Hoppa till innehåll

Lavvu, för böveln...


Uigeadail

Recommended Posts

Kom på att jag lovade en god vän och flugfiskare att fråga er rutinerade Lavvurävar om lite tips.

Han och grabben letar en Lavvu till sommarens fisketurnéer.

Själv har jag ingen aning.

Lite synpunkter och recensioner uppskattas djupt.

Priser kan väl vara vettigt också.

Möjlighet till lägereld (eller alternativ)...?

/Uggen... :rolleyes:

Redigerad med Uigeadail
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 52
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kom på att jag lovade en god vän och flugfiskare att fråga er rutinerade Lavvurävar om lite tips.

Han och grabben letar en Lavvu till sommarens fisketurnéer.

Själv har jag ingen aning.

Lite synpunkter och recensioner uppskattas djupt.

Priser kan väl vara vettigt också.

/Uggen... :rolleyes:

ring tentipi och kolla om dom har några utgående modeller kvar. vet att de sålde såna för ett par månader sen - köpte en till nästan halva priset!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

köpte en sån här:

http://www.tentipi.com/index.php?id=57&L=4

och kan rekommendera den eftersom jag under 10 års tid använt en liknande 9-manna i jobbet!

tung, stor & dyr - men rymlig, lätthanterlig, av välkänt fabrikat, tål tammefaan allt, lättlagad och är det närmaste en portabel timmerstuga man kommer...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar, jag ska vidarebefordra länken... :lol:

Hur är det med mindre "tipis"...??

det skiljer inte så jättemycket i vikt mellan de där bomullstälten (7-manna väger 10 kilo) så jag tycker att det är lika bra att ta en rejälare och rymmas med alla pryttlar i tältet istället - de där lättviktsgrejjorna har då aldrig hållit länge för oss på jobbet, utan vi har fått små extra hundluckor efter stormar eller när några klantiga tältare varit igång... en lättviktare är mycket lurigare all laga i fält än ett tält av bomullscanvas och det känns lite kymigt att att dra i gång en brasa i en potentiell eldfälla...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det skiljer inte så jättemycket i vikt mellan de där bomullstälten (7-manna väger 10 kilo) så jag tycker att det är lika bra att ta en rejälare och rymmas med alla pryttlar i tältet istället - de där lättviktsgrejjorna har då aldrig hållit länge för oss på jobbet, utan vi har fått små extra hundluckor efter stormar eller när några klantiga tältare varit igång... en lättviktare är mycket lurigare all laga i fält än ett tält av bomullscanvas och det känns lite kymigt att att dra i gång en brasa i en potentiell eldfälla...

Absolut..!!

Riktiga grejer ska det vara.

Jag menade bara om det fanns mindre storlekar...?

Har hittat ett par...men jag vet ju inget... :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar, jag ska vidarebefordra länken... :lol:

Hur är det med mindre "tipis"...??

Jag har en Lavvu från frisport "andersnatten" som

jag är galet nöjd med. Låg vikt, kompakt och väldigt

rymlig. För att undvika kondens och få lit govärme

kör jag en heat-pal som brinner ca fem timmar på

en påfyllning. Ett raggarknep är att lägga två tabletter

från en sån där elektrisk myggdödare man sätter i

vägguttaget på heat-palen. Myggfritt hela natten!

/Lohi

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Lavvu från frisport "andersnatten" som

jag är galet nöjd med. Låg vikt, kompakt och väldigt

rymlig. För att undvika kondens och få lit govärme

kör jag en heat-pal som brinner ca fem timmar på

en påfyllning. Ett raggarknep är att lägga två tabletter

från en sån där elektrisk myggdödare man sätter i

vägguttaget på heat-palen. Myggfritt hela natten!

/Lohi

Tack...en sån tittade jag nyss på... :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk på att storleken är grovt överdriven om man har lite prylar!

Jag har en 7'a och den lever man gött i, 3 pers med mkt packning och kamin. 4 pers börjar det bli trångt, och vid 5 är det trångt!

Skall man sova 7 pers så skall man inte ha en grej med sig inne i kåtan och absolut ingen kamin.

Redigerad med BB.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk på att storleken är grovt överdriven om man har lite prylar!

Jag har en 7'a och den lever man gött i, 3 pers med mkt packning. 4 pers börjar det bli trångt, och vid 5 är det trångt!

Skall man sova 7 pers så skall man inte ha en grej med sig inne i kåtan och absolut ingen kamin.

Ok.

Mycket värdefull info.

Tackar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket bra kunskaper ovan. Alla stämmer!

Myggtipset kör vi(finns på Claes-Ohlsson).

Heatpalen höjer temperaturen med ca 10 grader på marknivå+torkar klader. (Claes Ohlsson 1200kr)

Enkelt med 1-2 femlitersdunkar t-doja. Vi lagar mat på heatpalen också!

Har en Nibba (numera Zirkon) 7 och den passar utmärkt för fyra!

Men då är man bortskämd! :lol:)

Detta är ett lätt tält där allt sammanlagt väger 8 kilo (med vårat innertält!).

Innetält är mycket bra för att hålla små ilskna surrande djur borta!

Vikten gör att vi kan vandra med tältet! Underbart!

Däremot skulle jag vilja komplettera med en Tarp som solskydd. Någon med lösning?

Vi har bott i vår Lavvu ca 10 veckor. I bland annat orkan på högfjället. Inga problem!

Däremot har vi fått tejpa innetältet efter.. Fylla?

Sedan har vi fått reparera lite sömnad vi topp av dragkedjan.

Det senare blev gratis av Tentipi och det tidigare lagades till rimlig kostnad.

Tentipi har varit ytterst hjälpsamma vi kontakt.

Vi har valt att inte elda i vår lavvu. Räcker för oss med heatpalen.

Däremot har vi en gång grillat. Då kändes det som om det blev flottigt.

Men vi lagar mat inne i tältet och det är sjukt socialt boende.

Ger det 8/10 i betyg. Priset hindrar högre betyg. Tror vi betala 12 000..

Men va fan! 12 000 kronor/70 dagar/ fyra pers= 43 kr /person och natt..

Kan lite komfort vara värt! Och vi kommer använda den mycket, mycket mer!

Men i relation till en Kolaresa är boendekostnaden försumbar!

Minns fortfarande en sommar med tre pers i fjällräven akka 3 rs..

Var lite klaustrofobi... ;o)

Räknar även med fler lagningar! :))

Rekommenderar alla med tre, eller fler, att köpa en Lavvu!

Vad gäller frisport vet jag intet. Men tror det också är bra!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den här firman i Finland har jag stort förtroende för

http://www.teltta.net/valmistus

Tyvärr suger deras hemsida enormt.

allt från 2-3 pers till 12 vuxna finns på menyn. De syr av vad som helst kunden önskar och har ett satans bra mönster som de utvecklat för scouternas vinter-uteutbildningar.Den kåtan går loss på ca 600€ tyvärr och drar 12 pers med packningen inne ungefär.

Lite actionshots och sömnadsmönstret från skolningsgruppens förra ordförandes hemsida

http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/firm...rkataltkata.pdf (liten kåta)

http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/firm/brukataltkata.pdf (stora kåtan in action)

mvh. FF

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk på att storleken är grovt överdriven om man har lite prylar!

Jag har en 7'a och den lever man gött i, 3 pers med mkt packning och kamin. 4 pers börjar det bli trångt, och vid 5 är det trångt!

Skall man sova 7 pers så skall man inte ha en grej med sig inne i kåtan och absolut ingen kamin.

Precis! En femmanna räcker till 3-4 pers, max eftersom vi flugfiskare har gott om prylar med oss. Det är överdrivna storleksangivelser enliget tentipi själva och de rekommenderade en sjumanna för en familj på fyra + kamin och prylar...Jag har tyckt att fem gubbar med utrustning och matlagningsplats i en niomanna varit precis lagom - och att en sjätte gubbe gjort tältet trångt. Du kan ju bilda dej en uppfattning genom att kolla på specifikationerna för tälten i länken jag bifogade.

Sterminotabletter på en halv uppochnervänd pilsnerburk (med syrehål i) med ett värmeljus i håller blodsugarna borta i 4-5 timmar på ett enormt effektivt sätt! Du kan ha tältet smockat med mygg men de är som bortblåsta så fort burken blivit varm av ljuset...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror att riktpriset (med moms) för tältet jag har - Tentipi Safir 7bp - ligger på 12-13 000. Kaminen kostar kring 4 700 eller nåt sånt med rökrör. Fick hela paketet för under tiotusen med moms och frakt (skicka 25 kg skrot från Värmland eller var de nu har lagret nuförtiden kostar också en massa!)i nov-dec nån gång... värt att kolla upp om man vill ha ett högkvallatält med riktigt fin kamin (rökröret går att få in i kaminen vilket är skönt vid transport och det ryms riktigt bra med ved i kaminen!) till rimligt pris.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En skön budgetlösning som går att ha till det mesta!

Lite "tarp"-aktig. Den här syr vilken karlakarl som helst själv också.

-Personlig favvo är när den är hopvikt enligt "öppna pyramiden" versionen. Fin takhöjd, reflekterar in värmen bra från elden på vintern. Man behöver dock tre pinnar ur skogenför att få upp den, eller en låg gren att knyta upp toppen i.

å så länken då förstås...

http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/vindskydd.htm

FF

Redigerad med Fredrik-flugarn
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Å så recensionen då. :lol:

Jag röstar för öppen eld.

*Man kan bränna delikat mat

*Det lyser

*Doftar genuint

*1 mygga av 1000000 kanske föredrar uteluften

*Eldar man en stund hinner man röka och torka strimlade grishjärtan på två kvällar (koka snabbt så det blir grått i saltat vatten före)

-god vildmarkssnack, och gratis nästan.

*Malten har också blivit rökt förrän den blev till vad den skulle

-Glöd/gnisthål kan man få. men sover man med huvudet mot elden "ytterom sovsäcken" vaknar man själv om det behöver läggas på mer ved alternativt släckas nåt. Fotänden av sovsäcken är för okänslig som termostat. Då hinner det bli riktigt fel innan man märker det.

FF

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Å så recensionen då. :lol:

Jag röstar för öppen eld.

*Man kan bränna delikat mat

*Det lyser

*Doftar genuint

*1 mygga av 1000000 kanske föredrar uteluften

*Eldar man en stund hinner man röka och torka strimlade grishjärtan på två kvällar (koka snabbt så det blir grått i saltat vatten före)

-god vildmarkssnack, och gratis nästan.

*Malten har också blivit rökt förrän den blev till vad den skulle

-Glöd/gnisthål kan man få. men sover man med huvudet mot elden "ytterom sovsäcken" vaknar man själv om det behöver läggas på mer ved alternativt släckas nåt. Fotänden av sovsäcken är för okänslig som termostat. Då hinner det bli riktigt fel innan man märker det.

FF

Vidarebefordrar denna till min kompis.... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väntar med spänning på ett försvarstal från kaminmaffian... :lol:

*Mörkt - ingen ser att man kryper närmare en av kompisarna... ej heller syns det som händer därefter... Man får dessutom elda med luckan öppen om man vill ha lite stämningsbelysning!

*känslofritt - vill jag inte direkt hålla med om - se ovan... Det är dessutom en go´feeling när man kan surglöda några gammstorklabbar i kaminen - håller värmen lite längre! Vilket ger en känsla av längre och oavbruten sömn...

*försvårar matlagningen - tvärtom! en bra kamin är ypperlig att laga mat på då de erbjuder den på fjället enda plana ytan att ställa sin gryta på - man slipper dessutom en massa aska, sot och kol i sin mat... och om man vill ha det så går det ju fixa genom att öppna luckan och rota runt med harrfilén därinne ett par varv.

*man tar alltid i skorstenen på väg ut - det må hända, men å andra sidan så tenderar man ju traska rätt över den där eldstaden ett par gånger per dygn med och då sprida glödande kol till ställen som uppblåsbara liggunderlag, vadarbyxor, fluglinor och fina dunsovsäckar...

....

:)

Skämt å sido så kör jag med båda och för min del så skulle jag alltid kånka med mej kaminen om den inte vägde så förbannat. Dessutom så tycker jag inte att jag behöver den på sommarturerna då värmen inte alls är nåt problem. Då lagar vi oftast maten utomhus ändå utom vid riktigt grisigt väder - och då får man ju nöjet av att njuta av i lavvun tillagad äkta vildmarksmat med tillbehör som rök i ögonen och sprittande kol på ömtåligheterna... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...