Jump to content

Recommended Posts

Posted
Ikväll skall min lagrade hushållsost (lagrad i 2 år) prövas för första gången. Läste om denna kvinna för några år sen http://www.dn.se/mat-dryck/reportage/vallagrat-1.295986

och blev influerad. 1.5 år efter sista förbrulkningsdatum ska de vara som bäst, dvs nu.

Spännande spännande

Fick smaka en sån hushållost som en kvinna hade lagrat ett bra tag

och vilket smak det var ,helt fantastiskt

hur lagra du osten (kylskåp) eller var och vänder du på den

Posted

Min farmor hade alltid minst 2 hushållsostar i källaren...

När de blev en färre, inköptes ny som hamnade sist i "kön"... ;)

På brungräddat knäckebröd inmundigade hon och farfar smakrik och god hushållsost varendaste kväll... :wub:

Hoppas din smakar riktigt gott, Lillefar! :D

(tips: Gäsene Special 31% påminner mycket om farmors hushållslagringar) :)

Posted

Jag testade att lagra en greve ost i kylskåp

under at halvår och det blev ju lite mögel på osten som man fick skära bort och plasta in osten

igen. Den blev ju mycke godare

Men har ni tips hur man ska lagra för att slippa möglet så vore det trevligt

Posted

Jäklar va gott, ordet vällagrad är det rätta.

Min lagrades som sagt 1.5 år efter bäst före datum, kanske kan man nöja sig med ett år.

Krämig med en disktint smak av nöt och massor av arom.

++++++

Posted
Jäklar va gott, ordet vällagrad är det rätta.

Min lagrades som sagt 1.5 år efter bäst före datum, kanske kan man nöja sig med ett år.

Krämig med en disktint smak av nöt och massor av arom.

++++++

MMMMMMm lät gott var det någon fotsvett lukt i den som jag gillar.

Posted

Gott!

Min syster köper en hel hushållsost vid jul som lagras i kylen och äts till midsommar. Då inköps en ny som äts till jul. Vänds då och då, och inget mögel där inte.

Posted
Gott!

Min syster köper en hel hushållsost vid jul som lagras i kylen och äts till midsommar. Då inköps en ny som äts till jul. Vänds då och då, och inget mögel där inte.

Okey vad bra värkar att det funkar bättre med hushåll än Greve

Jag ska köpa mig en hushållost också

Posted (edited)
Gott!

Inte för att vara petig, men en hushållsost som köps nu har precis passerat sista förbukningsdag i midsommar, be henne vänta ett år till midsommarn efter. :wub:

Så länge osten ligger kvar i sin förpackning blir det inget mögel, osten kan i stort sett ligga till dödagar. Mögel får man av den minsta lilla brödsmula eller smörklick.

Edited by lillefar
Posted
MMMMMMm lät gott var det någon fotsvett lukt i den som jag gillar.

Nja, luktade mer som västerbotten, men smak och konsistens påminde om svarta sara. Jag hade ju en 2 kilos bit som låg kvar i sin vakumförpackning, inga problem med mögel då.

• 5 months later...
Posted
Vad var det för temperatur i källaren?

Jag har hört att det ska gå att lagra i rumstemp oxå? Det borde ju gå fortare? Nån som testat?

Jag hade runt 5 grader i källaren, nån grad varmare under högsommaren.

det går nog snabbare att lagra i rumstemp, men jag tror inte att smaken blir densamma, tror själva tiden är en viktig aspekt här.

• 8 months later...
Posted

Tog ut hushållsosten som legat längst ner i kylskåpet i 2 år, hade nästan glömt av den!

Vad kan man säga, att något så meningslöst kan bli så gott! :D

Posted

Ikväll skall min lagrade hushållsost (lagrad i 2 år) prövas för första gången. Läste om denna kvinna för några år sen http://www.dn.se/mat-dryck/reportage/vallagrat-1.295986

och blev influerad. 1.5 år efter sista förbrulkningsdatum ska de vara som bäst, dvs nu.

Spännande spännande

Ska själv snart öppna min en av mina lagrade hushållsostar. De har iofs bara lagrats i ett halvt år men det blir gott som f*n för det. :)

Då måste den ju alltså bli ännu godare efter två år!

Posted

Har själv lagrat Stureosten i kylskåp i 6-9 månader, den blir väldigt smakrik. Efter ha läst artikeln, så blir nästa lagring 11/2-2 år. Tack för uppslaget Lillefar. :wub:

• 4 years later...
Posted

Upp!

Av naturliga skäl tar det ett tag mellan inläggen. Har ätit upp hela hushållsosten som legat i 1 1/5 år. Vad fin den var! Hård och ganska lik Västerbotten och med supergoda saltkristaller inuti. Nästa ska få ligga ännu längre. Min fick en vit beläggning på utsidan men det liknade inte mögel direkt och påsen var full av vätskan som lämnat.

Tusen tack till Lillefar och vi ses igen om ett par år.

Posted (edited)

3:e testet hemma nu i vinkällaren. Testade med en stor Vrigstads hushållsost först. Tror det var 2kg +

Vet inte om jag vände den för lite men det svettades mycket och till slut föll vaxet bort. Detta efter ca 10 månader. Vi åt osten då och den smakade riktigt bra. Nästa test gjordes också med Vrigstads hushållsost. Fast de mindre vaxade. Köpte 3 st varav en testades direkt. Smakade som en vanlig hushållsost. Mild och god. Nästa testades efter 10 månaders lagring till jul. Vilken skillnad. Sjukt smakrik och stark med massor med kristaller. Passade lika bra som tilltugg till vin som pålägg som i matlagning. Nu ligger en kvar och ska testas i höst efter ca 20 månaders lagring.

post-1939-0-65855800-1424262164_thumb.jp

Edited by sasse
Posted

Det känns lite lätt ironiskt att det står bäst före-datum på ostarna, med ledning av era ord borde det stå "bäst efter"  :P

Den enes skit den andres guld :)

Posted

Det känns lite lätt ironiskt att det står bäst före-datum på ostarna, med ledning av era ord borde det stå "bäst efter"  :P

Beror väl på hur man ser på det, det är knappast mild hushållsost numera. Bäst före datumet är juni 2014 :)

Posted

Beror väl på hur man ser på det, det är knappast mild hushållsost numera. Bäst före datumet är juni 2014 :)

jag blir lite sugen på att testa en ost själv faktiskt :)