Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Flugor - Abborre

1. Started by flugfiskarn999,

nu när vi har fått en egen abborre area, så tycker jag att vi kan lägga in lite flug-bilder för dem randiga

2. Started by slaskaren,

Jag kör i princip bara magic minnow till borre då den är så effektiv. Kanske tråkigt med bara ett mönster, men när det gäller abborrfiske är jag rätt pragmatiskt. Någon som har testat ögon vs icke ögon och märkt någon skillnad? Ögon är ju lite meckigt även om det är snyggt för oss, jag tänker att det kanske är lite djungeltupp på laxflugor. Jag har testat på gäddflugor och inte märkt någon skillnad alls i antal gäddor som vill smaka flugan.

• Haha
    • 5 replies
    • 1.7k views
  3. Stor fisk gillar stora beten. Visst. Under gårdagens gäddtur blev jag smått snopen när jag lyckades ta två för mig stora abborrar på gäddflugor. Den första tog på http://www.flugor.se/bild_arkiv/big_1111.jpg Och den andra tokhögg på http://www.flugor.se/bild_arkiv/big_1928.jpg Är det så pass att en större borre gärna hugger en liten gädda, eller har jag bara råkat ut för en galen fisk? Att de gärna tar på popper visste jag sedan tidigare, men då hade jag föreställningen att de skulle vara små och illgröna och inte i storlek med ett gammalt cellplastflöte. Har jag gjort fel hela livet eller har de jag fångat råkat i identitetskris och trott de är gäddor?

• 5 replies
    • 12.8k views
  4. Started by Ixoye,

Jag skulle vilja ha tips på lätta flugor som ändå är tillräckligt stora för att locka Abborren till hugg, jag tänkte nämligen prova att fiska Abborre i ån där jag bor med mitt klass #3 spö, jag fiskar normalt abborre på min UL-Haspel utrustning och det är mycket roligt, så grövre grejer ser jag inget nöje att använda för fiske efter abborre. Problemet är ju att flugorna inte får vara för tunga för en klass #3 utrustning, jag har fiskat abborre med framgång för många år sedan med en Mickey Finn, det är ju en lätt dressad fluga som man kan gå upp i storlek på utan att den blir allt för tung. Är det någon som har erfarenhet av att fiska Abborre på lätt utrustning så sku…

• 2 replies
    • 12.2k views
  5. Hejsan alla sköna abborrefiskare här på edge! Nu börjar vårkänslorna så sakteliga komma i antågande. Så då börjar funderingar på flugaskarna, många flugor har bundits under vintern och fler lär det bli, men min fråga till er är, vad ska ni köra med för flugor denna sässong. Själv så ska jag försöka hitta några härliga torrisar till abborren, hur det nu går :-D Spruta med förslag! alltid roligt och se vad ni andra kommer på för tokigheter vid städet. :-D Med vänliga hälsningar Joel

• 3 replies
    • 13.8k views
  6. Started by Lillfiskaren,

Jag har efter en tid av flugfiske efter regnbåge och öring börjat sakna abborrens knyckar. Nu vill jag ju inte gå tillbaka till spinnfiske utan tänkte satsa på flugfiske. Jag har fått abborre på fluga men mer som en bifångst eller när man stått och "slökastat" för övnings skull. De flugor jag fått fisk på är snabbt ytfiskade flugor eller djupt fiskade flugor typ Montana eller nymfer med guldhuvud. När jag spinnfiskade körde jag gärna med jigg och tänkte att det måste ju fungera lika fint med jiggflugor bundna på jigg-krok. är det någon av er som testat och kanske har några tips på vad som är gångbart?

• Like
    • 9 replies
    • 19.1k views
  7. Started by jacoblilje,

hej söker någon som kan binda upp lite aborre flugor till mig helst baitfish ni får komma med förslag om pris pm ifall du är intresserad mvh jacob

• 7 replies
    • 14.5k views
  8. Started by jacoblilje,

funkar det att använda räk/kräft imiationer i insjöar eller är det bättre att bara köra med vanliga baitfish varianter

• 3 replies
    • 14.1k views
  9. Started by pikefly79,

Då det numera finns en plats för Abborren här på forumet vill jag bidra med en fin Abborrfluga. Terry wilsons bassbully är en kräftimitation som är populär på andra sidan atlanten, men den är minst lika giftig för våra randiga vänner. Då hantelögonens placering gör att krokspetsen pekar uppåt, kan man med fördel fiska den med flytlina och lång tafs. Låt den sjunka till botten och stripa hem den med 3-4 drag och låt sjunka till botten igen. Upprepa och håll bottenkontakt.

• 2 replies
    • 20.2k views
  10. Started by tahl,

Någon som testat? Abborren är ju en notorisk kräftätare - inte bara i augusti . (Även öringen äter kräftor) Hittade den här bindbeskrivningen: http://globalflyfisher.com/patterns/tabou-daddy/ Ser bra ut. Men jag ska nog göra den mörkare. Jag gillar illusionsmönster mer än semi-realistiska så denna verkar bra för mig. Vad tror ni?

• 16 replies
    • 25.1k views
  11. Started by flugfiskarn999,

hejsan alla sköna Edgare! tänkte blåsa lite liv i denna forum del med att lägga upp min häftiga tubfluga jag bundit ikväll. Mönstret heter visst Gp Syntet. Det är i grund och botten en laxfluga men jag tänkte servera den till abborren och kanske regnbågen i vår ;-) Vad tror ni? Tight Linnes //Joel

12. Started by flugfiskarn999,

Hejsan alla som flugar efter abborre! Vilka tre flugor skulle ni helst välja till abborre fisket? mina tre är: Peeping caddis variant Svart husmask Röd dog nobbler

13. Started by _tobbe_,

Jag tänkte binda några poppers som jag ska prova i en liten tjärn som jag hittat på mitt JVO som jag hade riktigt pra fiske med mitt ul spö förra sommaren. Vad ska jag satsa på för färger på kropp och huvud? Jag kommer att binda dom så enkel som möjligt så det får bli en halv hörselpropp som huvud. Har provat lacka ett par stycken för att se om det gick och det fungerade kanon.

• 6 replies
    • 18.8k views
  14. det är många här på forumet som frågar efter abborre flugor, här kommer jag lägga ut mina abborre flugor, och visa hur jag binder dem. (med bilder)

• 7 replies
    • 20.5k views
  15. Started by flugfiskarn999,

Hejsan alla frusna edgare! Nu när termometern visar -20 grader så känns det aktuellt att öppna flugbindarlådan. Jag hittade en orange glitter dubbing som jag använde till bakropp på en nattslände puppa. är dte helt åt helvete eller kan det fungera? Så här band jag den. Krok: streamer nr 12 Bindtråd: svart Förtyngning: ett lager blytråd kropp: orange glitter dubbing thorax: svart dubbing Nå vad tror ni? kan detta funka till den randige filuren?

16. Started by flugfiskarn999,

Hejsan alla som flugar efter den randige abborre´n och givetvis alla andra som läser detta Jag har funderat på det här med nymf fiske efter abborre. Ska man fiska nymferna sakta eller köra med racerfart? Själv har jag bara fått borre på racer nymf hur gör ni? tacksam för svar /Joel

• 11 replies
    • 20.4k views
  17. Started by Fredrik-flugarn,

Såna vore det kul att få se! Nån som lyckats lösa hållbarhetsproblemet då Dolly tydligen lätt tappar sitt lilla extra då någon nafsar i dem? -Nu skall jag gå och binda min första boobie nånsin (För er som är vana med facebookuppdateringar: -Jag skall dricka en kopp kaffe och byta till torra sockar också. Det snöar rätt mycket här) Hade inte nån passlig borrboobiekrok tyckte jag så den här skall jag pröva på kusinen i stället. Jag lär skall ha grymma gösvatten på min nya hemort. Knappast säger väl gäddorna nej heller? Vad lär man sig av detta då... jo: -Även om flugan flyter som en kork orkar den bara lyfta 2 små lagrade lekare. Hur går det med wiretafs då? -Plötsl…

• 23 replies
    • 17.7k views
  18. Started by flugfiskarn999,

jag har nu filat till 3 stycken popper huvuden av kork som jag ska ha till abborre fisket i sommar. men funderar på hur man ska färgsätta dem för att det ska hålla länge. ska man lacka en gång först, sedan mål och sedan lacka igen? eller ska man måla korken dirrekt och sedan lacka? jag behöver hjälp!

• 1 reply
    • 19.3k views
  19. nu har jag försökt hitta nåt bra kompliment till marabou till mina dog nobblers. tål ju inte marabou... nu är jag less, ska man köpa dessa på flugor.se istället?

• 4 replies
    • 17.2k views
  20. Started by flugfiskarn999,

Denna kanske funkar, men dyr blir han. krok: valfri streamer krok kropp: Silver skallar stjärt: svart marabou eller något svart syntethår. hackel: svart tupp mellan silver skallarna bindbeskrivning: fäst kroken i städen. linda en bädd av bindtråd. bind in stjärten samt hackel. trä på silverskallarna så att dem sitter tätt. Sätt en klick lim på kroken där den sista ska sitta. linda hacklet i sergamenteringarna säkra med bindtråd, lacka. kanske den funkar, svart och silver brukar ju funka på den randige.

21. Started by Fredrik-flugarn,

Här kommer ett knippe streamers. Toppen att ta till när abborren kör runt betesfisk i ytvattnet så det riktigt stänker om det. Hos mig brukar det gälla långrunda sandstränder under varma augustikvällar eller inne i smågrunda vikar ända fram till september/oktober. Fastnar inte fisken är det bara att gå ner i krokstorlek. Men då blir ju snittvikten lägre också. Färgskalan är ju svängig så det förslår...

• 17 replies
    • 37.6k views

Recently Browsing 0

• No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.