Hoppa till innehåll

Fyrväpplingen-tråden


Recommended Posts

okej.. ja lite tips vill man ju gärna ha :( okej, hoppas din och min kompis lyckas dra sina första på fluga! .. min polare har börjar tro att det är hans teknk som är felet då vi kastar åt samma håll men jag får fisken... konstigt.. vi kan väl höras av mot slutet av nästa vecka? :P hoppasdet blir bra torrflugeväder då! vad ska det helst vara för väder då?

Hade!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ska nog gå att lösa :(

Vilken tidpunkt passar bäst för dig?

He he, det förstår jag! Då vill man ju fiska :P

Kommer även jag ha med mig en polare som inte fått sin första regnbåge på fluga ännu. Hoppas det lossnar för han denna gången.

Jag har bara flickvän, och inga småbarn.

Jag kan vara i Solna vid kl 5, vardagar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nja, just nu är det lite skralt med ekonomin , det är inte mycket det kostar men ändå .. blir nog närmare då för min del också! men ni som fiskar i fyrväpplingen, hur lång ska spetsen på tafsen vara för att inte fisken ska skygga? 1 meter eller ännu längre?

förresten: Kan inte vi alla mötas upp och fiska den 23:e om väder och sånt inte ställer till det?

Tafsen ska vara 1-1½ spölängd.

Köp en färdigtaperad tafs på 9-12 fot som är 0.20 mm i spetsen sen kan du skarva på en liten spets i runt 0.17 mm då sliter du inte på den färdiga tafsen utan du knyter bara på en ny bit spets på runt 1 meter när den är slut.

hoppas du fattade vad jag menar, annars kanske någon annan kan förklara bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

okej.. ja lite tips vill man ju gärna ha :( okej, hoppas din och min kompis lyckas dra sina första på fluga! .. min polare har börjar tro att det är hans teknk som är felet då vi kastar åt samma håll men jag får fisken... konstigt.. vi kan väl höras av mot slutet av nästa vecka? :P hoppasdet blir bra torrflugeväder då! vad ska det helst vara för väder då?

Hade!

Jag vill ha mulet, med lite blåst så det blir lite krusningar på ytan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tafsen ska vara 1-1½ spölängd.

Köp en färdigtaperad tafs på 9-12 fot som är 0.20 mm i spetsen sen kan du skarva på en liten spets i runt 0.17 mm då sliter du inte på den färdiga tafsen utan du knyter bara på en ny bit spets på runt 1 meter när den är slut.

hoppas du fattade vad jag menar, annars kanske någon annan kan förklara bättre.

Mycket bra tips!

Så gör jag själv.

Burpman, det vore kul om du också kunde komma. :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var lite synd att det var den helgen, har 3 prov veckan efter tis och tors samt fre. Tyvärr måste jag nog ta tiden till pluggande.

Annars blir inte föräldrarna lyckliga. Men jag hänger gärna på om ni åker någon vecka senare igen :(

Tråkigt! Men vi hör av oss till nästa gång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja det var tråkigt.. :/ ska själv dit nån gång till i juni och fiska med sjösandsländorna, då kanske vi kan ta en ny träff?

okej, lite mulet och vind alltså, hoppas det finns nån vik som är vindstilla fast det blåser in insekter där, vindkanter ska vara bra har jag hört...

Redigerad med Marcus_1995
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltid skönt att fiska i sol och vindstill men jag tror som Keester att det är klart bättre vid mulet och lite blåst. Helst vill man ju ha lite byiga vindar så det lugnar ner sig mellan varven så man kan spana efter vak :(

Jag tror det blir kanon det 23:e :P

Keester: för mig skulle det fungera bäst en kväll i nästa vecka lite efter 19. Grejjen är den att jag ska lämna bilen på rep. nästa måndag och får den först på fredag, därav lite låst till Solna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23/5, Ta med lite böcker. Du kan läsa lite i båten när du torrfflugar. :(

Jag tror inte att jag kan närvara men man ska aldrig säga aldrig. Dock kommer jag att rikta in mig på Sandasjön från nästa vecka, eller när ESFK lyckas skicka mitt medlemskort. Har bara tagit 5-6 veckor nu...

Planen är annars att jag ska fiska på Skysjön på fredag. Ska bli en del regn men så länge det inte blåser för mycket är det lugnt. Det är inte för kastens skull i första hand jag vill ha vindfritt, det är för båten. De är inte alltid lättrodda de där schabraken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sandasjön är ju klart närmare för min del också så jag ska försöka mig på den också vid tillfälle. Verkar dock lite jobbig på sommaren med alla badjävlar :(

Vad går ett medlemskap på i ESFK?

Kan hålla med om att båtarna inte är speciellt heta i skysjön, än mindre de betongrör som man ska använda som ankare. Senast vi var därt räknade jag till 5 totalt ankare i alla båtar som låg vid den stora bryggan.

Om man lyckas hitta ett som inte har hundra knutar och som faktiskt når till botten på de lite djupare ställena så får man skatta sig lycklig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det där med ankaren har jag märkt själv! gillar inte dem! för att båten ska ligga still behöver man typ ha 2 ankare och vi brukar ha oturen att få en båt som inte har ankare, men då snor vi ett från en annan istället ha ha ha :(

men den 23:e blir kanon! när jag fick mina första bågar var det först soligt på morgonen och inte så jättemycket vak. sedan kom det en regnskur, sen blev det soligt och vidstilla igen och då drog allt igång! vak överallt, så jag hoppas på ett sådant omslag!

och min polare vill ju som sagt gärna dra på sin första, gärna på torrt som jag gjorde har han sagt. men vad tror ni gäller? nån slända MÅSTE det väl finnas ändå? kan man köra med klinkhammers och små svarta torrisar tro?

förresten, ä det någon som vet om fyrväpplingen säljer tafsar till flugfiske och isofall vilken längd och lämpar de sig för torrflugefisket?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns inget annat alternativ än att plocka från en annan båt tyvärr. Normalt sett så är det ju massor med oanvända båtar så då är det nog lugnt. Har funderat på att köpa en liten plätt med lina att ta med sig.

Tror det blir kanon Marcus, lite varmare bara så..

Jag hade ju en på som tog torrt senast jag var där. Black Gnat som jag skrivit tidigare.. annars tror jag säkert att det fungerar med kläckare/klinkhammer och mindre mörka torrisar.

Dom säljer tafsar i shopen, vanliga taperade från Loop samt tafsmatrial. Vet ej utbudet men det finns iaf. Jag skulle dock köpa ett par innan du drar dit då jag som sagt inte vet vilket utbud han har. Bara öppet mellan 07:00-09:00 också om man vill köpa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sandasjön är ju klart närmare för min del också så jag ska försöka mig på den också vid tillfälle. Verkar dock lite jobbig på sommaren med alla badjävlar :(

Vad går ett medlemskap på i ESFK?

Kan hålla med om att båtarna inte är speciellt heta i skysjön, än mindre de betongrör som man ska använda som ankare. Senast vi var därt räknade jag till 5 totalt ankare i alla båtar som låg vid den stora bryggan.

Om man lyckas hitta ett som inte har hundra knutar och som faktiskt når till botten på de lite djupare ställena så får man skatta sig lycklig.

420 kr. Då kostar det 60 kr per gång att fiska, alltså deras 24-timmarskort. Vanliga betalar 120 kr. Sen ingår också Sportfiskarnas kort för Stockholm om jag minns rätt. Det har dock tagit alldeles för lång tid. Först en månad bara för att få svar från klubben hur betalningen ska gå till, sen minst två-tre veckor för att få kortet.

Under "badsommaren" är det nog så men jag har bara varit där under vår, försommar och höst. Brukar inte vara många fiskare ute.

Fem ankare? Geesh. Ofta är de för lätta så om vinden tar i driver båten nästan okontrollerat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej, kanske ändå kan vara värt det om man fiskar en del. Har dom andra aktiviteteri den klubben.. typ kastkurser, tävlingar osv.. eller består den mest av metare? :(

Riktigt illa faktiskt.. sen att det är linor som inte är längre än 3-4 meter och massa knutar på gör ju inte saken bättre. Stämmer bra det, blåser det lite för mycket så driver man lika mycket ändå..

Tror som sagt jag kommer köpa en liten plätt att ta med mig.. då vet man att man iaf har ett schysst ankare.

Marcus: Loops tafsar är väl helt okej antar jag. Jag kör oftast med flätad tafs men jag har en polare som kör enbart med Loops taperade och han har iaf fått mer fisk än mig så.. :P Tror dom har lite olika dimention.. köp en med 0,20 och skarva på lite eget som någon skrev tidigare, fungerar bra. Kolla som sagt först i en lokal butik hos dig, tror utbudet är bättre.

Redigerad med Danoij
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

min butik(Dogger i norrtälje) har ju inte det, de har bara streamertafsar med bara 10 % tipp från vision och de är omöjliga att lägga ut en fluga rakt med.. har inget tafsmaterial heller så måste nog köpa där tyvärr :/

men är de 9 eller 12 fot?

Redigerad med Marcus_1995
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej, köp du på plats, jag tror det kommer fungera bra. Looptafsarna och deras tafsmatrial ska väl vara helt okej tror jag.. Har diverse blandat jag :(

I värsta fall har jag nog så det blir över så du kan få av mig, det löser vi..

Tror dom är 9 fot som han säljer.. behöver du längre är det bara att skarva på..

Redigerad med Danoij
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

min butik(Dogger i norrtälje) har ju inte det, de har bara streamertafsar med bara 10 % tipp från vision och de är omöjliga att lägga ut en fluga rakt med.. har inget tafsmaterial heller så måste nog köpa där tyvärr :/

men är de 9 eller 12 fot?

Beställ från www.wittlock.se om du har svårt att få tag på material hemma i byn. Deras grejer brukar komma inom tre-fyra arbetsdagar. Ring och kolla först om du vill veta att de har sakerna inne.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...