Fisketeknik
32 topics in this forum
-
Vad ska man ha? En öppen elr korg...... Vet att smaken är som baken .... men kan man få lite tips😎
-
-
- 14 replies
- 2k views
- 3 followers
-
-
Halloj alla duktiga kastare, Jag har senaste veckorna tränat lite kastning. Har köpt mig en lite rappare 5.a med tillhörande lina för detta ändamål. Köpte en begagnad lina här på forumet (sa infinity smooth) Linan sitter som en smäck på spöet, otroligt tighta linbågar. Längden är tillräcklig. Och jag vet exakt vad jag behöver fokusera på för att effektivisera kastandet. Kastandet sker i vatten. Men, efter cirka 15-20 min fiske så suger linan fast i ringarna / spöet. Kortare kast, trots hög hastighet på linan fastnar liksom i spöet. Vid fram och bakkast så kan jag inte mata ut ytterligare lina. Linan suger fast. Jag behöver …
-
-
- 71 replies
- 12.7k views
- 1 follower
-
-
Är det någon som kommer över 20 m med ett 11' switchspö? Jag menar alltså den ursprungliga scandi/underhandskast-stilen a la Andersson med minst 6 m tafs som agerar som ankare och ett 11 fot spö. Det är på nöd och näppe man når de distanserna. Visst kommer jag över det om jag kör mer traditionella speykast (ex switch cast med kortare tafs), men det är inte topic. Hoppas ni som svarar förstår skillnaden mellan Anderssons underhandskast/"ursprunglig scandi" och vad som numera slängs runt som scandi/underhandskast generellt. Tillägg: Anledningen till att jag frågar är även att lintillverkare slänger ur sig scandi/short scandi/ultra light scandi/skagit/short skagit…
-
- 3 replies
- 523 views
-
-
https://m.youtube.com/watch?v=P7EOcV21d2w&embeds_euri=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2F&embeds_origin=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com&source_ve_path=Mjg2NjQsMjM4NTE&feature=emb_title https://m.youtube.com/watch?v=P7EOcV21d2w
-
-
- 7 replies
- 2.6k views
- 2 followers
-
-
Hej, Har nyligen börjat flugfiska och fått till tekniken helt okej, men tror att det skulle vara givande och kul att bli instruera av någon erfaren (1-hand). Sökte i tidigare trådar där Flugfiskecenter rekommenderades men hittade inget om aktiva kurser där. Fishline har tagit paus med kurser under covid. Kan någon av er rekommendera ett företag eller person? Gott nytt år! ☺️
-
-
- 6 replies
- 2.6k views
-
-
Tjenare alla glada fiskare Jag hörde en bekant till mig nämna att man ska fiska oförtyngda tubflugor eller ev väldigt lätt förtyngd på sjunklina. Att låta linan göra jobbet att ta ner flugan till det lugnare vattnet under den hårda ytströmmen och sedan ha en oförtyngd fluga som rör sig mer. Och tvärtom när denne fiskar flytlina använder han en tyngre fluga som får ta sig ner under ytströmmen istället. Jag har själv alltid kört tunga flugor och tung lina på högt och väldigt strömt vatten. Vad är era tankar kring detta?
-
- 0 replies
- 913 views
- 1 follower
-
-
Hej alla, snart bär det av norrut och det är dax att besöka alla gamla goa fiske platser. Men det finns ett sel där strömfåran går ca 35-40 meter ut och där vakar fisk som skulle innebära PB varje dag i veckan. Vilken utrustning skulle ni ta med för att försöka nå dit ut? Det är fritt bakkast.
-
-
- 10 replies
- 2.3k views
-
-
Hej på er. Jo tänkte kolla med er hur lång tafs ni brukar använda på 2-handsspön vid fiske efter vandringsöring?? Tänkte ge mig på detta till hösten, vanligtvis kör jag bara enhands och då ganska lång tafs men misstänker att lång tafs till 2-hands kan bli svårt att kasta med eller har jag fel!! Det är drygt 20 år sedan jag höll i ett 2-hands senast och kommer knappt ihåg hur uppsättningen såg ut då 🙂 Tacksam för tips. Mvh Erik
-
-
- 4 replies
- 1.4k views
- 1 follower
-
-
-
hej har jag fattat rätt så pratar vi toppknutet mete med fluga. tenkara med nymf blir som bäckmete med nymf liksom. hur funkar det på ställen där endast fluga med flugspö är tillåtet ? vore kul att veta om frågan dyker upp och nån halvtokig fiskekontrollant blir bångstyrig vänligen nils
-
-
- 86 replies
- 63.7k views
-
-
Vill bara varmt rekommendera denna knuten, enkel och stark om man vill göra en ögla.
-
-
- 17 replies
- 12.8k views
-
-
För några månader sedan hade jag aldrig hört talas om tenkara. Nu har jag det. Men vad är det som är tjusningen? Är det inte som flugfiske med ett toppknutet metspö? Jag lägger inte in några värderingar utan vill verkligen veta var ni som håller på tycker att tjusningen ligger i tekniken.
-
-
- 34 replies
- 40.1k views
-
-
-
Noen som bruker gjennomsiktig intermediate lina på skygg fisk, vanskelig fisk, i glassklart vann, elver? Nymfe/torrt, erfaring?
-
-
- 6 replies
- 4.2k views
-
-
Lite inspiration från min kompis Piero Letizia som experimenterat med nya tekniker för Tenkara-fiske.... /S
-
-
- 2 replies
- 16.8k views
-
-
Hej, Ska till Japan i November med jobbet. Ska dit för att förstå det japanska arvet i vårt företag. Kommer åka dit med en av våra återförsäljarchefer och flyger över några dagar innan kursen startar. Tänkte då ta del av andra japanska traditioner där kvalitet, känsla och så vidare är av vikt. Något man rent metaforiskt kan ta med sig i vardagen. Tänkte bland annat om man skulle gå en Sushi-kurs men kanske också få veta historien och tekniken i Tenkara. Ska till Nagoya och Tokyo. Vet ni om det finns någon Guru som tillämpar klassisk Tenkara så man får bakgrunden och inte bara fiska som man kan kontakta? Tack på förhand! //Niklas Skickas från min iPhone via Tapat…
-
- 0 replies
- 13.1k views
-
-
Jag har precis börjat flugfiska och jag var ut igår och körde lite torrfluga. Jag märkte rätt snabbt att flugan slår ner för hårt på ytan, vilket medför att den blir blöt och sjunker. Finns det något speciellt som jag bör tänka på? Jag förstår att det är svårt att säga om man inte ser hur jag kastar men det kanske är något generalfel som alla nybörjare gör.
-
- 1 reply
- 14.4k views
-
-
Drister meg til å legge ut en kastevideo Kristian Solli og undertegnede gjorde i hemsedal i sommer. Dette er kast jeg bruker mye i elver hvor man har begrenset med baksleng..... Snap-T bruker jeg mye! Rett og slett fordi da drar man flua minimalt i vannfilmen sammenlignet med speykast/underhåndskast, og sjansen for at den blir bløt er mindre.... Når det gjelder snakeroll er jeg bevisst litt tidlig ute med fremkastet i for at flua skal touche vannet så kort tid som mulig..... Her er det ikke prat om perfekte bukter, men linekontroll og presentasjon! Håper dere liker den ! (Se den i HD) http://www.youtube.com/watch?v=cnhSK5iva_k Tight lines, Kai
-
- 8 replies
- 15k views
-
-
Hej jag bor i Uppsala och undrar om det finns någon som kan kasta flugfiske och som skulle kunna lära mig antingen i uppsala eller i närheten. Jag kan kasta lite men inte så bra. Det skulle uppskattas om någon skulle kunna hjälpa mig.Mvh Jacob
-
- 4 replies
- 13.3k views
-
-
Det så kallade dubbeldraget har många fördelar inte minst om man kastar i motvind etc. Dessvärre har jag inte riktigt fått kläm på denna fördelaktiga teknik. Vad jag förstår så ska man undvika slack på linan genom att hålla linförarhanden nära spöhanden (så långt går det bra). I bakkastet möter linförarhanden spöhanden och detta gäller även vid framkastet (så långt går det bra). Men hur gör ni kastproffs i samband med bakkastet släpper ni ut linan? Det vill säga släpper ni ut lina både vid framkast och bakkastet när ni använder dubbeldraget, eller släpper ni bara ut lina vid framkastet?
-
- 7 replies
- 14.8k views
-
-
Nollan spräckt med Tenkara , otrolig känsla att smyga längs en liten å med så lite utrustning. Resultat 3 öringar och ett antal tappade. Ni som gillar smygfiske prova otroligt trevligt.
-
-
- 5 replies
- 14.2k views
-
-
Nu när jag äntligen fått med mig min 9-årige son på flugfiske inser jag att det finns bättre lämpade kastinstruktörer än mig. Kan ni tipsa om någon lämplig i södra Sverige. Alla funkar ju inte fullt ut med barn. Troligen skulle sonen även lyssna på en instruktör bättre än sin pappa.
-
- 4 replies
- 14.9k views
-
-
Är intresserad av att veta ifall det blir någon organiserad tenkaraträff i Öje i år.
-
- 5 replies
- 17.2k views
-
-
After Tenkara conquered the USA, we have seen a huge growing interest in Tenkara from Europe. Countries such as The Netherlands, Finland, Germany, The UK, Sweden, France, Norway and certainly some more countries as well, that all have embraced Tenkara and more and more people are enjoying this way of fly fishing now! Therefor thought Chris Hendriks Fishing – Experiences, the only by Tenkara USA certified Tenkara guide in Northern and middle of Europe, that it was about time for a huge gathering where we can exchange our ideas and thought about Tenkara and learn from each other by doing so. This will be a great day where we want to introduce you to Tenkara and for thos…
-
- 0 replies
- 12.8k views
-
-
Som man frågar får man svar antar jag. En av mina trevligare stunder med grabben (3 år bara) e o sitta på en brygga tillsammans han kastmetar (nåja jag kastar o han metar) och jag rullar ut nymfer med min #2. Grejen är att det blir lite mycket att släpa på för en halvtimme på bryggan. Tenkara utrustning verkar jättesmidigt i jämförelse (jo jag e sugen iö oxå men ont om tenkaravatten runt stockholm Tror ni en tenkara rigg skulle funka för lite mört/abborr nymfande från en brygga eller tänker jag helt fel? Ser ju så minimalistiskt och smidigt ut. Skulle garanterat få följa med upp till kiruna oxå men där tror jag att jag oftast föredrar mina flugpinnar .
-
- 2 replies
- 14.2k views
-
Recently Browsing 0
- No registered users viewing this page.