Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sportfiskarna

I den här arean informerar Sportfiskarna - Sveriges Sportfiske- och Fiskvårdsförbund, om sin löpande verksamhet samt att vi Edgemedlemmar har möjlighet att ställa frågor och diskutera deras pressrelesaser och aktiviteter direkt med representanter från Sportfiskarnas organisation.

Sportfiskarna bevakar arean i mån av tid så var vänliga respektera om det skulle dröja med svar i arean.

Arean modereras strikt så formulera er väl när ni svarar och ställer frågor.

1. Ja då tar vi det här en vända till. För sex år sen var förhållandet 50/50 bland oss registrerade medlemmar som deltog i röstningen. Kommentera gärna i tråden varför ni är med eller inte är med. Det vore intressant att diskutera det här på nytt tycker jag. Jag är själv medlem med hela min familj sen många år tillbaka och jag tycker det är viktigt att man är med då det är vår största påverkansorganisation inom Sportfiske.

2. Sportfiskarna var väldigt aktiva i forumet för ett par år sedan och medlemmsrekryteringen på edge var bra. Frågan är hur många Edgemedlemmar som är medlemmar idag? Vi vill att så många som möjligt av er svarar så kan vi jämföra det här resultatet med det vi fick för ett par år sedan. Resultaten 2013 var: (257 röstande medlemmar) 117 ja 140 nej

3. Hej på er. Vi har fått nys om att det är betydligt fler som nappat på sportfiskarnas kampanj för medlemsregistrering på Fiskesnack.com än vad vi har har gjort här på Edgeflyfishing.com. Vi har spekulerat lite varför det är så på planket. Är det exempelvis så att vi flugfiskare generellt sett är mer engagerade och kanske redan är medlemmar? Eller är det så att Sportfiskarna kanske inte kommunicerar rätt emot oss flugfiskare? Frågorna är många och vi tänkte försöka få lite bättre koll på hur många av oss som faktiskt är med. Och varför vi är med eller inte? Vi ser helst att alla ni som läser tråden i alla fall lägger en röst. kryssa Ja eller nej. Rös…

• Like
    • 163 replies
    • 68k views
  4. Started by Ramostato,

Hej, jag har själv aldrig provar klass4 utan bara fiskat 5 och 6, även 7 faktiskt. Tappade intresset och sålde bort alla spön och rullar.. Gav bort mitt favorit, sage bås klass 6 spö till min son när han fyllde år. Så här står jag utan spö haha.. Men.. intresset är tillbaka, min son som dragit med mig.. stod och kastade det tag och - sjukt vad man laddar sina batterier.. Magsiskt!! Men till frågan, funkar ett klass 4 som ”allroundspö”. Känt på affären och dagsens spö verkar ha grym rygg asså.. Orvis Recon klass 4? jag kommer så klart att köpa fler spön, men ekonomi säger ett spö i år.. Jag kikar på bättre spön begagnade, sett flera st nu i Klass fyr…

• Like
    • 14 replies
    • 3.6k views
  5. Okay - all the patches unpacked and thanked. Certainly I received a number of pockets that I had on my wish list and some that I had not thought of wishing. BUT I have been looking for something like this in the last three years. For over three thousand, I think it's too expensive and just a bit unnecessary. As I said, I did not get any fly testers this year either. Wondering what else you had on your wish list that you did not receive either.

6. Started by Lennart Grann,

Jag betalade en faktura från Hökensås Sportfiske AB häromdagen och reagerade på att momsen var 25%. Golfklubben jag är aktiv i drivs som aktiebolag och är momspliktig. P å de grenfee vi säljer är momsen 6%. Vad är det för skillnad på en grenfee och ett fiskekort? På räkningen från gymmet är momsen 6%. Momsen på friskvårdsaktiviteter är 6% enligt gällande regler. Jag ringde Per som är VD på Hökensås och var rejält påläst på skattereglerna. Han hade samma uppfattning som mig i jämförelsen med golfen och gymmet, men de besked han fått i alla instanser är att momsen på fiskekorten skall vara 25%. Är inte sportfiske minst lika bra friskvård som golf? Är inte detta en fråga …

• Thanks
      • Like
    • 45 replies
    • 33.8k views
  7. Kvinnor inte välkomna i FlugfiskeVM när svenska sportfiskeförbundet är arrangör?? För många år sedan startade några kvinnor en flugfiskeklubb genom Sveriges sportfiske- och fiskevårdsförbund. Utan förvarning drogs verksamheten in och pengarna på kvinnornas konto bara försvann, mitt framför näsan på de kvinnliga arrangörerna. 1996 tävlade jag som första kvinna i världen, i Flugfiske VM i Tjeckien. Det gick bra eftersom Sveriges Sportfiskeförbund inte var inblandade alls då. Några år senare ville jag anmäla mig till Flugfiske VM i Lycksle men blev stoppad av herrarna i sportfiskarnas tävlingsstyrelse med kommentaren, - vi har ingen damklass. Så var det ett år uttagstävling…

• Like
    • 30 replies
    • 30.3k views
  8. Minns ni Håkan Larsson? Före detta nationell vattensamordnare. En man på vattenkraftens sida med biologiska kunskaper som understeg en ettårings? Jag citerar Håkan: "Fanns det fisk i alla Älvar innan de byggdes ut av vattenkraften?". Numera är Håkan Utredare på "Det växande vattenbrukslandet". Det märks när man läser detta: http://op.se/opinion/insandare/1.6049408-hallbart-vattenbruk-har-framtiden-for-sig Man kan skratta åt det men man kan också bli heligt förbannad. Jag ser utvecklingen som mycket allvarlig och tycker det skulle behövas sägas ifrån ordentligt i form av åtminstone en svarande debattartikel. Okunskapen i artikeln och kommentarerna under är sk…

9. Started by GUBFAN,

Hur ser sportfiskarna på svenskt deltagande i flugfiske-VM med tanke på laksodlarnas sponsring?

• Like
    • 3 replies
    • 15.3k views
  10. Hej igen! Hav och vattenmyndigheten ska nu under april remittera ett förslag om begränsningar i fisket efter harr i Vättern? Vättervårdsförbundet lämnade ett förslag (för två år sedan) till Hav och vattenmyndigheten om ett totalförbud mot riktat fiske efter Vätterharren. Problemet är ju att det inte finns något större fisketryck! Samtidigt så motsäger sig alla harrvolontärer, jag har pratat med, beslutet och en av motiveringarna är att finns det ingen som fiskar, så vet heller ingen hur harren mår. Förbjuder man fisket blir vi alltså blinda och har kontroll på beståndet alls. Är det något ni känner till och vad är eran ståndpunkt i frågan? Kommer ni ta chansen att k…

11. Sportfiskarna skyddar vildlax utanför Västerbotten I samarbete med lokala älvföreningar har Sportfiskarna nu arrenderat fiskerätter utanför Västerbottens kust. I och med arrendet kan vildlax som ska norrut nu under fem år fritt passera Gammelbyns vatten. – Arrendet av fiskerättigheterna i Gammelbyn är en viktig pusselbit i att skydda vildlaxen så att de kan återvända till sina hemälvar för lek och för att ge möjlighet till ett hållbart sportfiske. I och med att vår Stiftelse för östersjölaxen blir mer operativ kommer det att komma fler liknande åtgärder, lovar Stefan Nyström, Sportfiskarnas generalsekreterare. All vildlax norr om Skellefteå gynnas Under april hölls e…

• Like
    • 2 replies
    • 15.8k views
  12. Started by rensvind,

hur ställer sig Sportfiskarna till att det tävlas i att bonka vild, hotad, giftig Östersjölax? Vad danskarna gör kan vara svårt att reglera men tävlingarna som utgår från svenska hamnar, och då tänker jag närmast på två tävlingar från Simrishamn som fiskar på samma uppväxtlax, borde vara lättare att påverka? Vilka diskussioner har ni fört med dessa arrangörer?

• Like
    • 27 replies
    • 24.9k views
  13. Sportfiskarna sågar Fortums planer i Sunnerstaholm Förbundet är kritiskskt till Fortums ansökan om ombyggnation och effektivisering av Sunnerstaholms kraftverk i Voxnan. Axel Henckel, jurist på Sportfiskarna, var på plats när mark- och miljödomstolen prövade Fortums ansökan i Bollnäs. Sunnerstaholms kraftverk är beläget invid den natursköna Voxsjön. Sjön ingår i den bitvis skyddade skogsälven Voxnans vattensystem. Kraftverket är det andra definitiva vandringshindret uppströms Voxnans utlopp i Ljusnan. Före vattenkraftverken var älvsträckan känd för ett av Sveriges absolut bästa harrfisken. Numera strömmar vatten endast under vårfloden i den cirka 1,5 km långa torrfåran…

• 0 replies
    • 16.1k views
  14. 200 000 extra till fiskevård Sportfiskarna har beslutat att satsa ytterligare 200 000 kronor för att stödja fiske- och vattenvården 2013. Tillsammans med årets ordinarie utdelning om 200 000 kronor som redan har fördelats, kommer alltså Sportfiskarna att dela ut totalt 400 000 kronor till fiskevård i år. – Det är extra viktigt att någon tar ansvar för den ideella fiskevården som annars riskerar att fallera när regeringen nu skär ner och sänker ambitionen i miljöarbetet. Det handlar om över 900 000 frivilliga fiske- och vattenvårdsdagar som står på spel och de har vi inte råd att förlora, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström. Skälet till den extra utd…

• 0 replies
    • 17.1k views
  15. Started by PerraP,

Jag har en fråga gällande C&R på romstinn fisk . Kan lekens kvalitet för fångade och återutsatta romstinna fiskar i direkt anslutning till leken påverkas på något negativt sätt av ekologisk betydelse (och i så fall, kan man anta/veta om det är mycket eller litet)? Att lekmogen fisk överlever C&R i stor/mycket stor omfattning (lite varierande på arter och hur noggrant återutsättningen sker) är säkert och det finns en del studier på och mycket praktisk erfarenhet som styrker detta, men hur sedan själva lekens kvalitet påverkas verkar väldigt oklart (och hur ser skillnaden ut mellan arter). Återhämtar sig en slutkört romstinn fisk så pass bra och snabbt att …

16. Jag vill å Edgemedlemmarnas och mina egna vägnar tacka samtliga representanter från Sportfiskarna som deltagit under kvällens forumchatt här på Edge. Tiden var satt från 18-21 så här drar vi målsnöret. Kvällen har flutit på bra och jag tycker att ni lyckats ge snabba och bra svar på det mesta vi undrat över. Hur det än är så uppkommer det alltid följdfrågor och jag är övertygad om att ni kommer att återkomma och svara på dem med inom sinom tid. Tack för en mycket givande kväll. Och jag riktar även ett stort tack till alla engagerade Edgemedlemmar som deltog under kvällens diskussioner.

17. Hur jobbar ni med att få en växande ungdomsverksamhet? Hur väljer ni lämplig ungdomsledare, och är sommarjobbande skolungdom rätt?

• 8 replies
    • 14k views
  18. Started by Meritaimen,

Det är ju stor skillnad när det gäller Havsöringsfisket runt Kusten. Ex.i Råån får man börja fiska efter Havsöring redan 1 Januari . Finns det anledning till att regler är så varierande runt landet. Är det Havs o Vatten som bestämmer reglerna eller har Sportfiskarna någon mandat i frågan. Här på Västkusten finns ju många som önskar att förbudstiden kring sötvattensområden/Fredningområden förlängs med en månad ex 1 maj.Och att i Havet förlängs fisket under hösten. Det är ju lite motsägande att man får fiska(Göteborg) under hösten två veckor längre i åar och älvar efter havsöring än i Havet ? Mvh Mauri

19. Started by Flugan85,

Tycker inte ni det börjar bli dags att hitta någon ny tävlings form där man slipper döda all fisk för att den ska räknas?

20. Started by JesperP,

Hej. Jag tycker vi har en fantastisk utveckling i Sverige med fler och fler som på ideell basis jobbar med fiskevård. Vissa delar i sådana projekt medför ju en hel del kostnader såsom utredningar av fiskerättsägande, sten/grus och hyra av maskiner. Utöver ekonomiskt stöd så är stöd i form av kunskap om både det byråkratiska/juridiska och ekologi/biotopvård också extremt önskvärt. På vilket sätt hjälper ni sådana projekt? På vilket sätt kan man få hjälp och vad kan man få för hjälp?

21. Bedrivs det nått aktivt arbete för att få landets kommuner att ta en större ansvar för sportfisket? Skickat från luren.

22. Chatt på Edgeflyfishing.com med Sportfiskarna Exklusivt för medlemmar på Edgeflyfishing.com. Alla medlemmar kan följa chatten men endast presenterade medlemmar kan delta aktivt i chatten med Sportfiskarna och ställ frågor kring verksamheten samt komma med idéer och förslag på vad just han eller hon tycker är viktiga frågor som Sportfiskarna bör arbeta med. Sportfiskarna lyssnar gärna på goda- och konstruktiva idéer! Tid: Tisdagen den 9 april kl 18:00-21:00 Plats: http://www.edgeflyfishing.com/ipb/forum/274-sportfiskarna/ Medverkande från Sportfiskarna är: Stefan nyström – Generalsekreterare Pär Lindberg – Marknadschef Joel Norlin – Rovfiskansvarig Ander Karlsson – …

• 3 replies
    • 17.2k views
  23. Started by Meritaimen,

Har en fråga till Per när det gäller Gulakort vatten i Vättlefjäll. Det var länge sen jag fiska där men sätter man in Öring i dom sjöarna och vilken storlek och antal.

24. Jag tycker att sportfiskarna varit väldigt frånvarande och avsaknaden av hjälp, stöttning och support vid viktiga fiskefrågor (tex diskussionen ang fria fisket i Östergötland 2008/09) Men jag blev väldigt glad när jag såg och hörde om sportfiskarnarnas initiativ och köp av fiskerätten vid Mörrums mynning. Hur är tanken att vidareutveckla det och gå vidare med likande projekt.

25. Started by Jonas,

Vi hälsar alla i Sportfiskarnagänget välkomna och ni som vill ställa frågor är nu välkomna att posta dem i Sportfiskarnas area här på Edge. Det är enbart Edgemembers och Edgemember+ medlemmar som kan posta i arean ikväll och vill ni bli aktiverade så skicka mig ett IM eller ett mail med en länk till er presentation så aktiverar jag er omedelbart. Har ni mer komplicerade frågor eller problem går det även bra att ringa, jag har full support för chattintresserade fram till kl 21:00 ikväll. Mitt telefonnr är 070-631 04 44

• 5 replies
    • 17.4k views

Recently Browsing 0

• No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.