Jump to content

Edge nationella Shootouts

Recommended Posts

Nationell Shootout

Datum

Shootouten/tävlingen kommer att äga rum mellan den 1-11/10. Alla resultat måste PM:as senast 22:00 den 11/10.

Utförande

Dra ett streck eller markera på annat sätt.

Lägg ut ett måttband från markeringen och i kastriktningen (välj själv kastriktning)

Kasta bakom denna markering längs måttbandet, inga övertramp eller större avvikelser från måttbandet (det förlorar du på eftersom du ska mäta vinkelrätt ut från måttbandet)

Du kastar 5 kast utan tidspress, viktigt dock att du bestämmer att NU väljer jag att göra mina kast i tävlingen (dvs börja inte om ifall det går dåligt, du kan självklart öva innan tävling)

Mät från markering/streck till garntussen (även om massor av tafs ligger framför garntussen mäter du till tussen) genom att från garntussen gå vinkelrätt in till måttbandet och läsa av.

Resultat

Anteckna alla 5 kasten

1) plocka ut det längsta ---> Detta blir ditt bidrag till längsta kast

2) Ta bort det längsta och det kortaste och beräkna medelvärdet (addera dessa och dividera med tre) för de tre kasten i mitten ---> Detta blir ditt bidrag i klassen medellängd

Utrustning

Lina: du kan använda dig av valfri lina så länge linklassen inte överstiger #6, OBS! Inga Shooting Heads, dvs skarva korta linor till annan fluglina, normala linor kan förlängas med backing.

Tafs: Du kan använda dig av tafs mellan 7,5 fot och 9 fot, inte kortare, inte längre. Spetsen ska inte vara tjockare än 0,20.

Spö: Du kan använda dig av valfritt spö bara längden inte överstiger 9 fot

PM:a resultaten senast 22:00 den 11/10 med namn, bästa längd och medelvärde för de tre kasten i mitten. Skriv gärna vilken utrustning du använde.

Vänligen

/Staffan

PS Film är alltid trevligt B)

• 2 weeks later...
  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 1 month later...

OK, här kommer resultaten för Oktober månads tävling.... Jättebra jobbat allesammans :lol:Stort Grattis till Lasse Karlsson och Stefan Siikavaara som knep första platsen i respektive disciplin (medelvärde och längsta kast).

Här kommer resultaten sorterade i fallande ordning. Kul att så många vill vara med, jag tror att vi kommer att bli ännu fler i framtiden.

resultsedgeNSoctober2009.jpg

OK, här kommer resultaten för Oktober månads tävling.... Jättebra jobbat allesammans :lol:Stort Grattis till Lasse Karlsson och Stefan Siikavaara som knep första platsen i respektive disciplin (medelvärde och längsta kast).

Här kommer resultaten sorterade i fallande ordning. Kul att så många vill vara med, jag tror att vi kommer att bli ännu fler i framtiden.

resultsedgeNSoctober2009.jpg

Och jag "knep" sistaplatsen i både diciplinerna. :)

Och jag "knep" sistaplatsen i både diciplinerna. :lol:

Jo, men jag måste säga att jag är imponerad över jämheten i din serie. Väldigt liten skillnad mellan toppnoteringen och medelvärdet.

edit- fick du inte ut mer lina från rullen? :)

Edited by Henka

Jo, men jag måste säga att jag är imponerad över jämheten i din serie. Väldigt liten skillnad mellan toppnoteringen och medelvärdet.

edit- fick du inte ut mer lina från rullen? :lol:

Helt plötsligt kom jag underfund med vad det där med backing skall vara bra till.

Hasse och jag vågar ställa upp trots vår dålighet, det borde många fler göra, det är ju kul..

Och så kanske jag och Hasse lyfter oss från bottenskrapet B)

Nu ska ni inte vara orättvissa mot - er själva! Man ska inte glömma att övre halvan av deltagarna tillhör absoluta världsklass (Grattis Stefan, Lasse..) och att vissa av dem har 20 års kastande som bakgrund - i genomsnitt! Ja, dem kastar 35+ meter medan dem värmer upp. Självklart, dem har jobbat hårt för det och gör det fortfarande med enorm entusiasm. Reslutaten talar sitt tydliga språk!

"Mösnterkastarna" stort grattis, men ära, Tårta&Co, bidrag och insatser ger nästan lika mycket för "marknadsföring" av sådana och liknande shootouts! Nämligen, en helt enkelt "mänsklig" dimension i det hela och levande exempel att det är något som ska vara både roligt och givande för betydligt fler deltagare, oavsett tillfälliga kastnivåer och tänkbara resultat.. Å andra sidan, hur många idag kastar 25 meter flera gånger i rad? Nehej, ni har ingenting att "gnälla" över, ni är lika stor inspirationskälla som dem där uppe.. Tack!!

Edited by vesof4

• 9 months later...

Hej på er... vad säger ni, finns intresse för en edge shootout så här i VM tider? Vi kan sätta ett par veckor så landslagsgrabbarna kan vara med när de kommer hem :) Skriv gärna om intresse finns...

VH

Staffan

Vi är ju ett par kastnördar i Ryd som gärna ställer upp, det vet du. Bra initiativ det här.

Skall vi köra det på en valfri dag under t.e.x en veckas tid eller alla under ett par timmar en specifik dag.

Ha det gott!

MVH Roger.

OK, det blir ju den första för i sommar så det ska bli kul! Vi gör så här, regler som vanligt och klass fem denna gång eftersom man tävlar med femmor i Norge också. Vill landslaget ställa upp med de resultat de får där kan de få göra det men jag kan inte riktigt reglerna. Det är nog på tid medan vi kör fem kast och drar bort det bästa och det sämsta och beräknar sedan medlet på de tre i mitten samt mäter det längsta kastet. Ganska bra mätresultat tycker jag. Kolla ovan om ni är osäkra.

Jag sätter söndagen den 22 augusti klockan 21:00 som deadline för inrapportering, då hinner jag sammanställa också :-)

Ut och öva med er och meddela gärna här om ni kommer att ställa upp. Kul kul kul! Vi kan kalla det det inofficiella edge VM:et ;)

Vh

Staffan

quote name='sasse' timestamp='1281542318' post='1317037']

Jag som inte är van med detta, kör man tävlingen under hela den 22:e eller kan man börja innan?

Man kan göra sina 5 kast när man vill bara man hinner rapportera in före 21:0 den 22.a. Du tränar och tränar och när du känner dig redo tar du och gör dina 5 försök. Ärlighet gäller, det betyder att man ska inte göra om och använda 5 nya försök om det skiter sig, för sådant kan ju hända ;) Man ska alltså inte stå och nöta kast efter kast i flera dagar och välja den 5-serie i efterhand som var bäst ph34r.gif

VH

Staffan

Hej Staffan

Er det sand 5'er lina ifølge AFFTA eller er det fabrikantens 5'er på kassan der gælder?

Mvh

Lasse

Så länge man inte bygger om den till klumplina så tjänar man väl inget på det?

Mina korta erfarenheter är att alla överklassade linor är kortklumpade och ganska kassa att kasta långt med.

Hej Staffan

Er det sand 5'er lina ifølge AFFTA eller er det fabrikantens 5'er på kassan der gælder?

Mvh

Lasse

Either way works Lasse... :) Bäst om det är en riktigt klassad femma, men om det står "5" på kartongen så räcker det, svårt att lösa det på annat sätt.

Lycka till i helgen Lasse

Vänligen

Staffan