Hoppa till innehåll

Tips på fiske i Sverige nästa sommar


Joppjopp

Recommended Posts

Bifogar på ren ilska ett parav årets 4 hg småttingar.

Tjosan!

Fan vilka grymma fiskar det är bara att lyfta på hatten. Så fina har aldrig jag fått i Älvdalen trots att jag har varit där ett antal gånger, detta är ialla fall mina erfarenheter av de gånger jag har gästat området. Då tolkar jag det som att jag är talanglös och fiska då gäller det bara att träna mera. Återigen grymma firrar av en som genast fick dåligt självförtroende.

Mvh Anders

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älvdalen är mycket trevligt och för ett väldigt bra pris! Missa för guds skull inte Rotälven när ni är dit! Oftast inte lika stor fisk som i Österdalälven men garanterat snyggare och faktiskt mer lättfiskad i mitt tycke. Gillar att lulla runt där med min 6' "2 spö och peta i hålorna.

Kommer helt klart försöka hinnas med till sommaren mellan allt laxfiske ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kanske tog i lite mycket i mitt förra inlägg.

Ber om ursäkt för det.

Jag tycker dock fortfarande inte att man ska skriva så nedsättande utan att först kolla upp lite fakta.

Fisket är idag alldeles utmärkt i Älvdalen.

Uggen

Hejsan!

Som jag nämnde i texten vid två tillfällen så utgick jag från mina erfarenheter och mina erfarenheter är dessa från Älvdalen. Att berätta sanningen utifrån mina erfarenheter tycker inte jag är nedsättande. Jag tycker också att man inte behöver kolla upp fakta om man utgår utifrån sina personliga erfarenheter. Fick en förfrågan för någon vecka sedan av en person hur jag tyckte "hemligjokk " är, så jag berättade att vi hade grymt bra fiske där framför allt innan det blev massvandringar till jokken. Denna information gav jag honom innan jag kollade upp fakta angående jokken. Gav även mina synpunkter till en annan person på hur jag tycker Sage Z-Axes är. Jag gav han mina erfarenheter av spöt även här utan att kolla upp fakta. Jag tror det funkar.

Mvh Anders

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Som jag nämnde i texten vid två tillfällen så utgick jag från mina erfarenheter och mina erfarenheter är dessa från Älvdalen. Att berätta sanningen utifrån mina erfarenheter tycker inte jag är nedsättande. Jag tycker också att man inte behöver kolla upp fakta om man utgår utifrån sina personliga erfarenheter. Fick en förfrågan för någon vecka sedan av en person hur jag tyckte "hemligjokk " är, så jag berättade att vi hade grymt bra fiske där framför allt innan det blev massvandringar till jokken. Denna information gav jag honom innan jag kollade upp fakta angående jokken. Gav även mina synpunkter till en annan person på hur jag tycker Sage Z-Axes är. Jag gav han mina erfarenheter av spöt även här utan att kolla upp fakta. Jag tror det funkar.

Mvh Anders

Helt rätt, Anders. Du skriver utifrån dina erfarenheter.

Jag reagerade på sättet du skrev och lite för snabbt.

Ber om ursäkt igen.

Uggen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Godag i stugan.

Tycker man inte om att få fin harr vart femte kast, eller ha utmaningen att det kanske kliver på en go öring i en fantastisk miljö så skall man inte åka till Tjuonajock. Då skall man utifrån mina erfarenheter och bristande kunskaper åka till Älvdalen, där man kanske har turen och skickligheten att fång/lura en harr på ca 4hg på en dag. Detta utifrån mina tidigare erfarenheter men jag kanske är helt talanglös att flugfiska. Har jag fel så hjälp mig snälla!!!

MVH Anders

Lägg märke till att jag säger vad JAG tycker, du behöver inte alls tycka som mig och jag har då inte påstått att du är talanglös för den delen heller.

Kanske var jag otydlig i mitt tidigare inlägg vad vet jag. Men JAG tycker att stå och dra 8-9 hektos harrar i en hel vecka blir lite för mycket.

Visst det går fin öring, och riktigt grova harrar... Men en veckas fiske runt Tjounajokk skulle inte jag föredra!

Men smaken är som baken, delad.... ^_^

Mvh Daniel

Redigerad med Muddler
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har man inte varit i Tjuonajokk tidigare tycker jag att man absolut ska prova, har man inte fiskat pa länge eller sa mycket

kan det vara kul att se hur bra fjällfiske verkligen kan vara. Haller med om att det tidvis kan bli trakigt att sta och dra 8-9 hektos harrar hela dagen. Men da kan man vandra till nagon sjö eller jokk i omradet, inrikta sig pa gädda, bara njuta av naturen eller köra med streamer efter öring etc.

Eftersom det finns sa mycket fisk i Tjuonajokk är det ocksa ett utmärkt ställe där man kan prova och lära sig tekniker som man kanske inte testat förr och man far en omedelbar respons. Far man daligt vet man genast att man inte behärskar tekniken/fiskesättet och att man maste göra nagot annorlunda. I ett vatten som inte är sa fisktätt, vet man ofta inte om det beror pa bristande förmaga eller brist pa fisk.

Älvdalen är säkert ocksa ett bra alternativ, men där kan jag inte uttala mig eftersom jag inte varit där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi är tre-fyra kompisar som tänkte åka iväg och fiska harr och/eller öring en vecka nästa sommar. Ingen av oss har varit i väg så länge på fiske och vi ser verkligen fram emot denna fiskeorgie. Men var ska vi fiska?

Följande krav finns (vissa kan justeras om goda skäl föreligger):

- Strömmande vatten

- Harr eller öring

- Längd: en vecka (med resa från Stockholm/Skåne)

- Hyfsat billigt

- Enkel stuga eller liknande som boende nära till fiskevatten

- Fiska själva (alltså inte guide, denna punkt är kopplad till punkten "hyfsat billigt")

- När: Runt midsommar eller i augusti

Vad har ni för tips? Spamma mig!

Jesper

Tjosan!

Tännes kanske kan vara ett alternativ där kan man nog fiska både på fjället och i skogslandet och dit är det inte så långt att åka. Själv har jag aldrig varit där men det finns säker personer här på Edge som kanske kan hjälpa till.

Mvh Anders

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjosan!

Okey. Det är nog ingen nackdel att "lyfta" några ställen som inte ligger allt för lång upp i vårt avlånga land enligt önskemål, för att kanske väcka tanken på att det kanske finns folk på Edge som har kunskap om dessa områden och för att kanske hjälpa de personer som startade denna tråd. Sysslebäck är också ett område som det kanske finns kunskaper här på Edge. Hur är era erfarenheter av dessa områden som som ligger inte allt för långt bort, kan det vara ett ställe att rekomendera de som startade tråden, kunskaperna och erfarenheterna måste finnas där ute. Hur är det i Tännes respektive Sysslebäck är det någonting att rekomendera??

Mvh Anders

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjosan!

Tännes kanske kan vara ett alternativ där kan man nog fiska både på fjället och i skogslandet och dit är det inte så långt att åka. Själv har jag aldrig varit där men det finns säker personer här på Edge som kanske kan hjälpa till.

Mvh Anders

Har varit i Tännäs en massa gånger. Finns nog en del att läsa i gamla trådar om så önskas. De senaste åren har vi mest fiska i trakterna kring Sorsele (mest i Ammarnäs). Personligen tycket jag att det är värt att lägga ungefär dubbla tiden i bil som det innebär.

/Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älvdalen tänker jag dra en sväng till i sommar i alla fall ^_^

Var där en dag i oktober (blev insnöad typ, sommardäck på bilen) och passade på att fiska lite från stranden på campingen.

Tog ca. 15-20 minuter så hade jag en öring på 7-8 hekto! Den fick förstås friheten åter (fiskade efter harr egentligen).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Var ett tag sedan tråden startade men ämnet är ju ständigt intressant. 
 

Nu frågade ju Jesper efter strömmande vatten men vill bara upplysa att det finns harr, öring, röding, lax och sik i vättern som ligger mindre än 20 mil från GBG. :)

 

Dessutom finns det både danica som kläcker under hela sommaren och den stora nattsländan Phryganea grandis.

Redigerad med JesperP
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...
32 minutes ago awflyfishing sa:

Dalarna, Furudla, ore älv är bra harr fiske!!

Kolla min blogg =)

https://awflyfishing.blogspot.se/

Är du bara ute efter att göra reklam för din blogg eller ville du verkligen lyfta en åtta år gammal tråd?
Om du verkligen vill bidra med nåt kanske du ska lägga mer krut på att faktiskt skriva om lite tips/platser? Om det bara är bloggreklam du är ute efter så kanske du kan hitta andra kanaler, du har ju fått tips i andra trådar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago awflyfishing sa:

Dalarna, Furudla, ore älv är bra harr fiske!!

Kolla min blogg =)

https://awflyfishing.blogspot.se/

Alltid kul med någon ny fiskebloggare!

Hoppas det går bra för dig. :)

Eftersom du efterlyser feedback i bloggen så tycker jag att det hade varit roligare att läsa på svenska, särskilt när du bloggar om fiske i svenska vatten med lokal anknytning. (var omsorgsfull med vilka vatten du exponerar på internet om du vill behålla fisketrycket som vanligt)

Har du ambitioner att bli en stor internationell fiskebloggare så är ju engelska rätt språk, men då tycker jag att du skall använda ett stavningsprogram för texten innan du publicerar.

Sen håller jag med Sahlberg - vi har platser för forumet för att promota egna hemsidor och bloggar. Att posta länken i var och varannan tråd är inte bra reklam.

Mvh, Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2009-12-09 at 22:40 Joppjopp sa:

Hej!

Vi är tre-fyra kompisar som tänkte åka iväg och fiska harr och/eller öring en vecka nästa sommar. Ingen av oss har varit i väg så länge på fiske och vi ser verkligen fram emot denna fiskeorgie. Men var ska vi fiska?

Följande krav finns (vissa kan justeras om goda skäl föreligger):

- Strömmande vatten

- Harr eller öring

- Längd: en vecka (med resa från Stockholm/Skåne)

- Hyfsat billigt

- Enkel stuga eller liknande som boende nära till fiskevatten

- Fiska själva (alltså inte guide, denna punkt är kopplad till punkten "hyfsat billigt")

- När: Runt midsommar eller i augusti

Vad har ni för tips? Spamma mig!

Jesper

Om jag tittar på dina önskningar ur ett Kiruna-perspektiv ( bodde där i 26 år ) ( läs perspektivet fjäll-fiske ) så är tiden inte så väl valt,midsommar - grönt och fint ur ett södra Sverige perspektiv, men uppe har det just blivit sommar, knappt det ( läs svårt fiske, på fiskar i så där kondition ) augusti är en svår månad med kanske ganska varmt vatten etc. Skulle för den tidiga perioden kolla lite på möjligheterna i mellaste Norge Femundsmarka, Rena, Tysla, Sömå etc. Tight lines ! Steen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎04‎-‎04 at 18:25 Troutman sa:

Alltid kul med någon ny fiskebloggare!

Hoppas det går bra för dig. :)

Eftersom du efterlyser feedback i bloggen så tycker jag att det hade varit roligare att läsa på svenska, särskilt när du bloggar om fiske i svenska vatten med lokal anknytning. (var omsorgsfull med vilka vatten du exponerar på internet om du vill behålla fisketrycket som vanligt)

Har du ambitioner att bli en stor internationell fiskebloggare så är ju engelska rätt språk, men då tycker jag att du skall använda ett stavningsprogram för texten innan du publicerar.

Sen håller jag med Sahlberg - vi har platser för forumet för att promota egna hemsidor och bloggar. Att posta länken i var och varannan tråd är inte bra reklam.

Mvh, Micke

okej, tack för tipset :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎04‎-‎04 at 09:47 Sahlberg sa:

Är du bara ute efter att göra reklam för din blogg eller ville du verkligen lyfta en åtta år gammal tråd?
Om du verkligen vill bidra med nåt kanske du ska lägga mer krut på att faktiskt skriva om lite tips/platser? Om det bara är bloggreklam du är ute efter så kanske du kan hitta andra kanaler, du har ju fått tips i andra trådar.

okej sorry!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag vore  som er skulle jag undvika alla kända platser typ Kaitumälven från Tjuonajokk  och ett par kilometer neråt, eller upp till Tjirtjam forsen, nästan allt som skrivs om eller taxichauffören pratar om, har passerat bäst före datum och det är dessutom länge sen Kaitumälvens övre delar hade bästa harrfisket vad gäller storlek och mängd.

Ställer man krav på boende i stuga minskar möjligheten till bra fiske avsevärt, väljer man i stället tält då finns alla chanser till bra fiske, till låga kostnader.

Vore jag som er skulle jag köpt en karta kollat in älvarna i Kiruna/Gällivare kommun, valt ut en plats, dit det är ca 5-10 km att gå från närmaste bilväg, för långt för att gå och för nära för att flyga (dagens människa är lat).

Hyrt en bil eller åkt kollektivt till platsen och promenerat till valt fiske ställe, slå upp tältet ta en öl och sen utforskat den del man valt av aktuell älv.

Alla älvar inom Kiruna Kommun håller stor harr och de flest håller även stor öring.

Väljer man ett älvsavsnitt dit man får gå, svettas lite kan man inte misslyckas och ölen kommer smaka bra när man kommer fram :)

PS: och dit ni kommer, har ingen skrivit om och inte heller har ni fått tipset av en taxichaufför :)

Mvh

Puoltsa

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago puoltsa19 sa:

Om jag vore  som er skulle jag undvika alla kända platser typ Kaitumälven från Tjuonajokk  och ett par kilometer neråt, eller upp till Tjirtjam forsen, nästan allt som skrivs om eller taxichauffören pratar om, har passerat bäst före datum och det är dessutom länge sen Kaitumälvens övre delar hade bästa harrfisket vad gäller storlek och mängd.

Ställer man krav på boende i stuga minskar möjligheten till bra fiske avsevärt, väljer man i stället tält då finns alla chanser till bra fiske, till låga kostnader.

Vore jag som er skulle jag köpt en karta kollat in älvarna i Kiruna/Gällivare kommun, valt ut en plats, dit det är ca 5-10 km att gå från närmaste bilväg, för långt för att gå och för nära för att flyga (dagens människa är lat).

Hyrt en bil eller åkt kollektivt till platsen och promenerat till valt fiske ställe, slå upp tältet ta en öl och sen utforskat den del man valt av aktuell älv.

Alla älvar inom Kiruna Kommun håller stor harr och de flest håller även stor öring.

Väljer man ett älvsavsnitt dit man får gå, svettas lite kan man inte misslyckas och ölen kommer smaka bra när man kommer fram :)

PS: och dit ni kommer, har ingen skrivit om och inte heller har ni fått tipset av en taxichaufför :)

Mvh

Puoltsa

 

 

 

 

Ett jävla tjat om att man ska ta en öl hit och dit vid tältet när man kommit fram.

Inga jävla bärs mitt på dan, gå på spriten direkt. Mindre att bära också.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-04-07 at 06:24 Cazzo sa:

Ett jävla tjat om att man ska ta en öl hit och dit vid tältet när man kommit fram.

Inga jävla bärs mitt på dan, gå på spriten direkt. Mindre att bära också.

 

Folk kånkar in alldeles för lite blanksprit och fiskar alldeles för seriöst numera. Jag uppmanar till att bära mer, gå kortare och prösja för större helikoptrar med större lastkapacitet. Se bara till att städa och ta med allt ut igen. 

Jag nöjer mig med att vandra förbi er groggbuffé och fiska nacken utanför ert tält när ni sover... B)

Redigerad med Troutman
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

50 minutes ago Troutman sa:

Folk kånkar in alldeles för lite blanksprit och fiskar alldeles för seriöst numera. Jag uppmanar till att bära mer, gå kortare och prösja för större helikoptrar med större lastkapacitet. Se bara till att städa och ta med allt ut igen. 

Jag nöjer mig med att vandra förbi er groggbuffé och fiska nacken utanför ert tält när ni sover... B)

Vi har en gubbe på pass som vaktar nacken. Blir sapmistilen med kniven.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...