Utrustning och Verktyg
51 topics in this forum
-
Hej, Hittade det här på jobbet. Inte den bästa finishen men rätt häftigt. Spöt har tre tvådelade toppar att välja mellan. Den sista och tunnaste har lösa spöringar! Så vänder man toppen horisontellt och med ringsidan uppåt faller ringarna ihop och lägger sig längsmed spödelen. De ser ut som vissa av delarna inte är utav bambu.
-
- 0 replies
- 57 views
-
-
En kollega har ärvt ett 10-fots spö med kort tvåhandshandtag. Tredelat med dubbla toppar. Han är intresserad av info om spöt om det är någon som kan identifiera tillverkare etc. Han tror att det är inskaffat på 30-talet.
-
- 0 replies
- 155 views
- 1 follower
-
-
Jag har en mycket fin nederdel med originalfodral. Någon som behöver den som reservdel?
-
- 0 replies
- 551 views
- 1 follower
-
-
Köpte det här spöet och tänkte om nån har lite info om byggaren. 10 fots #9-10 med löstagbar fighting Butt. Byggaren heter Lars-Erik Tägström, mer vet jag inte tyvärr.
-
- 2 replies
- 1.7k views
-
-
Mitt nyaste spö. Från 1935 ❤️ Jäklar vilket spö, enormt med kraft, men ändå känsligt, måste väl skaffa en silkeslina ocså..
-
- 3 replies
- 1.4k views
- 1 follower
-
-
Hej! Har en bekant som tyvärr gått bort och hans efterlevande skall avyttra två Hörgårdsspön som han ägde. Båda i stort sett nyskick, har sökt en del på nätet men hittar inte på så mycket om dem. Vad kan de vara värda?
-
- 1 reply
- 1.4k views
-
-
Hejsan. Jag är lite nyfiken på om någon har lite info om ett spö som jag har. Det är ett Asbjörn Hörgård 8,5 fot långt tre delat med dubbla toppar. Spöt heter Light Fly. Någon som är sugen på att köpa det eller byta mot något skoj. Mvh Emin
-
-
- 18 replies
- 24.2k views
- 1 follower
-
-
Pratade med min vän Löfdal om hyvlingsmallar och problemet att få fatt i såna nu för tiden Jag är en gammal vertygsmakare och har tillverkat en del såna och jag *kanske* kan fixa fram mallar om det är någon som är intresserad nu har jag eventuellt fått fatt i en fräs med tillräckligt stort bord som tar längden av en hyvlingsmall och det är en Dator styrd maskin och Kvaliten kommmer att vara kanon och duger dom till Ulf så duger dom till alla :-) Priset vet jag inte var det kommer att landa på men normala för en mall skulle jag tro Detta är bara en intresse fråga innan jag går vidare me detta :-) MVH Jussi
-
- 23 replies
- 23.2k views
-
-
Någon som vet var man kan hitta spötuber i aluminium? Typen robust med skruvkork och gummipackning. Mvh/Pelle
-
- 9 replies
- 5.7k views
-
-
Hej, Nu har jag fallit för frestelsen att äga ett bamuspö, har hunnit med några få provkast (kallt är det) och det känns helt rätt :-) Nu till min fråga, httar ingen träff när jag googlar, vad vet ni om Carl-Johan Anderberg? Hittar bara den kände Carl Anderberg. Det är ett 7' modell 16-48-76 Uniflex (A) Tacksam för all upplysnig :-) /Johan
-
-
- 9 replies
- 3.6k views
-
-
Tjenare! Tänkte inför denna säsong, prova ngn ny lina på mitt Mentor 8' #5. Kör idag med en Rio Outbound WF5F, funkar riktigt fint. Men man vill ju alltid testa något nytt.. Har ni några tips kanske?
-
- 1 reply
- 12.4k views
-
-
Hej har en vän som ärvt lite fiskeprylar bla. Hörgård Lågen 10,5 fot Hörgård Tana 13,5 fot Hörgård HC 12 fot Patridge 9 fot vet ej mer The Gerahard ? ser ej riktigt vad som står på det 11 fot The leshal eller Lessel ? också svårläst 8,6 fot Redditch England tror jag det står Finns det något ungefärligt värde på dessa och eventuellt köpintresse? Micke
-
- 13 replies
- 12.9k views
-
-
Funderar på att fixa silkeslina till mitt splitcane. Någon som har erfarenhet av detta? Är det värt att investera i en ny eller brukar begagnade fungera bra? Såklart relativt eller brukar dom tappa i kvalitet fort? Mvh
-
- 10 replies
- 12.1k views
-
-
Jag går och velar om splitcanespön och söker ständigt av tradera, blocket loppisar mm. Har nu ev hittat ett spö av en byggare som heter Magnus Wallin. Är det någon som känner till den byggaren ? Är det ett spö att satsa på för en som är ny på splitcane ? Har ingen koll alls på vad det är för aktion eller så men 8.6 fot #5 skall det vara och verkar vara i bra skick.
-
- 3 replies
- 12.5k views
-
-
någon som vet om orvis nickelsiver holkar går att få tag på ?
-
- 0 replies
- 12.4k views
-
-
-
Hej, Jag nördar lite på bamboo byggande (kolla pris och all redskap som skulle behövs) och kom på det här: http://www.montano.se/dept/Fyrkantsstang_65381/SWE/SEK Tänkte kanske använda universitetets verkstan och borrar, etc. och har en projekt inför nästa höst. Skulle det vara bra stål för hyvelmall? Eller ska man köpa något annan? Var köper man det? Annars när man bygger på trä (rough-mall eller hyvelmall) vilken typ av trä ska man använder? -Mike-
-
- 2 replies
- 14.6k views
-
-
Nån som vet var man kan hitta boken "Bamboo Makers"? Har sökt på bokens ISBN nr men inte fått några träffar, ej heller på titeln.
-
- 0 replies
- 15.2k views
-
-
Hej, Vet ej om det ligger på rätt plats, men testar. Är det någon som vet vart man kan beställa riktigt snygga spötuber? Gärna I trä eller läder eller liknande som yta. Tanken är dock inte att det skall vara en spötub utan en dokumentförvarare istället för de där tradiga papp-rullarna. Det är tänkt som en present och får gärna vara unik och kanske där de också kan gravera in något.
-
- 7 replies
- 13.1k views
-
-
Jag är snart ägare till ett Orvis märkt "limited edition 8' 7wt" på klingan och 34/200 på rullfäständen. Rullfästet är uplock och av trä och svart metall. Lädertub. Sökt lite själv och eventuellt är det tillverkat 1979 av Ron White. Är det någon som har erfarenhet av eller vet mer om dessa spön? Samlar någon på Orvis kataloger?
-
- 19 replies
- 16.3k views
-
-
Har inga cane och kan inget, men jag har en kompis som har ärvt ett spö efter sin Far så jag undrar om det finns någon som kan hjälpa till att berätta lite om tillverkare o ev pris på detta!
-
- 5 replies
- 15.1k views
-
-
Ja,jag förstår ju skillnaden principiellt,men vad har hålbyggda spön för fördelar? vikt? ...och vad är skillnaden kastmässigt?
-
- 3 replies
- 13.1k views
-
-
-
Satt på lunchen och läste Morbergs tidning. Ett uppslag handlade om prylarna du måste ha för ditt flugfiske. Bland de vanliga GTX-jackorna och gasköken fastnade jag lite för detta spö. http://homepage1.nif...glishindex.html Kan de va´nått kanske? Butiken i Stockholm var ny för mig och ger ett visst exklusivt intryck jämfört med SFFC... http://hang-boutique.blogspot.com/2010/11/hang-boutique-is-now-open.html Lade i fel forum men kan inte radera...
-
- 9 replies
- 18.7k views
-
-
Med stor risk för att bara låta gnällig: Det senaste året har det legat massor av gamla risiga splitcanespön ute för försäljning till helt galet höga priser. Från ett par tusen och upp för en dussinpinne man hittat i källaren. Edge är nog förskonat, men på en av de största svenska säljsidorna kan man läsa: "Ajron splidken Lämna ett bud som lägst ...6500 kr" Vem köper det? Och vem försöker sälja? Går det? 6500:- är mer än vad jag betalade för mitt Anderberg-spö...
-
- 43 replies
- 42k views
-
Recently Browsing 0
- No registered users viewing this page.