Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

post-8530-1272284486_thumb.jpg

går det att pricka ut vart bryggan är och vart vi ska fiska?

tack för tipsen mathias! vi är ju relativt nya där och har inte jättekoll på allt det där.. men vi planerar en resa dit den 16:e maj, tror du det ka ha kickat igång lite sländor o att regnbågen går lite ytligare? är de kräsna i skysjön förresten, alltså med exakta imitationer eller kan de som i rörsjön, bara ta det mesta som ligger på ytan?

Edited by Marcus_1995
Posted
post-8530-1272284486_thumb.jpg

går det att pricka ut vart bryggan är och vart vi ska fiska?

tack för tipsen mathias! vi är ju relativt nya där och har inte jättekoll på allt det där.. men vi planerar en resa dit den 16:e maj, tror du det ka ha kickat igång lite sländor o att regnbågen går lite ytligare? är de kräsna i skysjön förresten, alltså med exakta imitationer eller kan de som i rörsjön, bara ta det mesta som ligger på ytan?

Nu är jag så snäll att det inte liknar nånting. :rolleyes: Men det är klart jag vill hjälpa till. På bilden är bryggan markerad med rött, bra sträckor med grönt. Vikarna till höger har jag fått fisk i men som jag sa, jag har inte fiskat åt det hållet på länge. Sträckan mellan sydvästra hörnet till det sydöstra, om du ror i en båge med norr på din högra sida, är mer än en kilometer. Så kul är det inte att ro. Kom ihåg att jag får fisk på sträckorna till vänster för att det är där jag håller till. Skulle du fråga någon annan skulle han kanske säga att västra sidan är värdelös.

Flera av sträckorna till vänster har gemensamt att de är i närheten av stora stenar, en del syns, andra inte. Där har fiskarna lite skydd när de gått ett varv runt reviret.

De är inte mer kräsna i Skysjön än i sjön bredvid, fisken kommer från samma odlingskasse. Möjligen kan en och annan vara det eftersom de har mer vatten att gömma sig i och därför inte dras upp lika snabbt. Men jag vet inte.

16 maj vakar de definitivt. Maj och september tycker jag är de mest pålitliga månaderna. Om du har möjlighet att stanna på sjön till nio, gör det. Har du tur lägger sig vinden och vak spricker upp över nästan hela sjön. Då kan dina miniklinkar komma väl till pass.

post-2367-1272314644_thumb.jpg

Posted

mathias: tack så mycket! du har varit till mycket stor hjälp med fyrväpplingen! :D .okej, jag satt just inne på fyrväpplingens hemsida och blev lite orolig nu! det är REDAN 10 grader varmt i skysjön! <_< tänk om tempen är ännu mer höjd inför den helgen och bågen går djupt?! hur varmt kan det ha blivit tills dess? ska vi åka dit tidigare kanske?

tack på förhand :rolleyes:

Posted (edited)

Ska dit på söndag, kan rapportera hur det gick och hur det såg ut.

Tror inte du behöver oroa dig över vattentemperaturen riktigt ännu iaf..

I höstas tog jag och ett par kompisar 7-8 fiskar under några få timmar i vassviken mitt emot bryggan. MathiasL har markerat den på kartan :rolleyes: Samtliga tog på små svarta kläckare.

Edited by Danoij
Posted (edited)

men det har ju hunnit bli 10 grader redan och isen gick inte för så jättelänge sedan... är det jag är mest orolig för! vill helst ha vattnet runt 10- max 14-15 grqader då det ska vara optimala tempen.. vad tror du mathias som har lång erfarenhet av skysjön?

och du danoij, hur varmt gissar du på att det har blivit??

Edited by Marcus_1995
Posted
men det har ju hunnit bli 10 grader redan och isen gick inte för så jättelänge sedan... är det jag är mest orolig för! vill helst ha vattnet runt 10- max 14-15 grqader då det ska vara optimala tempen.. vad tror du mathias som har lång erfarenhet av skysjön?

och du danoij, hur varmt gissar du på att det har blivit??

Taaaare lugnt. I maj tror jag inte att vattnet går mycket över 16-17 grader. Hur ofta är det badvänligt i maj, tänk så. Juni är en annan femma men som du vet brukar Göran lägga ut vattentempen senare.

Regnbågen går inte djupare igen förrän runt 17-18 grader och över. Du har minst tre veckor på dig tills dess. Minst.

Posted
okej, då vet jag :rolleyes: hehe undrade bara eftersom vatten tempen stigit mycket sen isen gick :P ... men brukar det vara runt 15- 17 grader när du åker dit och hur är fisket då på torrt?

Jag tror det, har aldrig mätt tempen själv och mitt minne är inte vad det har varit. <_< Det är som på alla andra ställen, är det nåt som kläcker kan torrflugor funka, annars får du testa med nymfer eller puppor. Är du där en hel dag kommer du att se vak regelbundet, om det förstås inte blåser hårt eller spöregnar.

Om du känner att du måste ha torris på tafsen trots allt men det vakar dåligt, knyt på en tunn tafs av 0,12-0,15 mm:s lina och fäst den med en vanlig krokknut i torrisens krokböj, 1-2 meter lång, och knyt på en liten myggpuppa. Du får dubbel chans och det är okej, man får använda upp till tre flugor i Fyrväpplingen.

Use the force, my young padwan. :D You have it in you.

Posted

blir nog en hel dag att vara där tror jag, när jag väl börjat fiska kan jag ej sluta ha ha men vi vet je kanske blir 1 v tidigare vi har ej bestämt oss säkert, beror helt på hur varmt det blir.. när ska du dit då mathias?

tack för alla tips! <_< har laddat ner din karta och ska pricka in heta sträckorna på en karta jag skrivit ut.. :rolleyes:

Posted
blir nog en hel dag att vara där tror jag, när jag väl börjat fiska kan jag ej sluta ha ha men vi vet je kanske blir 1 v tidigare vi har ej bestämt oss säkert, beror helt på hur varmt det blir.. när ska du dit då mathias?

tack för alla tips! :) har laddat ner din karta och ska pricka in heta sträckorna på en karta jag skrivit ut.. :huh:

7:e och 14:e maj är det tänkt att jag ska fiska Skysjön, om det inte blir busväder. Lycka till med dina torrflugor. :lol:

Posted

Var där idag (2:a maj), riktigt blåsigt och inget höjdarfiske. Mycket fjädermygg fast dålig ytaktivitet på fisken. Även på kvällen när det vart vindstilla lös vaken med sin frånvaro.

Lyckades lura en till hug på en Black Gnat precis innan hemfärd men det var allt..

Posted
Var där idag (2:a maj), riktigt blåsigt och inget höjdarfiske. Mycket fjädermygg fast dålig ytaktivitet på fisken. Även på kvällen när det vart vindstilla lös vaken med sin frånvaro.

Lyckades lura en till hug på en Black Gnat precis innan hemfärd men det var allt..

Verkar som att våren dröjer där ute. Åker som sagt dit på fredag men vädret ser inte lovande ut... Det blir nog nymf- och fjädermyggspuppsfiske för hela slanten är jag rädd. Som personlig premiär räcker det gott och väl dock.

Posted

danoij: okej tråkigt med blåsväder och sånt, jag föredrar vindstilla och spegelblank sjö när jag sjö flugfiskar.. Men GRATTIS till firren! :) var det nån size på den?

mathiasL: okej, hoppas vädret slår om så du får bra fiske då! :D tror du det har hunnit nli bra tills vi ska dit om 2 V den 16 maj? :)

Hade gött! B)

Posted

Halloj!

Nae, gissningsvis runt 8-9hg.. fick aldrig chansen att väga den.. Vet inte riktigt vad det är för strolek på fiskarna i Skysjön.. har sett ca 10 fiskar komma upp på 2 resor dit och 1 har varit över kilot..

MathiasL som har lite bättre koll på sjön har kanske (läs förhoppningsvis) större fisk att rapportera?

Ska tllbaka den 22-23 maj om att vill sig rätt.

Marcus och Mathias .. skitfiske på er och må vindgudarna lugna sig dessa dagar! Sjön är helt underbar vid lugnare väder enligt mig..

Posted
Halloj!

Nae, gissningsvis runt 8-9hg.. fick aldrig chansen att väga den.. Vet inte riktigt vad det är för strolek på fiskarna i Skysjön.. har sett ca 10 fiskar komma upp på 2 resor dit och 1 har varit över kilot..

MathiasL som har lite bättre koll på sjön har kanske (läs förhoppningsvis) större fisk att rapportera?

Ska tllbaka den 22-23 maj om att vill sig rätt.

Marcus och Mathias .. skitfiske på er och må vindgudarna lugna sig dessa dagar! Sjön är helt underbar vid lugnare väder enligt mig..

De är nästan alltid runt 8-9 hekto. Inte för att jag är en vän av fenlösa broilers eller av stora fiskar för deras egen skull men det vore kul om det gick att få någon lite större ibland. 1,0-1,1 kg är de största jag fått på många år i Skysjön.

Jag återkommer efter torsdag, blir bättre väder då.

Posted

Misstänkte nästan att så var fallet. Kompisen hade en fisk på i söndags som han uppskattade till ca 5 hg. I minsta laget det. Hade varit skoj att iaf veta att det fanns större fisk i sjön.. behöver inte vara monster på 5 kilo men runt 2-3 hade ju inte suttit fel..

Har du provat någon av de andra sjöarna?

Posted

Har ni provat Örsjön? Den ligger ju ganska nära Fyrväpplingen.

Där är det vanligare med lite större fisk, största jag fått var på ca 3,5 kg men det finns ändå större i sjön. Och oftast med skapligt fina fenor och i god kondition (i alla fall de jag haft turen att fånga).

Posted

När jag jobbade där var jag med och satte ut även större fisk. Det kan givetvis ha ändrats eftersom det är 8 år sedan nu.

Men en sak jag lade märke till var att vi alltid satte ut samma storlek vid varje leverans. Alltså ena veckan enbart enkilos, två veckor senare enbart 1.5-kilos och så vidare, vilket jag tycker är lite tråkigt kanske.

Posted (edited)

Finns säkert en och annan lite större pjäs i sjön.. Vore skoj att få på någon sådan också...

Vid nästa besök blir jag glad om jag lyckas lura någon fisk, oavsett storlek ^_^

Testade Örsjön 4 ggr förra sommaren men det var heldött.. iofs var det ju varma dagar med klarblå himmel så det var kanske inte optimalt. Eller så är man helt enkelt ganska kass :lol: Bättre båtar har dom iaf där..

Edited by Danoij
Posted

tjenare! nej har bara hört dåligt om örsjön att det är mke metare osv, ja danoij jag har också fiskar i rörsjön, fic mina första fiskar där... men nu blir det skysjön för hela slanten! hoppas kläckningarna kommit igång, de har de ju iofs men fisken vakar inte... vad kan det bero på? ^_^

Posted

samma här, nu ska jag också satsa allt på skysjön! har ju fått lite tips på hotspots osv med så det ska nog bli bra.. har bara vart med om EN vakfest och detta var hösten -09 i skysjön, de tog fjädermyggor och var mycket selektiva! men vad tror ni som det ser ut nu, kommer de vaka den 16:e maj?

Skitfiske på er alla ! ^_^

Posted

Klart dom kommer att vaka ^_^

Tror nog att det kommer igång ordentligt snart, lite varmare och en mindre blåsig dag så kan det nog vara riktigt schysst.

Snackade med en gubbe i söndags som hade fått 19 fiskar en dag förra våren, allt på torrfluga..

Vikarna till höger från bryggan sett (som MathiasL markerat) såg riktigt fina ut, tror du tar första bågen i någon av dessa :lol:

Posted (edited)

hehe ja hoppas det! dom är ju så jävla roliga o drilla och man får oftast ganska gammal fisk som lärt sig sjöns insektsliv osv när man fiskar torrfluga.. ska kolla in vikarna han rekomenderade så får vi se :lol: vart fick du din firre då? ^_^

ps, dendär gubben var nog skicklig, skulle nog aldrig kunna ta så många .. :/

Edited by Marcus_1995
Posted

Få fisk på torrfluga är helt klart det som jag tycker är roligast också ^_^

Det tycker jag absolut att du ska göra. Jag fick min firre i viken nästan mitt emot bryggan. Han var uppe ett par ggr någon meter ifrån strandkanten men jag såg inte vad han tog så jag chansade och satte på en Black Gnat i stl 12... glurp bara några sekunder efter det att flugan landat... riktigt härlig känsla det! :lol:

Well, han såg inte så het ut om jag säger så, he he.. men fiska kunde han tydligen.. Tror nog det går att få ett gäng om man har lite tur med kläckningar, väder och vind.