Common Cents - spömätningsarea
I den här arean diskuterar vi och katalogiserar mätresultat enligt The Common Cents mätsystem. Common Cents är ett system för mäta upp lämplig linklass/klumpvikt till ett specifikt spö.
4 topics in this forum
-
Välkommen till Common Cents Arean. Här diskuteras spömätning enligt CCS och relaterade frågor. Om du mäter ett spö eller flera så låt gärna oss andra ta del av resultaten. Förhoppningen är att vi får ihop en databas genom den här arean. Än så länge går det bra att meddela mätresultat så sammanställer jag dem och lägger upp här. Om du vill och är intresserad att hjälpa oss att sätta upp en webbaserad databas åt forumet så är du välkommen att kontakta oss.. Introduktion till Common Cents-Systemet Idén är att genom mätning av tre egenskaper kunna beskriva hur ett flugspö eller en klinga är. Det finns till exempel starka och svaga klass fem sp…
-
- 0 replies
- 4.5k views
-
-
Om du mäter ett eller flera spön, dela gärna med dig av dina resultat. I denna filen finns ett förslag på vad folk kan tänkas vara nyfikna på som läser andras mätdata: spödatabas förslag.pdf Självklart kan man dela med sig av data även om man bara mätt ERN... Jag har inte hunnit längre än så här, men kommer det in mätdata här i tråden så sammanställer jag efterhand och när jag hinner. Jag har några spön till som ska petas in. Välkommen att meddela dina mätresultat här i tråden!
-
- 0 replies
- 8.3k views
-
-
Om du inte har någon våg eller några cent-mynt Så kan du använda svenska mynt. Först kan man konstatera en sak. För bestämning av ERN och AA kan man ligga en aning fel viktmässigt utan att det får dramatiska konsekvenser för slutresultatet. Tittar man i tabell B i (1) ser man att för en medelfemma (ERN=5,5) behövs det 44 cent (=110 gram), för en medelsexa (ERN i tabellen = 6,49) behövs det 51 cent (= 127,5 gram) och för en medelsjua (ERN i tabellen = 7,53) behövs det 59 cent (= 147,5 gram). Något enstaka gram hit eller dit kommer att spela någon större roll. Jag vägde en del mynt hemma i helgen. Tur man är tonårsförälder, man kan växla till sig park…
-
-
- 3 replies
- 12.9k views
-
-
Mätning av ERN, AA och CCF, som jag gjorde det, vill du göra likadant, följ stegen nedan. Exempel från mina mätningar kommer sist. Först en varning. Jag noterade att mina spön satt en aning löst i holkarna efter att mätningarna var klara. Jag misstänker starkt att det uppstod under CCF-mätningen, men jag vet inte säkert. Vill du vara säker så kan du ju kolla då och då under resans gång att ditt spö sitter ihop ordentligt. Först en sammanfattning utan detaljer av vad som görs. 1. Man riggar sitt spö stabilt, tillräckligt högt över golvet och horisontellt. 2. Man tynger ner spöspetsen med hjälp av vikter en viss sträcka. Vikten ger IP…
-
- 0 replies
- 3.6k views
-
Recently Browsing 0
- No registered users viewing this page.