskar rist för tvinning. Ser i någon tråd att det även är bara vid upphängare. Kikade nu på ett lekande som tål 18 kg storlek 12 som var 8 mm långt. Vilken storlek på lekande är vettigt för att minska påverkan för utrullning och kastandet? /H
-
-
- 13 replies
- 695 views
- 2 followers
-
-
-
Ngn som kan rekommendera en DT lina som fungerar bra! Inte ngn telefonsladd.......
-
-
- 4 replies
- 313 views
- 1 follower
-
-
Det verkar som om furled by hand lagt ned, sidan borta,,? Är det någon som har tips på var liknande tafsar finns. https://www.flytyingboutique.com/fishing-essentials/leaders-furled/furled-leader-grey/ Någon som provat dessa? Jag har gjort mig beroende utav dom där tafsarna, men har få på lager. Klarar mig kanske en säsong. Det är just tråden den är gjord utav som jag vill skall vara samma/lika.
-
-
- 32 replies
- 6.6k views
- 2 followers
-
-
Jag har sett att NAM säljer fluglinor igen (enhands) någon som vet mer om dem, jag gillade dom gamla, är dessa lika trevliga?
-
-
- 6 replies
- 587 views
- 2 followers
-
-
Någon som vet om airflos sjunklinor sixth sense är densitets kompenserade? Tack på förhand, Ola
-
-
- 12 replies
- 412 views
-
-
Har en SA Lite Skagit med integrerad skjutlina. Tanken var till mitt 9,6#7 efter Lax/HÖ på sommarlåg älv, men efter en tur så insåg jag att jag inte gillade den, kanon med skjutlina och utbytbara spetsar men upplever den lite klumpig. Vad kör ni andra med, (ej ren WF lina) Läst gott om G-Lines Multi WF med skjutlina ,men tar gärna emot fler tips. Den ska ladda fort, underhandskast för det mesta. /Kent
-
-
- 7 replies
- 1.2k views
- 2 followers
-
-
Ngn som testat denna lina å kan ge ett uttalande?
-
- 0 replies
- 170 views
- 1 follower
-
-
Hej. Jag har precis köpt ett GL Uls Hybrid 10' #5 och funderar på linval🤔. Jag sneglar på GLs uls multitip lina, men frågan är om jag ska välja deras #4/5 med en totalvikt på 12g eller deras #5/6 med en vikt på 14g. Någon som har erfarenhet och provat.? Har flugfiskat enhands i 30+ år,..men ganska novis på 2hands..
-
-
- 14 replies
- 495 views
- 1 follower
-
-
Hej! Jag har en begagnad Opti 13o som ger ett "visslande " ljud i spöringarna, mest ifrån klumpen. Varför? Någon som upplevt det med denna eller någon annan lina? Tacksam för svar! Mvh Svennan,
-
-
- 17 replies
- 2.5k views
-
-
Hej, Någon som provat/ägt både version 1 och 2 av denna lina? Är det värt att lägga 1300:- på 2:an?🤔😁
-
-
- 11 replies
- 1k views
- 1 follower
-
-
Halloj på er, Önskar lite assistans/ tips. Jag fiskar med ett Centric 905, kör en SA infinity. Och det fungerar så otroligt bra till mitt fiske (sjö / lite längre kast) laser-loopar samtligt som spöet hanterar vind bra. Nu ska jag iväg norrut, och det blir älv-fiske. Jag kommer då att fiska kortare kast och underhandskast. Så en lina av typ - triangel-tapering önskas, kommer fiska dubbel-rigs, torrt samt nymph, medeldistans. Har testat SA SBT, men det blev lite för mycket. Vill ha mer presentation Har kikat på SA Art / Guideline Fario. Vad säger ni? någon av er som har ett snabbt spö och testat någon av ovan linor / något liknan…
-
-
- 29 replies
- 2.6k views
- 3 followers
-
-
Köpte mig nytt!! ..för kommande tafsar..616 pix för 600m BILLIGT! Minns när jag började med Flugfiske!!...Harre j-vlars hur en skulle bygga upp en tafs...."40cm dit..35..dit..tror tafsen var uppbyggd i 5st delar..MINST!!""
-
-
- 29 replies
- 2.2k views
-
-
Hej! Jag vill börja fiska med flugspö och har köpt ett spö men jag vet inte vilken lina jag bör välja till spöet. Modell av spö: Sougayilang Dempsey model SG4905 Lenght 9' -5/6 WT line Klass 5/6 förstår jag att jag bör ha men sedan är jag ganska vilse. Det jag har utöver flugspöet med rulle är backing lina från kina, lite tafs material och så en running lina som heter: Vision Fly Fishing - Control floating running line .033" VRLC33F 20ib/9.1kg 30 meter. Jag behöver alltså köpa en "klump" till den linan? Har ingen aning om vilken jag bör köpa i så fall. Eller ska jag lägga den på hyllan och köpa något annat? Ve…
-
-
- 5 replies
- 956 views
-
-
Hej HSimport linor Pro Fly, är det någon som har erfarenhet av dom och hur ter dom sig? Coating okej? Rullminne? Tänker köpa några för lite lättare fiske med glasfiberspö. /C
-
-
- 5 replies
- 987 views
- 1 follower
-
Recently Browsing 0
- No registered users viewing this page.