Hoppa till innehåll

Fyrväpplingen-tråden


Recommended Posts

Jag kommer nog dra dit oavsett.. sen om det blåser alldelles för mycket så blir det väl en tidigare avslutning kanske men lite vind ska inte stoppa mig från att försöka iaf..

Hade varit värre om det stod att det skulle vara ihållande regn..

Det blir bra med Kuling. Inte så trångt på sjön då. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska försöka fixa några bilder på mina innan helgen. Har fått hem lite nytt material som ska bli kul att använda, olika holografiska tinsel och fluorescerande gåsquill.

Vore trevligt om du kunde fixa lite bilder, ska för egen del tänka till lite imorn vad jag behöver köpa på fredag för att binda upp ytterligare ett par mönster innan helgen, nånting med foam blir det iaf!

Gooder!

Åter från kastträning med Keester och Kingone.. Fan, ni kan verkligen kasta killar!

Började inget vidare för egen del kanske men gick hem med ett stärkt självförtroende och en klart bra känsla. Fick massor med bra tips, tackar.. 20 meter ska nog fungera med lite övning. Inte sista gången jag står på den gräsmattan och kastar.

Jag gick hem en stund senare med ett par riktigt usla kast som avslutning, till skillnad från dig!

Tyckte precis som du skriver att du för egen del tog dig samman ju längre kvällen gick, precis kikat lite på filmerna och dina kast på slutet var betydligt med distinkta, fortsätt öva bara så ska du nog klara 20 meter lite oftare med mera kontroll!

Tack också till dig Keester för chansen att få prova ett par riktigt sköna spön, nu fick man lite att fundera på, får se hur givmild jultomten är i december, eller om han kommer och hälsar på redan till sommaren :)

Kollar man tex på aftonbladet så ska det bli kanonfiskeväder på söndag.. vind runt 3-5 m/s mulet men en del sol..

Långt till söndag, hinner nog bli ett antal rapporter ytterligare som sätter griller i huvudet, jag ska dit, den saken är säker, sedan får det blåsa hur mycket det vill, bara se till att hitta lävikarna och göra lite halvtappra försök där isåfall, alt försöka ro lite i medvind eller bara ligga och driva lite smått, får ta det som det kommer!

Det blir bra med Kuling. Inte så trångt på sjön då. :lol:

Där har du verkligen en poäng... ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blir bra med Kuling. Inte så trångt på sjön då. :)

TV4 Väder brukar ha mest rätt. Hallstavik är den ort de har utsikter till som ligger närmast:

http://www.vaderkanalen.se/#/lan.stockholm/orter.hallstavik

Jag hade väldigt gärna följt med men det fungerar bara inte. Jag får trösta mig med Cl-final på lördag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser ut att bli ganska hyfsat väder med en fin kväll som avslutning.

Blåser gör det ju alltid så det får man ju ta, dock ser det ju inte ut som det ska blåsa 13 m/s om man kolla andra sidor. Tror det blir glimmrande :)

Finns ju alltid lävikar någonstans, annars kan man ju ro :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige...;redirect=false

Väderprognos för Knutby i närheten av Fyrväpplingen, klicka fram till söndag, ser ut att bli nordliga vindar, runt 5 m/s i stort sett hela dagen, med avtagande vind till kvällen, en kväll som kan bli kanon om det håller i sig, känns inte så farligt om det skulle bli de förhållanden som visas upp ovan, hinner säkert ändra på sig tills söndag :)

Danoij> Lite stel är man allt, men det hade jag varit även om jag inte hade kört ett kastpass, tror det är åldern som börjar ta ut sin rätt :lol:

Med träning hoppas jag att man hittar lugnet, till slut ska man kunna stå och bara smeka ut linan, utan ansträngning, får se om träningen ger lyft innan söndag, ska nog ut en sväng till imorn på gräsmattan!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser ut att bli ganska hyfsat väder med en fin kväll som avslutning.

Blåser gör det ju alltid så det får man ju ta, dock ser det ju inte ut som det ska blåsa 13 m/s om man kolla andra sidor. Tror det blir glimmrande :)

Finns ju alltid lävikar någonstans, annars kan man ju ro :lol:

Kul att det gick bra med träningen! Minns att det är svårare att kasta i båt än på land, kropprörelserna blir större i båten så att säga. Det är lätt att tappa rytmen. Jag menar alltså att om du känner att det inte funkat bra på Skysjön så säger det inte allt om din teknik i övrigt. Jag känner själv att jag tappar minst ett par meter i båt och ännu mer jämfört med när jag fiskar stående i strömmande vatten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis, kollar man imorgon så står det något annat. Det blir vad det blir och sen får man anpassa sig..

He he, kan vara så.. inte riktigt lika mjuk (eller lätt) i kroppen som man var tidigare :)

Helt klart så är ett lugnare tempo något som man ska sträva efter. Lugnare och mindre rörelser och sedan ett bra tajmat dubbeldrag :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vore trevligt om du kunde fixa lite bilder, ska för egen del tänka till lite imorn vad jag behöver köpa på fredag för att binda upp ytterligare ett par mönster innan helgen, nånting med foam blir det iaf!

Jag gick hem en stund senare med ett par riktigt usla kast som avslutning, till skillnad från dig!

Tyckte precis som du skriver att du för egen del tog dig samman ju längre kvällen gick, precis kikat lite på filmerna och dina kast på slutet var betydligt med distinkta, fortsätt öva bara så ska du nog klara 20 meter lite oftare med mera kontroll!

Tack också till dig Keester för chansen att få prova ett par riktigt sköna spön, nu fick man lite att fundera på, får se hur givmild jultomten är i december, eller om han kommer och hälsar på redan till sommaren :)

Långt till söndag, hinner nog bli ett antal rapporter ytterligare som sätter griller i huvudet, jag ska dit, den saken är säker, sedan får det blåsa hur mycket det vill, bara se till att hitta lävikarna och göra lite halvtappra försök där isåfall, alt försöka ro lite i medvind eller bara ligga och driva lite smått, får ta det som det kommer!

Där har du verkligen en poäng... ^_^

Danne, din teknik är helt annan än min.

Jag blev grymt imponerad av dina linbågar. :P

Om du vill, så får du gjärna låna mina spön och visa dom till Tomten.

Förklara vad som är bra med dom, och varför du behöver ett. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis, kollar man imorgon så står det något annat. Det blir vad det blir och sen får man anpassa sig..

He he, kan vara så.. inte riktigt lika mjuk (eller lätt) i kroppen som man var tidigare :)

Helt klart så är ett lugnare tempo något som man ska sträva efter. Lugnare och mindre rörelser och sedan ett bra tajmat dubbeldrag :lol:

^_^

Du tar till dig alla råd direkt.

Vi gav dig fyra-fem tipps, och du tyckte att det blev lite mycket att tänka på.

Sedan tog du en liten paus.

När du sedan skulle fortsätta kasta, tittade jag inte på dig. Jag reagerade på ljudet.

Du hade tagit till dig allt och visade det med några riktigt vackra kast. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ser faktiskt ut att kunna bli en lysade kväll , om vädret stämmer! hoppas det blir blankvatten på kvällen så man kan få lite vak att kasta på ! :P

Kikade på aftonbladet precis, har vi tur blåser det lite mindre än vad det är sagt mitt på da´n, hoppas vädret tillåter utlägg av små, små myggimitationer och att bågen hugger på dem, då kan det bli en rolig dag/kväll...

Funderar själv på att köpa mig någon vasslända i butiken om de säljer sådana, för man vill ju inte stå utan när du börjar ta bågar på den flugan :P

Danne, din teknik är helt annan än min.

Jag blev grymt imponerad av dina linbågar. B)

Om du vill, så får du gjärna låna mina spön och visa dom till Tomten.

Förklara vad som är bra med dom, och varför du behöver ett. ^_^

Tack!! Själv gillade jag dina linbågar i framkastet, dom var riktigt tajta och jämna, även med lite längre lina ute, bakkasten tog sig under kvällen, kanske att du ska försöka få lite mera höjd på dem om jag ska vara petig :)

Ett av dina spön, inga namn på tillverkaren, kanonskönt vid lite kortare kast, mjukt och följsamt, det ska tomten få höra talas om, han var redan snäll idag och köpte mig en ny cykel för ex antal tusenlappar, så ett spö till ska jag nog kunna lura till mig :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kikade på aftonbladet precis, har vi tur blåser det lite mindre än vad det är sagt mitt på da´n, hoppas vädret tillåter utlägg av små, små myggimitationer och att bågen hugger på dem, då kan det bli en rolig dag/kväll...

Funderar själv på att köpa mig någon vasslända i butiken om de säljer sådana, för man vill ju inte stå utan när du börjar ta bågar på den flugan :lol:

hehe jag hoppas vi kan få ett bra fiske! men kommer återkomma under vulgata kläckningen och testa på det fisket ! ja, köp vassländor så du har! hoppas jag drar den första vore kul det :)

Redigerad med Marcus_1995
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller tummarna för att tomten är på sitt god humör när han delar ut klapparna Danne så att det ligger ett runt paket till dig där. Inte för jag tycker att du behövde det direkt så som du kastade men det finns ju alltid plats för ett spö till, eller hur :)

Skadar nog inte att ha några bruna torrisar i asken på söndag. Får vi bara hyfsad värme så kan vad som helst hända. Blir garanterat ett par Black Gnat extra i asken för min del iaf..

Keester: Tipsen var kanon som sagt. Kändes direkt i spöet när man ändrade accelerationen och greppen. Spanade på hur du kastade och det hjälpte en massa också. Otroligt att se hur man sittandes med benen i kors kan lägga ut kast efter kast på 25 meter, sjukt :lol:

Ska försöka binda ihop så mycket som du går, har du en passande rulle som du inte använder så betalar jag gärna för den om inte annat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hehe jag hoppas vi kan få ett bra fiske! men kommer återkomma under vulgata kläckningen och testa på det fisket ! ja, köp vassländor så du har! hoppas jag drar den första vore kul det :)

Då får du vara där i tid om du ska dra den första, vilken tid siktar ni på att vara där?

Vi kanske ska bestämma att vi möts vid båtbryggan en speciell tid? (brukar för egen del ha noll mobiltäckning när jag är där)

Kör dina vasssländor så kör jag mina myggimitationer, bundit upp ett par till, följande fluga från boken "Flugbindning på mitt sätt" med Lennart Bergqvist...

Myggkläckare

post-8626-1274379981_thumb.jpg

Krok: Torrflugekrok Tiemco 100, wide gap, stl 16

Bakkropp: Svart bindtråd

Ribb: Dubbel bindtråd, svart, tvinnad mest för att få en segmentering på flugan

Thorax: Svart flyrite

Hackel: Grizzly

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då får du vara där i tid om du ska dra den första, vilken tid siktar ni på att vara där?

Vi kanske ska bestämma att vi möts vid båtbryggan en speciell tid? (brukar för egen del ha noll mobiltäckning när jag är där)

Kör dina vasssländor så kör jag mina myggimitationer, bundit upp ett par till, följande fluga från boken "Flugbindning på mitt sätt" med Lennart Bergqvist...

Myggkläckare

post-8626-1274379981_thumb.jpg

Krok: Torrflugekrok Tiemco 100, wide gap, stl 16

Bakkropp: Svart bindtråd

Ribb: Dubbel bindtråd, svart, tvinnad mest för att få en segmentering på flugan

Thorax: Svart flyrite

Hackel: Grizzly

vi är där någonstans mellan 8 - 9 .. farsan är ganska motgontrött så att det blit inte vid öppningen direkt som man säger så he he :) ska börja med min trognaste fluga i asken: klinkhammern! sen lite sländkläckare, sen även myggor! hoppas det blir regn och sedan vindstilla , är det samma väder hela dagewn så har jag märkt att det är dött! det är näst vid ex regn sen till solsken, det brukar vara bra!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kikade på aftonbladet precis, har vi tur blåser det lite mindre än vad det är sagt mitt på da´n, hoppas vädret tillåter utlägg av små, små myggimitationer och att bågen hugger på dem, då kan det bli en rolig dag/kväll...

Funderar själv på att köpa mig någon vasslända i butiken om de säljer sådana, för man vill ju inte stå utan när du börjar ta bågar på den flugan :P

Tack!! Själv gillade jag dina linbågar i framkastet, dom var riktigt tajta och jämna, även med lite längre lina ute, bakkasten tog sig under kvällen, kanske att du ska försöka få lite mera höjd på dem om jag ska vara petig :lol:

Ett av dina spön, inga namn på tillverkaren, kanonskönt vid lite kortare kast, mjukt och följsamt, det ska tomten få höra talas om, han var redan snäll idag och köpte mig en ny cykel för ex antal tusenlappar, så ett spö till ska jag nog kunna lura till mig ^_^

Vad är det för dj...., tomte du har?

Kan jag få nummret? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Några bilder på puppor jag snodde ihop ikväll. Först vill jag säga till Kingone att jag skrev fel om bindtråden, det är Danville 6/0, inte UNI. De senare har inte den färgen.

Lackpuppa av bindtråd, guldwire och gåsquill.

DSC02136.JPG

Påfågelquillspuppa

DSC02135.JPG

Om ni vill se bilderna större kan ni klicka på min blogglänk nedan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är det för dj...., tomte du har?

Kan jag få numret? :)

Har fått tjata i 1½ år om att få en ny cykel, idag helt plötsligt så stod den där, en blandning mellan mountainbike och racer, en hoj jag ska kunna ta mig till och från jobbet med, en hoj att lätta ett par kilo´n på kroppen, hans nummer, 070-mrychristms :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...