Jump to content
Sign in to follow this  
Fredrik-flugarn

Linhjälp! LOOP - booster twin front

Recommended Posts

Jag tror jag har hittat den ultimata lösningen på mitt bekymmer med gäddor på grunt och djupare vatten...

Har någon erfarenhet av detta snöre? Min gamla lina är inte längre lite trött. Den känns som ett snorigt skosnöre mellan fingrarna. Tror denna skall bli dess ersättare :) Bilden är lite missvisande, det är ett kit med flyt och sjunk-tip...

3568_48a1ca24d245b79b3e555601d6cabc58100.jpg

http://www.looptackle.se/website1/1.0.1.0/571/2/

Tacksam för både erfarnheter och skrivbordsfunderingar. Den är svår att hitta hos återförsäljare, åtminstone i Finland.

Förresten vad innebär sjunk IV... så där i cm per sekund eller vad som helst? -_-

mvh.FF

Edited by Fredrik-flugarn

IV=4

VI=6

Om man översätter från romerska till arabiska siffror.

Sjunkplaneten är dock helt ny för mig hur man än vänder och vrider... :)

4= ca snabbsjunk

Blir så jädra slängigt med all vikt i flugan så jag måste ju våga sjunksteget nån gång...

Jag har gått ifrån viktade flugor :)

Jag har gått ifrån viktade flugor :)

Ja, ja. Det är en kant som jag känner att jag måste ner till... med fluga också... Har försökt tirritera upp gurkorna till ytan men inte. Vägrar gäddorna komma till flugan får man föra flugan till gäddan. Vevar man förbi en vobbler så är det som regel spögung tvärt.

Å så kanske gösfisket skulle få lite förlängd säsong också... Och så kanske jag hittar några andra sköna undanflykter med... -_-

Ja, ja. Det är en kant som jag känner att jag måste ner till... med fluga också... Har försökt tirritera upp gurkorna till ytan men inte. Vägrar gäddorna komma till flugan får man föra flugan till gäddan. Vevar man förbi en vobbler så är det som regel spögung tvärt.

Å så kanske gösfisket skulle få lite förlängd säsong också... Och så kanske jag hittar några andra sköna undanflykter med... :huh:

Ok, då funkar en sjunklina bra. Gärna med en neutral fluga :)

Tjena,

Jag kör uteslutande opti booster linan. Kör den på ett Lpxe RS 8# och passar spöt riktigt bra. Gillar att det är en relativt kort klump och kastar med min medelmåttiga förmåga 20+ utan större problem och vänder över bra! Intermediaten går relativt ytligt men går ju att fiska djupare med om man väntar ut den lite, har precis kompleterat med en sjunk 3/4 men inte hunnit testa den ännu.

Jag skulle iaf rekommendera linan till dem som gillar klumpsystemet.

/Olof

Jag tror jag har hittat den ultimata lösningen på mitt bekymmer med gäddor på grunt och djupare vatten...

Har någon erfarenhet av detta snöre? Min gamla lina är inte längre lite trött. Den känns som ett snorigt skosnöre mellan fingrarna. Tror denna skall bli dess ersättare :P Bilden är lite missvisande, det är ett kit med flyt och sjunk-tip...

Tacksam för både erfarnheter och skrivbordsfunderingar. Den är svår att hitta hos återförsäljare, åtminstone i Finland.

Förresten vad innebär sjunk IV... så där i cm per sekund eller vad som helst? :D

mvh.FF

Sjunk 4 innebär att linan sjunker 4 tum (=ca 10 cm) per sekund.

// J

Tack Olfa och Big!

-Lutar starkt åt boosterhållet!

Skall bara lida säsongen ut så jag hinner sätta nya ringar på gäddspöet medan isen ligger. Har nött mig halvvägs genom snakeringarna och päronet i toppen... Måste ge ett jädrans extra slitage då ringarna har så vassa kanter.

Tjena,

Var lite snabb i svaret,

Jag kör inte 2010 års variant med utbytbara spetsar, utan den heldragna klumpen. Så lägger in en liten brasklapp för detta..

Personligen tror jag mera på en heldragen klump med sjunk i hela klumpen om man vill komma ner ordentligt vid sjöfiske, om bakre delen av klumpen sjunker mindre så kommer den att jobba upp resten av linan när man tar hem den med lite fart.

Men om den nya har samma egenskaper i övrigt som den gamla tror jag att du kommer trivas med den.

/Olof

Nu vet jag... Boostern med flyttafsen påkrokad väger 21g (#8-9) står det på paketet :D

-Det kändes som att hugga ved. Skall klippa om den lite tror jag...

I övrigt känns den kanon. Krockar man in den i klingan i kastet så flyger spöet ur handen på en. När den sträcker ut sig i bakkastet sätter man sig på rumpan. Men det skall vara en rent jävulskt gäddtofs för att få stopp på den. :)

• AFTM 1 = 3,9 gram
  • AFTM 2 = 5,2 gram
  • AFTM 3 = 6,5 gram
  • AFTM 4 = 7,7 gram
  • AFTM 5 = 9,1 gram
  • AFTM 6 = 10,4 gram
  • AFTM 7 = 12,0 gram
  • AFTM 8 = 13,6 gram
  • AFTM 9 = 15,5 gram
  • AFTM 10 = 18,1 gram
  • AFTM 11 = 21,4 gram
  • AFTM 12 = 24,6 gram

Nu vet jag... Boostern med flyttafsen påkrokad väger 21g (#8-9) står det på paketet :huh:

-Det kändes som att hugga ved. Skall klippa om den lite tror jag...

I övrigt känns den kanon. Krockar man in den i klingan i kastet så flyger spöet ur handen på en. När den sträcker ut sig i bakkastet sätter man sig på rumpan. Men det skall vara en rent jävulskt gäddtofs för att få stopp på den. :)

• AFTM 1 = 3,9 gram
  • AFTM 2 = 5,2 gram
  • AFTM 3 = 6,5 gram
  • AFTM 4 = 7,7 gram
  • AFTM 5 = 9,1 gram
  • AFTM 6 = 10,4 gram
  • AFTM 7 = 12,0 gram
  • AFTM 8 = 13,6 gram
  • AFTM 9 = 15,5 gram
  • AFTM 10 = 18,1 gram
  • AFTM 11 = 21,4 gram
  • AFTM 12 = 24,6 gram

var fick du tag i denna lista?

klipp inte ner den till 13,6g , passar nog klass 5 spö då!!

Tomas

var fick du tag i denna lista?

klipp inte ner den till 13,6g , passar nog klass 5 spö då!!

Tomas

Flåt! Lite hastigt skrivet inlägg! Det är klumpen på boostern (9,1m) som väger 21g.

Bara att googla aftm så kommer det ett gäng. Här är en med toleransgränserna inbakade också:

AFTM är förkortning för American Fishing Tackle Manufacturers Association. AFTM-klassning är ett klassificeringssystem för flugfiskelinor från 1 till 12, där vikten av linans yttersta 9,15 meter (30 fot) vägs.

AFTM-klass

1 3,5 - 4,3

2 4,8 - 5,6

3 6,1 - 6,9

4 7,4 - 8,2

5 8,7 - 9,5

6 9,9 - 10,9

7 11,5 - 12,5

8 13,1 - 14,1

9 14,9 - 16,2

10 17,5 - 18,8

11 20,6 - 22,2

12 23,9 - 25,4

Det här är ju "bara siffror". Man får frisera tills det känns rätt och väga efteråt. Tycker det är roligt med ett mått i gram på när det känns bra, så där med tanke på framtida linor.

post-5728-1262630696_thumb.jpg

Edited by Fredrik-flugarn

Jag har fiskat med ett Vision gt four sw medium fast - 990 med en big mama #10. Och då kapade jag cirka 25cm av

spettsen. Jag vänder det mesta i något som iaf liknar flugkast med den utrustnngen. Sen när jag kom över ett booster sett (booster spö å lina) så fick jag samma sköna känsla igen, fast i en lite mindre skala:) många klagar på ögglorna som inte stör mig det minsta.

Ett alternativ är att köpa två big mama lnor å kapa klumparna, göra ögglor, och så har du två klumpar och två skjutlinor. Bara att knyta skjutlinan i klumpen med en enkel åtta när du vill byta:)

Eller köpa två pikebooster sett å ha en snabbsjunk på ena å en int på andra;)

MVH

Marcus