Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallå!

Testar mitt första inlägg här...

Eftersom vi ska på semester om ett par veckor till Karibien (St Lucia, Barbados och närliggande öar)tänkte jag att fluspöet skulle få bekänna färg.

Som helt nybörjare på detta område med saltvatten skulle jag vara tacksam för lite tips & råd.

Har införskaffat ett Scierra BW2 spö #10, 9fot, någon som har tips på linval?

Kommer mestadels att fiska på egen hand från land, så jag hade tänkt mig en allround lina?

Funderar även på att ta med en lättare utrustning.

Har dock väldigt dålig koll på vilka arter som kan förekomma i det området under den här årstiden..

Nån som vet vad man har chans på från land?

Och finns det några arter som man ska passa sig för om det nu skulle "haka på något man inte känner igen..`?

Tar gärna emot lite allmänna tips, vad man ska tänka på och vad man bör ta med.

Tack på förhand! :lol:

Mvh Martin

Posted

Hej Martin

Har aldrig hört att det skall vara fiske på Barbados från land - troligtvis från båt. Ett spö med linklass 10 är tufft att gå o kasta med hela tiden . Skall du fiska på Tarpon ,Permit o fiskar på +10kg då är det okey. Linklass 8 tycker jag är okey när man går i vattnet o kastar på lite mindre size ,Bonefish ,Jacks ,Spanish makrill , Bonito. Det är nästan alltid vind så det gäller att ha en lina som laddar fort ( kort fronttapering) . Den bästa som jag har provat är Lee Wulf linorna , väldigt bra klipp i dom,

2 Tone Bermuda Triangle Tapers NOW WITH J3 . Till 8:ans skulle jag ta en flyt o till 10:ans en en clear intermedians.

Lycka till o välkommen till SALTVATTENS TRÄSKET - det är helt underbart o slår allt annat fiske. Känslan att fiska när man går där i vattnet o känner sanden mellan tårna o varma vindar smeker ens kropp o man fiskar visuellt o när det sitter något på kroken så rasslar det bara till så har du 30 - 50 m backing uta- helt underbart. Det där med sand mellan tårna kan man bara göra på vissa ställen. Det viktigaste i din utrustning är att du har något på fötterna som klarar av att gå på stenig o korallbotten, väldigt lätt att skära sönder fötterna - då är hela semestertrippen förstörd.

Lycka till Mvh KentP

Posted

lite spam kanske...

-De firrar jag mest kommer ihåg från en karibienresa för många herrans år sedan är barracudorna. Snorklade bara. Det var segling som var intresset då. Finns det en tafs i världen som går att slänga med flugspö som överlever en dust med dessa? De såg ut som om det rent av kunde vara en liten aning häftigare än gäddorna i hemviken. De verkade på nåt vis som om man skulle behöva goda nerver och en låååång peang för att få tillbaka flugan dock...

Vi startade från st Martin. Den lokala fiskeockraren i en liten hamn hade sköna "turistkort" över vilka firrar som gick att röra, vilka som gick att äta, och vilka som gick och äta ibland, beroende på var de fångats. Trots att vi i princip bara seglade tuggade en blackfin-tuna fast sig i gummibläckfisken på "nöjes-spöt" bakom båten. Sen gick det vanvettigt fort då båten höll 6 knop i fel riktning. Skäms lite nu när jag är mer påläst att behöva erkänna att den smakade förträffligt. 6 man käkade tonfisk morgon, middag, kväll i två dagar. :lol:

FF

Posted

Hej

Jag har inte läst eller hört om Barbados eller St Lucia som fiskedestinationer erbjudande bra fiske från land. Med detta vill jag inte säga att det inte går att fiska, fisk finns det säkert men kanske inte de arter man i första hand associerar med flugfiske (vilket förutsätter att det finns vadbara grunda flats, vilket inte är fallet).

Googla:

Barbados:

http://www.salmonfishingforum.com/forums/s...ead.php?p=63502

...

"However, the question of fishing in Barbados has come up a few times on the FFF; he always says that there is no inshore fishing to speak of; big boats are your only option. "

...

"I visit Barbados every year on business and from experience I know that

there are very few flyfishing opportunities around off the island. There are a few small tarpon mooching around the inland creeks but as far as I know no-one specialses to taking trips out to fish for them. All the skippers/boats

tend to be based in the Carenage in Bridgetown and it may be worth having a chat with them but otherwise you are restricted to using them for a trip out after kingfish/barracuda/dorado/marlin. "

...

"Was luckly enough to get a few visits to the island through work, I can concur with previous comments. Unfornutately there are few if any inshore fly fishing done, barbados is devoid of flats or inshore reefs.

I also spend a few boring trips on onshore boats chasing billfish. only caught Cuda's and it was not cheap. There are a few smaller boats that go commercial fishing out of Ostins, good night to be had there on Friday's. The best banks is the Banks beer !!"

St Lucia:

http://www.reel-time.com/forum/showthread.php?t=28288

...

"sorry to rain on the parade, but leave the rods and bring snokels and fins.

about 7-8 years back, my wife and i spent 3 weeks on st lucia.

there are NO fishing opportunities i could find. the fishing on st lucia is typical of what you find in all of the southern caribbean islands. TOTALLY FISHED OUT!

the locals have all but vacumed the waters clean of almost everything that swims.

also typical of islands in the area is the way they were formed. they are all volcanic in nature, so they literally rose from the sea. there are no flats or even many shallow areas where one can wade."

...

Posted

Glöm inte att det är en SALTVATTENS-LINA du behöver. En vanlig lina blir alldeles mjuk och nästan klibbig i värmen.

Köp en lina som är gjord för det klimatet. Nästan alla lin-tillverkare har speciella saltvattenslinor.

Vilken som är bäst är väll en smaksak antar jag..

Posted
Glöm inte att det är en SALTVATTENS-LINA du behöver. En vanlig lina blir alldeles mjuk och nästan klibbig i värmen.

Köp en lina som är gjord för det klimatet. Nästan alla lin-tillverkare har speciella saltvattenslinor.

Vilken som är bäst är väll en smaksak antar jag..

Jag har fiskat med både saltvatten och vanlig lina, den ljusa sanden i Los Roques är inget problem för upphettning och därmed gummilina och för det mesta är man ändå utvadad, jag tycker INTE att en vanlig lina blir för mjuk, dessutom är man ju mest utvadad och linan ligger i vattnet 28-29 grader. Linorna jag använde var Sage equator taper och Loop Optistream. Om du ändå vill ha en saltvattenlina så finns det nog bättre än Sage..

Posted

Tackar alla för bra feedback!

Blir till att utforska lite på egen hand, är dt någon som vet om dt är några fisk eller andra havs arter med skall passa sig för?

Är dock lite orolig för att det blir som med laxfisket om man nu skulle få nå´t, att man är helt körd sen..... =)

//Martin

Posted
Tackar alla för bra feedback!

Blir till att utforska lite på egen hand, är dt någon som vet om dt är några fisk eller andra havs arter med skall passa sig för?

Är dock lite orolig för att det blir som med laxfisket om man nu skulle få nå´t, att man är helt körd sen..... =)

//Martin

Att man blir körd har du rätt i, bara väntar på att få råd med nästa resa, förhoppningsvis inom 1 1/2 år :)

• 4 years later...
Posted

Hejsan!

Ett första försök att skriva på denna blogg! Undrar om någon har tips på någon bra flugfiske destination i karibien, förutom bahamas som jag fått lite tips om. Har en flugfiskegalen pappa som jag vill överraska med en resa.:)

Någon som har tips!

Tacksam för svar snarast!

Tack på förhand! :)

Mvh/ Anna

Posted

Hejsan!

Ett första försök att skriva på denna blogg! Undrar om någon har tips på någon bra flugfiske destination i karibien, förutom bahamas som jag fått lite tips om. Har en flugfiskegalen pappa som jag vill överraska med en resa. :)

Någon som har tips!

Mvh/ Anna

Jösses - dig skulle jag vilja ha som dotter!!!

Posted (edited)

Hejsan!

Ett första försök att skriva på denna blogg! Undrar om någon har tips på någon bra flugfiske destination i karibien, förutom bahamas som jag fått lite tips om. Har en flugfiskegalen pappa som jag vill överraska med en resa. :)

Någon som har tips!

Mvh/ Anna

los roques :) går på runt 20k med resa och boende.. jättebilligt där nu också

har lite bilder därifrån på min blogg nedan

Edited by Finafisken
Posted

Hejsan!

Någon som har tips!

Mvh/ Anna

Är han van att fiska saltvatten? Om inte så tycker jag att Acension bay i Mexiko söder om Cancun är en bra destination att börja med. Där finns mycket bonefish om än inte så stora och även fint permitfiske. Det finns ett antal lodger och guider i lite olika prisklasser som fiskar i Acension bay, Casa blanca som är dyrt, Pesca Maya som inte är så dyrt och någon billigare variant i Punta Allen. Det går även att åka på dagsturer från några av de större turistorterna i närheten.