Övrigt
299 topics in this forum
-
Spikrakt och stenhårt – Jonas demonstrerar förtjänstfullt i videon nedan. Snyggt räddat ändå! https://www.facebook.com/share/r/18971G46GW/?mibextid=wwXIfr
-
-
- 2 replies
- 232 views
- 1 follower
-
-
Tjena, Frågar här då inte så många som läser runt lägerelden så att säga. Vad är aktuell status om man skulle slänga in en prenumeration ånyo?
-
- 0 replies
- 213 views
-
-
Nån med erfarenhet av den? Har en vattentät Patagucci idag som blir lite klibbig och onödigt rejäl när jag cyklar ut till havsöringsviken en ljummen sommarkväll. Behöver få med mig det nödvändigaste bara (väst, vatten, ett par rullar och en spötub). Kan Simms-ryggan eller något annat vara ett bra komplement? Andra vägen att gå är väl att modda cykeln med väskor och nåt som håller spötuben men det känns som att det kan bli dyrare.
-
- 0 replies
- 94 views
-
-
Hej på er! Satt lite och funderade på vilken av mina flugfiskeutrustningar jag tycker är mest prisvärd, dvs som ger mest prestanda för pengarna. Tänkte då att det skulle vara kul att få ta del av även era tankar kring vilka fynd ni gjort och vilken av era utrustningar ni tycker är mest "pang för pengarna"? Det går ju naturligtvis att tycka att high-end-utrustningar är värda sina pengar, och även jag kan tycka det många gånger men inte alltid, men jag är egentligen inte ute efter det i denna tråd. Här tänkte jag att det vore kul att höra era tankar kring prylar som ligger nära high-end vad gäller prestanda men som man kan köpa för rimliga pengar. Kan ju förstås d…
-
-
- 30 replies
- 1.2k views
- 1 follower
-
-
Tjoho! Tänkte kolla mer er som har bäst koll på det mesta inom flugfisket. Vad kör ni för tubkrok nuförtiden till Lax/HÖ fisket, både 3 och dubbelkrok? Förr körde jag ofta Ken Sawada, men de ser man sällan nu. Ahrex har jag provat men de blir ju bara färre för varje år i deras frp:) Kul att höra vad ni föredrar, men jäklars vad priserna har gått upp, får väl återgå till gamla Kamazan igen, de tar ju aldrig slut i asken av Ngn konstig anledning Tight Lines
-
-
- 26 replies
- 4.9k views
- 3 followers
-
-
Tjena, Vad tror vi här? Någon som vet något? Känns som att Scott G skriker efter en uppdatering. Nya Speedster och Litespeed kan nog också ”vara på G”. Kanske true rotary ifrån Regal? Ny väst ifrån Simms? Danielsson kanske dyker upp och lanserar en rulle motsvarande gul Volvo 850 T5-R! (not.)
-
-
- 10 replies
- 978 views
- 1 follower
-
-
Hej jag vill höra om någon härinne har långtidstestat Vision Koski Zip samt om någon hunnit prova 2025 Patagonia Traverse Swiftcurrent Zip? Tacksam för svar kring ris och ros gällande vadarna, jag har nyligen köpt Koski och har beställt Patagonia precis. Tight Lines fiskebröder!
-
- 1 reply
- 831 views
- 1 follower
-
-
söker tubkrok, hullinglös. någon som har rekommendation? - vmc - mustad - owner -?
-
-
- 14 replies
- 1.1k views
-
-
Hjälp! Min Fish Cat håller inte tätt. Packningen vid luftintaget har fått sprickor och luften pyser ut. Har varit kontakt med Outcast, men de säljer inte dessa packningar. Någon som har något förslag ? Ytterdiameter 34 mm innerdiameter 22 mm höjd 3 mm.
-
- 0 replies
- 486 views
-
-
Hej! Starta upp denna tråd av ren nyfikenhet. Berätta vad du gjorde med din utrustning i dag. Det behöver inte vara så märkvärdig;-) Det kan vara inköp, varit på en fisketur eller gjort något smart med utrustningen mm. Jag är först ut med: Jag bytte plats på gamla linor till nya rullar. För att få lite bättre ordning inför denna säsong. Hls Magnus
-
-
- 538 replies
- 98.7k views
- 3 followers
-
-
Efter att ha lagt en dryg tusenlapp om året på att skicka knivar mm till Knivbrev i massor med år så köpte jag mig en knivslip från Tormek förra året. Knivarna hemma har däremot varit tillräckligt vassa fram tills igår då jag packa upp slipen och gjorde en första test på ett par knivar. Två snabba slipningar på respektive knivblad och knivarna blev som nya. Måste säga att jag är imponerad över förväntan. Ska läsa på lite i manualen vid tillfälle och sen ska jag slipa rubbet här hemma. Det fina med T4 Bushcraft är att det finns med tillbehör så man kan slipa allt från yxor till småknivar. Knivslipning är så klart en konst och det ska bli kul att gå all in i att försök…
-
- 1 reply
- 1.3k views
- 1 follower
-
-
Detta var fanken helt sjukt 😉 I Tisdags kl 18.34 lägger jag en beställning hos Red's Fly Shop på ett par G4Z vadare på rea från USA. Fraktbolag Fedex. Idag Torsdag kl 14.30 får jag leveransen 😀👌 Hur fan bra var inte det. ( ja jag vet, inte bra för miljön men jag är inte miljonär så behöver tänka på priset också ) Inte för att jag har någon användning för dessa vadare just nu men är ändå impad över snabbheten i denna leverans! Som många redan vet om, men detta måste vara några av dom bästa vadarna som någonsin gjorts, har haft mina nuvarande G4Z i 6 år och dom funkar galant än men börjar se lite sletna ut så var tvungen att införskaffa mi…
-
-
- 24 replies
- 3.5k views
-
-
-
Någon som kan tipsa om enkelkrok som på riktigt funkar till tubfluga. Jag binder alltid på en krokhållarslang i silikon så kroken ska lira med det.
-
- 7 replies
- 1.5k views
- 2 followers
-
-
Hej petri bröder, Vad använder ni för bränsle till era spritkök när ni tältar på fjället? Har alltid bott i renvaktarstug och aldrig behövt fundera över saken. /Tommy
-
-
- 16 replies
- 2.6k views
- 1 follower
-
-
Då det ibland kan vara knepigt att få tag på välgjorda puppor så är alternativet kopior av varierande kvalitet. Det finns ett antal olika att välja på i lika varierande prisklasser och jag undrar om nån har koll på vilken puppa man ska köpa? Har testat skumkroppar som går sönder efter några hugg och är helt värdelösa. Shoot!!
-
-
- 1 reply
- 1.2k views
-
-
Hej! Har nyss börjat fiska småöring i bäcken där jag bor. Den är liten och grund, och ganska snabb. Har använt nappindikator men den har en tendens att flyta fortare än nymferna och liksom dragga dem. Funderar på om det finns någon fluorescerande pärla eller dylikt man kan sätta på tafsen ovanför nymferna och sedan hålla denna i ytvattnet för att lättare registrera huggen. Någon som har erfarenheter eller idéer?
-
-
- 8 replies
- 1.9k views
-
-
Hej ! Söker telefonnummer till Vormstad Camping ! Fortast möjligt! Tack på förhand. Hälsningar Krister
-
- 0 replies
- 663 views
-
-
Glas å Glas!!! Behöver lite erfarenhet nu! Sköt med Pistol i 20 år...använde "glasögon då"..Gult vid mulet väder...typ grå vid klart väder... Vill hjälpa min äldsta broder nu! Han har råkat ut för Glaskropps avlossning på båda ögonen..han är rädd att bli blind på äldre dar. Hans nätthinnor är visst i klenaste laget. Just för SOL-ljusa dagar!...vilken färg på "glaset" är BÄST? Gett honom Costa Del Mar..i lite smutsigt gult "glas"..funkar bra ..när det är mulet!... Har själv...blåa Costa Del Mar..Blåa..för mulet väder... Tänkte sponsra honom med 2-par Poloraid.. Ge förslag......inga svin!!..dyra tack.
-
-
- 25 replies
- 2.6k views
- 1 follower
-
-
Har det kommit ut någon låda som uppfyller alla era krav på Tubask? Söker en låda som tar tuber från små Micro-tuber till Samuraiflugor på ca 10-12cm Speyflugor samt lite småplock som krokhållarslangbitar, lite coner osv. Har kört Guidelines gamla gula i många år, varit helnöjd, men söker en mer slimmad variant. Hur är Fröding orangea serie? Eller Loops boxar? Kul att höra om ni hittat rätt. .\Kent
-
-
- 16 replies
- 2.8k views
- 1 follower
-
-
Har en Dr Slick linklippare med inbyggt bryne men tycker det blir lite krångligt att slipa kroken då brynet blir så extremt litet. Någon som har tips på ett bra krokbryne? Kikat lite på Dr Slick krokbryne 10 cm, Tiemco keramiskt krokbryne samt Guideline Eze Lap Krokbryne.
-
-
- 14 replies
- 2.7k views
- 1 follower
-
-
Hur gör ni för att mäta längden på fisken snabbt och smidigt? Lättast måste väl vara att ha en längdskala på spöet? Tex utgå ifrån korkens ovsndel och mäta uppåt... Men hur ska man göra markeringarna isåfall? Tusch lär väl knappast hålla? Och att repa upp klingan känns inte heller så lockande:/ Tips? Finns det inga färdiga långa klistermärken lr dylikt för ändamålet? Hur gör ni?
-
-
- 26 replies
- 5.2k views
-
-
Kan ni rekommendera en prisvärd öringhåv, gärna med inbyggd våg i handtaget?
-
-
- 36 replies
- 6.2k views
-
-
Jag har en trähåv från HiLevel som jag gillar. Den är liten, lätt och flyter. 52 cm lång, 150g. Smidig att ha med på fjället och i kajaken. Enda problemet är att den har ett mesh-nät som kroken tenderar att fastna i. Så det är lite pyssligt att få loss flugan var och varannan gång jag håvat en fisk. Jag skulle vilja ha sånt där gumminät med stora maskor. Är det någon som vet var man kan få tag på ett sådant nät i lagom storlek? Öppningen är 20 x 35 cm. Eller har ni något tips på en ny håv med gumminät som flyter och är liten och lätt ? De lättaste jag hittat är Brodin Phantom Trout (58 cm, 265g) och Brodin Phantom Firehole (58 cm, 270g).
-
-
- 1 reply
- 985 views
- 1 follower
-
-
Hej forumet! Söker efter en smart och säker lösning för att ha håven med på ryggen vid vadning. En lösning att stoppa ner handtaget i som kompletterar magneten i vadarjackan. Tanken är att köpa en färdig lösning typ simms net holster. Har även sätt nån lösning från orvis i ett vadarbälte. Skall klara både en liten håv till harren och en större vid havsöring-fiske. Ange gärna inköps-ställe. Tack på förhand! Håv-tapparen
-
-
- 4 replies
- 2.2k views
- 2 followers
-
Recently Browsing 0
- No registered users viewing this page.