Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ospecifierat

1. Started by Hatchmania,

Tänkte jag skulle ta steget och börja studera lite entomologi. Någon som har tips på en bra bok för detta? Gärna med mycket bilder och olika stadier i krypens livscyklar osv.

• 10 replies
    • 24.4k views
  2. Started by Barkarby,

Vände några stenar i VIndelälven och hittade dessa övergivna hus /leif k

• 1 reply
    • 18.5k views
  3. Started by Rasmus,

Tre, kanske fyra sländor... : natt.jpg_thumb

• 5 replies
    • 19k views
  4. Started by Jodo,

Den har hittat in till min sänglampa ska försöka fånga in den men innan dess så tittade jag lite närmare på den, den var rätt vacker må jag säga. Det som förundrar mig mest är vad jag skulle beskriva som de små "öronen"/förminskade vingarna på ryggen. Vad kan dessa ha för funktion? Lokal: Norrbotten Piteå/mitt sovrum Längd: ca 2cm mätt från huvud till vingspets (ihopfällda bakåt) Vingbredd: 4-5cm Notera krokarna på frambenen också.

• 6 replies
    • 18.9k views
  5. Någon som kan identifiera denna åt min kompis? Han var och fiskade i handölan i Jämtland. Flera av dessa insekter kom flytande med strömmen. Öringen blev tydligen förtjust i den. Kropp ca 2.5 cm lång och ving höjd ca 2.0 cm. Tekning nedan:

• 2 replies
    • 17.3k views
  6. Hej, ny på forumet och hoppas på hjälp med denna varelse som uppenbarade sig på vår balkong ikväll... Har ingen aning om vad det är, såg bara att den satt där helt plötsligt. Både jag och sambon är inte direkt sugna på att komma nära den så balkongdörren får vara stängd. Vågade mig en liten liten bit ut så jag kunde ta kortet... Den är ca 6-7 cm lång och kanske 7-8 cm bred med vingarna (eller vad det är monstret har) Mycket tacksam för hjälp att identifiera den!

• 9 replies
    • 20.4k views
  7. Started by Paul,

Har flera av dessa spindlar boende under vår altan. Fina när man får se dem i närbild. Någon som vet vilken typ av spindel? Mvh Paul

• 9 replies
    • 16.6k views
  8. Started by bmm,

Hej Var på lakse tur i Gaula i år og fangede en laks på ~11kg med nogle parasitter på begge gæller. Er der nogen herinde som ved hvad det er for dyr???

• 12 replies
    • 20.3k views
  9. Started by Doj@n,

Har mängder av dom i vår jordkällare. Stora och läbbiga är dom Vore roligt att veta vad dom heter, är lite inne på Källarspindel...

• 9 replies
    • 22.6k views
  10. Started by roccster,

Har dessa lite överallt och undrar såklart vad det är för nåt. Ser ju ut som nåt sländaliknande, men jag är helt grön på etmologiområdet och det hade ju varit skoj att veta vad det är som flyger omkring runt mitt hus...

• 7 replies
    • 14.2k views
  11. Started by RB,

Hej, var idag på en sjön och såg en insekt som jag alldrig sett innan. Det såg jag på min ryggsack, INTE i vattnet. Den har också vingar som en vanlig fluga, fast inte på bilden. Det var också konstig att den gick normalt, den flög inte. /RB

• 20 replies
    • 22.3k views
  12. Started by Paul,

Höll på att trampa på denna sak när jag klev in i duschen Något halvdränkt. Lade den på en solvarm sten och den började kvickna till efter en stund. Ett par centimeter stor, ingen myggviktare med andra ord. Ser ut att ha en lång gadd? Skulle vara kul och höra om det är någon som vet vad detta är? Tack på förhand! Mvh Paul

• 5 replies
    • 18.4k views
  13. Started by Salmonoid,

I september svärmade dom här ett par mil från vuoggatjålme. Vad heter dom. Hoppas ni kan se bilden... dom var ca 1,3 cm långa fö:

• 3 replies
    • 14.6k views
  14. Started by Dice,

.. tror jag att det är. Men någon annan kanske kan bekräfta eller dementera? gul forsslanda-0072.jpg_thumb

• 20 replies
    • 15.6k views
  15. Started by miniac,

Hejsan Är detta en gul forsslända? Slända nr 2: Hälsningar Micke

• 8 replies
    • 7.9k views
  16. Started by mipert,

Hittade denna uppe i taket. Lite osäker på sort.

• 1 reply
    • 7.6k views
  17. Started by 0L03V3,

Idag när jag va ute kom en sån här och satte sig på min tröja Kan någon hjälpa mig och säga vad den heter? Tyvärr inga bra bilder men jag hoppas att det går ändå //Olof

• 11 replies
    • 8.4k views
  18. Started by nikonftn,

Det är få förunnat att kunna använda latin, entomologer i allmänhet har stora problem. Personligen förstår jag inget alls. Namnsättningen av insekter är en ständigt pågående procedur (detta gäller även fisk, stackars Oncorhynchus mykiss, vackrast av dom alla). Sålunda skall inte Ephemerella ignita (den kära) längre ha detta namn, för nu heter hon Seratella ignita. Ephemerella major (den feta) får heta Torleya major. Baetis muticus (den lilla) får heta Alainites muticus. Baetis digitatus och B. niger (de mörka) får släktnamnet Nigrobaetis, möjligen ändrat tillbaka till Baetis igen. Negerbollar får ju inte längre heta negerbollar, men det är kanske inte ett latinskt n…

• 45 replies
    • 12.2k views
  19. Started by MathiasL,

Jag tog lite bilder på dagssländor som vilade på vårt hus i Pajala för ett par veckor sedan. Två är jag ganska säker på vilken art de tillhör men den tredje är jag inte helt hundra på, och den sorten fanns det mest av. Nummer ett; simslända? Nummer två, grönögd selslända? Den är inte alltför vanlig eller? Tyvärr fick jag bara ett kort av denne. Ögonen var mycket grönare i verkligheten. Nummer tre: Tack på förhand

• 2 replies
    • 5.9k views
  20. Started by Fjälltoken,

Hej Dessa trevliga sländor mötte jag uppe på kalfjället väster om kiruna. Men vad heter dom? verkar vara samma. Den ljusare kanske är ny ömsad? / Håkan

• 9 replies
    • 9.5k views
  21. Started by Rasmus,

Från en norrländsk (norrbotten) skogssjö med en liten bäck som rinner ut i ena änden... ? (Ganska liten. Helt transparent del på bakkroppen) dagslaende.jpg_thumb

• 15 replies
    • 12.1k views
  22. Hej! Jag har precis upplevt mitt livs första riktiga kläckning under flugfiske. Efter några dagars regnande blev det äntligen sol den femte dagen och då jag stod ute i vattnet började det klättra djur uppför mina vadare - wow! Detta skedde förra veckan, 17e juni 2009, ovanför Östersund i Jämtland. Mycket häftigt och nu kommer nybörjarfrågorna: 1. Vad heter insekten? 2. Vilken/vilka flugor bör jag använda? Någonstans måste jag ju börja... Tack!

23. Started by joanel28,

Har en del funderingar kring flugval i klart vatten vs mörkare vatten rent entomologiskt. När man fiskar har flera säkert hört sol= ljusa flugor! Molnigt=mörkare flugor? Men det jag funderar på är mer att vid ett kristallklartvatten gentemot ett tex humusfärgat, att ha olika färg på den aktuella flygfäet? Vid ett skitigare vatten = mörkare sländor & vise/versa. Alltså ser/är? tex en en röd strömslända ngt mörkare eller ljusare vid de båda vattnen. Det jag undra r är! Kan samma slända ha mörkare/ ljusare skiftning vid just ett mörkare vs ljusare vatten?? ps. novis inom entomologin

• 2 replies
    • 3.3k views
  24. Started by navaren,

Är det någon här på Edge som kan hjälpa min kompis och mig? Fick en snygg bild på ett stort flygfä från min kompis med frågan om jag viste vad det var och om det är lönt att försöka imitera den i flugbindningen. Ingen av oss känner igen denna bevingade varelse. Kanske någon på kanten?

• 15 replies
    • 3.9k views
  25. Started by Smygaren,

Någon som kan sig veta vad detta är för en spindel?? MVH Jocke

• 78 replies
    • 35.1k views

Recently Browsing 0

• No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.