Jump to content

Visa din flugbindarhörna

Beskman

Recommended Posts

Här är mitt flugbindningsrum, dagen då jag blev färdig med min mest seriösa städning och mest djupgående sortering någonsin:

post-4585-1264788711_thumb.jpgpost-4585-1264788840_thumb.jpg

(Ett par dagar före:)

post-4585-1264788747_thumb.jpgpost-4585-1264788796_thumb.jpg

Jag är MYCKET tacksam för att denna tråd startades. -_-;):D

Tråden fick mig att komma ihåg att jag hade dom där bilderna. Idag sitter det sammanlagt cirka FEM spolar på dom där två ställen... istället för dom 160+ vid samma tid igår kväll. Resten ligger i en låda på golvet nedanför bänken. Vid tre-tiden inatt small det till ordentligt här inne... när katten lyckades ruska till bokhyllan till vänster om bänken, tillräckligt kraftigt för att få flugbindarväskan att rasa ner över förvaringstornet med fasanstjärtarna och städen på. Den rullade vidare och slog till det ena trådställen som i sin tur slog till det andra... och bägge välte ut över bänken och tömdes nära nog helt. Slutligen ramlade den ner över bänken (som inte var lika städad som på bilden) och skjutsade ner den större delen av det som låg där ut över golvet (inklusive en Flex-Locflaska som inte stängts riktigt... och en öppen ask med #28-krokar, varav ungefär hälften fortfarande ligger "någonstans utom i asken" :D).

Jag tappade nästan andan när jag kom in här. Det såg ut precis som det bombnedslag det låtit som. Men bilderna jag tog på den städade bänken kommer (i oförminskad version) iallafall att ge mig en ruggig hjälp med spolarna, som satt sorterade. Det syns tydligt var varje spole satt... och jag kommer direkt att se om någon fattas och fortfarande ligger gömd under något i rummet (dom stannade ju inte där dom slog ner utan rullade ut åt från det ena hörnet till det andra här inne).

Beskman is the BEST man!!!

TJA mogge här!

Jag vet inte hur man gör då man lägger till bilder som ni gör. Ni får gärna komma med tips för jag blir tokig!

Men däremot får jag upp bilderna på mina album så ni kan se dom där.

Lägger upp 5 nya... kommentera gärna, plus å minus. Alltid bra å veta vad man kan göra bättre.

TJA mogge här!

Jag vet inte hur man gör då man lägger till bilder som ni gör. Ni får gärna komma med tips för jag blir tokig!

Men däremot får jag upp bilderna på mina album så ni kan se dom där.

Lägger upp 5 nya... kommentera gärna, plus å minus. Alltid bra å veta vad man kan göra bättre.

Lättast är oftast att högerklicka på bilden och välja "kopiera bildadress" eller dylikt för att sedan medan du skriver ett inlägg här klicka på "infoga bild" (under "teckensnitt") och pastea in länken du fick när du kopierade bilden (CTRL + V).

Här har ni min hörna, allt material ligger i en låda och jag binder på mitt datorbort. Inte så flashigt... :)

Picture%20246.jpg

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jag har tillbringat en stund i helgen med att rensa och minska ned antalet lådor.

Som exempel upptäckte jag att jag hade fyra påsar med våtflugekrok storlek 12 (samma med en massa andra krokar). Så jag tog och hällde över all dublettkrok i en påse. Så himla självklart men ändå har jag inte gjort det tidigare. Nu har antalet påsar/askar minskat till en tredjedel.

Här en bild av min utrustning, jag har ju ingen plats utan sitter på olika ställen, oftast köksbordet.

Jag har fler saker men att ha båda städen i lådan känns onödigt. "Överflödet" ligger i en skrivbordslåda...

Verktygen är inte på bild, de ligger i en liten matlåda i plast för barn. Stor som en pocketbok och jag håller på att inreda den med foam för att skydda verktygen.

Bild kommer men jag har en dubbingnål, två saxar, två trådhållare, en roterbar hackeltång, ett par delar av Magic Tool, vaxtub, hårstacker, whip finish och något mer.

binda-1.jpg

Kul att se hur alla har ordnat det.

Det fanns en tid då man hade tid och utrymme för att motivera en fast plats för flugbindningen.

Men nuförtiden åker städet fram alldeles för sällan, oftast på grund av tidsbrist.

Jag har blivit tvungen att reducera materialet och ha det nödvändigaste i en gammal planobox.

post-6804-1267442559_thumb.jpg

Smidigt att ta fram vid köksbordet när knoddarna har somnat.

Skönt att kunna slita med sig om man ska binda lite gemensamt hos någon annan också.

post-6804-1267442545_thumb.jpg

Man blir faktiskt förvånad över hur mycket man ändå får in.

Fler verktyg och material finns i diverse skokartonger i garderoben men det känns ganska optimerat för tillfället.

När ungarna har blivit lite större hoppas jag få tillbaka en permanent plats för flugbindning och allt annat som flugfiskeintresset har fört med sig.

Lobbying pågår :lol:

Kul att se hur alla har ordnat det.

Det fanns en tid då man hade tid och utrymme för att motivera en fast plats för flugbindningen.

Men nuförtiden åker städet fram alldeles för sällan, oftast på grund av tidsbrist.

Jag har blivit tvungen att reducera materialet och ha det nödvändigaste i en gammal planobox.

[attachment=104002:pryl8_f_rminskad.JPG

Smidigt att ta fram vid köksbordet när knoddarna har somnat.

Skönt att kunna slita med sig om man ska binda lite gemensamt hos någon annan också.

[attachment=104001:pryl12.jpg

Man blir faktiskt förvånad över hur mycket man ändå får in.

Fler verktyg och material finns i diverse skokartonger i garderoben men det känns ganska optimerat för tillfället.

När ungarna har blivit lite större hoppas jag få tillbaka en permanent plats för flugbindning och allt annat som flugfiskeintresset har fört med sig.

Lobbying pågår :P

Boxar och köksbord. :lol: Tillbaka glider minnen från ett tidigare liv, utan ungar det riktiga flugbindningsrummet...

...då det permanenta flugbindningsrummet var en del av köket (och vardagsrumsbordet var matbordet). ;)

Tying_station_2.jpg

(Samma typ av kök idag, men istället för väggen bakom den bruna pappkassen erbjuds nu en dörr till ett extra rum (och fakturan från hyresvärden erbjuder andra siffor).

Sent svar men...

Ja, Anvil Apex.

Städet är bra, inte bäst men bra. Jag tycker man kan rekommendera städet för de flesta som vill ha ett inte alltför dyrt.

Enda störningsmomentet är att man av misstag ibland kommer åt låsarmen men det blir en vanesak.

Nu har jag köpt städet och jag måste säga att jag håller med dig på pricken. Det är bra, men inte bäst. Det duger gott och väl för mina behov, men jag hade önskat en mer stabil rotationsfunktion. Tycker att låsspaken till rotationen är lite halvtafflig, på det viset var mitt gamla städ bättre. Nåväl, käftarna är bra, det gillar jag.

Här är en bild på min flugbindarhörna/gemensam arbetsplats för mig och in sambo.

post-8374-1267891611_thumb.jpg

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Blåser liv i denna igen.

Nu när det har varit dåligt väder i några dagar så har jag passat på att ordna up pfiskerummet. Man måste ju utnyttja den ynnesten att man har ett helt rum för fiske. Började med att sortera garderoben som har inretts med ikeagrejor :)

Bild 1: Översiktsbild.

Bild 2: Ovanskåpet har jag väskorna i redo för att användas.

Bild 3: Spöna på väggen och de jag använder ofta.

Bild 4: Småfack för smått och gott.

Bild 5: Olika småbackar för olika storlekar av småskrot.

Bild 6: Ett par backar kan man ha lösa flugaskar i.

post-1939-081583400 1280054650_thumb.jpg

post-1939-004420000 1280054670_thumb.jpg

post-1939-093174200 1280054703_thumb.jpg

post-1939-031860100 1280054723_thumb.jpg

post-1939-086254000 1280054737_thumb.jpg

post-1939-076302900 1280054746_thumb.jpg

Nu ska jag sortera upp själva flugbindarhörnan o alla askar med krok o annat.

Började med småfacken och småhyllorna på sidan. Idag eller morgon ska jag ta itu med alla lådor och fylla verktygstavlan.

Vart har du köpt lådorna och skenor??

Här är min lilla hörna. Invigde den igår att göra min första fluga någonsin i livet.

Ja, jag gjorde en orange zonker men kände att att jag ville börja med något enkelt. Inte så snygg kanske men ändå min första och jag vart nöjd. Känns som jag kommer att trivas med att binda. :)

post-7763-062478200 1280642393_thumb.jpg

• 3 weeks later...

Nu när vi flyttat till ett litet radhus har jag fått en alldeles mysig eller ogästvänlig servicelucka, inne i ena toaletten, som flugbindningsrum :)Man måste klämma åt sig ganska ordentligt för att komma in (och jag är ganska kort) :lol:

Ett litet rum under trappan på ca 5 kvm där den enda nackdelen är att det kan bli syrefattigt efter ett tag...ska försöka komma på en lösning :)

post-8521-061712800 1282326762_thumb.jpg

post-8521-084946500 1282326773_thumb.jpg

post-8521-043555800 1282326781_thumb.jpg

• 2 weeks later...