Jump to content
Sign in to follow this  
Jock Scott

Fiska båge med ett klass 3 eller 4?

Recommended Posts

Är ruskigt suget på ett Harvest Harrier för bäck öringfisket (mestadels) och kanske även Regnbåge i klass 3 eller 4.

Har någon här erfarenhet av Regnbågs fiske på så lätta grejor? Låter som det kan under rätta vind förhållanden och tid på året (de månader på året, då streamer fisket inte är nödvändigt) vara ruggigt kul.

Edited by Jock Scott
  • Like 1

Hej!

Jag kan säga att klass 4 är optimalt . fiskade klass 3 innan men på sommarn är det för klent i mitt tycke om man ska köra c&r.

nu kör jag med 7`6 fot klass 4 . kastar inte längst men är förjävla gött ;)

Den fisken jag fiskar väger inte ofta över 1,5 kan tilläggas.

mvh/ Robin

Det funkar utmärkt, absolut. Förutom om man fiskar vid riklig vegetation eller fallna träd då man gärna vill sätta hård press och styra fisken.

älskar mina småspön ett st.croix 7,6 klass 4-5 (men mer åt 4:an än 5:an) å sen min nya favorit hemmabygget ett prolevel classic (tror jag) 8,6 klass 4 ;)

kanonkul på bågarna tycker jag

Tog en riktigt explosiv regnbåge på 2.5 kg på ett klass 4 för ett tag sedan och det var inga som helst problem. Upplever inte att drillen tar alls längre tid, snarare att man kan pressa hårdare med ett mjukt spö med mindre risk för tafsbrott. Men, som sagt ovan, svårare att styra fisken om det behövs bändas lite ;)

Då låter det på er som ett 4:ans spö runt 8.6 - 9 fot är ganska optimalt då?

" Upplever inte att drillen tar alls längre tid, snarare att man kan pressa hårdare med ett mjukt spö med mindre risk för tafsbrott. Men, som sagt ovan, svårare att styra fisken om det behövs bändas lite"

Låter precis som den tanke jag hade med det lätta fisket efter båge. Bågen, måste vara ganska stor för att vara riktigt rolig att drilla på ett 6:ans spö.

Edited by Jock Scott

De senaste åren har jag fiskat båge i mitt hemmavatten med klass 3 och 4

Fisken maxar runt 3 kilo, och det är mycket näckrosor, och en hel del bråte i sjön...ändå har jag aldrig saknat mitt klass 6 vid sjön. Joo det kommer fram ibland om det blåser riktigt hårt rakt emot mig

Vad gäller drillningen så tycker jag nog den tar lite längre tid...men som nån sa så är ju risken för tafsbrott avsevärt mindre.

Klass 3 spöet som är ett 9 fots tredelat Guideline Lpxe använder jag inte så ofta i sjön. Mest när det är spegelblankt och fisken går och plockar fjädermyggor och annat smågodis. Annars är det spöet helt underbart till sommarens öring och harrfiske i dom små fjällströmmarna.

Klass 4 spöet är antingen Powells TiMax 8´6, eller favoriten Vision GT four som är 8 fot

Båda helt underbara vad gäller presentationer...men Vision spöt drillar lite tuffare.

Tommy S

kör också nästan uteslutande klass 4 när jag kör båge. mest om jag behöver kasta längre som jag kör med min femma.

Jag kör med klass 4 9 fot i regnbåge-sjön där jag är medlem och den fungerar 9 dagar 10 utan problem, det är bara den 10 dagen det blåser som fan eller

när man skall dänga sjunktafs med feta streamers som klass 6 används.

Inga bekymmer att fiska med #3 på Regnbåge.

Jag har ett vatten där det sätts i fina bågar upp till cirka 1 kilo. Där kör jag med #0 ;)

Är inte #0 lite väl att ta i? Återutsätter du dom efter drillning? En dumbåge är också värdig en rimlig chans till återhämtning och överlevnad.

Är inte #0 lite väl att ta i? Återutsätter du dom efter drillning? En dumbåge är också värdig en rimlig chans till återhämtning och överlevnad.

Det är kul på en Nolla.

Och samtidigt så tycker jag att drillningen går snabbare med ett klenare spö. Ja, man kan inte slita upp bågen som man kan med ett #6-spö, men fisken tröttas snabbare. Sedan är det bonk.

Låter häftigt med ett nollans utrustning. Jag ska fiska båge i Björkadammen utanför Sjöbo mest. Och där finns det en och annan litet grövre fisk.

Medel vikten ligger väl på 1.3 - 1.5kg gissar jag. Och efter att ha läst era svar. Så blir det en 4:a ser det ut som. Ska bara fundera om jag ska ha ett 8.6 eller 9 fot?

Bara en sak till? Hur är Ross billigare rullar?

Jag bugar och tackar för alla hjälpsamma svar!

Edited by Jock Scott

man får väl anpassa flugorna (streamersen) till spöt, bind på mindre krok bara så går väl det att kasta på höstbågen med en 3-4

Det blev ett Harvest Harrier 8.6 f #4 (erkänner att jag fegade ur litet här :lol: ) + en Ross Flycast 1. #3-5 titan färgad och en Rio Selective Trout II DT4. :lol: Kommer i nästa vecka.

Synd att Harvest bambu, spö case bara funkar för 4 delade spön. Annars hade jag jäklar i mig köpt ett!

Nu ska det bli kul att köra Regnbåge på den riggen! Ska oxå testa Bäcköringen i en liten å i närheten bara vattenståndet ökat litet. Hullinglöst och c & r förståss.

Tack allihopa för råd och tips!

Edited by Jock Scott

Jag har oftast 2 spön riggade vid P&T fiske, ett #5 som jag kastar streamers och andra tyngre flugor med så länge det blåser, när viden lagt sig och fisken börjar vaka regelbundet byter jag till mitt #3 spö och och fiskar enbart torrfluga med det.