Hoppa till innehåll

Älvdalen


danielnr1

Recommended Posts

Tack för svaren, kommer troligen inte få något iaf :P Men kul ska det bli. kommer nog söka mig till de mindra älv/åar för österdalälven ser farligt stor ut :P

Sak iaf bli spännande att fiska i strömmande för första gången i mer än 1 timme.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej!

 

Ska upp dit på torsdag - söndag, verkar som att högtrycket håller i sig.
Hur tror ni det kan påverka fisket? Högtryck länge utan nederbörd borde leda till att EON (eller vilka det är som äger vattenkraftverket) inte vill släppa sitt vatten.

Blir fisket kasst kan man väl alltid bada :)

 

Någon mer som kommer befinna sig där samtidigt?

 

Mvh Daniel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är lite ont om vatten och nivån har varit låg i sommar, men det funkar bra iaf.

Några vackra fiskar de senaste dagarna, som sagt.

Vattnet ligger idag på 60 m3 och ska ligga så må-ti-on..sen går det nog ner igen verkar det.

Vädret har varit lite för vackert men nu ser det ut som vi ska få lite skurar i helgen, vilket gläder mig.

:)

post-3339-0-27050200-1374523397_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är lite ont om vatten och nivån har varit låg i sommar, men det funkar bra iaf.

Några vackra fiskar de senaste dagarna, som sagt.

Vattnet ligger idag på 60 m3 och ska ligga så må-ti-on..sen går det nog ner igen verkar det.

Vädret har varit lite för vackert men nu ser det ut som vi ska få lite skurar i helgen, vilket gläder mig.

:)

Påverkas fisket negativt när dom ökar och sänker vattenståndet eller fisken flyttar sig några meter bara?

Stefan, lite fusk är de allt i den bilden. Du vet ju för tusan vart varenda håla är. Helt enkelt var dom bor ;)

Hur ser det ut i rot? Lågt som tusan eller fullt fiskbart?

Tänkte svära lite också. Om man nu vill fiska med nymph *hujedamig*, vad är det då som gäller, storleksmässigt och art?

Redigerad med Cristoffer
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Påverkas fisket negativt när dom ökar och sänker vattenståndet eller fisken flyttar sig några meter bara?

Stefan, lite fusk är de allt i den bilden. Du vet ju för tusan vart varenda håla är. Helt enkelt var dom bor ;)

Hur ser det ut i rot? Lågt som tusan eller fullt fiskbart?

Tänkte svära lite också. Om man nu vill fiska med nymph *hujedamig*, vad är det då som gäller, storleksmässigt och art?

När det handlar om dessa mindre skiftningar spelar det inte så stor roll.

Det kan bli en liten förflyttning vid höjning, men det är knappt märkbart vid sänkning.

Det är lågt vatten men fullt fiskbart.

Och som alltid är det en fördel att veta var dom bor.

Den sista meningen har jag svårt att förstå...aldrig hört ordet.

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uigeadail ljuger. :o

 

Senast jag var där så fanns det många nymfer i shoppen som han hade bundit. Tror att han mörkar att han bara kör med torrt. Tipsar torrt till kunderna och nymfar hem de stora. :ph34r:

Han sjunger även Arvingarnas Eloise för full halls på väg till sina fiskeplatser....!! Tro mig!  -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hemma efter en vecka i Älvdalen. Får först och främst tacka Uggen och alla andra på centret för grym service och tips.

 

Söndag: Sjukt taggade och på väg, väl framme så shoppar vi loss lite på centret och påminner uggen om kastkursen han glömt bort (han såg lite trött ut) - på kvällen tappade vi ett par st

Måndag: Kastkurs - från att de mesta var fel till att känna sig som ett proffs på 1 timme de var fan ingen dålig instruktör (Tack som fan Uggen!) - en miniöring och fler tappade

Tisdag: Tokregna på kvällen (återbesök hos uggen för att köpa en regnjacka då jackan jag tänkt skulle agera vattentät höll i ca 10 minuter) en mini öring till samt första harren för resan!

Onsdag: Ledbrutna, vi får ingenting och söker hjälp på centret och får en snabbkurs i vart fisken står i strömmar samt tips på ställen (Tack igen Uggen!)

Torsdag: Flytringsfiske i en tjärn - Polaren tappade en 3kgplus öring precis innan håvning (Han körde 0,21 FC) Men fasiken vilken vacker skapelse! alldeles gul och en riktig krok! (fisken tappades pga för liten håv.. den fick helt enkelt inte plats) avslutade dagen med att supa ner oss rejält!

Fredag: Lagom trasiga efter gårddagen blir det inte mkt åka runt utan håller oss i närheten av stugan.

Lördag: 05:30 ringer klockan, dags att städa och börja röra sig hemmåt..

 

Många bilder blev det och många fina minnen längs älvarna och skogarna runt Älvdalen.. (men pga tekniska problem, läs vatten i vadare och värmeslag så dog 2 st av mobilerna vi använt till att ta bilder..)

 

Måste jag säga att vi redan pratar om nästa resa upp för lite höstfiske? 

 

Tills vi ses igen Uggen, Tight lines!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

TL, Tommie...jag vet var man kan shoppa större håvar!! ;)

 

 

Haha, misstänkte att man skulle få höra de... jag vill shoppa (prylbög o allt som man är) men samtidigt vill jag inte uttöka din semester i montana (ren jävla avundsjuka) för de gjorde vi tillräckligt när vi var där uppe ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha, misstänkte att man skulle få höra de... jag vill shoppa (prylbög o allt som man är) men samtidigt vill jag inte uttöka din semester i montana (ren jävla avundsjuka) för de gjorde vi tillräckligt när vi var där uppe ;)

Jag stannar gärna vid Shoshone Creek en vecka till, så........ :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...