Hoppa till innehåll

Frågor/regler om Veckans Fisk


Skruttapan

Recommended Posts

JAg har iaf en fråga.... :-*

Vad får man ha på kroken?.. får man ha tex

Doftmedel?

en bit bröd?

bit fisk?

en bit powerbait?

Får man mäska in fisk för att sedan fiska efter dom?

får man använda en sk jiggfluga ? varav huvudet består av två kulor/ögon som get förtyngning och kroppen en vanlig liten curly tail ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

JAg har iaf en fråga.... :-*

Vad får man ha på kroken?.. får man ha tex

Doftmedel?

en bit bröd?

bit fisk?

en bit powerbait?

Får man mäska in fisk för att sedan fiska efter dom?

får man använda en sk jiggfluga ? varav huvudet består av två kulor/ögon som get förtyngning och kroppen en vanlig liten curly tail ?

Vad skulle du själv kunna tänka dig att använda av ovanstående? och i så fall varför?,betade flugkrokar går i alla fall fetbort för min del men en jigg fluga är väl samma som en dog nobbler ungefär. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad skulle du själv kunna tänka dig att använda av ovanstående? och i så fall varför?,betade flugkrokar går i alla fall fetbort för min del men en jigg fluga är väl samma som en dog nobbler ungefär.   

Ja några droppar doftmedel skulle jag faktiskt kunna tänka mig o en powerbait kula som flytmedel/doft (om man inte har en Boobie som jag :-[)

Därför vill jag gärna diskutera om man får eller får inte använda dessa ;).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

frågan är om powerbaitflugor mm borde räknas som flugfiske ? Själva poängen är väl att efterlikna något som fisken äter ? Isåfall kan man ju likaväl sätta dit mask på en krok under en nappindikator, vifta ut det 2 m med flugspöt å kalla det flugfiske ? Fast nu är det ju inte jag som bestämmer utan juryn !  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

frågan är om powerbaitflugor mm borde räknas som flugfiske ? Själva poängen är väl att efterlikna något som fisken äter ? Isåfall kan man ju likaväl sätta dit mask på en krok under en nappindikator, vifta ut det 2 m med flugspöt å kalla det flugfiske ? Fast nu är det ju inte jag som bestämmer utan juryn !   :)

jo men om man tänker så så kan man ju lika bra utesluta en orange streamer eftersom det inte finns någon i naturen  :-X :-.

Nu tänkte inte jag använda nåt av dom jag nämnde förutom kanske Doft på flugan  ::)

men det är väl som Håkan säger får höra vad juryn säger om en muddler med doft på  ::);)

Tog upp det här med powerbaitflugan pgr av att jag testade det i helgen under hyrfiske och lyckades få upp 3 bågar  ;):) skulle kolla om man kanske kunde lämna in ett bidrag sen om man skulle pröva den nån mer gång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

JAg har iaf en fråga.... :-*

Vad får man ha på kroken?.. får man ha tex

Doftmedel?

en bit bröd?

bit fisk?

en bit powerbait?

Får man mäska in fisk för att sedan fiska efter dom?

får man använda en sk jiggfluga ? varav huvudet består av två kulor/ögon som get förtyngning och kroppen en vanlig liten curly tail ?

Då är de ju inte flugfiske längre om du har powerbait och skit istället för en fluga  ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Hur laddar man upp en bild? ???

När Du skriver ett inlägg, så under rutan Du skriver texten i, finns texten + Fler alernativ.

Om Du klickar på den, så kommer funktionen Bifoga upp........sedan är det bara att leta reda på bilden genom att klicka på Bläddra och infoga........

Tänk på att den dock inte får vara större än 200 Kb........... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När Du skriver ett inlägg, så under rutan Du skriver texten i, finns texten + Fler alernativ.

Om Du klickar på den, så kommer funktionen Bifoga upp........sedan är det bara att leta reda på bilden genom att klicka på Bläddra och infoga........

Tänk på att den dock inte får vara större än 200 Mb........... :)

200 mb ?

Har vi korta människor än större gräns än andra?

;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Bakgrund: Cirkusen kring vecka 32.

Jag är medskyldig till cirkusen men ur nånting ont kommer ofta något gott!

Mitt förslag går ut på följande:

Det är svårt att vikta olika arter mot varandra. Bedömningen av dessa blir ofta godtycklig. Vi har alla olika känlsor för olika arter och tycker vissa är mer värda än andra. Detta har lyst igenom hos juryn och drabbat deltagarna ibland, menar jag. Sedan har veckogränserna rätt ofta utestängt fina fiskar som tagits på fiskeresor för att man missat rapportera in eller inte kunnat rapportera in i tid.

Istället för att utse veckans fisk så tycker jag att man skall utse årets fisk (gädda, årets brunöring, årets lax, årets .......Arterna kan vara många.

Tävlingen varar en säsong/år. Den som fått störst/finast/häftigaste fisk i respektive art får en keps där det står "Årets fisk" på.

Detta borde bli mer rättvist och mer rafflande och fortfarande uppmana flugfiskare att fiska efter andra arter än fettfenor.

Man skulle till och med kunna ha en priscermoni där kepsarna delas ut. Edgarna får träffas under roliga förhållanden (Kanske överkurs, men kul)

Jag tror denna ide gör att tävlingen blir mer rättvis, rafflande och mer sporrande än som det är nu. Nu är tävlingen mest förvirrande.

Jag är inte bitter :unsure:

Joakim "namnbytarkungen" Wallstén

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det roliga med "veckans fisk" är ju att det är just "veckans fisk" och att imed det blir ny "tävling" så ofta :unsure: Även om att jag inte bidrar med några fiskar så är det roligt att följa!

Att göra det till årets fisk vore inte så intressant. Att följa en sådan tävlig är ju inte så skoj och då mister man ju ett roligt moment att en borre på kanske 8hg eller nått kan gå och vinna.

Så ha kvar veckan fisk!

Sen att man kanske inte vinner med sin 18kgs lax för att min inte hinner få upp sin bild gör väl inte så mycket, man har ju sin firre att glädjas över B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns absolut fördelar med bägge varianterna. Veckans fisk måste dock vara väldigt svårt att bedöma rättvist. Vilket tar udden av tävlingen. Så tycker jag att det är nu.

Med årets fisk läggs ju fiskarna in löpande under respektive art under årets lopp. Sporren blir att bräcka och ta ledartröjan. Kan bli kul det också. eller så blir allting svart.....eller jag vet inte?

Redigerad med Namnbytarkungen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns absolut fördelar med bägge varianterna. Veckans fisk måste dock vara väldigt svårt att bedöma rättvist. Vilket tar udden av tävlingen. Så tycker jag att det är nu.

Med årets fisk läggs ju fiskarna in löpande under respektive art under årets lopp. Sporren blir att bräcka och ta ledartröjan. Kan bli kul det också. eller så blir allting svart.....eller jag vet inte?

Frågan är ju om det måste vara så blodigt rättvist? En kul grej bara helt enkelt =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...