Hoppa till innehåll

Lägg skärpa på dina digitala bilder


Bigsalmon

Recommended Posts

Grymma tips, det finns så många kompetenta här på området, starta ett gäng nya smartatrickstrådar vett ja :)

Det är en FÖRBANNAT bra idé som man kan göra något riktigt givande av. Varför inte en deltavla... 'Tips & Trix'... som den som finns i flugbindningsarean?

Det finns säkert redan många sådana här trådar redan (skapade just för att sprida tipset), som försvinner i mängden "allmänna" fototrådar... som dom fotokunniga moderatorerna för arean kan flytta dit. Alla tips på samma plats. Vidare, med en befintlig deltavla för dom, kanske det även sporrar fler att skriva.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
//..//

Med Skärpelagret markerat (det är blått i paletten) går du till Filter > Annat > Högpass. Ställ in Radien på 0,3 för en liten bild och upp till 0,6 för större bilder. Ursprungsbilden ska precis synas genom det grå lagret. Klicka OK.

Gå tillbaka till Lagerpaletten. Skärpelagret ska fortfarande vara markerat. I menyn längst upp på paletten väljer du nu Linjärt ljus och vips framträder bilden betydligt skarpare än innan.

Tycker du att bilden är för skarp kan du justera det med lagrets opacitet (genomskinlighet) längst upp på Lagerpaletten. Tycker du det är för lite skärpa får du göra om proceduren.

Testade inte detta förrän idag. Som du säger: 'GRYMT'. Tackar för det tipset. Det var inte sista gången jag gjorde det. Det visste jag direkt. Så efter att ha provat första gången gjorde jag ett funktionsmakro som skapade fyra skärpelager på en gång, 0,3-0,6, så jag snabbt kunde köra fram några utan att behöva göra "allt*4" nästa gång det användes. Det var ju skitsmart tyckte jag. Då hade man snabbt några att välja mellan och kunde även finjustera genom att kombinera.

Men eftersom jag missat vad som stod om opaciteten, den redan befintliga finjusteringen, trodde jag sen att det var bortkastat när jag såg det... DUH!!! :rolleyes:

Men... när jag faktiskt provade att kombinera, såg jag att kombinationer ökade skärpan (vilket jag borde ha fattat på en gång... ren logik). Jag trodde ju det skulle bli ett "mellanting". Ett skärpelager på '0,6' visade exakt samma bild som '0,3' tillsammans med '0,4', med 50% opacitet på '0,4'-lagret.

Så nu tycker jag att jag är skitsmart igen. Blir '0,6' för lite... ja, då har jag fler i reserv. Fördelen med att veta lite är att man känner sig som en proffessor när man kommer på något. :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Testade inte detta förrän idag. Som du säger: 'GRYMT'. Tackar för det tipset. Det var inte sista gången jag gjorde det. Det visste jag direkt. Så efter att ha provat första gången gjorde jag ett funktionsmakro som skapade fyra skärpelager på en gång, 0,3-0,6, så jag snabbt kunde köra fram några utan att behöva göra "allt*4" nästa gång det användes. Det var ju skitsmart tyckte jag. Då hade man snabbt några att välja mellan och kunde även finjustera genom att kombinera.

Men eftersom jag missat vad som stod om opaciteten, den redan befintliga finjusteringen, trodde jag sen att det var bortkastat när jag såg det... DUH!!! :rolleyes:

Men... när jag faktiskt provade att kombinera, såg jag att kombinationer ökade skärpan (vilket jag borde ha fattat på en gång... ren logik). Jag trodde ju det skulle bli ett "mellanting". Ett skärpelager på '0,6' visade exakt samma bild som '0,3' tillsammans med '0,4', med 50% opacitet på '0,4'-lagret.

Så nu tycker jag att jag är skitsmart igen. Blir '0,6' för lite... ja, då har jag fler i reserv. Fördelen med att veta lite är att man känner sig som en proffessor när man kommer på något. :wub:

Det där var ju smart - bortsett från att bilden blir 4 ggr så stor som originalbilden, och det kan göra att programmet arbetar betydligt långsammare. Men har du en ny modern dator med mycket arbetsminne märks det säkert ingen skillnad.

För övrigt står det väl på sidan jag länkade till att man ska välja 1,0 och sedan justera mängden med opaciteten. Det är ju också en variant.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där var ju smart - bortsett från att bilden blir 4 ggr så stor som originalbilden, och det kan göra att programmet arbetar betydligt långsammare. Men har du en ny modern dator med mycket arbetsminne märks det säkert ingen skillnad.

För övrigt står det väl på sidan jag länkade till att man ska välja 1,0 och sedan justera mängden med opaciteten. Det är ju också en variant.

Inga 'bortsett från' nu... låt mig känna mig skitsmart. :rolleyes::wub:

Jag läste bara första inlägget... och även det uppenbarligen slarvigt. Något '1,0' eller någon länk någonstans hade jag inte sett. Det där funktionsmakrot var färdigt innan jag ens sett vad du skrev om opacitet. Det jag hade i huvudet var "prova högpass tills du är nöjd"... och det jag gjorde var "lägg fram fyra, hitta det bästa och släng bort resten". Behöver man sen hårdare, kombinerar man tills man är nöjd, slår sen ihop dom skärpelagren till ett och slänger resten... och så har man ett ensamt skärpelager igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...