Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fågelskådning

Featured Replies

Är lite smått orolig för hur kungsfiskarna klarar den här bistra vintern...

Den har ju gjort en minst sagt osannolik comeback på många ställen här i södra Sverige, och skulle vara fruktansvärt tråkigt om den här vintern skulle sabba det nu...risken finns ju tyvärr...

• Replies 97
  • Views 35.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Dreamer
    Dreamer

Nu när det är maj är det en fantastisk ljudkuliss med fågelläten. Alltid roligt att höra den första Lövsångaren som återkommit från vinter vistet i Afrika, med sin mjuka sång om vår. För de som brukar

• salmo prutta
    salmo prutta

Min äldre bror är en fanatisk fågelskådare vilket är praktiskt då man är ute i naturen. En slags personlig fågelguide.   Som när jag irriterade mig på grodorna som väsnades och det visade sig vara e

• Knätofsgök: vanlig syn runt Siljan vid midsommar. Från telefon.

Jag undrar om det inte var en alkekung jag såg på Orust på hösten häromåret? En simmande och dykande pjäs, svartvit, social, höll sig nära mig i över en timme när jag fiskade vid en trumma på en vägbank. Kan det stämma?

Min bror kan kvala in här... fast han är väl mer en fågelskådare än fiskare.

Vi brukar fiska ihop 5-6 gånger per år och då ser han minst 15-20 arter varje gång. När jag fiskar själv ser jag högst 3-4...

Har dock lärt mig en ramsa som kan hjälpa mina fiskande bröder och systrar med de olika fjäderfäna:

- Kvittrar den; Bofink.

- Simmar den; Anka.

- Bits ankan; Svan.

Ska jag vara lite mer seriös så har jag faktiskt arbetat för Gbg:s universitet som fågelräknare och inventerade kustfågel en hel vår (bästa jobbet nå´nsin..?) men är väldigt ringrostig nu. Har sällan med mig kikaren då jag fiskar men tycker det är fantastiskt roligt när min kära bror har med sig sina kikare, stativ och inte minst sitt kunnande!

Det är ganska så enkelt att vara fågelskådare här i lappland då vi endast har fyra fågelarter. Dessa är

*Storslahôken (alla rovfåglar som är stora nog för att rå på din hund eller ditt barn)

*Lillslahôken (alla mindre rovfåglar som på sin höjd är ett hot mot husmusen eller de mindre fåglarna)

*Köksiken (alla i kråkstorlek)

*Sparn (alla mesar och töntar och fjantar och allt vad de där pocketsizefåglarna nu egentigen heter)

:)

torrt, smått & grått

Jag undrar om det inte var en alkekung jag såg på Orust på hösten häromåret? En simmande och dykande pjäs, svartvit, social, höll sig nära mig i över en timme när jag fiskade vid en trumma på en vägbank. Kan det stämma?

Det kan nog stämma, dom är jävligt små, svartvita och inte sådär värst skygga..!

Det var ingen Knipa va?.. :)

Sedge, Drakes & Rocken(snake)Roll

One hook, two hookers...

Det kan nog stämma, dom är jävligt små, svartvita och inte sådär värst skygga..!

Det var ingen Knipa va?.. :)

Nej, ingen knipa... :P För mig är det lite av en raritet att se en sån... :P

Vad heter denna som vi hittade på Tjörn i höstas?

post-2341-1265113611_thumb.jpg

Nej, ingen knipa... :P För mig är det lite av en raritet att se en sån... :P

En dykare av något slag, ser lite ut som en "skabbig" skrake...? :)

...inte en Skarv va?!..ser lite för liten ut?!

One hook, two hookers...

• Author
*Storslahôken (alla rovfåglar som är stora nog för att rå på din hund eller ditt barn)

Ja, rovfåglar är ju kända för att ta barn. Någon hund åker väl med ibland (ett par per årtionde i landet?). Inte konstigt att det finns så få skådare norr om polcirkeln (typ 5) :)

• Author

Ja, kan det ju vara. Men det sågs rätt få alkekungar i höstas. Kan ju ha varit tordmule eller sillgrissla också.

• Author
Nej, ingen knipa... :) För mig är det lite av en raritet att se en sån... :P

Börjar med garderingarna: Den är illa tilltufsad och det är en ovan vinkel. Men jag tror att det är en sillgrissla.

Börjar med garderingarna: Den är illa tilltufsad och det är en ovan vinkel. Men jag tror att det är en sillgrissla.

Håller nog också på Sillgrissla i vinterdräkt. Brukar se ganska många sådana om man kustmetar ute på Tjörn och Orust under vinterhalvåret. ( vilket INTE känns aktuellt just nu... )

/ PJ

Jag vet inte om jag är ambivalent eller bara har svårt att bestämma mig...

Tack för svaren!

Jag gillar att kolla fåglar under fisketuren eller under naturpromenader. Försöker fota ibland men det blir oftast kalkon, men det beror väl på avsaknad av objektiv och skicklighet. Drog igång fågelmatning på landet under ett par dagar förra veckan, det var väldigt trevligt men tyvärr bor jag för tätt till vardags för att kunna göra det hemma.

Jag fiskar nästan uteslutande vid Västkusten, där är fåglarna följeslagare under säsongen om man har öppet sinne, i april ejdrarnas kuttrande, ett par ställen där man nästan alltid ser eller hör korp och ett par vikar där tärnor alltid håller till.

För de intresserade i Göteborga så verkar det som att Pilgrimsfalken har bestämmt sig för vår stad, jag har set dem på flera olika platser i staden senaste tiden

- säkrast är kring eller sittande på Gasklockan (vid vattnet finns även med lite tur Kungsfiskare).

Ni som vet va är detta ??

rörhöna! dom är roliga. o låter lite roligt också.

lägger upp en bild jag tog 08 på en rörhöna ( unge )

post-2949-1265205909_thumb.jpg

Edited by stenberg

WWW.RSTB.SE

Här är en sida med livecamera där Örnar matas under vintertid

http://aquila.vafk.se/

Riktigt coolt.. just nu sitter det 2 örnar och äter :)

rörhöna! dom är roliga. o låter lite roligt också.

lägger upp en bild jag tog 08 på en rörhöna ( unge )

Tack ..har några sådana i en damm mitt i stan

Ja, rovfåglar är ju kända för att ta barn. Någon hund åker väl med ibland (ett par per årtionde i landet?). Inte konstigt att det finns så få skådare norr om polcirkeln (typ 5) :)

Jodu - det är slutskådat när örnen nappar tag i ornitologen med skepparkrans, swarowskikikare, kånken och tretorns och allt och stunden senare serverar en lins- och quinoafylld människopirog till sina ungar... :) Hårt selektionstryck på ornitologerna häruppe...

Edited by jonnipuma

torrt, smått & grått

Jodu - det är slutskådat när örnen nappar tag i ornitologen med skepparkrans, swarowskikikare, kånken och tretorns och allt och stunden senare serverar en lins- och quinoafylld människopirog till sina ungar... :lol: Hårt selektionstryck på ornitologerna häruppe...

Allt söder om Lappesuando är södra Sverige... ;)

Allt söder om Lappesuando är södra Sverige... :lol:

Allt norr om Skåne är fäbodar... ;)

One hook, two hookers...

:):o HE HE INGEN SVARA PÅ FLUGBINDNINGSMTRL......FRÅGAN....

de flesta binder egna även ni skulle jag tro :D:)

B):o HE HE INGEN SVARA PÅ FLUGBINDNINGSMTRL......FRÅGAN....

de flesta binder egna även ni skulle jag tro :rolleyes:B)

Brorsan fick en skrattmås på rapala och tog några fjäderprover.... Själv har jag fått en silvertärna som trasslade in sig i reven. Den tog ett blodprov på mig så i utbyte tog jag lite nackfjädrar B);)