Jump to content

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 09/12/2019 in all areas

1. 3 points
    Om du blandar ketamin, svamp och ecstasy så kommer öringen strax hoppa ur vardagsrumsgolvet för att ta sländorna som svärmar i rummet. Valfritt kvastskaft formar sig då av egen självtillfredsställelse till en följsam fiskekamrat med magiska kastegenskaper. Det svåra är att bibehålla fokus när man smyger fram till kastposition på fönsterbrädet, risken är att man skrämmer in dem under diskmaskinen i köket. Särskilt jobbigt är det när ens skugga är på dåligt humör och vadar iväg nedströms, då är det inget annat att göra än att klä av sig naken och fasadklättra över berget till forsnacken i grannens vardagsrum och mäska fram fanskapen med alla flugor du kan hitta eller kanske baratadetlitelugntochgöraenkaffeeld på parketten (repeat x 360 min = 21 600 sek x 3,63 vak/sek - brandskyddsåtgärder)
  2. 2 points
    Visst var det fränt! Älskar att se detta ..även om det inte var som förr. Kan vara MYCKET BÄTTRE. Orkar inte på/med sena hösten att vänta på detta..vill se det VARJE år...det gör ont i hjärtat.
  3. 2 points
    Måste berätta om sommarens tuffaste drillning i Kaitumälven. Fisket var skapligt med fina harrar och öringar samt att vi hade bra väder bitvis. Vi låg vid ett större sel och Storlomsparet kom och gästade oss av och till. Sista kvällen gick vi nedström för att prova några nya strömmar, kompisen gick först men jag kom ikapp efter en timme. Han hade sett några fina vak i selet, och när jag kom till utloppet så såg jag ett fint head & tailvak. Jag nötte ett tag och lyckades till slut få en harr på ca. 9 hg. Vi satte oss ner en stund och tog en liten Wirre innan han fortsatte nerströms, men innan han gick så såg vi ett fint vak strax ovanför oss. Han gick och jag började kasta lite uppströms samtidigt som jag såg en av Lommarna landa längre upp i selet, för att senare få sällskap av den andra Lommen. Jag fortsatte kasta uppströms på vaket vi sett, när jag ser ena Lommen dyka upp i närheten av flugan. Jag trodde den skulle bli rädd och fly men den dök efter en stund och i samma stund kände jag att fluglinan började löpa ut, vilket innebar att jag gjorde ett mothugg instinktivt. Något rusade uppströms och efter en stund så kom Lommen upp till ytan och jag förstod att Storlommen var på kroken. Danielssonrullen fick bekänna färg och jag var tvungen att dra åt största motståndet på bromsen men det hjälpte inte, Lommen bara dök och försvann. Tankarna började gå i mitt huvud att jag kanske måste avliva den med vadarstaven, och jag började röra mig uppåt för att komma ikapp den. Det var lerigt/blött och en stor och hög videbuske fanns strax ovanför mig som jag måste få linan över och passera när den plötsligt släppte från kroken!!! Den ropade till den andra Lommen och de sammanstrålade sen som inget hänt, och jag blev lättad att det gick bra, men vad skulle jag gjort om jag fått in den. En lite annorlunda drillning som fick ett lyckligt slut.
  4. 1 point
    KOLLAR intresset för ett rent nytt ORVIS HELIOS 2 COVERT 9 " # 5 4 del med tub är där lite fiske stickers på och socka aldrig sett vatten butik pris 9999 kr tar i mot BUD + Frakt via meddelande har kvitto dock ej garanti kort ska byte ske så är G-LOOMIS IMX PRO 486-4 eller NRX 4a samt NRX LP Lite Presentation 1084-4 plus pengar i mellan intressant då vill jag se bilder
  5. 1 point
    Intresserad av rullen, kan du slänga spöet åt mig?
  6. 1 point
    Köp nytt helios 3 för fullpris.... Ändå värt varenda krona 👍
  7. 1 point
    Sommarfiske efter Havsöring. Jag skulle egentligen endast hjälpa en kille på traven som skulle börja flugfiska efter Havsöring här på forumet men jag bestämde mig för att skapa en tråd i ämnet. Jag tror att det passar bra med en öl nu och då endast för att min Dyslexi gör sig mindre påmind när jag tagit en öl...eller två. Vi kan kalla det Dysleximedicin. Alla kanske inte håller med om allt jag skriver men detta är några av mina erfarenheter och tankar angående sommarfisket efter Havsöring. Detta är baserat endast på mitt fiske mellan Klagshamn och upp till Helsingborg. Gör gärna egna inlägg här och fyll på med erfarenheter. Det är ganska osäkert vart man hittar Havsöringen, speciellt under sommarmånaderna. I takt med att vattentemperaturen stiger blir Havsöringen mer och mer aktiv än under den tidiga våren. Man kan ofta höra att morgnar och kvällar är bättre men jag har fått Havsöring även mitt på dagen och då haft ett bra fiske. När sommarvärmen kommer tenderar Havsöringen simmar mer och mer för sig själv eller i mindre stim (dom stora stimmen som oftast förekommer under våren börjar splittrad till mindre stim) och en del av Havsöringarna börjar nu även gå lite djupare (dom sprider sig) men du finner Havsöringen även där det är grunt. Havsöringen är nu i bra kondition och har blivit riktiga krutpaket. Havsöringen börja inrikta sig mer och mer på större bytesdjur men en Havsöring säger givetvis inte nej till en smaskig tångräka för det. Havsöringen verkar tycka om att ha en varierad kost, precis som vi människor. Man hör ofta att man ska fiska där det är leopardbottnen stenar osv. Det stämmer speciellt under våren men under sommarmånaderna står Havsöringen i regel inte stilla utan kan förflytta sig över ganska stora ytor. Här nere vid Klagshamn-Helsingborg i Skåne har vi inte så mycket uddar, vikar och ingen skärgård. Fisket efter Havsöringen här är lite annorlunda mot andra delar utav landet. (Det får bli en öl till nu...jäkla Dyslexi) Jag arbetade tidigare för AGA gas och fick via jobbet kontakt med en herre som kartlade Havsöringarnas rörelsemönster i havet med hjälp av en sändare på ett antal Havsöringar. Några av Havsöringarna förflyttade sig ganska långt från ån som dom lämna under våren, fem till tio mil och ibland mer. Han såg även en marginell skillnad under sommarmånaderna att Havsöringen skulle gå närmare land under kväll, natt och morgon jämfört med mitt på dagen. Men visst dom går närmare land kväll, natt och morgon. Detta beror antagligen på att det är mindre aktivitet längs stränderna och även mindre båttrafik men även att Havsöringen känner sig tryggare när det är mörkt. Det handlar ofta om lite tur när man träffar på Havsöringen under sommarmånaderna. (nu tror jag att det är dags för en öl till....sååå gott!) Höjdpunkten under sommaren och då den tidiga sommaren är när är när borstmasken börjar sin lek. Borstmasken befinner sig ganska nära land och då sällan på över två meters djup. Du kan nu ha ett fiske som uppfyller dina vildaste drömmar. Tyvärr leker Borstmasken en ganska kort period och det handlar mycket om att vara där när det händer. Under sommarmånaderna är det gott om mat i havet och Havsöringen kan vara ganska selektiv i sitt födoval och speciellt då när den har fått smak för Borstmasken. Men det kan även vara selektiv när det gäller sill eller när något annat står på menyn. Under sommaren när jag var yngre åkte jag ofta ner till hamnen när jag slutat mitt jobb för dagen och besökte hamnbassängerna. Där stod ofta folk och fiska efter sill, jag frågade om dom fick någon sill. När svaret var att dom fått mängder med sill var detta en signal för mej att det antagligen även kunde finnas Havsöring där. Jag hämtade då spöet i bilen och spenderade några timmar vid hamnbassängerna och visst fanns det många gånger även Havsöring där och då ganska stora. Det finns även dom gångerna jag sett småspigg som hoppar i vattnet inne i småbåtshamnar vilket signalerar att det kan vara större fisk i farten. Jag minns en sommar när jag var nere i småbåtshamnen i Limhamn/Malmö och jag pratade då med en äldre herre som sa att det var mindre Abborre som jagade spiggen men virvlarna man såg när spiggen flydde i panik fick mig att inse att det är större fisk i farten. Antingen var det grov Abborre eller Havsöring och jag fick svaret fem minuter senare. Det var ett litet Havsöringstim inne i småbåtshamnen, Jag kan tillägga att detta var mitt på dagen. Jag måste även berätta detta, (I`m on fire, jag kyler ner mej med en öl till) Jag befann mig vid Öresundsbron/Lernacken och det blåste kraftig frånlandsvind och det var mycket insekter som blåstes ut i vattnet. Vattnet var riktigt strömt denna dag och det bildades långa stråk med insekter på vattenytan. Här simmade stim med Havsöring och smaskade i sig insekter och då väldigt nära land. Jag såg även att några av Havsöringarna simmade med öppen mun och "plogade" genom stråken med insekter. Tyvärr hade jag ej börjat flugfiska efter Havsöring vid denna tidpunkt och jag stod där med mitt spinnspö men Havsöringen tittade inte ens på det jag försökte servera den. Än i dag undrar jag vilket fiske jag hade erbjudits om jag hade haft ett flugspö med en torris på tafsen..ja just det, även detta var mitt på dagen. Jag tycker det är fel att endast fiska morgon och kväll när det gäller sommarfisket efter Havsöring. Precis som jag tycker det är fel att sluta fiska efter Havsöringen när sommaren kommit bara för att invänta hösten som många gör. Det var inte meningen att jag skulle skriva så mycket som jag gjort men...jag måste berätta en liten upplevelse till, jag lovar detta är sista...tror jag. Jag blir som en tolvåring när jag börjar prata om fiske. Jag tar en öl till...denna Dyslexi är ett helvete... Året är 1994 och det är den varmaste sommaren jag upplevt. Jag och en kompis var och hämtade mitt kära kustspö som hade varit på lagning. (knäckt toppen). Jag ville provkasta och vi stack ner till en badstrand som var full med folk men vi hittade ett ställe där ingen badade för tillfället. Där var inte djupare än en meter och långgrunt. Jag hade med mig ett Horngäddedrag, vi skulle ju bara provkasta. Jag hivar iväg draget och när jag ska veva in blir det tvärstopp och jag säger faaan! bottennapp. Min kompis bara skrattar, när plötsligt "bottnen" börjar röra på sig. Jag hade fått en Havsöring på kroken. Efter säkert en tiominuters fight och med mängder med folk som tittade på, fick jag upp den och det var en vacker Havsöring som vägde 5,2kg. Detta var mitt på dagen i mitten av Juli månad och fullt med folk på stranden och på sandbotten. Temperaturen i vattnet måste ha varit närmare 25 grader. Jag kan även nämna att detta var min första Havsöring och efter detta förändrades mitt liv. Jag fiskade nästan uteslutande bara Havsöring. Horngäddorna som jag tidigare tyckte var roliga att fiska i Maj månad var plötsligt en "skräpfisk". Några av mina bästa fiskedagar är faktiskt under sommarmånaderna Jag har nyligen börjat fiska Havsöring med fluga och det är svårt att beskriva känslan av att få en Havsöring på fluga...men det är magiskt =). (Nu är jag värd en öl till tycker jag). Det jag vill ha sagt är att du kan träffa på Havsöringen överallt längs kusten oavsett botten, väder, tidpunkt och då under sommarmånaderna, Havsöringen går inte i "ide" i dom djupaste delarna i havet bara för att sommaren kommit, men visst några går djupare. Du har givetvis större chans att träffa på Havsöringen under våren längs kusten men du kan även ha ett bra sommarfiske. Fördelen under sommaren är att om du får en Havsöring på kroken så är den i regel fet och fin och inte en "slips". Jag har faktiskt aldrig läst någon bok om Havsöringfiske, kanske för jag ville bilda mig en egen uppfattning om detta fiske. Jag har skaffat mig mina egna erfarenheter och jag får ofta fisk när jag är ute men kanske inte alltid Havsöring. Det handlar mycket om tron på sig själv eller tron på flugan/draget och en hel del envishet. Våga att prova nya ställen och då speciellt ställen där ingen brukar fiska, badstranden kanske? ;-) "slipsar som äter flugor måste vara en skräddares mardröm haha jag är så kul. Ska nog ta en öl till...eller kanske inte. Nu börjar detta spåra ut totalt...tror jag slutar nu...tror jag har övermedicinerat... //Johan
  8. 1 point
    Nu snackar vi äntligen prylar! Ska det vara på riktigt så rider man dit med start nånstans i Karelen. Tar med jaktvapen och fiskegrejor i quantum satis. Fiskar och jagar på vägen förstås... det kommer att ta några veckor...😅
  9. 1 point
  10. 1 point
    Efter några dagars sommarsemester i Montenegro så bara måste jag åka dit och fiska. Otroligt vackert land,och älven jag hängde vid någon timme var minst sagt inbjudande.
  11. 1 point
    Rätt hängivet att lacka spöna med olja av giftek... Om finishen blir så tuff och tålig som artikeln antyder så borde spöts finish vara minst lika tålig som splitcane, kanske tåligare i och med att man behåller bambuns hårda ytemalj om jag förstått processen rätt. Det var rätt intressant att läsa om processen, det skiljer inget väsentligt från västerländsk splitcane tradition i hur bambun förbereds, rätas och härdas. Men när det klyvs och hyvlas i väst så lackas det giftek i öst... Så länge du förvarar spöt torrt när det inte används och undviker stora skiftningar i temperatur och humiditet så är du nog safe...
  12. 1 point
    Det ser roligt ut själva fisket med de spöna och det är väl huvudsaken? Kan tänka mig att det är en upplevelse med bambu och hästtagel! Jag tror inte spöna kräver så mycket vård, där är dom nog som splitcane. Torka av det efter fisket och förvara det hängande i sitt fodral med tjock-ändarna neråt. Inte alltför varm och torr luft i rummet.
  13. 1 point
    Jonas, ser verkligen fram emot att ta del av dina upplevelser av ovanstående spön och hur de står sig mot varandra.
  14. 1 point
    Tror det blir svårt att få det med i handbagaget tyvärr. Men tack för förfrågan.
  15. 1 point
    Trevligt torrflugespö, använd ett par dagar. 3500 kr
  16. 1 point
    Sage Click IV bronze, väldigt lite använd. Helt utan skrap, komplett med fodral, kartong, garantikort. Perfekt om du vill ha en lätt rulle till klass 4/5 spö. 1500 sek ex frakt.
  17. 1 point
    Hej. Fått pengarna. Skickar linan på måndag. Mvh Lars
  18. 1 point
    Hirven kulla on kullan kallis. Det betyder ”hirven kuk är en dyr guld” för er som inte är insatta i det finska språket och är av samma betydelse som ”skitt fiske”, ”knaek og braek”. Dvs ”lycka till” men utan jinx. Det har Ismo lärt mig iallafall. 😀
  19. 1 point
    Säljer två stycken Shakespeare oracle spey. Det ena är 12 fot och det andra 13 fot. Har brukat 12-fotaren aningen mer. Väldigt populära spön i England. Roliga att fiska med, jobbar djupt vid kast samt fisk på kroken. Kommer i fackindelade tuber. Finns i Sundsvall. Pris: 12 fotaren 650 kr plus frakt 13-fotaren 750 kr plus frakt
  20. 1 point
    Ånej, få inte honom på alerten nu också! Han är också toffel i och för sig så jag kanske klarar mig här. 🙄 Jo det är kul att plocka kantareller. Särskilt såna här år. Skulle gå att plocka sopsäckar fulla in mot fjället. Men vi har ju redan överskott hemma så jag låter dom vara.
  21. 1 point
  22. 1 point
    Nej du, jag sär skrev skit stövel. Jag kan det mesta om sär skrivning och jag stör mig mycket på det för att jag är en vek och känslig person. Tycker att det är jobbigt när de och dem fel används också. Men jag tycker om att retas och skoja lite. Försöker ibland att vara gäcksam och skojsam och käck. Sicken typ!
  23. 1 point
    För egen ...del! Så handlar fisket när väl flugan landar.Vad händer nu?..vad skall jag göra?...kastet i sig är rätt simpelt. Tjonga ut skiten. Men vad göra efter det?...TÄNK!
  24. 1 point
    Rullen i mint skick. Bilder skickar jag gärna på sms. Frågor så fråga på. Pris 3700:- ink frakt Alt bytes mot en galet skön multirulle.
  25. 1 point
    Nope. Denna har jag köpt ny i butik. Var adnan som köpte din tror jag.
  26. 1 point
    Var hög på upplevelsen att se öringarna härja i strömmen, då räcker det med kaffe å liniment
  27. 1 point
    @Freak ...man blir ju orolig när du förväller svamp och kokar saft på samma gång... 😁
  28. 1 point
    Tack för ett gott skratt! Jag brukar hålla mig till öl och fiska vid vattnet, käns tryggare än svamp och syntetiskadroger. Tror nog att grannarna uppskattar det också
  29. 1 point
    Det är du och en till men han törs inte medge det. Du är alltså en skit stövel men ingen hycklare. Det är fiint. Alla övriga är goda kamrater som vill varandra väl.
  30. 1 point
    Hej jag har en hel del olika storlekar. Jag är hemma på måndag morgon, och då kan jag ta bilder om du är intresserad.
  31. 1 point
    Tyckte mig hör en något irriterad Herre!..när det begavs sig..en tid tillbaka...NÄR BUSKARNA BAKOMEN..helt plötsligt vart lite närgångna..för lite GRÄSMATTE..kasting?
  32. 1 point
    Betalning klar för WF4 till Karin Echman Mvh Omar Burazerovic Utsiktsvägen 10a 45930 Ljungskile vv bekräfta
  33. 1 point
    Bra flugval! Nu är det bara ett par veckor kvar till vinterdvalan
  34. 1 point
    Hur har fisket varit den senaste tiden? För egen del så hade jag som bäst fiske 2-5 september i förra veckan, när det blåste och regnade som värst. Jag gick med sjunklinan dessa dagar och fiskade av ett par, ganska korta sträckor. Trots S5 så höll jag mitt fiske ytnära eller i mellanskiktet, snabb hemtagning, vilket triggade ett flertal fiskar i blandad storlek till hugg. Hygglig fisk runt 40, ett par över måttet 🙂 Första dagen brände jag den största fisk som jag har varit i de senaste 2 säsongerna. 70+-.. Det kändes surt. Lätt färgad å fet som få! Det var detta som gav mig mersmaken till dårfisket därefter. Därefter följde helgen med lugnare väder och huggen avtog rejält. Nu de sista dagarna, när vinden har kommit tillbaka så här jag lyckats finna fisk på nytt. Denna varianten av rigg har jag nästan uteslutande fiskat med, där jag några få gånger har bytt ändflugan. 9/10 gånger har de suttit på upphängaren. Jag har givetvis även provat att fiska med singelfluga och då är det den brunglittriga märlan som har fallit i smaken 🙂👍 Nu siktar jag in mig på vilodag och planerar helgens turer på kusten. Sketfiske!
  35. 1 point
    Säljer min Ingvar Nilsson rulle i fint skick enligt bilder. Pris 3 000 kr eller högstbjudande. Frakt tillkommer. Fri prövningsrätt.
  36. 1 point
    Fuck det är värsta Ayahuscatrippen Helios 3 Undrar om mitt gamla Radian är en tjackresa eller mer en Göteborsk förortsöverdos Lim-Boff i jämförelse, vad säger ni? Skulle vilja hitta nåt som är en blandning av ketamin svamp och ecstasy kan det vara ett sladdrigt bambuspö tro?
  37. 1 point
    Utvadad bortom oändligheten där finns en tjärn strax bakom regnbågen, skapad av fjällvindarna och bergens vidder, bredvid den just där finns en gräsmatta för avlidna castingamatörer och ett Helios 3 spö laddat med en.... SA ED lina i rött För oss materialistiska poeter kan det bara sluta med det senaste i utrustningsväg. Kolfiber överlever döden.
  38. 1 point
    Håll ut??? Håll andan, Loop å vadare har väl aldrig varit någon hit.....
  39. 1 point
    Är du säker på det?🙄
  40. 1 point
  41. 1 point
    Nya experiment för Abborre å HÖ.
  42. 1 point
    Måste berätta om sommarens tuffaste drillning i Kaitumälven. Fisket var skapligt med fina harrar och öringar samt att vi hade bra väder bitvis. Vi låg vid ett större sel och Storlomsparet kom och gästade oss av och till. Sista kvällen gick vi nedström för att prova några nya strömmar, kompisen gick först men jag kom ikapp efter en timme. Han hade sett några fina vak i selet, och när jag kom till utloppet så såg jag ett fint head & tailvak. Jag nötte ett tag och lyckades till slut få en harr på ca. 9 hg. Vi satte oss ner en stund och tog en liten Wirre innan han fortsatte nerströms, men innan han gick så såg vi ett fint vak strax ovanför oss. Han gick och jag började kasta lite uppströms samtidigt som jag såg en av Lommarna landa längre upp i selet, för att senare få sällskap av den andra Lommen. Jag fortsatte kasta uppströms på vaket vi sett, när jag ser ena Lommen dyka upp i närheten av flugan. Jag trodde den skulle bli rädd och fly men den dök efter en stund och i samma stund kände jag att fluglinan började löpa ut, vilket innebar att jag gjorde ett mothugg instinktivt. Något rusade uppströms och efter en stund så kom Lommen upp till ytan och jag förstod att Storlommen var på kroken. Danielssonrullen fick bekänna färg och jag var tvungen att dra åt största motståndet på bromsen men det hjälpte inte, Lommen bara dök och försvann. Tankarna började gå i mitt huvud att jag kanske måste avliva den med vadarstaven, och jag började röra mig uppåt för att komma ikapp den. Det var lerigt/blött och en stor och hög videbuske fanns strax ovanför mig som jag måste få linan över och passera när den plötsligt släppte från kroken!!! Den ropade till den andra Lommen och de sammanstrålade sen som inget hänt, och jag blev lättad att det gick bra, men vad skulle jag gjort om jag fått in den? En lite annorlunda drillning som fick ett lyckligt slut, som kanske varade i tre minuter.
  43. 1 point
    Lite godis från Hatch Gen 2. 🙂
  48. 1 point
  49. 1 point
    Jag mendar nästan 100% av mina kast på något vis, ofta flera gånger per drift. Allt som oftast handlar det om nedströmsmend (framförallt vid laxfiske, öringfiske brukar jag försöka sänka farten), för att öka farten på flugan, inte minst i svepets slutskede. Vid trixigt vatten krävs ibland både upp och nedströmsmend i samma kast för att presentera flugan rätt. För mig är det helt obegripligt att man låter strömmen ta all kontroll över driften av din fluga, när du faktiskt har möjligheten att styra flugan som du själv behagar. Svepet/driften av flugan är en oerhört viktig paramete ( bland flera andra).... Tycker jag Liknelsen Svamp/laxfiske var ingen hit...
  50. 1 point
    > Ni föredrar ju jag att fiska öring men regnbågen är en bra fighter och ska jag fiska sånna så ska jag åtminstone fånga dom på en anständig fluga 8) Era grus och pellets rutualer kan ni ha för er själva :-*