Medlemmarnas kastträning
Här kan edgemedlemmarna lägga upp sina egna kasttträningstrådar. Döp din egen tråd till ditt forumnamn samt kastträning exempelvis: Tellis kastträning
20 topics in this forum
-
I den här tråden så listar vi de mest spektakulära kasten som medlemmarna registrerar i träningsarean. Lycka till!
-
-
- 13 replies
- 20.6k views
-
-
Väcker liv igen på det här forumet och kommer använda denna tråd som en liten "dagbok". Jag heter Eric iallafall och är 16 år gammal. Började flugfiske för några år sen, men började med casting för bara nån månad sen och upptäckte att det verkligen var min grej! Min favoritgren är såklart trout distance eftersom det är grenen som liknar mest mitt fiske. Slog även juniorrekord och blev svensk juniormästare med mitt kast på 36,7 M (måste bara skryta lite grann, lovar att inte göra om det ). Har tävlat i alla grenar förutom speygrenarna och inser att trout distance är min paradgren och det är också det enda jag kan träna på, pga att jag ej har pengar och utrustning till de a…
-
-
- 51 replies
- 13.8k views
-
-
Behöver få lite tips och råd för min tränings skull. Kastar ungefär 20-23m idag https://youtu.be/TXy1XZ-wMV0 mvh Wan
-
- 4 replies
- 3k views
-
-
Det är dags för mig att starta en kasttråd. Jag vet inte hur aktiv jag kommer att vara men jag ska försöka uppdatera den ibland så att jag kan få nya råd om hur jag kan utvecklas. I torsdag träffades fyra edgare på en gräsmatta i Solna och tre av oss blev filmade. Två sekvenser är på mig; KingOne och lagrace har varsin. Först jag. På slutet minns jag att jag fick lite för mycket lina i luften, lite mer än jag klarade av, men i övrigt får jag stå för min teknik. Jag låter er kommentera även om jag ser en del fel själv. En till. Jag tror att jag hade lite trassel men va fan, det är så här jag ser ut när jag kastar: Härnäst har vi KingOne. KingOne Och till sis…
-
-
- 559 replies
- 99.9k views
-
-
Startar en ny tråd för detta. Här kommer jag lägga ut linvikter, klumplängder, taperingar mm. Kommer att försöka träna 1-5 gånger i veckan. Målet är att ställa upp i minst 5 tävlingar nästa år. (om det finns 5 tävlingar nästa år) Jag kommer att träna swichkast, ÖH-kast och presentation. Till och börja med blir det mest träning med 9´#5 Streamdance. Kommer att köra med 2 hands också. Men det är steg 2.
-
-
- 2.7k replies
- 263.8k views
-
-
Borde startat tråden för längesen blir en dagbok för att hålla koll på utvecklingen Vilket är målet! Har tränat riktigt bra i december ca 4-5 pass i veckan focus på distans mest i mörker under gatu belysning! Har tränat väldigt mycket på closed stance(förlängt min stroke) vilket har gett resultat i princip samma längder som open stance! Förra helgen testade jag lite mina längder i trout med barrion #5 39m, 38,3m, 37,8m,37,3m sämsta kast på 35m många kast på 36, 37m funkade helt okej fast jag hade ont i ryggen! Har fått vila efter det men ryggen börjar bli okej igen, blir träningspass i helgen! Blir lite videoklipp några gamla o nya!
-
-
- 190 replies
- 63.2k views
-
-
Rubriken kanske tarvar en förklaring. Jag undersöker intresset för att filma sig själv där det ESTETISKA uttrycket är det viktigaste. En selfie vet ni vad det är och detta är i princip samma sak även om det är rörlig bild. Jag själv älskar snyggt filmade loopar och lite häftig musik till det. Försök gärna berätta er historia, bara den innehåller ett flugkast. Jag vet att det är lite sent på året men kanske vi kan dra igång lite smått nu? Vad säger ni, finns intresset? Jag hade tänkt att ni kan lägga upp era filmer i denna tråd så att alla samlas på ett och samma ställe. Vh Staffan
-
-
- 26 replies
- 22.2k views
-
-
Nu var det min tur att med eran hjälp förbättra kast tekniken. Har flugfiskat flitigt sedan i somras och kände att det var dags att filma sig själv för att få sig en bild. Vad kan jag göra bättre ? Blir en lång vinter med en massa kastträning!!
-
- 14 replies
- 11.3k views
-
-
OK, här kommer jag att posta en del träningsinfo, distanser och strategier. Denna tråd kommer nog att fyllas flitigare efter Sportfiskemässan och Edge Casting Cup. Då har jag tid att träna själv. /S
-
- 35 replies
- 32.7k views
-
-
Sprang mellan grytkastrullen, soprummet och tvättstugan nu på eftermiddagen, ser en granne som jag knappt hejat på,sedan jag flyttade hit för tre år sedan. Han har ett flugspöfodral i näven och står och ser dum ut, hejade och frågade om han har eller ska fiska. -Nä, jag ska upp på gräsplan och försöka få till det med flugspöt, har nyss börjat.. Jag blev naturligtvis på och planerade tio minuter träning medans potatisen kokade, när den var klar så fick grytan klara sig själv ett par timmar, likaså tvättstugan. Springer ner med ett spö och vi tränar, fan vad kul det var! Jag stajlade ut 32-35 meter så att han vet vem som är konung och sedan tränade vi Det var …
-
- 8 replies
- 12.6k views
-
-
I år har jag blivit intresserad av distanskastning. Anledningen är att det inte finns så mycket tid till fiske så det blir en del torrkastning på gräsmattan. Jag är inte direkt bra på detta en men jag ska försöka bli bättre. I lördags var jag på helsing outdoor och ställde då upp i distanstävlingen som Staffan Dahlbom anordnade. Till min förvåning vann jag tävlingen och då kände jag mej mer taggad att försöka mej på distanskastning. Mitt pb på gräs ligger på 33 m. Första målet är att komma över 35 m. Ikväll har jag stått och övat med mitt Vision vipu #5 med Loop opti 210 max distance. Eftersom det var första gången jag kastade med denna lina så gick det sådär att kasta.…
-
- 15 replies
- 13.1k views
-
-
Här kommer jag försöka lägga inn mina erfarenheter med flugkastning..
-
- 62 replies
- 38.2k views
-
-
Det har blivet ett par träningar de senaste dagarna. Idag kom det ett nytt Pb 38.04 m Linan som användes var Rio Competition T #5 ny sen ett par dagar tillbaka. Det blev många kast mellan 34-36 m. Man ändrar lite på sin stil och helt plötsligt är man inte rak längre. Så mycket av träningen dessa dagar har gått åt till Trackingen. Det börjar så smått sitta men en del jobb kvarstår. Mvh//Christer
-
- 88 replies
- 47.2k views
-
-
Tjena! Måste hitta något som kan sporra mig till att kasta lite mer och framförallt hitta tiden till det! I nu läget vet jag inte riktigt vad jag vill med mitt kastande men det är ju alltid gött att kasta längre än de andra man fiskar med. Tiden är nog det som sätter mest käppar i hjulet iaf för min egen del. Det är för att jag inte har någon riktig rutin för det än. Ett problem med det hela är att jag har lika långt till att fånga en gädda som till en gräsplätt. Inte helt lätt när man har det så. I de flest fall blir det nog att fiska hellre än kasta men man vet ju aldrig. Vet inte riktigt vad jag skall börja med här men min pedagogik säger mig att jag måste sätta upp …
-
- 183 replies
- 71.6k views
-
-
Jag kan kort förklara vad jag siktar på med min träning och timmarna jag lägger på det. Först och främst är det för att flugkastning är bland det roligaste som finns och är lika roligt som själva fisket. Men den senaste tiden och det senaste året så har träningen blivit mer och mer ett "idrottande" för min del i och med sportens utveckling. All flugkastning är rolig men fokuserar mest på tvåhandsgrenarna - Salmon Distance, 15´1 Spey, 18´Spey Så, i denna tråd får (om ni vill) följa mina träningar inför tävlingar! Jag börjar med ett litet inlägg om kastningen med klubben ifrån i söndags. I söndags var vi flera som kom ill träningen och vi var 7st som tränade på diver…
-
- 91 replies
- 52.7k views
-
-
Hej, Fantastiskt bra forum. Jag har fått mycket teoretisk hjälp med att utveckla min kastteknik mot en acceptabel nivå - tack till alla. Men.... jag kommer liksom inte så mycket längre. Börjar dessutom göra en del märkliga fel som jag inte tycker jag gjorde förut. Slänger upp ett antal filmer, en kavalkad av bristande kastteknik om man så vill =) Det ser stressigt ut och bakre stoppet är ju minst sagt långt bak. Jag lyckas dra flugan i nacken, axeln, tafsen, spötoppen osv. Dubbeldraget ger knappt någon extra laddning i spöt. What to do? Kan tillägga att jag kört ca 4 säsonger. På filmen använder jag ett 7'6 #5 med WF klump på ca 11 m, även den en 5:a. Vind ca 3-4 m/…
-
- 12 replies
- 16.8k views
-
-
Hehe kände jag oxå ville ha en kasttråd Nu tänkte jag när snön va borta att ge det ett försök, legat med migrän i två dagar och nu kändes det okej när solen gått ner. Gick faktiskt över förväntan! Första träningspasset sen i oktober nån gång. Och det fick bli lite med Trout Distance utrustningen. Alltså, tackingen är helt "all over the place" och jag körde alldeles för länge så på slutet gick det skit. Men jag mätte 5 kast och alla låg mellan 34,5 - 38 meter Så det får ju ses som bra start på året! Tre pass så ska det nog ha rättat till sig med vinterns påverkan på trackingen!
-
- 29 replies
- 25.3k views
-
-
Jag lägger ut en film för jag behöver verkligen lite goda råd och tips! Står alltid själv och tränar, så det är ingen som kan påvisa vad jag gör fel! Mina ambitioner är rätt höga. Men samtidigt är det ju viktigt att ta ett steg i taget. Tränings villigheten är det inga fel på! Har ju fått en smärre you tube psykos efter allt blängande Men vet inte om jag blir så mycket klokare på det! Tycker att det funkar rätt fint när jag fiskar och det inte krävs några distanskast! Vill helt enkelt kunna kasta lite längre och kunna presentera snyggt även på lite längre avstånd! Ser själv en del av felen jag gör. På tok för yviga rörelser vilket ju öppnar upp linbågen och levera…
-
- 10 replies
- 16.3k views
-
-
Rednil's kastträning! I denna tråd kommer jag att posta kastklipp på mig och även Soderberg . Kastar inte regelbundet så vet inte hur ofta det kommer uppdateras Bakrund: Har fiskat med fluga i 3 år och är helt självlärd så gör förmodligen hur många fel som helst Mål: kasta stabilare på längre längder och öka på tekniken helt enkelt . Lite träning är bättre än ingen träning , / Rednil
-
- 11 replies
- 15k views
-
-
Eftersom det verkar ha blivit populärt att vika ut sig på nätet så tänkte jag att jag kan göra det jag också. På grund av. Rådande isförhållanden så blev det överhandsträning idag. Körde med lts slingshot och loop clasic spey lina 10-11. spände upp ett 5 meter långt nsnöre ca 1m över isen och försökte kasta över det.stötte på patrull vid 40m det måste näastan vara backingknuten i toppöglan för att flugan skall landa över 40 m. Kastade med ganska mycket topphand alltså försökte gå ganska paralet med backen med topphanden i framkastet och rotera sent med nedre handen blev säkrare längder så än med min vanliga stil där jag drar butten mot mageen. MEN NU MÅSTE JAG ÖKA LÄNGD…
-
- 29 replies
- 24.2k views
-
Recently Browsing 0
- No registered users viewing this page.