Jump to content

"Den lilla ån" utanför Enköping

Recommended Posts

Hej Håkan mfl,

Jag är väldigt bra fiskekompis med Clas. Jag tjänar absolut inga pengar på att fler upptäcker och kommer till Lilla ån och fiskar. Det jag "tjänar" på om fler kommer dit och fiskar är att Clas och Peter har råd att fortsätta med ån så att jag med flera kan fortsätta att få tillgång till ett närbeläget flugfiskevatten. Som du vet är det ganska tunnt med flugfiskevatten i Mälardalen.

Må Rocken sväva över oss alla!

• Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag vet inte hur det är nu, kolla med Clas. För min del som årskortsinnehavare gäller begränsningen 1 sparad båge/gång och fiske enbart på tisdagar och onsdagar. Skulle öringen haka på är det absolut C&R på den.

Skitfiske!

• 1 month later...

Idag var första gången på länge som jag hade möjlighet att besöka Lilla ån för lite fiske. Det blev tre timmar och det får man vara nöjd med. Trots allt regnande den senaste tiden var det lågt vatten i ån och riktigt klart vatten var det också. Det blev till och med "sightfishing" på en regnbåge som stod intill en gräsbank :wub: . På tre timmar blev det 5 regnbågar (C&R) och jag tappade 4st. Nu är det mycket grönsaker i ån så det är lite svårfiskat, man kommer inte riktigt åt överallt.

Återigen en tur till Lilla Ån. Fortfarande lågt och klart vatten. Fick idag 7st C&R och tappade minst lika många. Jag var nog lite för het på gröten med mothuggen eftersom man ser när bågarna stiger från botten mot flugan :blush:

post-7896-028982000 1283273804_thumb.jpgpost-7896-080543700 1283273827_thumb.jpg

Edited by Wiggo
  • 2 weeks later...

Det blev en snabbis till Lilla Ån på förmiddagen idag. 3 timmar och 6 bågar blev det. Mycket löv på vattnet gör ån lite svårfiskad, kan vara knepigt att få ner flugan ibland.

Peter har fixat fram ca 10 ton sten som kommer att placeras ut på ett par väl valda ställen, främst för att ordna ett par strömkoncentrationer och kanske även höja vattennivån en aning.

post-7896-099855500 1284464415_thumb.jpg

• 3 weeks later...

Det var ett tag sedan men i tisdags var det en 4-timmars fisketur som gällde. Blåsigt värre och inte mycket till insekter men det blev tillslut 7st bågar. Den roligaste fisken var också den minsta, en liten ettrig krabat på max 200 gram. Jag vet med säkerhet att Peter inte satt i så liten fisk så antingen är det en rymling från odlingen eller så har bågen lekt, men det ser jag som mycket osannolikt.

• 5 months later...

Efter att ha pratat med Clas och Peter om "lilla ån" så är senaste nytt att det till våren sker lite förändringar. Ån öppnar när det är fiskbart, vilket beror på hur snösmältningen går. Sträckan kommer att förlängas med ytterligare ca 400m uppströms, dagskort säljs må-fre för 300:- och helgdagar 350:-. Årskortsinnehavare får fiska alla dagar i veckan men måste kolla med Clas att det inte är fullbelagt vilket innebär 6st kort/dag. Sten är utlagt på några ställen och det kommer troligtvis att läggas i ännu mer sten, allt för att försöka skapa ett par kraftigare strömkoncentrationer.

Nu börjar det bli riktigt jobbigt att behöva vänta tills is och snö är borta..................

• 1 month later...

I söndags var det premiär i lilla ån. En ändring som skett är att sträckan utökats ytterligare en bit nedströms samt att en del bråte tagits bort vilket möjliggör bättre åtkomst. Nu är det bara att ringa Clas på Mälardalens Sportfiske och boka kort! Har själv ännu inte varit där men snart så.....

• 2 months later...

Under våren har det varit fullt ös i lilla ån, många besökare och vad jag har hört är de även nöjda. För ett par veckor sedan drabbades Vilstena Fiskodling (som försörjer lilla ån med fisk) för fiskdöd () men det verkar inte ha drabbat lilla ån i sig. Inga döda fiskar är upphittade och fisket har varit bra. Just nu är det extremt lågt vatten och mycket grönsaker, både i vattnet som på land vilket gör det svårfiskat. Om någon vecka kommer det att fixas till lite uppe vid ån, gammal bråte som ligger ute i vattnet, bl.a. en gammal brygga (?)kommer att tas bort och troligtvis kommer det att röjas bort en del brännässlor som står längs med ån.

• 1 month later...

Var där i Fredags, mycket låg vatten nivå. Men lyckades trots det ta en båge på dryga kilot. Spännande och se hur ån är med lite mer vattenflöde.

Dryga kilot? Det är bra storlek för det vattnet. Tog du den ovanför eller nedanför "hindret"?

Ligger ju sten och bråte iordninglagt halvvägs som delar vattnet i två delar där fisken inte kan gå emellan.

Har hört fler som sagt att det är lågt vatten men jag kan inte minnas att det var så mycket mer förra hösten...

Får nog ta en tur dit nån kväll i veckan och kolla vad som kan tänkas kliva på. =)

• 1 month later...

Jag var upp vid lilla ån igår. Det har ju regnat en del den senaste tiden vilket har gjort att ån går med "vårflöde", riktigt högt vatten. Grumligt är det också, rena lervällingen så jag försökte inte ens fiska. Fördämningen som gjorts håller på att fixas till, både med hjälp av allt vatten men även mekanisk flytt av några stenblock. Regnar det det inte mer på några dagar så borde vattnet klarna och då går det att fiska igen :-)

• 7 months later...

Idag var det "smygpremiär" och säsongsstart i Lilla ån. Ett tiotal personer var där och tampades med pigga regnbågar. Clas och Peter har satt i fisk och kommer inom en snar framtid att öppna för säsongen och sälja kort till allmänheten. Det så kallade "dämmet" har med vårfloden spolats rent från lera och jord och har nu blivit en hyfsat fin strömkoncentration som kommer att finjusteras med tiden. Fisken kan nu passera utan större problem upp till övre sträckan (vi såg mörtar som gjorde det).

• 3 weeks later...

Nu har den "stora" premiären avklarats och det har satts i en hel del fisk (ca 250st). Vattnet är fortfarande lite högt och lite färgat men det fångas en hel del fisk i allafall. Mestadels tar fisken på ljusa flugor av typiskt "regnbågsstuk" typ Wolly Bugger och liknande. Jag var där i söndags kväll i knappa 2h och tog 2st fina bågar ^_^

Edited by Wiggo

Var där idag i ca 2h på fm och tog en båge på en guldskalle strl 12. Såg några vak och en av de vakade 2 ggr ca 0,5 m från land motsatta sida där jag stod. Försökte först lägga flugan nära andra sidan med lina tvärs över ån, svårt att få en bra drift då flugan snabbt började dragga när strömmen tog linan. Gick då runt en bit och över till andra sidan. La ett uppströmskast där flugan landade perfekt, tyvärr kom en vindpust och la linspetsen runt en grästuva på land...Fisken tog nästan direkt, tyvärr gick tafsen i mothugget. Tog antagligen i lite för mkt då jag inte hade riktigt sträckt lina...

Nu ikväll var jag med om årets första Danicakläckning uppe vid Lilla Ån. Lite högt och färgat vatten men bågarna tog gärna på torrt. Äntligen! som Gert Fylking skulle ha sagt :P

• 2 weeks later...

Tog 3 bågar idag på ett pars timmars fiske under fm. Två på torris :D och en på stor nymf. Kläckte mkt dagsländor. Högt vatten och ganska färgat. Alla fick gå tillbaks, så jag kan komma tillbaks och se om det går att lura dom igen i detta sköna lilla FlugfiskeSPA :) :)

vart ligger an? vart kan man kopa fiskekort? kan man boka kort isf vad ar nummret? hoppas att nagon kan hj䬰a mig. mvh henke

Du far en vagbeskrivning nar du koper kort. Det koper du av malardalens sportfiske. Jag tror du kan ta allt fjarrledes. Www.malardalenssportfiske.se dar har du numret till Claes (butiken).

Det brukar vara fint fiske dar i september.