Abborrfiske
Subforums
24 topics in this forum
-
Har bundit några abborrflugor som jag tänkte pröva i sommar. Tanken är att köra med gäddspöt då det bara är på det jag har sjunklina. Jag har funderat på tafs och funderar på vad jag ska ha mot flugan. Funderar på att ha vanliga gäddtafsen på ca 70-80 cm och sedan ca 1 m fc 0,40 som jag fäster flugan i. 0,40 vill jag köra pga gäddor eller ska jag köra ståltafs eller gå grövre fc? Flugorna är ca 1 dm lång och bunden på stl 2 och 2/0. Vad kör ni med för tafsar?
-
-
- 3 replies
- 3.9k views
- 1 follower
-
-
I denna tråd kommer jag att lägga upp fiske berättelser från min abborre turer, samt bilder från abborre flugfiske. självklart får även ni lägga in fiske berättelser om abborre flugfisker från era kommande fiske turer efter dem randiga. gärna med bilder.
-
-
- 181 replies
- 107.5k views
-
-
Vad kör ni med för grejer för Abborre? Jag är sugen på Abbo kitet men jag har ju komplett klass 5 grejer med flyt, intermediate, så att köpa till en sjunk 3 skulle ju make:a mer sense.
-
-
- 4 replies
- 5.4k views
-
-
Efter ett par år med riktigt bra trollingfiske efter abborre så misslyckades jag helt i år. Bytte taktik i september och skaffade jiggar, två misslyckade försök innan jag kom på att söka dem på frivatten där jag trollade bra åren innan. Fick bl.a 6 borrar på en eftermiddag mellan 40-47 cm plus några andra riktigt fina fisketurer. De flesta låg faktiskt från 40 cm och uppåt. Det sjuka är att jag får flera över än under 40 cm. I år är planen att ta dem på fluga, har införskaffat en Rio sjunk 7 ( det lär räcka för att fiska på bottnar mellan 8-10 meter). Kommer att köra med ekolod och sköna gamla waypoints som finns på ekolodet! Blir inte mindre hoppfull efter att …
-
-
- 17 replies
- 6.6k views
-
-
Ni har väl inte missat att 08abborren kommer med en flugversion. Tänkte själv ställa upp på skoj. Brukar vara hyfsat fiske i Mälaren vid den tiden så kan nog bli lyckat. Nu är man bra sugen på de randiga.
-
- 2 replies
- 8.8k views
-
-
Värmebölja. Badsjö. Huggvillig abborre. Det är lika kul varje år, fast man har glömt hur kul det är. Gick iväg en tur själv med grabbens flugspö (4 fotare) när resten av familjen låg och göttade sig i solen. Tre flugor med ett gammalt flöte som krokskydd och en peang i badshortsen. Tog 12 st på en halvtimme. De randiga är pålitliga, även i värmen. En strl 10 flicksländenymf satt på idag, men flugvalet är nog egalt när de är på bettet...
-
- 11 replies
- 14.6k views
-
-
Hejsan alla edgare! Våren börjar sakta men säkert tina upp det allt för köldstela dalarna. Isarna börjar bli tunnare, värmen börjar komma. då kan jag flytta ut och binda med natur material. Jag tänkte binda upp lite streamers i lite heta abborre färger. Så angående färgval vänder jag mig till er. Vilka färger/ färg kombinationer tycker ni fungerar bäst. Vit zonker är redan given i lag uppställningen. Ha ett riktigt skitfiske nu i vår alla edgare! /joel
-
-
- 16 replies
- 19.4k views
-
-
Jag är lyrisk, tog första flugfångade fisken idag och det blev en liten abborre som i alla fall kändes lite i mitt #8-spö... Var ute efter gäddor men bara borrarna verkade intresserade så bytte tafs och fluga och slurp så satt första fisken. Så gott att man inte är helt blasé och fortfarande kan glädjas åt det lilla. Hur som helst så insåg jag redan under "fighten" att det skulle bli en dyr abborre. När gäddorna inte vill vara med är det ju jättekul att kunna locka stim av borrar på grunt vatten. Eller skulle kunna vara om man inte höll ett spett i handen... Således blir det ju till att skaffa ytterligare en utrustning i lägre klass, spö, rulle och linor, hela rubbet. H…
-
-
- 2 replies
- 14.9k views
-
-
Hejsan på er alla sköna edgare. Nu är det vinter och isen har lagt sitt lock på sjöarna häromkring. Nu är det tid för flugbindning och eftersom att abborrefisket är det som jag bedriver mest så är det i huvudsak det som jag binder flugor för. Så jag tänkte fråga er andra, vad har ni för mönster ni tänker binda upp fiska med till kommande sessong? Tight Linnes //Joel
-
-
- 5 replies
- 16k views
-
-
Hej tänkte testa lite borre fiske i sommar o undrar vilken klass på spö som passar bäst! Har ett gammalt 5/6 står o dammar med en långbelly lina flyt som ja fiskat båge med förut men det känns grovt.Funderar på 3 eller 4 om det kan va något?
-
- 15 replies
- 25.1k views
-
-
Hejsan alla edgare! Nu när det är minus 16 ute så känns sommaren långt borta. Men jag har börjat fundera på om man kanske skulle ängna det så kallade hemma plans fisket åt abborren. Istället för vara och flugfiska i put and take sjöar, där det är lite kast utrymme, mycket folk och trög fisk. Så kanske man skulle söka upp natursköna abborre vatten. Jag vet att många här på forumet tycker att abborren är något av en skräp fisk och man bara ska fånga ädelfiskar på flugspö. Men ärligt talat så uppskattar jag mer att få en Abborre i god kondition på 1 kilo än att få en regnbåge eller en inplanterad öring. Inget ont om harr, öring eller röding. Men jag vill hellre fiska e…
-
-
- 32 replies
- 38.1k views
-
-
Tjenare alla härliga edgare! Som rubriken lyder så funderar jag på vad ni har för erfarenheter om fiske efter abborre så här ´sent på sessongen Vad kör ni med för flugor? linor? sjunktafsar? intagninggshastighet. you name it! Tacksam för svar /joel
-
- 4 replies
- 14k views
-
-
Hejsan alla edgare, frusna som varma! Jag har tittat en del på det här forumet nu. Det finns massor av havöringsträffar, harr och öring träffar. Skulle det inte vara kul om vi bestämde en plats där det är bra abborre fiske så kan vi ha en abborre träff där i sommar? om jag är helt ute och cyklar så får ni rätta mig, men ni som tycker att detta vore en kul grej kan ju ge förslag på platser. mvh joel
-
- 25 replies
- 20.5k views
-
-
Vad ska jag använda mig för tafs till borre? Där jag tänkt att fiska finns det även en del gäddor som inte tvekar att ta. Jag tycker att det känns som om wire kan skrämma en del borrar. Vad kör ni?
-
- 7 replies
- 20.8k views
-
-
i mitt abborre vatten vällan så är vattnet väldigt mörkt, beror väll på bottnen skulle jag tro. Hur som helst brukar jag köra med svarta, mörk bruna flugor, men jag upplever att fisken har liksom lite svårt att se flugan. ska man testa lite ljusare flugor typ vitt och gult?
-
- 7 replies
- 20.2k views
-
-
Vilka flugor ska man köra med om man ska fluga abborre strax innan isläggningen som nog snart är här och vilka flugor ska man köra med då isen precis har försvunnit? Jag vet att inte många har kört abborre på fluga i dessa tider, men om någon har några tankar eller ideér om detta så kanske ni kan dela med er? Tacksam för svar /joel
-
- 4 replies
- 15.3k views
-
-
Hejsan alla edgare! I helgen var jag och fiskade abborre, vist fick jag några stycken, men jag upplevde att dem var väldigt sega och kräsna. Jag håller med om att kylan gör sitt men vad har ni för förslag på flugor man ska ta till? Jag körde med nymfer med guldskalle, svarta och ljusgråa nymfer visade sig bra. Vore tacksam för svar /joel
-
- 3 replies
- 17.9k views
-
-
Är den randige abborren nattaktiv så som gäddan eller sover den då? om någon vet så är jag tacksam för svar
-
- 10 replies
- 28.8k views
-
-
Nu har man införskaffat en flytring, så nu bilr det abborre fiske på allvar. Lite gammal kanske, men den fuinkar nog.
-
- 5 replies
- 16.6k views
-
-
Hur stor kan egentligen en abborre bli? Man pappa har berättat att hans granna fick upp en abborre på 2,1 kg i nät. Men det var många år sedan. Vad har ni erfarenheter`? vad tror ni?
-
- 2 replies
- 17.4k views
-
-
Verkar ju onekligen som att vi är ganska många som gillar abborre fiske. så då kan vi sammanställa en faktatext om hur man ska fiska vår, sommar och höst, var och vilka flugor. jag börjar så är det bara att fylla på. insjö abborre Vår Man brukar säja att abborren kommer igång när björkarna får musöron. Men det går att fiska abborre innan dess. Vid abborre fiske i relativt kallt vatten så gäller det att fiska långsamt, En boobie eller en dog nobbler med sjuklina långsamt hemtagen är oftast ett säkert kort. Boobie är ett bra alternativ eftersom den går nedåt när man drar i linan och svävar upp när man gör paus. Detta funkar bra i stort sätt hela våren. I slutet av våre…
-
- 5 replies
- 23.5k views
-
-
Får väl inviga den nya arean med lite rapport från dagens pimpelfiske. Inte flugfiske men får gå ändå Riktigt trevligt fiske med ballanspirk var det idag ett 20tal fiskar från 3-5hg blev det och en mängd mindre fiskar. Några avnjöts till middag, fileade, panerade och serverade med potatis... mvh doj@n
-
- 8 replies
- 20.2k views
-
-
Har aldrig fiskat målmedvetet efter abborre, vilken grovlek på tafsen är lämplig ? Om dom inte är speciellt tafsskygga bör man väl gå upp så mycket som möjligt med beaktande av krokstorleken. Men är de tafsskygga ?
-
-
- 10 replies
- 20.3k views
-
-
Recently Browsing 0
- No registered users viewing this page.