Spön
2,542 topics in this forum
-
Alla mina spön förutom mitt Gäddspö har korkhandtagq, gäddspöet har ett EVA handtag. Nu är min fråga, carbonhandtag, vad säger ni om det
-
-
- 2 replies
- 258 views
- 1 follower
-
-
Hej! Jag undrar om det är någon som har någon som helst aning om vad detta spö kan vara för modell och klassning? Bild på spöt 3 delat, långt korkhandtag. Enda texten som finns verkar vara V1000 eller "roten ur 1000" ser det ut som. Bild på handtag Bild på 3 delar Någon som kan komma med tips? Har försökt med bildsök på google men kan inte hittat något...
-
- 1 reply
- 172 views
- 1 follower
-
-
Någon som har haft spöt och kan rekommendera linor eller är detta ett rent euornymf spö?
-
- 1 reply
- 139 views
-
-
Jag har ramlat över ett par äldre sagespön och har några funderimgar. 1:a spöt graphite 3 gfl 8113-3b. Spödelarna är olika långa och när jag sätter ihop dem så mäter det 388cm alltså 12,6' ca: Vet att b står för blank,.alltså ej gjort på fabrik..men ska det va så? Jag fiskar bara 1hands, men har lite funderingar på att börja med båda nävarna..vad ska jag tänka kring livikt till det spöet ? Spö nr:2 Graphite B9140-3GFL. Funderar på rullfästet ska det se ut så? Det spöt kommer förmodligen inte användas , då det känns för kraftigt för mitt fiske. Om man inte vill behålla dem, finns det nått värde ?
-
-
- 5 replies
- 421 views
- 1 follower
-
-
PLUS Orvis Recon III test https://youtu.be/P4riHFsKW1E?is=gQ_CHFFzAZYFmhLF
-
-
- 5 replies
- 547 views
- 1 follower
-
-
Hej! Såg på en hemsida att de kommit ut ett spö som heter Loop Trak. Möjligtvis ersätter till Loop Q spöna, någon som vet mer om dessa spön?
-
-
- 6 replies
- 618 views
- 3 followers
-
-
Ser ut att vara trevliga sticks även om det nog blir svårt att motivera priset. Man nämner bambuinlägg vilket kanske skvallrar om att det kommer lägre nummer också. Vem är designern? https://www.gloomis.com/collections/fly-asquith?srsltid=AfmBOorhi8K-QZ9A9jkgqC3vES3hgC25ORitU6PRCOnp-holxzjdG4ns
-
-
- 1 reply
- 270 views
- 1 follower
-
-
har sabbat nedersta spöringen på mitt Loomis tvåhands. har försökt hitta var man kan få hjälp med detta (Loomis hemsida ger inga ledtrådar). vet att de är riktigt dyra att ha att göra med i sådana här ärenden. Finns det andra alternativ (dvs lämna in hos kunnig spöbyggare)?
-
-
- 6 replies
- 308 views
-
-
Hej! Är ny här på forumet. Jag har ett Blue Line som har en spricka i ena honholken. Den sträcker sig ner ungefär på halva. Går det att rädda på något sätt? Tex kapa bort den spruckna delen,linda och köra på halva? Mvh Markus
-
-
- 4 replies
- 256 views
- 2 followers
-
-
-
Startar om den gör tråden i ett försök att hålla diskussionen till ämnet, även om amerikanska fora med lite köpstarkare skribenter lämpar sig bättre till utrustningsdiskussioner. Noterar även prejudicerande att Jonas, principfast, nyttjade tråden till ett längre inlägg om svenska tennisförbundet! 😆 Uppdatera gärna här om ni testar spöet.
-
-
- 50 replies
- 3.1k views
- 3 followers
-
-
Någon som har beställt ett Sector på det senaste? Fick mitt första den 6de december 2025 och då var dem ringarna på tippen snett. Idag fick jag mitt utbytesspö och där har jag exakt samma problem .. igen. Någon som har haft liknande erfarenhet? Är helt klart otroligt besviken. Speciellt när det är mitt första Scott spö.
-
-
- 22 replies
- 693 views
- 1 follower
-
-
Har någon erfarenhet av LOOP ZX i #5 jämfört med Z1? Är ZX ett styvt och supersnabbt spö, eller är det fiskbart? All feedback är välkommen, tack på förhand.
-
- 1 reply
- 305 views
-
-
Är det någon som har en färdig lösning på att få fast skjutlinan mot korken så att det inte släpper när man trycker till i framkastet? Har testa lite med diverse kardborre, tejp och buntband. Nästa ide är att göra ett spår så att jag kan klämma ner linan mot två korkkanter. Men är det någon som har en färdig fungerande lösning för att öka friktionen så tar jag tacksamt emot den.
-
-
- 15 replies
- 511 views
- 1 follower
-
-
Hej Jag fiskar mest regnbåge i små tjärnar och sjöar och söker ett flugspö i klass 6 (9' #6). Det får kosta runt 2000-3500 kronor har jag bestämt. Just nu funderar jag på att köpa antigen Gudieline Elevation eller Vision Onkii. Guideline Elevation ska vara mycket bra – nästan för bra för priset som det säljs för - enligt allt som jag har hört och läst. Jag har viftat med det i en butik och det kändes mycket bra. Är det någon som har erfarenhet av Vision Onkii? Det ska vara bra enligt allt som jag har läst men hur är det i jämförelse med Guideline Elevation? Har ni förslag på andra bra spön i min tänkta prisklass? /UnBr
-
-
- 5 replies
- 560 views
- 1 follower
-
-
Som vanligt blir man sjukt sugen på massa nya spön när det är vår...😅 Är det någon som har hunnit testa hardys nya Ultralite NSX SR? Funderar på hur aktionen är? Skulle gärna vilja att den var lite softare en exempelvis Demon...? Jag har siktat in mig lite på en 6-delad 7'6'' #4. Det känns som ett riktigt trevligt spö för mitt Ogströmmenfiske i sommar. Jag har smugglervarianten av Demon i 8' #4, den är riktigt bra, men hade gärna sett att den var lite softare så kanske att det här spöt är vad jag söker?
-
-
- 127 replies
- 30.9k views
- 7 followers
-
-
Slog till på detta då jag kände att jag behövde ett spö i den längden och klassen. Tänkte här skriva ner mina första intryck. Kan börja med att Marcus på namproducts ger bästa möjliga service. Spöt kommer i en blå/grå corduratub med gott om plats för spöt, till skillnad från många av dagens aluminiumtuber. Det ligger i en blå/grå socka också den väl tilltagen med gott om plats för spöt. I mina ögon är spöt snyggt med sina svarta komponenter och den råa klingan, inte massa onödigt lull lull. Spöt känns lätt och har ett härligt djup när man vibbar på det. Återkommer när jag provat med lina och fiskat lite med det. Uppdatering 20190525…
-
-
- 31 replies
- 6.5k views
- 4 followers
-
-
Tjena gänget! Jag är på jakt efter ett klass 5 spö som är 9 fot. Längden spelar inte superstor roll, men kring nio trivs jag med. Jag har en 10 fots #6, så vill inte gå dit vad gäller längd. Tänkte att detta spö främst ska användas för torrfluga då jag har en 6a för streamer osv. Varför klass fem kan man undra? Jag fiskar mest i en å där det är minkravet på spön. Öring, harr och röding är det som gäller. Alla tips på modeller och märken motages mer än gärna. Fritt fram med linkombo om man vill tipsa om det😃 Allt gott!
-
-
- 7 replies
- 736 views
- 1 follower
-
-
Tjena! Precis köpt mig ett Asquith 690 och måste säga att det var kärlek vid första kastet! Vilket tyvärr skapat ett villhöver begär efter ett 590 med... Nån som kastat med bägge spöna och kan intyga att det är tillräckligt stor skillnad för att det ska vara värt att ha 5an med? Är de även lika i aktion? Läst lite tester men tycker inte de träffat rätt alls på 690 spöt...
-
-
- 13 replies
- 1.8k views
- 2 followers
-
-
Blev med ett begagnat spö idag som såg fint ut i stort men hade en liten repa/spricka? I en honholk. Är min oro befogad eller är det lugnt? Har möjlighet att reklamera via Blocket idag så tacksam för snabb respons.
-
-
- 5 replies
- 255 views
- 1 follower
-
-
Christer Sjöberg startar upp ett nytt spömärke. https://www.solidtackle.com Jag notera även att exempelvis Tomas Ögren som är en mycket vass spödesigner är med i gänget. https://www.solidtackle.com/about-us Det här ska bli mycket spännande att följa upp. Ser man till prisbilden på spöna är det tydligt att man har ambitionen att vara med och utmana i det absoluta toppsegmentet. Det sexkantiga handtaget med något som påminner om racketlinda på var något som jag direkt kände att jag vill känna på. Christer har en poäng i det han säger i videon. Speciellt när det gäller tyngre klasser.
-
-
- 11 replies
- 2.6k views
- 2 followers
-
-
Någon som har erfarenhet av detta spö och kan tipsa om passande flytlina? Huvudsakligt användningsområde torrfluga i strömmande och sjö, men vill gärna ha flexibilitet att kunna kasta en nymf eller mindre streamer.
-
- 1 reply
- 171 views
- 1 follower
-
-
Lite smått intresserad av vad folk egentligen använder för spön. Själv har jag Fenwick ironfeather 15' #10-11, Vision 3Zone 15' #10-11, Vision GTFour Catapult 13' #9, Sameo 9' #5 och två billiga ronthompson spön från min flugfiske begynnelse när jag var fattig #4 och #6.
-
-
- 1.6k replies
- 306.7k views
- 3 followers
-
-
Ni som har erfarenheter av spöt, hur tycker ni att det är att kasta med i olika situationer? Ska testa ett begagnat i helgen. Vilka linor tycker ni funka mm? Användningsområdet är HÖ. Hemmavatten Stockholms skärgård men kanske också tripper till Skåne, Västkusten och Gotland. Vill ha ett spö som inte är toksnabbt och lite förlåtande så specifikationen kanske inte är klockren?
-
- 1 reply
- 232 views
- 1 follower
-
-
någon som har bra kontaktuppgifter till G Loomis (sverige eller EU)? hsr sabbat en spöring på mitt Loomis 15 fotare
-
-
- 1 reply
- 411 views
- 1 follower
-
Recently Browsing 0
- No registered users viewing this page.