Hoppa till innehåll

Fina bågar - kan de vara självreproducerande?


losmopedo

Recommended Posts

Hej!

Vet inte riktigt hur det är med lagligheten i detta projekt men en släkting till mig gjorde för drygt för cirka 15 år sedan 2 dammar på sin mark. En källa som ger mkt vatten försörjer de 2 dammarna med vatten - friskt klart å kallt sådant... mkt svag genomströmning... överskottvatten rinner ut via rörsystem i ett "träsk" i en åkerkant

Tanken från början var signalkräfta men för ca 12 år sen så skickade han i en del båge.... nu var jag där i måndags å han trodde inte att det kunde finnas kvar ngn fisk...

jag tog 6st på 1,5h de var mellan 40 å 60cm... all togs på #4 så de va sjukt kul ;):D

men kolla fenorna på dessa fiskar - har aldrig sett liknande på odlad fisk... kan detta vara så gammal fisk eller har de lyckats föröka sig i dammen?

enl. min släkting så släppte han endast i stor fisk på 1,5kg upp till några rejäla pjäser runt 4-5kg....

post-4252-1253811917_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har hört om ett flertal vatten där regnbågen lyckats reproducera sig. Att den absolut inte kan det i sverige får ses som en myt, även om det inte tillhör vanligheterna. Jag minns en tvåhektos båge från en gammal klubbsjö, den var inte odlad.. ;)

Av dina bilder att döma så skulle jag, efter att att tittat på fiskens propotioner, absolut kunna tänka mig att det är vild fisk!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok... då får jag försöka övertala honom att göra ngt av dessa dammar... gubben e 80+ å har inte så mkt förståelse för C&R... trodde jag skulle få ringa ambulans när jag släppte tillbaka firrarna... han vill ta upp allt för å släppa i nya större å mer huggvilliga ;)

hur går man tillväga... antar att de e lite sent att kontakta LS nu å fråga om man kan få tillstånd :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Absolut vilda om storyn stämmer. Grattis till ett superfiske och håll käft

om detta ställe då vild regnbåge ju inte skall finnas i detta fina land. Det finns väll

inga utlopp som går ut i något annat vatten med vild öring t.ex.

Mvh P-A

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt klart otroligt vackra fiskar så fina färger. Kontakta LS, men jag tycker att du ska vara lite tyst om vattnet. Men absolut så tycker jag att du kan bjuda dit några Edge vänner för lite provfiske ;)

Men precis som det är sagt innan. Hur ser vattensystemet ut? Skulle vara kul och se hur det ser ut + kolla noga så att det inte finns någon chans att den kan försvinna ut i något närliggande vattensystem för då kan du få problem ifrån någon myndighet om det vill sig illa.

Hoppas att du får till det för dig.! Lycka till.

//Tobbe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dra åt skogen!! :D

Jäklarns vilken grym båge, ser ut som en strupsnittsöring ta med tusan.

Den är bra grov den dära va?? :D

Kul med sånna där fiskar..

Bland de roligaste fiskar jag fiskat.

Så brutala hugg så jag vet inte vad...

Det fullständigt exploderar i spöt när den hugger.

Här behövs inga mothugg, det löser den själv ^_^

Denna vägde 2,1 kg och fick naturligtvis gå tillbaka

efter lite fotande :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bland de roligaste fiskar jag fiskat.

Så brutala hugg så jag vet inte vad...

Det fullständigt exploderar i spöt när den hugger.

Här behövs inga mothugg, det löser den själv ^_^

Denna vägde 2,1 kg och fick naturligtvis gå tillbaka

efter lite fotande :D

Häftigt!!

Har du fler bilder på bågar från de vattnet eller? :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...