Jump to content
Edgeforum

Meningen med att döda en sån här?

Recommended Posts

• Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Varför inte bara bestämma att all lax över 70 cm skall återutsättas under augusti och september så slipper vi 1. att såna hör ståtliga men oätliga fiskar dödas och 2. den tröttsamma moralpanik och det självgod pekfingerpekande på fångstmannen som genast infinner sig. Fram för tydliga regler i alla våra vattendrag!

Hade det inte räkt med ett fotografi som hade förevigat denna fantastiska fisk och sedan återutsatt den.

Tycker att det är tråkigt och tröttsamt att se sådana här bilder på avlivade fiskar i grannaste lek kostym.

Mvh Rikard

Varför inte bara bestämma att all lax över 70 cm skall återutsättas under augusti och september så slipper vi 1. att såna hör ståtliga men oätliga fiskar dödas och 2. den tröttsamma moralpanik och det självgod pekfingerpekande på fångstmannen som genast infinner sig. Fram för tydliga regler i alla våra vattendrag!

Håller helt med på punkt 1, men om man lyfter sådana här trådar och håller det på en saklig nivå så kanske okunskapen hos en del individer gör att man nästa gång kanske återutsätter en lekfärgad fisk, vilket är vinst i sig. Har träffat många som inte har en aning om att fiskar med full lekskrud är värdelöst som matfisk. Tycker inte man behöver överreagera och kalla dessa trådar som tröttsam moralpanik eller självgod pekfingerpekande.

Mvh Rikard

Håller helt med på punkt 1, men om man lyfter sådana här trådar och håller det på en saklig nivå så kanske okunskapen hos en del individer gör att man nästa gång kanske återutsätter en lekfärgad fisk, vilket är vinst i sig. Har träffat många som inte har en aning om att fiskar med full lekskrud är värdelöst som matfisk. Tycker inte man behöver överreagera och kalla dessa trådar som tröttsam moralpanik eller självgod pekfingerpekande.

Mvh Rikard

Håller fullständigt med Rikard.

Det måste börja med att rätt och tydlig information kommuniceras till de fiskande.

Jag säger ingenting om just denna fiskare men rent allmänt är det inte självklart för alla att en sådan fisk är "oätlig" eller för den delen i språng att föröka sig. Många ser en fångad 20-kilos lax som en dröm så går i uppfyllelse och världens fisk att ha som trofé. Att strax efter sin lyckligaste dag (?) bli häcklad som bedragare (läs kommentarer hemsidan) känns lite snedvridet tycker jag. Bättre att förtydliga vad som gäller (borde gälla) innan folk börjar fiska.

Varför är folk så jävla kåta på att alltid visa upp sin döda "trofé"!

Förstår givetvis att det ofta är svårt att sätta tillbaks slutkörd fisk, men hade det inte i många fall räckt med bara ett foto.

Personligen hade jag skämts att döda och komma gående med en sån här fisk!

Jag förstår inte varför man ska bonka en sådan fisk. Den går ju absolut inte att äta, några bilder räcker för att kunna "göra träfisk" av den.

Nej, strängare regler tack!

Borde inte han kunna åka dit för tjuvfiske om han tog den i pool 19? Stäng av honom -_-

Jag förstår inte varför man ska bonka en sådan fisk. Den går ju absolut inte att äta, några bilder räcker för att kunna "göra träfisk" av den.

Nej, strängare regler tack!

Borde inte han kunna åka dit för tjuvfiske om han tog den i pool 19? Stäng av honom -_-

Tyskarna i Mörrum har en egen regelbok för vad som är tillåtet och inte tillåtet... om det nu finns något "inte"

Tycker detta var bra skrivet.. som ligger som kommentar under bilden i fråga.

Som de flesta säkert vet, har vi i våra fångstregler lämnat över till varje enskild sportfiskare, att inom våra regler, själv bedöma om de vill ta upp sin fångst eller återutsätta den. Att det finns olika uppfattningar om detta, är ingen nyhet. Därför är det inte rätt, att på felaktiga grunder, bygga upp ett hat mot människor som inte tycker eller gör som jag själv önskar och allra minst då de följer redan uppgjorda regler.

Att måla upp ett scenario runt att en riktigt stor laxhane skulle var ovärderlig för Mörrumsåns framtid, är inte sant. De åren som det bedrevs uppfödning av lax vid vår odling, användes många stora och rejäla hannar på över 20 kg. Vår erfarenhet är att i de flesta fall, hade deras mjölke undermålig kvalitet och deras avkomma hade tyvärr oftast mycket hög dödlighet. Laxhannar i mindre storlek var oftast mycket mer virila och hade därmed högre överlevnad bland sin avkomma. Vår uppfattning är även att stora laxhannar har en förmåga att inom ett stort lekområde, ”hålla borta” sina konkurrenter och släpper inte gärna ”sina honor” fria till andra artfränder. Därför ligger förlusten av en stor laxhanne inte i paritet med att förlora en stor välmående laxhona.

Att införa ett allmänt förbud mot vissa folkgrupper, skulle inte enbart strida mot Sveriges lagar, utan mot hela EU. Vi har idag ca 60 % sportfiskare från andra länder än Sverige och alla dessa kommer även i fortsättningen att kunna känna sig VARMT VÄLKOMNA till Mörrum.

Att fisken står inskriven som spinnfångad är ett misstag av vår personal, detta kommer att ändras vid nästa uppdatering.

Frågan är om fisken på samma sätt rivit upp känslorna om den fångats i maj och helt ärligt, hur många hade släppt tillbaka 2009 års störst fångade lax?

Olaf Brüggen är en aktad sportfiskare och en gammal mörrumsvän och har inte gjort något felaktigt mot våra gällande fiskeregler. Reglerna är skrivna av oss på Mörrums Kronolaxfiske och därmed är det vi som står som ansvariga. Kom gärna till oss med era klagomål, men smutskasta inte en enskild sportfiskare för saker som han har sin fulla rätt att göra.

Percy Assarson

Chef Mörrums Kronolaxfiske

Rätta mig om jag har fel men är det verkligen så skadligt att behålla en sådan fisk?

Jag är ingen expert i ämnet men att en (!) spöfångad bamselax kan orsaka sådan skada för stammen låter osannolikt.

Det har ju tidigare i höst fångats många laxhanar av mindre storlek som inte skapat någon debatt alls. Dessa mindre är ju dessutom starkare genbanker än denna bjässe.

Jag tillämpar personligen alltid C&R (får iofs sällan någon fisk -_- ) och tycker det är en självklarhet men jag kan förstå att man gärna vill ta mer än ett halvtaskigt mobilfoto på en lax i 20-kilos klassen. Uppstoppning etc kanske också kan vara roligt på en sådan fisk.

Trevligare om fler kunde glädjas åt säsongens största lax i Mörrum istället tycker jag.

Dessa mindre är ju dessutom starkare genbanker än denna bjässe.

Hur är mindre fiskare starkare än en fisk som nått 20 kg på några år. Är inte det bra starka gener

som borde föras vidare i vår patetiska lilla laxstamm som finns kvar?

Dessa mindre är ju dessutom starkare genbanker än denna bjässe.

Hur är mindre fiskare starkare än en fisk som nått 20 kg på några år. Är inte det bra starka gener

Jag hänvisade bara till vad Percy på Mörrums kronolaxfiske beskrev i sitt svar.

Jag antog att han borde veta, men själv är jag precis som jag skrev ingen expert i ämnet. SÄger du att det är inkorrekt?

Edited by Zhaz

Om storlaxens mjölke faktiskt resulterar i högredödlighet bland ynglen samtidigt som firren tränger undan yngre och mer fortplantningsdugliga hanar tycker jag det är rätt lugnt att bonka. Näst intill en välgärning. Visst kan den ha utomordentliga gener att avla vidare på men om det inte lyckas skapligt?

Skulle denna diskussion ha funnits om det var en skitig medelsvensson som stod och svängde en 5kgs lax framför fotografen på rak arm så den skall se längre ut på bild?

Varför är det plötsligt önskvärt att vrida ur sig hela säsongens galla nu då?

-Firren var störst och gubben var tysk.

Är det nån som har fel i huvet är det väl det här patetiska drevet på en karl som sist och slutligen följt bestämmelserna?

...Eller är det jag som är blåst nu? Inte går jag upp till ålderdomshemmet och drar av den gubbe som är tyngst när jag hoppas på tillökning i famlijen... Kan man utgå från att ålderdom orsakar klurigheter i fortplantningen hos alla djur?

FF