Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 06/28/2022 in all areas

1. Jag har testat laxfiske med fluga. Jag har verkligen försökt. Intensivt och med inlevelse. Tre veckor i Orkla utan ett hugg talar kanske sitt tydliga språk - "Det är inte meningen att du ska fiska lax!". Senaste försöket var för tio år sedan, och helt plötsligt återfann sig suget. Nyfikenheten. Jag ville göra ett nytt försök! Denna gång begav jag mig uppåt i Sverige i sällskap av två lika sugna fiskebröder. 70 mil i bilen ger oss gott om tid för taktiksnack. Älven som skulle få besök hör inte till de bästa och dessutom sade ryktet att laxuppgången i år hör till de sämsta på 10 år. Väl på plats vid älvstranden såg vi att vattennivån var riktigt låg. Förhoppningarna var därför inte så höga. Men va fan, alla flugfiskare behöver kastträning... Så vi körde igång. Vi fiskade. Vi bytte plats. Vi kastade. Och så kastade vi igen. Och bytte plats. Dagarna gick. Vi såg lax i älven, så de fanns där. Det gav oss i alla fall lite hopp. Tredje dagen utan fisk började vi misströsta. Vi började fundera på hur vi skulle hitta nya sträckor som kunde hålla lax även på lågt vatten. Vi scannade av våra facebookvänner och hörde av oss till alla som kunde tänkas ha info eller tips. De flesta hade inget att komma med, men helt plötsligt kom det en kartnål i Messenger! "Dit ska vi! Det är där det händer!" var vår gemensamma övertygelse. Efter åtskilliga kilometer på dålig grusväg och svettig vandring över hygge och genom buskage stod vi vid en kalasnacke! Jag fick äran att börja och klev i vattnet en bra bit ovanför nacken. Vadade ut i det relativt djupa vattnet. Arbetade mig metodiskt ner mot forsnacken. Ett kast, två steg. Ett kast, två steg. När jag når nacken med kasten och flugan svingar ner över blankvattnet stannar linan upp och jag lyfter spöet - "FISK!" Jag har en lax på kroken! Den rusar uppströms och hoppar en, två, tre gånger. Jag pumpar in den och vevar in tip-skarven genom toppöglan och tänker att jag snart kan landa den, men nejdå, den vänder helt om och simmar bestämt över nacken och ner i forsen. Backingen visslar genom spöringarna och jag skyndar efter. Ett hundratal meter nedströms lyckas jag pressa in fisken i ett litet djupt bakvatten och Frans håvar som ett proffs. Min första svenska blanklax är ett faktum! Vilken känsla! Ingen jätte, men en snabb vägning och mätning säger 5,2 kg/80 cm. Hur nöjd kan en fiskare vara? Dagen efter återvänder vi till den sträcka vi började på första dagen. Uppdelad i tre pooler, så vi får en varsin. Jag börjar i mittenpoolen. Kasten börjar sitta och jag kan fiska av vattnet noggrant. Sakta arbetar jag mig ner mot en sten som ligger en bit ovanför nacken. Flugan landar en bit ovanför och bortom stenen och svänger in precis där jag tänker att det står en lax och trycker. Flugan passerar ståndplatsen utan att något händer, men några meter senare känner jag en stöt och hinner tänka "nu hugger det!" innan spötoppen slits mot vattenytan och signalerar fast fisk. Ännu en lax sitter på kroken! Drillen blir odramatisk och jag håvar själv fisken utvadad i strömmen. Jag är glad att jag köpte den största McLeanhåven! Laxen är lite större än gårdagens fisk; 6,2 kg/85 cm. Båda laxarna tog ett eget enkelt flugmönster som fick gå under namnet "Den Gula". Sista dagen åker vi på upptäcksfärd. Många kilometer på dåliga grusvägar och på vägar som knappt är vägar. Tur vi har Lasses XC60 och inte min gamla Peugeot. Väl framme vid vägs ände tar vi hjälp av Frans gps för att hitta fram till älven. Vi vandrar genom gles, lättvandrad tallskog och sumpig myr innan vi hör älvens brus. När vi står på stranden kan vi konstatera att vi funnit ännu en vacker, omväxlande och inbjudande sträcka. Vi delar upp oss och Frans och Lasse går uppströms medan jag går nedströms. Poolen jag står vid är ganska liten och även här finns det en stor sten ovanför nacken. Vis av gårdagen, och något övermodig, tänker jag att det är där laxen står. Jag börjar med korta kast som jag förlänger medan jag sakta vadar ut i vattnet. Redan efter de första stegen känner jag den numera bekanta stöten och mycket riktigt kommer ett hårt hugg och laxen går upp i luften i ett hopp och de silvriga sidorna blänker i solen. Fisken landar med ett plask, rusar uppströms och är borta. Flugan, Den Gula, har släppt. Nåja, det kanske var lika bra. Jag var på god väg att få laxhybris... Inget mer händer under dagen. När vi sätter oss i bilen för att åka hem är vi ändå nöjda. Vår expedition blev en framgång. Synd att det bara var jag som fick fisk, men som kollektiv har vi ändå lyckats. Nästa år kör vi igen och då vet vi var laxen finns. Kanske.
    7 points
  2. Jag köpte en L. Jag vill inte hålla på och trixa när jag har drömöringen på kroken. Förra veckan håvade jag en sexkilos lax själv, utvadad i strömmen och det var inga större problem.
    4 points
  3. 1 10 # 5 med tub , socka något mört cork handtag 3200 plus frakt skicka lätt 3000kr plus skicka lätt under det går jag inte sista försök finns i jockfall just nu säljes för annat köp micke
    3 points
  4. En öring och en sik fick ta livet till efter nattens bravader! Öring 46cm 1.5kg Sik (inte mätt) 1.4kg
    2 points
  5. Medium är lagom upp till 4 kg typ, kanske lite till om du ska slå fisken i skallen.
  6. Menar du gubbarna eller flugorna nu?
  7. Nja. Var du siktar skiter väl linan i, men siktar du högre så får du också ett tidigare stopp. Ett konkret stopp klockan 10-11 ger en bra mycket tightare linbåge än ett slöaktigt stopp med spöt rakt framåt. Tycker att Jan-Erik Granbo har riktigt fina klipp när han förklarar: Det mesta han säger kan nog summeras med: *Fart på linan in i ankringen så att man laddar stången (detta har han en lång video med massa specialkast för att åstadkomma) *Ut med underhanden ordentligt *Distinkt och högt stopp
    2 points
  8. Efter alldeles för lite användning av dem för att egentligen ha en riktig åsikt så tycker jag att det är ett återuppfunnet gammalt hjul som iklätts en hipstervänlig beteckning för att låta nymodigt och häftigt. Har fiskat med liknande flugor i över 20 år utan att ha haft ett fränt namn på dem och det enda jag märkt av dessa överdressade papegojor till flugor är att de är uppbyggda ungefär likadant fast med en hel redskapsbutik, istället för en halv, eller en kvarts, fastbundet. Och att de är sämre än mina gamla. Och att användandet av dessa tycks kräva både mycket speciella spön rullar, linor, vadarbyxor, jackor, skränig personlighet, tatueringar och tuffa instagramkonton. Och kepsar med rak skärm. Och usel pannlampsdisciplin vid nattfiske. Så, det var dagens bittra Kapten Stofil som gav en kort recension. Nu vet ni hur det ligger till. ? (I ärlighetens namn finns det faktiskt några detaljer i dessa hipsterflugor som jag tagit till mig och arbetat om lite och överfört till mina egna gamla flugmodeller med gott resultat men det skulle jag aldrig erkänna.)
  9. Denna ska få simma i Norge i Augusti 😊
    1 point
  10. Ja, magnet som jag fäster i jackan eller chestpackens nackband. Det krävs en större/kraftigare magnet till L-håven. Jag kör med Sameos som funkar ok. Den kunde vara ännu lite kraftigare. Det följer med en "clip" när man köper håven. Funktionen är, vad jag kan förstås, ungefär som en klädnypa. Den har jag inte testat.
  11. Härligt berättat, och grattis till en fin upplevelse!
  12. Sitter nästan alltid en märla som upphängare på min tafs, oftast en kobberbassen eller nån variant med ryggfilm. Tycker de ofta tar på den även under sommaren.
    1 point
  13. Kör oxå med large, synd bara att vågarna inte är mer exakta. Har provvägt min håv, mellan 1-2 kg visar vågen 1-2 hg för mycket, mellan 2-3 kg, 2-1 hg för mycket, mellan 3-4 kg börjar den visa rätt. Har markerat 2 kgs på min håv så jag vet när jag spränger 2 kgs vallen med Harr🙂
  14. 3000kr plus skicka lätt under det går jag inte sista försök
  15. Lite off topic men kanske fler som gillar rock utöver fiske... 😊 Då Covid skjutit upp allas våra liv i 2 år så krockar tyvärr den uppskjutna konserten med en väldigt efterlängtad resa till Grönland, men hoppas att någon annan är sugen på en grym kväll på Ullevi, fredagen 22/7?! 😎🤘 Har fyra platser bredvid varandra, 750:- per styck eller 2600:- för alla fyra. Biljetterna kan mailas i pdf med kopia på körkort om så önskas.
    1 point
  16. Jag tycker att spinnfiske efter gädda nästan är lika roligt som flugfiske. Nästan alltså. Det är där jag har mina fiskerötter, det var det fisket som fostrade mig till den fiskare jag är idag. När jag åker iväg på fiskeresa är det till 90% fluga. Enda undantaget är den årliga gäddresan till Norrland. Mitt hemmafiske är spinnfiske efter gädda, gös och abborre. Jag föredrar det framför P&T-fisket.
  17. Jag kör en #5/6 till mitt #5 ULS spö. Underbar lina som bär riktigt stora flugor. Inte den bästa linan för överhandskast och torrflugepresentationer.
  18. Tack för tipsen, Ska definitivt ge millend linorna en chans. synd att DT linorna blir alltmer svåra att hitta. Samtidigt har många butiker sålt ut deras DT linor i sommar. Så nog finns det många som köper de ändå! Letade nu efter Rio light line, slut i klass 5 på många ställen, lika med Cortland sylk.. En annan intressant Lina är 406 DT linor som jag hittills inte lyckats hitta en enda negativ kommentar om! Lovordas i USA där SA tillverkar de för 406 fly lines. De säljer ju inte till Sverige men som tur är har jag en släkting som bor i Usa och jag kan få det skickat till mig via de. Det är märkligt att det inte satsas mer på linor åt det traditionella hållet här hemma. Allt fler börjar inse att det finns lite att hämta i traditionella taperingar och material och jag tror antalet flugviftare som kommer blicka mot glasfiber och splitcane kommer bara öka och därför DT linornas återkomst borde vara naturligt!? sen har ju WF linorna självklart sitt användningsområde, inte minst med tanke på hur moderna spön har utvecklats… på tal om det så var jag i en butik igår och viftade på ett sage, Hardy och ett visionspö, samtliga 9 foot klass 5. Jag kunde inte häpna tillräckligt över hur otroligt lätt och tunna alla de klingorna var MEN fy farao så styva och snabba !!! Alla tre spön böjde sig Max 30 cm i toppen hur hårt jag än piskade med de och resten av klingorna var stel som en kebabspett. Jag frågade i butiken om de inte var klassade för 7-8 egentligen och han log och sa att han hade själv fiskat med både 7 och 8 WF utan problem med ena spöt. ( Han lät faktiskt stolt när han sa det😳). varför i hela friden skriver man klass 5 på dessa järnspett? Och hur mycket känsla kvarstår i dessa kastratraketer när man drillar fisk på de?🥺
    1 point
  19. Idag tog jag ut några av mina splitcane spön och testade några olika linor. Jag kom då på att tänka på vilken längd på kast som är rimlig att förvänta sig med olika linor anpassad till spön i klass 5. Då menar jag självklart vad som är rimligt att förvänta sig när man bedriver praktiskt fiske. Det jag testade var egentligen ganska enkelt. Jag riggade några rullar med olika WF linor och några med DT linor från olika tillverkare. Samtliga linor kastades med splitcane spön i olika längder mellan 7-8 foot men alla för klass 5 linor. Då jag är som bäst en medioker kastare så fokuserade jag på att mina kast skulle vara så behagliga som möjligt, dvs utan att man spräcker skjortan av sig för att få ut några extra metrar. Det jag då lyckades få ut med perfekt sträckt tafs var ca 23 meter med DT-linor och ungefär lika långt med några av WF-linorna förutom två av WF linorna där jag lyckade få ut Max 19 meter. Med hänsyn till att syftet med splitcane pinnar inte är att kasta längst och det faktum att mesta dels av det typ av fisket inte bedrivs längre än 15-20 meter så kunde jag ändå inte låta bli att reflektera över vad som är rimligt att begära från dessa spön och linorna. Min egen slutsats blev att DT-linorna presterade klart överlägsen i känsla, kastlängd och inte minst presentation. Men jag tänker också på om jag möjligtvis inte hade rätt typ av WFlina riggad? Eller att det brister nånstans i min kastteknik? 🤷‍♂️ De av er som har erfarenhet av splitcanespön eller glasfiberspön, vad är era tankar om det?
  20. Hello Kent, i use the SA Spey Lite scandi integrated in combination with an Echo TS #2 11ft trout spey with 180 grains, it is really good line and combi. It is like a class #5 singelhand combination. You have a colour marking as a kind of loading zone in the line, thats nice to have. Hejdå. Jörn
  21. Är bara självlärd, började med Göran Andersson an är en bra kastare men inte lika bra pedagog. Bröderna Syrstad har några bra videor där man bla. visar och pekar på felen. Är också en vän av Jon som är enkel i sin förklaring. Två andra som jag också uppskattar är Spey Nation: Andrew Moy ( Tight lines fly fishing, england) och RIO: Simon Gawesworth som ger noggranna förklaringar till hur och varför och hur man kan förbättra sin kastning. Mitt största problem är ankring för att ladda spöt, men det beror mycket på att det är trångt där jag fiskar, mycket ris och träd samt branta slänter bakom. Övning ger färdighet. Det är bara att kämpa på!, nu ska jag ta videon till hjälp få någon att filma mig när jag kastar.
    1 point
  22. I vår klubbsjö så är der fjädermygg dem brukar gå igång på en stund senare på kvällen, små shuttlecock med quillkropp är min personliga favorit. Det är i många fall enda flugan jag knyter på när jag ser att vaken är väldigt försiktiga
  23. Sorry, tänkte på MSX som sålde både spön, linor och rullar... 😊
  24. Har gjort samma sak,testat ut linor på mina fyra bambuspön enbart wf dock. Tänkte bli bambugubbfiskare nu. Dom verkar ju vara lite utav personligheter dom där Spöna, det märks när linan passar och när den inte gör det, på ett tydligare sätt än med kolfibern. Hittade sweet spoten på ett av dom,och, vips!så var hela linan ute. Samma lina på tvillingspöt- nä det gick inte få till nåt wow. Men några linor senare hittade jag en som passade där också. Kul när man hittar rätt .Jag upplever att det går att kasta skall vi säga nästan hela linan med mina 8 fot klass 5,ja åtminstone det ena. Ganska mycket kortare med min 7'3" #4 som kanske inte fått rätt lina än. Har en liten 5"8' #4 som också går i skolan.
  25. Jag tror att folk förstår, men visst ska ja ändra 😀👍
  26. Guidelines senaste tillskott, väldigt sparsamt använt. Säljes då jag har för många 15’ 4200kr
  27. Kunde väl ge mig fan på att just DU!..skulle hugga på det...
    1 point
  28. Tack för tipset, ska absolut kolla upp den linan, har hört fler prata gott om den. /Kent
  29. Kryllar av sik i Torslanda området, låter klyschigt för att fiska HÖ på vintern men har faktiskt haft riktigt bra riktat sikfiske under vinterhalvåret.
  30. Ja det var ett bra tag sedan närmare bestämt i mitten av 60 talet. Du kanske inte var född då? Och du skall veta att all så kallad ädelfisk var åtråvärd, ingen tittade efter om öringen eller laxbesor var bra som som föda. Även laxfisket i älvarna på västkusten startade tidigare än nu. Här kan du se mig med en laxbesa fångad i Mars 1967. Å du må tro att man var stolt över att ha fångat en lax
    1 point
  31. Jag är så gammal att jag minns när havsöringsfisket började 1 februari. Problemet var då att kusten var draperad av allsköns garn och ryssjor. Ingen tittade efter om fisken var utlekt eller en grönländare. Släpps fisket fritt tror jag att garnfisket exploderar.
  32. Lätt att tro att ett öga gör susen!..fiska i många år utan ögon alls på/med mina enkla tuber..en blir förvånad hur lite hår som behövs på en tubfluga..för att skall vara bra. Känns ju roligt med ögon(på tuben asså)..i övrigt så är det ju bra att se det en binder... Zonkers jag persoligen binder!..så strippar jag bort rätt hår..tycker dom sväller för mycket helt enkelt.. Sen kan jag strippa av hår på vanliga tuber vid fiske
  33. En kort tub..lr. knappt en tub alls..med en endast en Zonkervinge...slingrar sig lika bra som en ledad sådan...enkelt utan krussiduller.
    1 point
  34. Jag har testat allt. 1. Midjeväska och håven i bältet funkar men håven har en förmåga att ställa sig på sniskan eller glida runt vilket kan vara bökigt. 2. Smith and Creek Net Holster funkar bra om man har en håv med någorlunda rakt och långt handtag. Är handtaget tjockare nertill så blir öglan för stor och håven vickar fram och tillbaka. Är också lite bökig när man vill sätta sig ner och vila då håvhandtaget är ivägen för ändalykten. 3. Magnet i Västen funkar hyfsat men alla som fastnat med det elastiska håvsnöret i en buske och sedan gått på varvid håvjäveln kommer flygande som en projektil mot en brukar ge upp håvmagnet. (Jag är en av dem). 4. Ryggfickan på västen. Funkar faktiskt ganska bra men problemet är att man måste vara rysk elitgymnast för att nå håvhandtaget och jag är en medelålders rappelgubbe. Det viktigaste är dock att ha ett elastiskt band, snöre att fästa den i för att se en fin håv (eller vadarstav för den delen, har provat båda) glida iväg med strömmen kan knäcka vilken superhjälte som helst...