Jump to content
Sign in to follow this  
Regnbågarnas herre

Fyrväpplingen-tråden

Recommended Posts

Låter som en ganska trevlig liten sjö det :blink:

kanske skulle kolla med Göran nästa gång man är där om om inte kan få gå ner och testa lite. Synd att man inte får ha flytring i skysjön, det hade varit riktigt trevligt.

Krävs ju nästan ett företag för att dega en dag i en av dessa sjöar som sagt. Dra ihop 15-20 pers är inte det lättaste om man inte är en fiskeklubb iofs.

Han borde sälja 15-20 kort till den sjön då den inte är bokad och ta lite mer för dem, jag skulle lätt betala lite extra för att testa en mindre sjö.

Att Edsjön enligt ovan beskrivning var så lättfiskad måste bero på att fisken sätts i samband med företagshyrningar. Ingen av fiskarna har sett en fluga eller vobbler förut och hugger på allt. När de vakar kan de lika gärna ta ett tallbarr som en mygga. Sjöarna är nog för små för att några ska klara sig en länge tid och hinna bli acklimatiserade och lära sig vad som går att äta.

På tal om barr, jag var på Skysjön igår. Jag tog en av de minsta regnbågarna någonsin, den kan inte ha vägt mycket över 250 gr. Den hade små träbitar och ett barr i magen, samt några minipuppor, max 2 mm långa. Som sagt är jag inte vän av stora fiskar för deras egen skull men 250 gr, kom igen!

När jag kom ut på sjön kl 7.15 var det helt stilla och jag såg en del vak ute på frivattnet. De tog för sig av ganska stora fjädermyggor men aktiviteten avtog snart. Bakom ön och i vikarna i sydväst kläckte de där små små myggorna i ganska stora antal och flög precis ovanför vattenytan. Under hela dagen såg jag bara mygg på ytan, utöver nån enstaka spindel. Sländorna har inte börjat röra på sig än. Våren är sen, om ingen har märkt det. :blink: Den 10:e maj för ett år sen kläckte en del vassländor.

Nåväl, en rätt fin dag om än något trögfiskad. Jag tog en på en lackpuppa och den lilla högg på en Black Martinez. Mitt sällskap hade lycka med Rolf Ahlkvists sälhårsnymf (http://rackelhanen.se/swe/1045.htm) och en svarthättad Muddler som jag kommit på själv. Den sista var framgångsrik med sjunklina på släp efter båten. Själv kastade jag bara nästan hela dagen. De flesta regnbågarna verkar fortfarande gå ganska djupt.

Myggen som kläckte var för små för att jag skulle vilja testa med torrfluga men jag hoppas att det blir ändring till Kristi Flygare. Än finns det hopp Marcus! :D

Utöver en timmeslång regnskur var det en fin dag. Storlommarna var som vanligt oskygga och det nya fiskgjuseparet var aldrig långt borta. De har byggt bo i en av de högsta tallarna, den står till höger om bryggan vid den stora halvcirkelformade bukten som är precis innan inloppet till området vid stora ön. Samma tall hade ett bo för ca 20 år sen men de har inte häckat där sedan dess, förrän i år.

Vi slutade vi nio. Då lade sig blåsten och puppvaken började att breda ut sig utanför bryggan. Om det är någonting jag tycker är fel med Fyrväpplingen, utöver småfisken som planteras in, är det stängningstiden. Det borde vara möjligt att fiska till tio-elva.

Tack för en väldigt utförlig rapport! :D

250gr känns inte speciellt roligt nej, 5-7 hg borde vara det absolut minsta.. om man ska ta fisk för att äta så är ju 250 gram knappt till en smörgås ju.

Låter som att det såg ut ganska exakt som när vi var där i söndags. Mycket mygg på ytan i vikarna bakom stora ön och som sagt en del spindlar men annars väldigt lugnt och inte speciellt många vak.

Flugrodd med sjunklina eller rodd med spinnare/vobbler verkar vara det som är mest effektivt när det är dåligt med aktivitet på ytan.

Är vassländor något som är normalt förekommande annars på våren enbart eller under hela säsongen?

Öppettiderna har jag också funderat en hel del på. När vi lämnade Fyrväpplingen senast så var det riktigt fint och då var klockan runt 20.30.. hade man inte haft 1½ timme resa hem så skulle jag lätt kunnat stanna till 22 eller tills dess att det vart för mörkt.

Har du några bra vassländemönster att tipsa om?

Edited by Danoij

shit, jag trodde det skulle bli för varmt :blush: nu blir det för kallt istället... undrar verkligen om sländorna hinner få fart på sig, skjuter upp det 1 v gram om det inte kläcker någon större insekt tyvärr... vad tror ni?

Att Edsjön enligt ovan beskrivning var så lättfiskad måste bero på att fisken sätts i samband med företagshyrningar. Ingen av fiskarna har sett en fluga eller vobbler förut och hugger på allt. När de vakar kan de lika gärna ta ett tallbarr som en mygga. Sjöarna är nog för små för att några ska klara sig en länge tid och hinna bli acklimatiserade och lära sig vad som går att äta.

Senast vi var där (2009) så fick vi faktiskt några som såg ut att ha klarat sig ett tag!

Sedan är det också så att ibland hyr ett visst företag sjön och boende, det sätts i en massa fisk, kommer upp ett gäng, de fiskar ett par timmar och ägnar sedan resten av tiden till att göra annat, då finns det mycket fisk kvar till helgen efter när nästa företag kommer, har man då tur så kokar sjön som jag sa i mitt inlägg tidigare, sport, njae, roligt att drilla fisk, ja...

Åker ev dit på torsdag och prövar lyckan (skysjön), har för egen del bundit upp lite fjädermygg i olika stadier, krokstorlek 16-18, kanske kan fungera om jag har tur?

Mvh Kingen

Senast vi var där (2009) så fick vi faktiskt några som såg ut att ha klarat sig ett tag!

Sedan är det också så att ibland hyr ett visst företag sjön och boende, det sätts i en massa fisk, kommer upp ett gäng, de fiskar ett par timmar och ägnar sedan resten av tiden till att göra annat, då finns det mycket fisk kvar till helgen efter när nästa företag kommer, har man då tur så kokar sjön som jag sa i mitt inlägg tidigare, sport, njae, roligt att drilla fisk, ja...

Åker ev dit på torsdag och prövar lyckan (skysjön), har för egen del bundit upp lite fjädermygg i olika stadier, krokstorlek 16-18, kanske kan fungera om jag har tur?

Mvh Kingen

Jag kanske var lite för generaliserande, klart att det finns en och annan kvar, och som du säger, det pågår mycket förutom fiske när företagen kommer på besök. Men Edsjön är liten och chansen att en regnbåge ska klara sig en längre tid från bombardemang av spinnare, Woolly Buggers och metmask är knappast stor.

Skillnaden mellan det fisket och det som jag gör i t ex Skysjön är inte så stor som jag vill inbilla mig. Båda formerna är put & take, sen om det skiljer 3 eller 48 timmar tills fisken tas upp är oviktigt. Jag vill ju som säkert många andra inbilla mig att just jag fångar fisk som av beundran för mina välbundna flugor hugger, inte att jag skulle kunna lägga vad skit helst på vattenytan och ta fisk.

Fjädermygg tror jag fungerar. Om lufttemperaturen håller sig runt 10 går de säkert fortfarande djupt och då kan puppor fungera. Min första regnbåge tog på en som var ca 1 meter ner i vattnet men jag testade djupare också. Jag åker dit dagen efter dig om inte det blåser för mycket och ska om allt annat lika jobba mer med min nya intermediatelina. Kanske göra en slags tvättlina av tre flugor.

Har du några bra vassländemönster att tipsa om?

Bruna torrflugor i storlek 12-14 funkar. De vassländor jag sett (och vetat att de varit sådana) har varit bruna med en lätt orange anstrykning. Jag gör mina med brun gåsquillkropp, både med vanligt tupphackel eller parachutebundet. Jag vill också i år testa såna som är bundna i comparadunstil. Pheasant Tail-nymfer el likn. fungerar om du inte ser så många vak eller om sländorna på vattenytan får vara i fred. Klinkhammer, cdc-kläckare har naturligtvis en funktion de med.

Om det fortsätter att vara så här kallt i maj så kanske istället junifisket blir riktigt bra. Som jag skrivit tidigare har de senaste årens fiske blivit lidande av att det varit för varmt och regnbågen gått djupt, trots att sjösandsländorna har kläckt. För min egen del blir det mer fiske i närområdet under försommaren men en gång hoppas jag kunna komma dit i juni. Upplevelsen att vara ute på sjön i skymningen, det vakar, hela skogen ljuder av fågelsång och sen blir det tyst framåt tolv och vid klockan två vaknar fåglarna till liv igen, en efter en, och hela sjön fylls av små ringar, då är livet verkligen värt att leva! Jag har ännu inte funnit någon sjö nära Stockholm där jag kan uppleva den tystnaden så att fågelsången blir allt jag hör. Eller för all del, frånvaron av ljud så att det ringer i öronen av min svaga tinnitus. Då är det tyst.

Jag borde verkligen flytta till landet. :blush:

Guu vad jag tjötar. Försöker varva ner efter trevlig utekväll. :blush:

Mina två ören om att fisken som sätts i är så liten är att eftersom så många som fiskar i Fyrväpplingen fullkomligt skiter i fångstbestämmelsen om max fyra fiskar är det olönsamt att sätta i ett mindre antal större regnbågar än att pytsa i fler mindre. Färre, större gör att fisken fortare tar slut och besökarna klagar på att det inte finns någon fisk, bättre då att satsa på kvantitet. Ägaren har begränsad möjlighet att kontrollera uttaget då han i princip är ensam där till skillnad från klubbsjöar där medlemmarna själva kan gå runt och se till att bestämmelserna följs.

Jag har själv sett, hört skryt och vet att det inte är ovanligt att en fiskare tar 10-15 regnbågar om det finns möjlighet. Svårt att få det lönsamt med trekilosbitar då...

fy fan så dåligt!! men dessvärre har jag också sett det och jag har inget emot dem men det har ofta varit utlänningar, de kanske inte känner till regler osv jag vet inte... jag skulle inte ta upp alla 15 fiskar om jag fick för jag vill att det ska finnas kvar fisk i sjön när jag kommer tillbaka. men så det kanske blir bara puppfiske nästa helg då? :blush: får bara BE för att sländorna börjar röra på sig snart!

ja du, vi ska dit helgen därefter (16:e) så kom gärna med rapport om du fick nått! :blush: lycka till med fjädermyggsfisket :P

Absolut, ska komma med en rapport om jag åker dit på torsdag!

Jag kanske var lite för generaliserande, klart att det finns en och annan kvar, och som du säger, det pågår mycket förutom fiske när företagen kommer på besök. Men Edsjön är liten och chansen att en regnbåge ska klara sig en längre tid från bombardemang av spinnare, Woolly Buggers och metmask är knappast stor.

Skillnaden mellan det fisket och det som jag gör i t ex Skysjön är inte så stor som jag vill inbilla mig. Båda formerna är put & take, sen om det skiljer 3 eller 48 timmar tills fisken tas upp är oviktigt. Jag vill ju som säkert många andra inbilla mig att just jag fångar fisk som av beundran för mina välbundna flugor hugger, inte att jag skulle kunna lägga vad skit helst på vattenytan och ta fisk.

Fjädermygg tror jag fungerar. Om lufttemperaturen håller sig runt 10 går de säkert fortfarande djupt och då kan puppor fungera. Min första regnbåge tog på en som var ca 1 meter ner i vattnet men jag testade djupare också. Jag åker dit dagen efter dig om inte det blåser för mycket och ska om allt annat lika jobba mer med min nya intermediatelina. Kanske göra en slags tvättlina av tre flugor.

Sjön är upplagd för att företag som kommer dit ska få fisk på vad som helst men sist jag var där så hade jag en polare som flugfiskade, han provade både det ena och det andra utan att det högg...

Har för egen del fiskat ca 10 ggr i skysjön, 6-7 av de gångerna har jag gått hem tomhänt, så det är inte alltid så lätt även med regnbåge, har ytterligare ett ex där jag fiskar uppe hos min bror i ett put ´n take vattnen efter båge, satt vid det vattnet i 1½ år och hade ETT ynka hugg, medans min bror, far, polare, andra fiskare, drog båge efter båge, trots att vi fiskade med samma drag, flugor mm, snacka om tålamodsprövande!!

Ska ta med mig lite puppor och kläckare jag bundit upp, hoppas det inte blåser för mycket och att jag ev kan lägga ut en fluga mot en vakande fisk, aldrig tagit en båge på torrt i skysjön, bara på streamers än så länge...

Hoppas nya linan funkar bra, kör för egen del med en flyt men med intermediate-spets och sjunktafs, ska oxå prova upphängare på tafsen, ska se hur det funkar, 3 flugor i en smäll?

Ha det gott båda två, mvh Kingen

Att det förekom så pass mycket fusk att folk skulle plocka upp 10-15 fiskar trodde jag inte. Jag vet att du kan ta 3 fiskar och sedan köpa ett nytt kort och sedan ta ytterligare 3 osv...

Jag förstår detta beteende lika lite som att man kan hitta ölburkar som flyter omkring eller påsar med skräp lite här och var på grillplatser osv.. är man inte där för att uppleva lite natur, fiska och ha skoj? Är man bara ute efter fisken så finns det ju risk för att det blir klart dyrare kilopris än i affären..

Jag tycker det är skoj med regnbåge dels för att den stundtals är lätt att fånga men också för att det inte alls är lika lätt alla gånger och den håller oftast ganska hysad storlek (med vissa undantag då).

Jag tror det kommer fungera bra med kläckare och Black Gnat om du ska fiska torrt. En myra kan ju som sagt imitera just detden ska men även kläckande knot.

Ser fram emot en rapport i slutet på veckan! <_<

som det ser ut nu med en icke stigande temp så kommer jag ställa in färden dit! vill gärna ha lite större insekter än fjädermygg och ytaktiv regnbåge när jag fiskar torrt! men ´blir det en snabb värmebölja då kanske det blir av <_< vad tror ni andra? nu är det fortfarande +10 i vattnet, ska det vara varmare för att de ska börja söka sig upp emot ytan?

Varför inte åka både nu som planerat och helgen efter? :(

Mitt återbesök är iaf spikat.. blir den 23:e om dom nu inte varnar för minusgrader och drivis. Ska ladda upp med kläckare och vassländor (kan vara heta om jag förstod MathiasL rätt) :P

Varför inte åka både nu som planerat och helgen efter? :(

Mitt återbesök är iaf spikat.. blir den 23:e om dom nu inte varnar för minusgrader och drivis. Ska ladda upp med kläckare och vassländor (kan vara heta om jag förstod MathiasL rätt) :P

Ser ut som jag drar ut på ett havsöringspass i Norrtälje-trakten på torsdag, inte spikat ännu, ser ut som jag måste ändra min planerade tripp till fyrväpplingen, ledig den 23:e, kanske kan mötas upp och fiska lite den dagen?

Behöver för egen del inte bestämma något nu, det kan hända mycket innan den 23:e, vi kan höras i tråden lite närmare helt enkelt!

Mvh Kingen

nja, just nu är det lite skralt med ekonomin , det är inte mycket det kostar men ändå .. blir nog närmare då för min del också! men ni som fiskar i fyrväpplingen, hur lång ska spetsen på tafsen vara för att inte fisken ska skygga? 1 meter eller ännu längre?

förresten: Kan inte vi alla mötas upp och fiska den 23:e om väder och sånt inte ställer till det?

Edited by Marcus_1995

Absolut! Vore skoj!

Jag kommer åka dit om det som sagt inte förutspås riktigt dåligt väder.

Blir bra, vi stämmer av när det börjar dra ihop sig..

Absolut! Vore skoj!

Jag kommer åka dit om det som sagt inte förutspås riktigt dåligt väder.

Blir bra, vi stämmer av när det börjar dra ihop sig..

Lite Gräs innan va? :(

fan så gött! ska bli skitskoj om det bara blir bra väder osv! då kan ni samtidigt få känna lite på loop spöt och ge lite tips på hur man ska kasta med det för att få optimala och sköna kast? :( sen ska jag iallafall ro runt och leta vak nån som vill hänga på då? :P

Hade!

Keester: Gärna det om jag kan få loss lite tid någon kväll..

Låter bra det Marcus :(

Förhoppningsvis behöver man inte ro allt för mycket för att se lite vak..

Edited by Danoij

fan så gött! ska bli skitskoj om det bara blir bra väder osv! då kan ni samtidigt få känna lite på loop spöt och ge lite tips på hur man ska kasta med det för att få optimala och sköna kast? :P sen ska jag iallafall ro runt och leta vak nån som vill hänga på då? :(

Hade!

Nu blev jag RIKTIGT sugen! :(

keester: samma här! :( ska bli riktigt kul och förhoppningsvis kan min kompis också få sin första! har har alltid fått titta på när jag fått mina, han har bara haft hugg och inte hunnit få fast dem.. så hoppas att han får en, sen vill jag gärna ha en när jag kastar på vak :P

Danoij: Nej jag hoppas inte det! ;D hoppas det är mycket vak på sjön så man kan få någon till stigning :(

Keester: Gärna det om jag hinner få loss lite tid någon kväll..

Låter bra det Marcus :(

Förhoppningsvis behöver man inte ro allt för mycket för att se lite vak..

Jag har svårt att förstå att du inte kan ta lite tid för dig själv, i två timmar?

Jag kan komma till Solna!

Jag tänker inte kast träna med dig vid Fyrväpplingen, för då ska ju du och jag ge lite tips

till Marcus. :P

Det ska nog gå att lösa :(

Vilken tidpunkt passar bäst för dig?

He he, det förstår jag! Då vill man ju fiska :P

Kommer även jag ha med mig en polare som inte fått sin första regnbåge på fluga ännu. Hoppas det lossnar för han denna gången.

keester: samma här! :D ska bli riktigt kul och förhoppningsvis kan min kompis också få sin första! har har alltid fått titta på när jag fått mina, han har bara haft hugg och inte hunnit få fast dem.. så hoppas att han får en, sen vill jag gärna ha en när jag kastar på vak :(

Danoij: Nej jag hoppas inte det! ;D hoppas det är mycket vak på sjön så man kan få någon till stigning :P

Jag tog med en kompis på sina första fiskeresor förra sommaren.

Det viktigaste för mig var att Rickard fick fisk.

Det fick han... Fler och större än oss andra. :(