Hoppa till innehåll

Älvdalen


danielnr1

Recommended Posts

Har gjort två vändor till Älvdalen denna sommar, varit riktigt trögt men det får man väl klandra idioten som håller i spöt för. Jag tycker dock det är lite märkligt att jag inte fått en enda harr på dessa turer, bara öringar. I höstas fick jag EN öring och totalt ett tjugotal harrar med en topp på ~42cm.

Finns det någon magiskt gräns som harrarna inte passerar? Har fiskat längre upp i älven nu än jag gjorde i höstas.

Lite lätt märkligt kan tyckas, men förklaringen är nog naturlig.

Finns ingen magisk gräns, men däremot är älven lite "indelad".

På vissa avsnitt mer harr...och vice versa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sitter just nu och kurar i husvagnen, det drog in en rejäl skur. Har fiskat sen i tisdagskväll och det har vatt mycket vatten och inte lika mycket fisk... ;) vet inte om man ska skylla på vattnet eller fiskaren.. totalt hittills har det blivit 2 små öringar, ca 10 cm. Och i morse tog en 1,5 kilo stor regnbåge min Cdc 'n elk... blev lite förvånad men en kul fight!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sitter just nu och kurar i husvagnen, det drog in en rejäl skur. Har fiskat sen i tisdagskväll och det har vatt mycket vatten och inte lika mycket fisk... ;) vet inte om man ska skylla på vattnet eller fiskaren.. totalt hittills har det blivit 2 små öringar, ca 10 cm. Och i morse tog en 1,5 kilo stor regnbåge min Cdc 'n elk... blev lite förvånad men en kul fight!

Att vattnet ökade spelar en stor roll. 90 kubbar är lite väl mycket. Det blir svårfiskat då.

Hoppas du bonkade regnbågen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Imorgon bitti åker jag och min vän upp från Norrköping till Älvdalen :) När jag var där första gången för en månad sen fiskade jag mest i Österdalälven, men nu tänkte vi satsa på Rotälven och försöka kroka lite öring och harr! Glider in på fiskecentret nån gång under e.m och tar gärna emot lite flugtips ;)

Mvh Simon

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Imorgon bitti åker jag och min vän upp från Norrköping till Älvdalen :) När jag var där första gången för en månad sen fiskade jag mest i Österdalälven, men nu tänkte vi satsa på Rotälven och försöka kroka lite öring och harr! Glider in på fiskecentret nån gång under e.m och tar gärna emot lite flugtips ;)

Mvh Simon

Cool, finns alltså fler flugfiskare i Norrpan än mig.. Älvdalen är mitt andra hem ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det mest spännande i Älvdalen i helgen var raggarträffen, passerade förbi på väg upp till och ner från Rotälven. Har inte sett så många raggare på en gång sen i Rättvik för ett par år sedan. Folk i massor satt i hela byn och tittade på amerikanska skönheter och pimpade svenskar (240:or och andra liknande fulraggaråk). Diesel-Skodan som jag kom i var det ingen som såg. Kände mig totalt osynlig. :) Inte ens Uggen lade märke till mig.

Rotälven var som alltid fin och jag och min kompis fick en del men inget av storlek. Vattnet var lite högre än normalt, kanske 2-4 dm (?).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Yupp!

Det var lite V8 i helgen.... :P

Men, hur fan kunde jag missa Diesel-Skodan??

De mindre vattnen sjunker sakta och jag skulle tippa på att det är ca 1 dm för mycket idag.

Det har iaf slutat regna....så nu är vi faktiskt uppe i 7(!) regnfria dagar sen Maj... -_-

Älven är dock rejält hög och jag hoppas dom matar på hela veckan, så kan vi få en grym september.

post-3339-0-22387700-1344890602_thumb.jp

Redigerad med Uigeadail
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag kunde ha stuckit ut båda skinkorna och ingen hade sett mig, du är förlåten. Jag saknade de hippa raggarna, de med brylcreme eller kvinnorna med polka dot-klänningarna. Antar att de i Älvdalen den helgen var mer representativa för raggarfamiljen.

Hoppas att du haft en bra resa i mellanvästern när du läser det här.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Såhär i juletider när allt ska pyntas och fixas så bör ju även flugboxarna få sig en liten fix.
Som det är planerat nu blir det Älvdalen veckan efter midsommar för några härliga fiskedagar. Men frågan är nu vad som brukar kläckas ungefär vid den tiden så att man är väl förberedd. Lite olika mönster och storlekar hade varit super att få tips på så man är väl förberedd för älven.
 

God jul och tack på förhand!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...