Jump to content
Sign in to follow this  
wiggo67

"Den lilla ån" utanför Enköping

Recommended Posts

I vår kommer det att öppnas ett nytt vatten med öring och regnbåge strax utanför Enköping i mälardalen. Vi som bor här vet att det inte finns allt för många närvatten att flugfiska efter fettfeningar i. Initiativtagarna till detta har under hösten genomfört provutsättningar och flera provfisken med mycket gott resultat. Vattnet kryllar av öringgodis i form av Gammarus, natt-, dag- och sävsländor. Jag har turen att känna en av initiativtagarna och har själv varit med på ett flertal provfisken, riktigt trevligt litet vatten. Det skall vara ett hyrvatten på helgerna och dagskort i veckorna. På Svenska Flugfiskemässan kommer Mälardalens Sportfiske att ha en monter om just detta nya lilla vatten som kommer att kallas Mälardalens strömfiske. Lite mer går att läsa på hemsidan www. malardalenssportfiske.se (klicka på den stora bilden)

Må Rocken sväva över oss alla!

Vad kommer priset ligga på för dagskortet.

Jag är inte riktigt säker men Clas på Mälardalens Sportfiske har pratat om ca 100-200:- Ring till honom och fråga, telefonnumret till butiken står i annonsen.

Lite tillägg till min första inlaga; Ån är långsamt strömmande i sin helhet, det finns just nu 2 partier som det är lite mer fart på. Vi har pratat om att kanske lägga ut lite mer storsten i ån för att öka på hastigheten lite. Bredden på ån varierar mellan 1m på det smalaste och 4m på det bredaste stället. Det är ganska rikligt med växtlighet i ån vilket gynnar insektslivet. Djupet varierar med allt från ca 1m till djup på över 2,5m. Botten består av hårt packad lera och sand men nästan inga naturliga stenar. Ån är väldigt regnkänslig i den meningen att har det regnat ett par dagar så stiger vattnet ordentligt, flera decimeter och det blir grumligt. Fördelen är att den sjunker lika snabbt och klarnar upp. Jag har fiskat i ån vid regn, dvs höjt vattenstånd och grumligt och det gick att få fisk då också. Fisken som sätts ut i ån håller bra klass, vissa fiskar är typiska odlingsfiskar med lite trasiga fenor men det finns även en hel del riktigt snygga fiskar med hela fenor och slimmade kroppar. Det finns även mycket annan fisk i ån, det pratas om upp till 23! ^_^ olika arter, allt från enstaka smågäddor till abborre, mört och grönling, dock finns det ingen löja i ån, konstigt nog. Det har byggts ett vindskydd vid ån med en fast eldstad och det har även röjts en del längs med ån för att skapa kastgator. Jag rekommenderar utrustningar i klass 2-5 eftersom det inte vare sig går eller behövs kastas speciellt långa kast för att nå fisken, det räcker med att smyga :rolleyes:

Var där på ett provfiske i höstas och kan intyga att det är ett trevligt litet vatten!

Låter spännande...

Vad är det för storlek på fisken som finns/kommer sättas i och var exakt ligger denna å?

//R

Detta låter ju mycket spännande :P

Undrar lite i vilket område ån ligger?

Detta ska besökas.. helt klart!

Mellan Enköping och Heby :lol::blink:

Idag var jag med Clas från Mälardalens Sportfiske uppe vid "lilla ån" för att kolla in hur det såg ut, han hade röjt undan en del träd som stod vid ån. Vi tog med oss spöna bara utifall det fanns öppet vatten. Det var öppet! På med en tung orangefärgad djupnymf och ut i vattnet. Döm om min förvåning när det drar till lite och jag lyfter spöt i ett mothugg. Fast fisk! Efter en kort kamp kommer det upp en kilobåge :rolleyes: . Mitt i vintern i Mälardalen, -5 grader i luften och hur kul som helst :blush: !

post-7896-1264344752_thumb.jpg

får man terra ån?

ska dra o hämta lite gardiner o sånt i örebronx nästa vecka, torsdag/fredag. svävar förbi enköping då .. så jag tänkte om man kanske kunde få doppa lite? -_-

får man terra ån?

ska dra o hämta lite gardiner o sånt i örebronx nästa vecka, torsdag/fredag. svävar förbi enköping då .. så jag tänkte om man kanske kunde få doppa lite? -_-

Du har ett rätt skönt språk Jorma, även om man fattar 0 ibland

Du har ett rätt skönt språk Jorma, även om man fattar 0 ibland

ja, he va ju tänkt ja skull fa te morsan o hämt lite tyger o så nu i helgen som kom.

o då kunde man ju lix ta o fiska lit på vägen, om en ba lit.

så e det avstängd fisket dä bort i ån eller va säjdu?

"Den lilla ån" har inte öppnat för allmänheten ännu, premiär är den 8/5 för de som känner sig hugade att hyra hela kalaset. Den du ska prata med när det gäller ån är Clas på Mälardalens Sportfiske (www.malardalenssportfiske.se) på hemsidan står alla adresser och telefonnummer du kan behöva.

På grund av den sena våren och den massiva nederbörden av snö har premiären för "den lilla ån" skjutits fram några veckor. Vattennivån har varit näst intill extrem så det har inte gått att göra i ordning allt ännu men snart är det dags! Nu i helgen skall det fixas till lite, bl.a. kommer det nedre fiskhindret att flyttas ca 300m nedströms, en spång över ån skall anläggas, lite gallring av kastgator och rensning i ån står på programmet. Mer information fås från Mälardalens Sportfiske www.malardalenssportfiske.se

Nu har då äntligen "Lilla ån" öppnat för fiske. Kolla med Clas på Mälardalens sportfiske (www.malardalenssportfiske.se) om tider och fiskekortspriser. Bilden kommer från igår, var där och fick 5 fina bågar. Danicorna svärmade för fullt! Plus en hel del andra insekter, bla fjädermygg, nattsländor och några enstaka bäcksländor. Regnbågarna vakade sporadiskt men de kunde inte tacka nej till en liten svart nymf.

post-7896-1275506561_thumb.jpg

Den lilla ån är igång för fullt, trots att det är väldigt lågt vatten och rena djungeln längs stränderna. Det har varit lite struligt den senaste tiden eftersom Länsstyrelsen helt plötsligt fick för sig att sätta käppar i hjulen för strömfisket, trots att alla tillstånd från början var klara. Nu har det dock ordnat upp sig och alla tillstånd är förnyade och klara. Vattnet är som sagt lågt men det håller en bra temp, ca 17-19 grader eftersom det avvattnas av kalla grundvattenkällor vilket också gör att vattnet är ganska så klart. Jag var där ett par timmar i går kväll och fick 4st fina bågar som stundtals var mer över än under ytan och drog ut rejäla mängder med lina. Bågarna tar både på torrt och vått och bågarna står gärna flera tillsammans i samma gropar så får du en finns det fler.

www.malardalenssportfiske.se är länken till "lilla ån".

Må Rocken sväva över oss alla.

PS. Jag skriver på vår egen hemsida om fisket i lilla ån så titta in där vetja!

I går kväll tog jag en liten tur till "Lilla ån" igen. Lågt vatten och mycket växtlighet men den håller fortfarande en bra temperatur, vi mätte den och det var inte mer än 17 grader. Jag fick 3 bågar och tappade 5, mestadels på torrt. Nu är det även isatt öring på upp till 2kg men på öringen gäller tillsvidare C&R.

jag tänkte komma o testa ån nu i helgen .. har du nån vägbeskrivning? :)

är det en 3hundring som gäller för kortet? kan man pröjsa det i förväg så jag slipper hålla på sen ...

Fiskekort kan köpas hos Clas på Mälardalens Sportfiske i Enköping. Ring butiken för mer information och gå in på deras hemsida www.malardalenssportfiske.se klicka dig vidare under kategorin "Mälardalens Strömfiske" i länklistan. All information står där. Själv åker jag antagligen till lilla ån på tisdag.

Just hemkommen efter 3 timmar vid lilla ån. Fortfarande extremt lågt vatten och MYCKET grönt både i och bredvid ån. Manshöga brännässlor tarvar sin man att gå igenom :blink: På dessa 3 timmar fångade jag 4 bågar och hade även 7 tillslag (körde bara torrt idag) men de lyckades jag inte kroka fast ordentligt. Fortfarande kallt i vattnet, bara 18 grader och vattnet har även klarnat lite sedan sist. Man ser när bågarna stiger mot flugan!

Hej Wiggo!

Eftersom du markknadsför "Den lilla ån" så hårt kanske du kan redovisa din relation till de som driver verksamheten (Peter och Clas är det väl). Får du betalt eller fiskar du gratis eller med rabatt? Detta är bara en ordningsfråga men eftersom jag har läst inläggen både här och på din hemsida har jag börjat undra. Om det är så att du är sponsrad så anser jag att det är lämpligt att redovisa detta.

Mvh

Håkan

Edited by magnolia