Gör det själv!!
116 topics in this forum
-
Flugfiskeintresset är härligt i och med att det lätt ger upphov till många fler intressen. Somliga kan vara direkt förknippade med just flugfisket, andra mer laterala. Ett av dessa intressen är hantverk - som ju innefattar enormt många genrer. Denna tavla är avsedd för de hantverk som inte berör de redan existerande areorna Recept, Flugbindning, Spöbyggnad och Fotografering. För att hålla denna area ren och lättnavigerad uppmanas Du som ämnesskapare att namnge Dina ämnen med omtanke. Andreas Lestander www.edgeflyfishing.com
-
- 0 replies
- 17.9k views
-
-
Då jag snart har en lite finare kniv i min ägo så ska jag vårda den med omsorg. Bryna, slipa.....hur gör ni och vilka brynen passar till de olika stålsorterna? Att slipa sina knivar i en bandslip vet t.o.m jag att det är mindre bra.
-
-
- 42 replies
- 43.2k views
-
-
Jag funderar på att göra en egen lanyard. Har någon nå tips på hur jag ska gå till väga? Visa gärna era egna lanyards som ni gjort själv.
-
-
- 60 replies
- 43.3k views
-
-
Efter att funderat på att köpa en pipa så bestämde jag mej för att försöka bygga en själv. Munstycket har jag svarvat av plast till den diameter jag ville ha det och så det får plats ett 6 mm filter och sen slipade jag det så det fick en form jag var nöjd med. Huvudet är av hickory som jag sedan betsat. Ringen har jag svarvat av rostfritt stål. 12 cm lång blev den.
-
-
- 13 replies
- 8.7k views
- 1 follower
-
-
Finns det någon vänlig själ som vill eller kan hjälpa mig med var jag får tag på håvnät i gummi (ghost net). Jag söker med ljus och lykta efter storleken small, motsvarande 85-86 cm i omkrets (34”). Hittar ingenstans. Nån med en smidig kanal eller kunskap?
-
- 2 replies
- 979 views
-
-
Kåsor kan ju vara kul, och andra grejer i trä också. Jag tänkte dela med mig av lite grejer jag gör/gjort och får börja med några mindre kåsor som jag brukar kalla för "whisky-kåsor", de är cirka 8-9 cm långa och en diameter på 4-5 cm. Jag använder mig mest av masurbjörk och olika vrilar. Hantverk har alltid varit ett stort intresse som passat bra den tiden på året då det inte blir något flugfiske. Jag ska fylla på med grejer allteftersom jag hittar bilder så kanske det kan bli lite inspiration för någon annan som också gillar att pula med trä 🙂
-
-
- 4 replies
- 1.5k views
-
-
Jag efterlyste ju en gör-det-själv tråd för ett tag sedan. Fick rådet att göra en själv, vilket jag gör nu. Jag gör en hel del av mina fisketillbehör själv, dels för att jag tycker det tillför något att använda något man själv tillverkat, men även för att det som finns att köpa sällan motsvarar mina behov. Eftersom det vore roligt att se vad ni andra gör, och ev. få tillfälle att knycka några idéer, tänker jag lägga ut en del av mina projekt med kortare beskrivningar här. Börjar med min håv, eftersom jag råkar ha en bild på den tillgänglig. Jag började med att köpa ett nät, då det verkade vara alltför svårt att knyppla ett. Hittade ett knutlöst som är djupt nog att få…
-
-
- 378 replies
- 131.6k views
- 1 follower
-
-
Goddagens edgare! Har ärvt en gammal handgjord håv som min morfar gjorde på sent 60-tal. Problemet med håven är att det är knutar i nätet och jag letar därför efter ett nät, gjärna i gummi eller annat material som flugorna inte fastnar i, att byta ut med. Någon som vet vart man kan köpa lösa nät? Hade varit underbart att få använda denna håv fram till våren.
-
-
- 2 replies
- 1.8k views
-
-
Hej! Starta upp en tråd om kallrökning. Har gått och funderat på att göra en kallrökt under en längre tid. Har kollat på tuben och fastnade för funktionen med en akvarie luftpump med ställbart luftflöde. Är det någon som har byggt någon liknande rök och kan dela med sig lite info? Hur stor pump bör man köpa l/h? Jag vill ha en rök tid på ca 10-12 timmar, vilken längd och diameter ska röret ha då? Jag har många frågor och funderingar som måste redas ut innan jag kör igång:-) Hls Magnus
-
-
- 69 replies
- 71k views
- 1 follower
-
-
Är det någon som har erfarenhet av att bereda skin och i detta fall "bäver" eller någt annat som är jämförbart. Hittade en sida på nätet (se länk) som jag har haft dom en guide. Har bytt ut ister mot en fet skokräm istället. Är det helt fel att göra enligt länken? Kommer att använda skinnet till flugbindning. http://tuggeliet.se/bereda-skinn-2/ Hls Magnus
-
- 1 reply
- 2.1k views
- 1 follower
-
-
Söker en bra lösning på fodral till en håv, alltså ingen hopfällbar håv, utan en typ Mclean. Jag vill kunna stoppa in/dölja nätet så det inte fastnar i grenar och buskar, och att håven ska kunna fästas på ryggsäcken baktill, men ändå gå att lossa med ett lätt handgrepp. Fodralet ska också kunna tas bort och flyttas över till en annan ryggsäck/slingpack. Någon som har något liknande? Kom med förslag....??
-
-
- 6 replies
- 3k views
- 1 follower
-
-
Från början skulle jag bara bygga en ny bordsplatta och en trådhållararm till mitt gamla bindstäd men innat det var klart blev det att jag byggde ett helt nytt.
-
-
- 43 replies
- 34k views
-
-
Har gått och funderat på att göra en grovavskiljare till dammsugaren i garaget. Nu så är den klar och testad! Grymt effektivt och över förväntan.....
-
- 0 replies
- 2.2k views
-
-
Hej Gjorde ett fodral till min leatherman. Fodralet man får med vid köp är fult och Lädermannen sitter löst.
-
-
- 4 replies
- 3.6k views
-
-
Tjena! Är ny här på forumet så jag tänkte slänga in lite bilder på en enkel konstruktion. Jag rekommenderar er till att göra en sånhär om ni har möjlighet.
-
- 13 replies
- 15.1k views
-
-
Fick lite energi i helgen och tog mina gamla läckande simms vadare, gick lös med saxen. Tog fram symaskinen, resultatet blev ändå ett ok måste jag själv säga.
-
- 7 replies
- 4.8k views
-
-
Åter igen tänkte jag försöka mej på indikatorfiske och byggde mej en "new zealand strike indicator". En stoppnål och en pärla från dotterns pyssellåda plus verktyg var det som behövdes. Det känns smidigare än dom jag gjort av pollygarn och o-ringar.
-
-
- 22 replies
- 7.7k views
-
-
För den som är intresserad är detta en gör det själv-beskrivning för att fixa dit en D-loop/ögla på vadarjackor för att fästa håven. I efterhand skulle jag nästan säga att detta är på gränsen till ett gör det inte själv-projekt... Har en nätt vadarjacka som jag gillar, men som dumt nog saknar någon slags ögla på ryggen för håven (Orvis Encouter). Efter att ha läst diverse trådar om alternativa lösningar för att fästa eller bära utan att hitta något som passade mig gav jag mig in i skrädderi-världen. Vill bestämt ha håven på ryggen, och så är det med det. Hittade väldigt lite info om hur man lyckas sy något i en regnjacka med lyckat resultat, mer än att man vanligtvis…
-
-
- 2 replies
- 2.8k views
-
-
-
Fick en körsbärsvril från ett gammalt träd som växt hos mina föräldrar. Tänkte tillverka en kåsa och ett rullfäste av den, Har haft den på tork i ett år. Skickat från min C6903 via Tapatalk
-
-
- 11 replies
- 11.6k views
-
-
Har ett Italienskt designbord som flugbindningsbord. Har fått ett antal superklisterfläckar över hela bordsytan i samband med flugbindning Någon som har ngt tips eller recept på ngt som gör att jag kan få bort dom Har kört med de bonder för superklister Det är hyfsat effektivt men gör inte jobbet Tacksam för tips Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 4 replies
- 11.6k views
-
-
Letat lite och hittat en länk att dela med mig av http://www.pechetruite.com/Mouches/cdc-dubbing1.htm
-
- 0 replies
- 8.7k views
-
-
Tjena Tänkte låta er följa mitt senaste projekt. Ska bygga min egen BBQ Smoker grill. Jag har länge velat ha en men inte hittat någon som är som jag vill ha den, utan att behöva betala ett sjujäkla pris. Så efter lite letande så hittade jag ett rör som var tillräckligt grovt och hade en rejäl godstjocklek. Röret är 400 mm i diameter och 1450 mm långt med en godstjocklek på 8 mm. Kapar det så jag får en "grilldel" på 450 mm och en rökdel på 1000 mm. Fick även tag på en gammal 5mm plåt att ha till gavlarna.
-
-
- 43 replies
- 74k views
-
-
Jag har sett andra medlemmars hammabyggda rullar och blev sugen på att bygga en, problemet är att jag är kass på metall. Så jag tänkte att det måste ju gå att bygga en i trä. Förutom lacken består den av hundra procent trä. Moderniteter som broms har jag rationaliserat bort
-
- 16 replies
- 17.3k views
-
-
Har ni några bra tips var man kan få tag på fina glasfiberklingor. Har hittat en sida; Flyfishingmasters.se där ja kan bygga ett alldeles personligt spö för 3 papp. Finns det billigare? Jag är trots allt bara människa, och ja vill köra så vintage det bara går. Har en gammal BFR Rimfly klickare. Jag har alltid gjort mina saker själv, är händigt lagd. Jobbade tidigare som murare men numera licens svetsare på pinne och tig- Men iallafall. Intresset kom när jag letade efter silkestråd till min rulle. Såg då att äkta vintage är glasfiber eller splitcane. Och jag vill då helt enkelt ha tips om var man kan få tag på antingen ett billigt spö som man kan sätta egen patina på, en…
-
- 9 replies
- 14.9k views
-
Recently Browsing 0
- No registered users viewing this page.