Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vintage & Classic Reels

Antika och Klassiska rullar.
Vintage and Classic Reels only
- English and Swedish language are used here.

  1. Started by MCLOUD,

    Är helnöjd med denna,önskar bara att man fick höra knarren lite oftare. PIC_0020.JPG_thumb

    • 517 replies
    • 133.2k views
  2. Started by matsoberg,

    Fyll på med länkar vartefter ni ramlar över nåt intressant. http://www.just-reels.com - Just reels http://www.fishingwildplaces.com/mohlin/index.htm - Mohlin http://flyreelmania.free.fr - FlyReelMania http://www.vintagefishingtackle.com - Vintage Fishing Tackle http://www.perfectionflyreel.com/ - The Perfection Fly Reel Company http://www.wshunter.com/bogdan.php - Bogdan Models http://www.artofangling.com/bogdan.html - Bogdan story http://www.onepfoot.com/ - One P-foot http://www.mcsteenflyreels.com/ - McSteen http://flugfiske.webbyggaren.net/#home - MG Reels http://www.antiquetackleobserver.com/index...33&Itemid=5 - Edward Vom Hofe info http://home.cfl.rr…

    • 2 replies
    • 23.7k views
  3. Started by Lusen,

    Är det någon som man kan skicka en Mörner till om den behöver service eller lite justering.

    • 2 replies
    • 164 views
  4. Started by Record,

    Tänkte man kunde göra en tråd om dom gamla svenska flugrullarna som Abu / Record har tillverkat. Ni har säkert nån gammal goding som ligger i nån byrålåda eller i ett uthus och skräpar som behöver få lite publicitet, Så fyll gärna på med nån modell som inte jag har visat, många modeller gjordes ju flera olika färger. Dom här två gamla trotjänarna är dom tidiga varianterna av Record Standard. 8) Den ena är klädd i blanksvart och den andra är i frostad matt svartfärg. Bild 2 en variant med grå lack. record standard 004.JPG_thumb record standard 006.JPG_thumb

      • Like
    • 91 replies
    • 41.7k views
  5. Started by Toolazy,

    Tja. har denna rullen fick den av en bekant för kanske 15år sedan jag fick även med 2 flugspö ett 2-hands och 1-hands de är träspön 1-hands spöet har 2 olika klingor. har inga bilder på dem just nu. skulle iaf vilja veta om någon kan hjälpa mig med rullen så länge. finns inga stämplar eller någon form av identifiering på den. den väger 868g Omkretsen är 101mm rullfoten är 82.2mm spolen där linan fästes är 13mm tjock och 52mm i bred Jag testade använda AI den sa att den troligen är från år 1850-1920 men de va typ allt den kunde säga ska fixa bilder på spöna med. Skulle de kunna hjälpa med om jag mäter längd, tjocklek och vikt ? tack i …

  6. Started by KPE,

    Hej! Har i min ägo ett äldre flugspö (glasfiber) och undrar lite om man skulle ta och renover upp det? Handtaget är löst och skarven (en enda) är sprucken. Vad tror ni som är kunniga?

      • Like
      • Thanks
    • 3 replies
    • 304 views
  7. Hej, på vår senaste fiskeresa till Norrland (2023) så tappade min pappa sitt gamla klassiska Hardy-spö. Det har varit med i säkert 30 år och är en Hardy Smuggler Deluxe #5 7´med guldfästen och den klassiska guldfärgade Sovereign-rullen. Jag har med ljus och lykta försökt scanna nätet nu i över ett år utan framgång och har nu börjat leta i forum efter någon som kan tänkas ha samma spö och vill sälja det. Han fyller 70 år om ca 1 månad och det hade varit väldigt trevligt att kunna överraska honom med samma spö i gott skick. Alla tips mottages med öppna armar! Bifogar bild! Tack!

  8. Started by Christian,

    Jag har några ruggigt fina rullfästen som jag tror är frästa efter Hardystandard. Kruxet är att en del rullar, tex ATH och gamla Ross har väldigt små fötter. När det handlar om slidefästen leder detta ofta till att foten inte passar och rullen inte går att använda. En del rullar har fått specialprodukter uppfunna som löser detta, tex pfoot för Pflueger och JW Young. Men jag skulle vilja höra era erfarenheter kring detta. Framförallt hur ni löser rullfötter som är små. Finns det snyggare lösningar än tejp som bygger upp dimensionen tills det passar? Spama på, för detta är både viktigt och intressant! Peace/Christian

    • 1 reply
    • 1.3k views
  9. Started by matsoberg,

    Jag undrar hur många av er som äger en Mörner/Lord? Och sen följdfrågan; Fiskar ni med den? Jag äger en Trout Reel (sålde en Lord II till en forumbroder) och det är den rullen jag alltid använder för #7. En rulle med Mojo! Har andra rullar med Mojo också, samt en del som är helt könlösa. Men denna! :-* Så här skriver Per Brännström om rullarna. Texten i orginal ämnad för samlarklubben "Rullen": Bengt Mörner på började 1965 utvecklingen av den avancerade flugrullen Mörner fly reel. Tanken väcktes av Bengt vid en sprängd laxtafs i augusti det året. Avsikten var då närmast att för hans del och kanske för antal entusiaster försöka åstadkomma en…

      • Haha
    • 27 replies
    • 10.4k views
  10. Started by -martin-,

    Halloj! Jag budade hem ett par gamla rullar från tradera DAM 5204 (quick 45) Ryobi 355 Och en DAM island 5205 Vad kan ma ha för linklasser på de olika rullarna? Tänkte använda 5204 och 355:an

  11. Started by Maxvilen,

    Hej, hittade en rulle Pebeco 5 i original läderbox hemma. Kan ingenting om detta så om någon är intresserad och vill köpa den så hör av er. Har även en mängd gamla handknutna flugor om någon är intresserad. Max

    • 0 replies
    • 736 views
  12. Tjing. Har snubblat över dessa och undrar helt sonika om någon kan berätta lite om rullarna jag har hittat för en spottstyver på en loppis. En liten clicker i plast med en klkisterlapp som läser 'Hardy DryFly WF6iw' Inget mer. Inga beteckningar på rullen. Men den är galet liten. En mycket märklig Daiwa som bara går att sätta i screw downs. En grön fin Record - som jag aldrig hört talas om. Kände bara till multiplikatorrullarna. Helt underbar klicker med perfekt ljud. Med i bild finns även en Diplomat 178 för storleks-referens

    • 6 replies
    • 2.6k views
  13. Started by Sovereign,

    Det var bättre förr ! Nu tänker jag inte så mycket på de Hardy-grejer jag tycker om att fiska med. Hardys grejer, made in England, oftast handgjorda från 1980talet och till början av 2000 talet. Däremot tänker jag på tiden föra Brexit (och innan tullen blev så effektiv) Nu kommer i princip allt som kommer med posten från länder utanför EU att påläggas ca 30% i tull/moms och avgift. ( ok det går ju att planera det in innan,och man kan avstå att köpa produkter utanför EU. Efter Brexit har paket från England fått en mycket noga behandling, något som man bör tänka på om man behöver en produkt inom kort tid. Senast för mig tog tullbehandlingen 29 !!!…

    • 0 replies
    • 779 views
  14. Hej. Har sedan länge jagat en klassisk rulle och fick tag på denna lilla Hardy. Dock insåg jag när jag öppnade den så var en av tappen (sitter/håller fast) bromsen av. Den fungerar men önskade gärna ny ifall hela ringen går av eller ngt. sedan när jag skulle sätta fast den i spöet ser jag att rullfäste är konkav på rulle. Och ni kan se på bilderna att jag inte kan sätta ihop den på spöets rullfäste. Vet ni någon som säljer reservdelar samt har en bra lösning på hur jag ska göra ang rullfästet. Värsta fall är jag testa värma foten försiktigt och boka till den … En annan alternativ är att jag ta bort /filar på baksidan av rul…

  15. Started by Sunray,

    Själv har jag snart tjoget fullt - Marqiuser av alla storlekar, Perfects, Princess, St John... Och allihop är FISKERULLAR, inget som står på parad i något vitrinskåp. Vackra, stryktåliga, pålitliga... Och så ljudet! Bara knarren är värd pengarna! Nån mer Hardy-älskare där ute?

  16. Started by hardybros,

    är det nägon som känner till farlows laxrulle "regal" storlek 4"25,efter vad jag förstått så är den ganska ovanlig,just storleken. stämmer det?

    • 1 reply
    • 1.6k views
  17. Started by jörgen65,

    Hej jag undrar om det är någon som vet hur gammal min rulle är. Martin 77ws, de jag har hittat är svart men den jag har är brun.

    • 0 replies
    • 543 views
  18. Hej, jag behöver hjälp.. med något jag inte kan ett dugg om. Jag vill hitta 2 st gamla rullar och helst typ 20 - 40 talet, i #3 - #5 och det får gärna vara Hardy men är inget tvång. Men hur ska jag veta om det är gamla rullar, Hardy Marquise har ju till exempel sett ungefär likadan ut i många år, hur ser man det, vilken klass rullarna är, det står ju i tum, och vad bör jag tänka på m.m. Vad ska man välja, och kanske finns här någon som har och vill sälja en? Tacksam för svar och hjälp ? Mvh Torsten

  19. Started by PJ,

    Hej alla glada! Ny här och hungrig på info. Jag har just köpt en Hardy Angel 6/7 och den verkar jättefin , bara ett litet problem.. den är vänstervevad och jag vill ha den högervevad. Någon här som vet hur man gör för att byta vevriktning Skitfiske på er PJ

    • 7 replies
    • 2.1k views
  20. Hejsan, Jag behöver tillverka en reservdel till min rulle. Det gäller den mässingsbricka som sitter under bromsvredet. Jag minns den som en sorts trappstegad bricka... Om någon därute har en sådan rulle och kan tänka sig skicka några bilder och brickans dimensioner till mig skulle jag vara dig evigt tacksamt. mvh/Sebastian

    • 0 replies
    • 654 views
  21. Started by Wickhams fancy,

    Letar efter en LRH rulle och har sett en på Tradera. Men linföraren är av L-modell och ser ut att vara nitad i "högervevarläge". Någon som vet om den går att flytta till vänster? /Tommy

  22. Started by Tompa_H,

    Jag har haft ett par Mörner rullar i några år nu. De har legat oanvända länge nu så jag tänkte eventuellt sälja dem. Vet någon hur de ligger i pris nuförtiden?

    • 2 replies
    • 3.6k views
  23. Started by öringen21,

    Letar efter Ingvar of sweden rulle trout 67

  24. Started by Christian,

    Den här tråden uppgraderas nu till en allmän ATH-tråd. Alla är välkomna att posta bilder och texter som rör ATH. Eftersom Remcon, kungen av ATH-rullar, är smalspolig, tjugo år gammal och finns representerad på flera museer bland annat MoMa i New York så anser jag att den platsar under Vintagearean. Visserligen är den semi-vintage, men den hör hemma i ett celebert sällskap. Dessvärre är denna rulle kringgärdad med mycket mystik, vilket gäller hela ATH för övrigt. Majoriteten av de rullar som finns i Sverige idag är från den sk Fiskarsperioden. Thorkild Damm (numera på Vision) köpte agenturen för företaget och tog över F-serien, S-serien, Remcon och la till Gallatinen som…

      • Like
    • 296 replies
    • 79k views
  25. Started by Stormfågeln,

    Hi, I’m interested in buying a Bringsens Anti Reverse 3 #8-10. Give me a message if you have one for sale.

Recently Browsing 0

  • No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.