Hoppa till innehåll

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2024-03-19 in all areas

1. Skulle avsluta racet med baggar. Blev sugen ändå att testa göra en till bagge i form av en indikator. 😀En tippetring man kan knyta en tafs med nymf eller annat spännande som brukar vara svår att se. Så håller man ögonen på baggen med rosa tuss om något går på. Idén har jag sett användas på ex en streaking Caddis och en nattsländepuppa bakom.
    11 points
  2. Även påsken har ägnats åt fiskebilen. Ett litet bord ska naturligtvis finnas med på resorna så jag har satt dit två lister som bordet vilar på och gör att lådan går att dra ut med bordet kvar på sin plats. Skivorna som ramar in soffan har fått sina slutliga former och har kantlistats. Det är ett evigt jagande på millimetrar, när en av luftslangarna till värmaren skulle dras fram så fräste jag ur 10mm på var sida om skivorna och så sparades 2 ynka centimetrar. Bordsstativet hamnar oxå i detta lilla utrymme, locket ligger löst så det är smidigt o ta bort hela stativet om man vill men tänker att när man sover så vrider man bort bordsskivan över den tilltänkta lilla soffan som blir här. Här blir oxå potta pottin gömd under sitsen, teven blir ovanför ryggstödet och längst upp mot taket blir panelen för att styra allt. I spögarderoben har jag fixat till ett spöställ i English green för fyra spön, saknas några krokar och gummisnoddar som ska hålla spöna på plats.
    9 points
  3. Denna som jag fick på wilsons fluga 🥳
  4. Riktigt coolt concept. Lite bökigare än foam men fräckt. Jag använde den tekningen på bakkroppen på en realistisk balsageting jag band för nåt år sedan.
    7 points
  5. Ett gäng enkla myror som jag trivs att fiska med. Härligt med solen nu! 😌🐜🐟☀️
  6. Det var bättre förr ! Nu tänker jag inte så mycket på de Hardy-grejer jag tycker om att fiska med. Hardys grejer, made in England, oftast handgjorda från 1980talet och till början av 2000 talet. Däremot tänker jag på tiden föra Brexit (och innan tullen blev så effektiv) Nu kommer i princip allt som kommer med posten från länder utanför EU att påläggas ca 30% i tull/moms och avgift. ( ok det går ju att planera det in innan,och man kan avstå att köpa produkter utanför EU. Efter Brexit har paket från England fått en mycket noga behandling, något som man bör tänka på om man behöver en produkt inom kort tid. Senast för mig tog tullbehandlingen 29 !!! Dagar, ja du läste rätt. Ok kr. 2.133,- fick jag betala i tull, det var väntat/ fruktat men det var jobbigt att vänta ( fanns paketet etc.) Detta var en rulle till samlingen som jag mycket gärna ville ha så inget fiske blev lidande.Rullens ålder ca 100 år och troligtvis endast tillverkat i 41 ex. I allt. Som du ser på bilderna så kom min Hardy Silex JJH centerpin-rulle 33/4” säkert fram till slut. Ett par år innan hade jag problem med en annan Hardy rulle. Denna hade också skickats från England. Tydligen fanns det något litet problem med en ifylld blankett så efter att ha legat hos tullen i Sverige i två veckor skickades rullen åter (jag informerades inte!) Som tur var kände jag säljare lite grann så min rulle skickades åter till mig och nu finns den här. En Hardy Silex Major 41/2” Extra Wide centerpin från ca 1930. Dessa stora och ovanliga Hardy Extra Wide rullar var avsedda för Mahseer fiske i Indien eller för fiske efter mycket stor lax etc. // Steen
    6 points
  7. Ytterligare en gång har jag fått pressa laminat på plywood, varje gång känns det som att nu ska det nog räcka. Ett plant underlag, rolla på lim, på med laminat och ovanpå det en plan skiva och sätta allt i press med betongsäckar.. Har fortsatt med soffan, den vänstra delen bildar ett öppningsbart lock för potta pottin och till höger blir det ett litet skåp för förvaring. På ett av tre värmeutblås har jag monterat ett galler. Skåpluckornas över och underkanter lägger jag laminatet på tvärs för att skapa en effekt i dom, notfräsa, i med en fjäder och klämma ihop med lim. I panelen uppe vid taket har jag fällt in displayer för batterishunt, solpanel, vattentanksmätare, styrpanel för dieselvärmaren och ett par knappar. Under panelen är det plats för teven, till sitsen och ryggstödet har jag beställt dynor i svart konstläder.
  8. Några enkla svarta foambaggar. Tänker köra dem under ytan. Typ boobie-fiske. kanske kör några. Med en färggrann polly-tuss som indikator.
  9. Fantasin skenade iväg när jag åt oliver igår. Hämtade dremmeln och gjorde mig en.. Kalamata puppa 🫒
    5 points
  10. 5 points
  11. Jag har också lyssnat och håller med helt!, det var ju knappast att det var sportfiskarnas fel, tycker det känns som en rimlig åtgärd man gjort! Vad gäller upptaget av lax och exemplet vill jag bara påpeka att inga fiskevårsområden eller fiskevattenägare längs älvarna i Norr och Västerbotten kan tillåta uttag mer än 1 lax per dygn och person oavsett vad dom vill. Sen skiljer det ju på regler från älv till älv i Norrland, och hur det förvaltas, men att det ingen kontroll alls finns på hur mycket som tas upp är väl inte helt sant, i många älvar har man ganska bra kontroll. Det finns många olika regler i olika älvar och områden, men det finns ju laxälvar tex Kågeälven med en fungerande fångstrapportering och nokill dvs, ingen lax får tas upp. Det finns andra exempel, typ Byskeälven som har en säsongskvot på max 5 laxar, garanterat inte 100% att det följs men ändå rätt svårt att fuska hem laxar i trängseln under högssäong. Derssutom fiskar i princip alla C%R. Sen finns det givetvis mer skrämmande exempel, men där är det tur att våra myndigheter som i samråd med berörda älvsområden tar beslut om övergripande regler så det inte blir totalt vilda västern. Men helt klart måste vi sportfiskare dra vårt strå till stacken! Strömmingsfisket i havet är ju en ren katastrof för hela ekosystemet, inte bara laxen, där har vi huvudproblemet! Men medan vi kämpar mot det, kan vi ju göra vad vi kan!
  12. En extra ordinärt död öring som jag höll mot kroppen
    5 points
  13. Testade göra "Ismopuppor" av chenille. Tycker det blev helt ok. Benen är donerade av @Bobbilon Vete fan om jag gett officiell cred till @Ismo någon gång tidigare, men det må väl vara isf: stort tack för en grym fluga!
  14. Fluorocarbon håller på förbjudas, så nog bort inom 5-10 år. Enda fördelen enligt mig är att den sjunker men påverkar flugfiske marginellt. Det där med brytningsindex och tåligare med mera känns som marknadsföring bara. Får lika mycket fisk på nylon och ser fluo under vattnet utan problem. Samt haft mer tafsbrått på fluo än nylon. ps. finns sjunkande mono också.
  15. Intressant tråd, min första fråga är, hur definieras "bästa"? Jag tänker givetvis på om man avser linfabrik (som ansvarar för kvalitet och material) och tapering (som skickas till linfabriken av beställaren). Ibland sammanfaller ju dessa, som med Rio, Cortland, SA och Airflo. Ju mer jag arbetat med just utveckling av linor, desto mer övertygad blir jag om följande: A. Det finns inga magiska taperingar. Faktum är att det är så trångt bland taperingarna mellan olika märken att det kan skilja mer mellan linor inom samma modell men i två olika batchar, än mellan två helt olika modeller. Har man suttit och kontrollmätt många linor så blir man förvånad. Här gäller det ju för beställaren att ha ett gediget kvalitetsarbete där kontrollmätning ingår. B. Linans egenskaper sitter framförallt i material och tillverkning. Självklart förutsatt att man har en tapering någorlunda i linje med tänkt användningsområde. C. Många upplever en lina som bra bara den är lättkastad. En lina blir mer lättkastad om den görs tyngre. Det omvända gäller också förstås. Många märken har försökt göra en enhandslina med klassisk speytapering, dvs med massan långt bak och en riktigt lång framtagning. Men oj så svårt det är att få den att gå hem i stugorna ☺️ Personligen gillar jag de små ambitioner som finns att göra linor miljövänliga. Ingen onödig plast I t.ex. spolar och helst ingen PVC. Allt gott
    4 points
  16. Årets första efter-jobbet-tur med båten. Vilken känsla! Frestade gäddorna i vasskanten med nybundna flugor, men det var ingen som ville smaka...
  17. Firren vägde 2,9kg
  18. Lördagen har åter ägnats åt byggande på fiskebilen och fortsättning med sänglösningen, har monterat gångjärn mellan locket och balken som gör sängen utdragbar, ett par gasdämpare gör locket lättare att öppna. Hål har borrats för att säkerställa god ventilation under madrassen, öhh! tyckte mig se bilden av en hoppade lax i ett av hålen, nää det var nog bara inbillning, ja ja säsongen är snart igång o man kan sluta drömma. Två utfällbara ben ska fixas under locket och gör sängen stabil i utdraget läge. Enkelsängen blir 80x195 och utdragen blir den 118x195.
    4 points
  19. Ja det var inte mycket att läsa från den länken.. Nåja! den var besvärlig att göra..höll ingen vidare heller...å inge bra heller.
    3 points
  20. Just nu under en tarp i ösregn. Ingen fisk än så länge men hunden o jag har det kanon 👍
  21. Själva tiden är ganska ointressant för mig men kortare tid innebär att det går åt mindre gas. Går det åt mindre gas klarar jag mig längre på en liten gastub (vilket får plats i köket medan en stor tub inte får plats). Dvs jag spar både vikt och plats i väskan.
  22. Tröttnade på gas och kör för stunden med detta set för kaffekoket. Har sina för och nackdelar såklart, men smidigt är det och tar ej mer plats i packningen. Liknande koktider. Blir ett djävla drag med törved och en frisk vind..
    3 points
  23. Den sitter fast på kokkärlet och fångar upp mer av värmen från lågan och leder upp det i kärlet, dvs tar tillvara större andel av värmen från lågan. Funkar också delvis som lite vindskydd. Sägs att det kan minska koktiden till nästan hälften.
  24. Fick bli några baggar för mig också. De skall få alternera som små musslor. En av harrarna jag tog upp förra året var full med små musslor och en rejäl elritsa.
  25. Guida upp 22 idag. 9 godkända, 60, 58 och 56 på topp👌 …återkommer när jag själv dragit min första fina 😅
    3 points
  26. Jag glömde linkorgen när jag åkte iväg för att fira påsk. Men en sväng in på biltema så fick jag ihop något dugligt. https://www.biltema.se/hem/forvaring/lador/forvaringslada-11-liter-gra-2000058160 https://www.biltema.se/fritid/resa/resetillbehor/bagagerem-2000046136
  27. Finns en del att läsa om Elevation på utrustningsarenan under spön, använd sökfunktionen så blir det smidigt. Har en kompis som har flera Elevation och är riktigt nöjd med dom, i höstas köpte han ett Kaitum men det gjorde han sig av med ganska snabbt. Jag har provat något av hans Elevation vid något tillfälle men kommer inte riktigt ihåg vilken känsla jag fick för det. Såg att du är från Borås o där har ni en riktigt trevlig butik som säkert kan hjälpa dig. Nu vet jag inget om linan i dessa paket men personligen så skulle jag lägga lite extra på just linan, det finns linor som inte är speciellt dyra men har rätta egenskaperna för en nybörjare, typ SA aircel, den kan du nog köpa till riktigt bra pris, finns säkert många andra oxå. Risken är att dom stoppar med något bara för att hålla nere priset, flugfisket blir så mycket roligare med rätt grejer och som nämnts tidigare så kolla även begagnat..
  28. En skribent!..bad mig hålla ut en Öring! ..framåt! "Varför frågade jag" Den ser större ut. Den vägde ungf. 1,5..1,6 kg.(Upps)
    3 points
  29. Känns som början på året för mig varje gång det är havsöringspremiär 😋 Får inte alls samma känsla av nystart av nyår och sånt. All utrustning är inspekterad, tafsar utbytta, rätt linor på rätt spolar, asken har rätt flugor i sig... moddat håven så att den flyter av sig själv med inspiration från @leijonflies har jag gjort också. Bara att hoppas på bra väder, snart är det go-time! Första dagen på säsongen spenderas på samma plats och med samma gäng som vanligt oavsett väder och vindriktning. Lite tradition får man ha. Men först blir det nubbe! Glad påsk 🐣
  30. Googlade..borde inte vara nån skillnad...kanske om en är fr Lidingö!...som att dricka Vin..med sträckt lillfinger..
  31. När ungarna kommer isäng i bra tid så blir det mkt gjort. 😅 kör lite guldsuggor också.
    3 points
  32. Fyller på med min absoluta favorit till vulgata/danica-fisket.
  33. 2 points
  34. Den här måste dom trötta köldstela besorna kasta sig över när isen släpper!
    2 points
  35. Vänstervevad Loop classic ASF 8-11 i nyskick. Inkl backing. 7000:- plus frakt
  36. Nu har jag inte provat short-linan men den vanliga Air Cell är en superfin lättkastad lina.
  37. 2 points
  38. Så är det verkligen 👆 Wilson är galet duktig och sjukt kreativ med de material som finns tillgängliga. Hans askar är som en läcker godispåse fyllt med allt möjligt gott och blandat. Sen är hans mönster oerhört genomtänkta och fiskar i samma vattennivåer som de verkliga insekterna. Hatten av kompis!
  39. Några till mig själv 🙂
  40. Om du har möjlighet för att få lite hjälp, så skulle jag rekommendera att du kollar på second hand marknaden. Priserna där kan vara tok låga på premium spön och rullar. Själv är jag hooked på Hardy, super kvalite`som håller också över åren. Ett 20 år gammalt spö ofta i nyskick kan du köpa för kr. 2-3.000 och det håller resten av livet. Fluglinan kan vara lite knepig, här bör du kanske köpa nytt och testa på spöt om det går - men snåla inte här.Tight lines ! // Steen
  41. Testar en ny lina den här säsongen. Den flyger bra.
  42. Såna här kan man inte ha för många av om man har laxfiskare
  43. Bästa kläckaren som finns förmodligen! Snygga!
  44. https://www.su.se/stockholms-universitets-ostersjocentrum/nyheter/pfas-från-haven-hemsöker-oss-i-form-av-havssprej-1.680093
  45. 2 points
  46. Solnedgång över norrländsk vulgatasjö. Med tillhörande röding 🙂
  47. Självklart ska alla vara beredda att ändra sitt beteende om situationen är sådan som den beskrivs, nu kan ju uppgången av lax variera en hel del över tid men med en nedgång på 80% från ett år till ett annat så är det bra att man agerar snabbt. Att det än idag inte finns regler som kvoterar en fiskares uttag är för mig helt obegripligt, här har Munk helt rätt, självklart ska det regleras! Sen är det upp till var och en efter att läst igenom reglerna att köpa ett fiskekort eller avstå, reglerna har och kommer alltid att förändras över tid för att anpassas till just det aktuella vattnet och dess status..
    1 point
  48. Tre upp idag för mig, varav 2 över måttet. Men mycket folk överallt, vi fick bara fisk där vi var först på plats. Ett problem den 1:a April är att alla är ute. Nog bättre om man fiskar från båt och har fler ställen att välja på. Hade tänkt fiska i morgon också, men går nog och jobbar, snöblandat regn och blåst i prognosen är inte det man vill ha. Men det var en fin dag idag.
  49. Imorgon smäller det! 🥳 tidvattnet verkar peaka runt lunch så man behöver inte vara ute odrägligt tidigt eller sent för att träffa den heller, det är ju gött. Blir en ganska lugn dag imorgon med tjöt och bärs och mat i vanligt ordning för premiären men det är alltid lika kul ändå.