Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Komma igång

1. Tänkte ni kan dela med er av er kunskap för att göra de lättare för nybörjaren. Skriv vad ni tycker man som nybörjare ska tänka på för att lära sig kasta och komma igång med flugfisket så enkelt och snabbt som möjligt? Vad är överhandskast och underhandskast för nått? Vilka myter finns de? Filmtips och Boktips? Träningstips? Varför man ska ha taperad tafs osv.... Skriv vad ni vill angående kastteknik och nybörjare helt enkelt. Även ni som är nybörjare är mycket välkomna att bidra med vad ni har för frågetecken och svar som andra kan ha nytta av och lätt hitta igen i den här tråden. Är de någon som kommer med nått användbart och bereonde av hur bra tråden blir så klis…

• Like
    • 72 replies
    • 64.9k views
  2. Kommentarer till filmen Att spela in en liten film som denna är ganska svårt utan manus och på egen hand men jag arbetar efter devisen, bättre få något postat än att drunkna i detaljer. Det viktiga är inte alltid att linan syns, det viktiga är att se vad jag gör för övningar och kanske ännu viktigare, förstå varför? Därför har jag valt att komplettera med lite kastteori knuten till några av övningarna. ________________________________________________________________________________ Att bakkastet ska ligga i en rak linje i förhållande till framkastet är viktigt för att minimera energiförluster (180 graders principen). På det viset slipper linan ändra riktning mitt i ka…

• 8 replies
    • 22.2k views
  3. Started by Staffan Dahlbom,

Ofta när det gäller definitioner råder delade meningar. Hör av er om ni vill ändra på något, jag har säkert missat massor. Jag hoppas ändå att det ska kunna tjänstgöra som en liten ordlista för dem som inte ännu är bekanta med alla kastrelaterade begrepp som förekommer. /S Engelska/Svenska/Förklaring Acceleration....................Accelererande av linan, kan åstadkommas genom translation, rotation eller genom att dra i linan med handen ("haul") Casting Arc/Kastvinkel....................Vinkeln mellan det främre och bakre stoppet Casting Sector/Kastsektor....................Området (tårtbiten) som spöet ritar mellan det bakre och främre stoppet. Förväxla inte med vin…

4. Hej och välkommen till kastarean här på edge forum. Om du är ny här så märker du ingen skillnad men som gammal "edgare" ser du att jag har stuvat om lite. Då jag fick förfrågan om att moderera denna area så hade jag några idéer om hur man kan höja statusen för just kastteknik här på forumet. Jag vet att många är intresserade av flugkastet i sig och jag tycker mig märka en trend även bland fiskare som inte hänger här, potentiella "edgare" alltså. Vad har jag då gjort och hur har jag tänkt? Den gamla "kastteknik, tankar och fakta" är borta och har ersatts med en egen area. Denna area är indelad i fyra tavlor; 1) Komma igång Min tanke med denna tavla är att alla som inte…

5. Started by Routhburgh,

Här lägger vi upp länkar som är intressanta för areans läsare. Föreslå en ny länk i tråden så lägger vi upp den i länklistan. LÄNKAR: http://www.speypages.com/ http://www.fff-europe.org/english/index1a_engl.htm http://www.sexyloops.com/index.shtml http://www.virtualflycasting.com http://www.kastdoktorn.se/

• 4 replies
    • 21.9k views
  6. Started by Fisk,

Vissa av er är ju redan ut och fiskar lite men för många av oss börjar den stora dagen närma sig. Att göra dom första kasten i vattnet funkar men några pass på gräsmattan innan dess kommer ju göra premiärdagen mycket trevligare. Några förslag på hur du kommer igång med säsongen. Först börjar du med några meter lina utanför spötoppen, säg 3 meter. Börja att kasta med spöt långt ner, sidoarmskast, så att du ser både fram- och bakkastet. Fokusera på att forma loopar av alla sorter. Tajta, stora, medium. Att växla loopstorlek mellan fram- och bakkastet. Jobba också igenom alla plan ifrån sidokast upp till vertikalt. När du har koll på detta drar du ut en meter till och gör sa…

7. Hej, tränar regelbundet och söker likasinnade som gärna får vara nybörjare. Jag instruerar er som behöver det. Vanligen kasttränar jag vid en damm i Ultuna, söder om Uppsala; det är lite skillnad från land men enklare än att dra på sig vadarna! Jag deltar också i ett fiskevårdsprojekt som jag nog kan berätta om när vi träffas. Intresserad? Skicka pm eller nå mig på: akacia87@gmail.com

• 5 replies
    • 378 views
  8. Started by Lawson,

Här är några böcker som format mitt fiskeliv. Det här är alltså innan video internet gjort sitt intåg. Då fick man oftast läsa sig till information, vilket inte alltid var så lätt att överföra i praktik. Men de här två böckerna i kastteknik gjorde att mitt kastande tog ett rejält skutt framåt. Man fick en förklaring på varför en viss teknik fungerar, en annan inte. Hur man mendar i luften eller kastar en fluglina 15-20m utan spö. Sen har vi ju Napp och Nytt och Nils Färnström allt luslästes och man drömde om ny utrustning eller orörda vatten.

• Like
    • 2 replies
    • 917 views
  9. Started by Benno,

Ngn som har ngn bok elr häfte som man kan använda till en liten kurs för nybörjare inom flugfiske. Vi har ett gäng som är nyfikna å gärna vill prova på detta 🥰 Nu ska klubben försöka ordna en liten träff för det mest fundamentala å sen ska vi ta kasta lite med förstås. Tips mottages 😎 Mvh Benno

10. Started by magnolia,

Skriv gärna vad du tyckte var knepigt med flugkastande när du började din "karriär". För egen del var det nu kanske 40 år sedan så jag minns inte detta. Eftersom jag instruerar i liten skala tror jag att det främsta hindret för framsteg är; missuppfattningar om hur man kastar och det finns även fördomar bland oss instruktörer om vad nybörjarna fattar av både teori och praktik. Ett exempel: jag visade, vid två tillfällen, hur erfarna respektive nybörjare vanligen kastar. I fallet nybörjarkast så är ju det: mycket handled och cirkulär spötoppsbana; som för tankarna till vindrutetorkare och som medför trubbiga linbågar med stort luftmotstånd och splittrad energi i …

• Like
    • 14 replies
    • 973 views
  11. Jag håller med och lyckligtvis så tycker jag att det är roligt att träna kastteknik och även lära ut till nybörjare. Mer engelska: "no pain no gain, but more pleasure than pain!" Ja, ska man träna även "om det tar emot?" Eller ska man vänta på "inspiration?" Fast den kände amerikanske författaren Ernest Hemingway (nobelpriset i litteratur 1954) lär ha sagt att han inte hade skrivit en enda bok om han gått och väntat på inspirationen...

• Like
    • 5 replies
    • 679 views
  12. Hej, jag bjuder på ett par timmars instruktion som går igenom: 1) Kaströrelserna 2) Teori; kastets mekanik 3) Förslag till övningar Varför gör jag detta gratis? Jo, jag vill undersöka om det går att göra starten på lärandet mer effektiv. Vanligen har nybörjare sett en del klipp på YouTube och försöker "ta efter" men det stämmer sällan att man gör det rätt och kasten blir inte direkt effektiva, nej man tar i flera gånger mer än nödvändigt och kommer inte särskilt långt. Det bästa är väl att göra rätt från början: för att träna in fel rörelser medför ju att man sedan får ägna tid år att träna bort felaktigheterna. Jag är duktig på att kas…

• 0 replies
    • 448 views
  13. Started by -martin-,

Halloj! Testade flugfiske här i slutet av augusti och tyckte det var fasligt kul efter en livstid av metande i olika former Tyvärr så blev ju säsongen i strömmande vatten väldigt kort och jag har mest stått och övat överhandskast i sjön som har en litet strömt parti vid bryggan jag brukar stå. Börjar få hyfsad koll på överhandskast och torrflugor (även om det är mycket kvar att lära) med ett gäng harrar landade med den största på 45 cm och ca 400 gram, men tänkte ge mig på att fiska under ytan nu när det börjar bli kallare och vaken blir färre. Fiskar främst i Ockesjön i Jämtland så mycket harr men finns ju även en del öring även om den verkar vara främst i…

14. Started by haggis82,

För någon som aldrig hållt i ett flugspö innan, spelar det någon roll om han lär sig med ett 4 delat eller 7 delat. Är det någon skillnad? Lättare, svårare? Eller skitsamma?

15. Started by haze,

Min dotter har blivit intresserad av att lära sig flugfiska. Hon har fått lånat ett äldre flugspö från en släkting. Flugspöt har namnet LOOP SIgnature edition 10 fot #7. Hon har tänkt att fiska i Åresjön där vi bor samt ev. får möjlighet att till sensommaren följa med till en mindre älv i Norge som har öring och mindre havsöring. Men min fråga? Vilken lina ska jag köpa till spöt? En bra lina som hon kan utveckla sitt fiske med närmaste två-tre åren. Katteknik?

16. Started by Elaola,

Hejsan, Är det någon som har tips på en läsvärd bok om flugfiske? Olika typer av flugor? Hur dessa ska fiskas? entomologi osv? Har kollat på "flugfiskarens ABC" och "den stora boken om flugfiske" men tar gärna emot tips som sagt. Allt gott.

• Like
    • 8 replies
    • 4.2k views
  17. Har funderat ett tag på att börja flugfiska, så behöver lite tips på utrustning. Vill inte ha ett nybörjar set. Kostar hellre på några kronor för jag hatar när grejor inte fungerar bra. Budget upp till 5000k.Tänkte börja med ett spö #5 och en passande rulle till. Har tittat lite på ett Loop q, Vision Onki och Guideline Elevate. Rulle till det, Vision Rulla, Vision GT, Guideline Haze v2 eller kanske en Danielsson F3W 4seven?? Några synpunkter? Andra tipps kanske?

• Like
    • 17 replies
    • 13.3k views
  18. Started by Staffan Dahlbom,

Hej, vill bara tipsa om att på mässan i år finns representanter från FFI. Den här delen av edgeflyfishing.com är ju riktad mot de som intresserar sig för flugkastet. Då ska ni kika på Tomas B och Mathias L. Lasse K och Tomas L samt Tellis K och Anders M. Jag kommer också köra en demo, men som representant för ett av branschens varumärken Jag kommer dock att hänga någon timme i FFI-montern varje dag. Väl mött Staffan Dahlbom

19. Started by fUmeå,

Imorgon blir de o traska ut till havet o börja öva på lite 2handskast. efter många om och men så är spöet, rullen och alla linor iordning! cts affinity dq 12,6 8/9. danielsson 8twelve. ken sawada skjutlina och rio scandi versitip. ge mig gärna alla möjliga tips o tricks!

• 2 replies
    • 2.2k views
  20. Started by Snöhäst,

Som titlen spoilar, hur kort kan man gå med klumpen på WF-lina? Är inte direkt nybörjare på flugfisket överlag, har fiskat i knappt 2 år i havet efter havsöring med vadare och där är de ju inte direkt problem med utrymmet bakåt... Vilket jag märkte de är vid ån där jag tänkte börja fiska. Min WF-lina med 12.5meter klump å tafs på de hade ingen chans mot träden där jag fiskade elr ja försökte. Så jag hade tänkt å skaffa en Vision vibe 85 bara för klumpen är kort... Men sen kom jag å tänka på, hur kort kan man göra klumpen innan de blir riktigt ostabilt? Har väl inga direkt 50meter jag vill uppnå då jag inte ens har 15meter bakom mig, oftast bara 5-10meter... Och ån är 5…

• Like
    • 20 replies
    • 5.3k views
  21. Hej alla! Första gången jag höll i ett flugspö är ca: 15 år sedan och jag älskade det från första dagen men livet hade sin gång och jag fick familj och barn och flugfisket hamna på hyllan. Jag började kasta med ett Ron Thompson Mirage 8,6 # 6-7 och efter ett tag, strax innan jag fick familj. Köpte jag ett Samoe Classic Supreme 9,3 #6. Jag han använda det kanske 3 gånger men jag kunde aldrig få till det. Ingen längd på kasten, dålig kontroll i luften. Kasten var "kraftlösa". Jag kan nämna att jag även köpte ny lina i samband med spö köpet (enligt säljaren en bra långkastande lina #7 minns ej fabrikat). Jag har en känsla av att linan kanske inte var så b…

• Like
    • 21 replies
    • 6k views
  22. Hej! Jag och kompisen har precis köpt en Pool 12 Easy rider 2012. men vi vet inte riktigt hur man blåser/sätter ihop den eftersom det kom ingen guide med i den. Jag har läst och vet nu endast att man ska blåsa upp kammarna lite, Men förstår inte vad *pvc rören* ska vara till. Eftersom ena sidan är rund och den andra är spetsig så vågar jag inte och så vet jag inte riktigt vart som ska sitta, Kan någon gärna beskriva detaljerat hur man sätter ihop skiten på ett säkert sätt

• 1 reply
    • 5.4k views
  23. Hej allesammans är ny på forumet och skulle behöva lite råd. Är så att jag är på jakt efter ett nytt flugspö men är ganska så ny på flugfiske fronten och kan inte välja vilket spö jag ska köpa. Hade tänkt mig ett klass 5 spö då jag kommer fiska ganska allround. Det tråkiga är ju att jag har en ganska tajt budget,under 2000 lappen. Fick mitt första kitt i present så vet inte vad som gör ett spö bra,men har flugfiskat en del så en total nybörjare är jag inte hahah

• 5 replies
    • 6.3k views
  24. Hallå Jag har testat att fiska tvåhand efter lax/öring vid några tillfällen men hoppas nu komma igång och göra ett par dagar par säsong. Mitt närmsta vatten är Forshaga men jag räknar med att testa andra vatten då och då vår-sommar-höst. Då tiden är begränsad tänkte jag köpa en utrustning för att kunna nöta lite teknik på hemmaplan. Jag var ganska bestämd på att försöka få tag på spö runt 13 fot klass 8-9 de det verkar mest allround. Jag har t.o.m. lagt ut en annons under köpes här på sidan och har en en del alternativ att välja på. Nu har jag börjat kolla lite på switchspö som alternativ - framförallt för att kunna träna teknik vid flera tillfällen, jag komme…

• Like
    • 4 replies
    • 8.5k views
  25. Vill bara tipsa om en ny app som är utgiven av flugfiskesidan sexyloops. Den är gratis att ladda ner men utöver en gratis så kostar varje instruktionsfilm 14,90 kr. Lärare är Paul Arden, grundare av sidan, som är en verkligt skicklig kastare och instruktör. Den finns både för iPhone och Android. Bara gratisfilmen ger en bra nybörjarinstruktion så jag ser fram emot att se resten av filmerna. Jag ska dock vänta tills min nya lur har kommit hem. http://www.sexyloops.com/mobile/

• 12 replies
    • 17.8k views

Recently Browsing 0

• No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.