Hoppa till innehåll

Lina till gäddfiske


riverfly

Recommended Posts

Big mama, 1 överklass och kapad i spetsen.

PS. Varför utger sig föregående i tråden för att vara Thomas Di Leva genom att använda hans porträtt? Thomas är en persnolig vän.

Jag kör ofta med GL's Bullet och lite kapad i spetsen. Tycker den linan är suverän med stora sparvar i änden B)

Är hermelin DiLeva :lol: ? det visste jag inte :)

Och jag utger mig visst för att vara en retfull siluett med Hout Bay i bakgrunden.... schysst :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en jäkla massa olika. Har endast en "riktig" gäddlina och det är en sjunk big mama gäddlina.

Just nu är jag jäkligt kär i en 149:- flytklump från Dan tackle som jag skarvat på en coatad skjutlina. Kärlek i linform för mycket små pengar.

Håller med. Dan tackle 2:a sorteringslinor is the shit. För mig är gäddflugfiske inte nåt jävla finlir.

Minst en fluglina per år gör jag av med. Å de "speciallinorna" är inte värda sina pengar tycker jag.

Köper en wf-lina å klipper direkt 1.5 meter på fronten. Klockrent för mig i allafall. B)

Redigerad med Erlando
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med. Dan tackle 2:a sorteringslinor is the shit. För mig är gäddflugfiske inte nåt jävla finlir.

Minst en fluglina per år gör jag av med. Å de "speciallinorna" är inte värda sina pengar tycker jag.

Köper en wf-lina å klipper direkt 1.5 meter på fronten. Klockrent för mig i allafall. B)

Klassar du upp? Hur mycket??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag använder klump till mitt enhandfiske efter lax o havsöring. Har bland annat tagit en GL Tricastlina som blev nött av dubbeldraget. och kapat klumpen . Till gäddfisket vänder jag bara på klumpen, i ochmed att jag vänder på klumpen så går det hur bra som helst att dra iväg stooora gäddflugor.

Fungerar skitbra, för mig i alla fall.

//Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns en del som gillar riktiga gäddlinor också...

Alla linor är riktiga. Hade det varit låtsaslinor, hade det varit svårt å kasta. :rolleyes:

Har testat speciallinor till gäddflugfisket. Ingen har varit så pass bra att de är värda de extra pengarna man får lägga.

Det viktigaste är ju att man är nöjd med den linan man har. Roligare att kasta då..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När man köper 2:a sorteringsklumpar från Dan-tackel, ska man då köpa en klump som är i den klassen man har på spöt, eller ska man köpa en eller två klasser upp som man gör när man köper linor och klipper till dom?

//David

I normala fall kan du ju använda lina i klass med spöt då jag tycker deras linor är bra vad gäller klassning. Alltså så går du upp en klass om du vill ha en lina till gäddfisket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Okey för att precisera det ytterligare lite för en noob.

Jag har ett klass 9 spö. Då köper jag en skjutklump i klass 10 och kapar den till ca 8-12 meter och cirka 16gr. Sen en skjutlina, en runningline och sen backing eller vadå???

Vart finns själva skjutlinan på dantackle.com ? Eller har jag krånglat till det för mig nu? är newbie på flugfiske....

Vore nice om nån vänlig själ kunde göra det ännu enklare genom att tex föreslå produkter osv. Tycker det verkar nice med deras egna linor eller 2a sorteringen.

MVH Björnsitsen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okey för att precisera det ytterligare lite för en noob.

Jag har ett klass 9 spö. Då köper jag en skjutklump i klass 10 och kapar den till ca 8-12 meter och cirka 16gr. Sen en skjutlina, en runningline och sen backing eller vadå???

Vart finns själva skjutlinan på dantackle.com ? Eller har jag krånglat till det för mig nu? är newbie på flugfiske....

Vore nice om nån vänlig själ kunde göra det ännu enklare genom att tex föreslå produkter osv. Tycker det verkar nice med deras egna linor eller 2a sorteringen.

MVH Björnsitsen

hej..

tycker inte du skall krångla till det som sagt om du är ny på flugfisket med klump o skjutlina.

16g är alldeles för lätt för den delen också, har ej klass 9 men tippar på 21g kanske.

bjud hem en guideline lina på tradera imorgon istället, rekommenderar tricast linan som dessutom är två färgad som du lätt ser var klumpen börjar.

ha den utanför spötoppen o kasta, lättare blir det inte.

Tomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej..

tycker inte du skall krångla till det som sagt om du är ny på flugfisket med klump o skjutlina.

16g är alldeles för lätt för den delen också, har ej klass 9 men tippar på 21g kanske.

bjud hem en guideline lina på tradera imorgon istället, rekommenderar tricast linan som dessutom är två färgad som du lätt ser var klumpen börjar.

ha den utanför spötoppen o kasta, lättare blir det inte.

Tomas

Är det en WF lina i klass 9 jag ska ha då eller? Eller ska man satsa på en klass högre? Kapa eller köra som den är?

Såg att Bullit linan fanns där oxå. Såg nån tidigare i inlägget som rekommenderade den, skilnaden? Finns även en lina för gäddfiske från fiskeflugor.se. Hur är den?

Tack för svaren!

Redigerad med Björnsitsen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Om du köper en färdig lina (varför krångal med klumpar?) kan du gott köpa en med samma klassning som spöt. Det viktiga är brant fronttapering. Är själv mest hemma på Guideline men av dem tycker jag du ska satsa på Pike/Bullet/Tricast (kanske 4cast som jag aldrig provat). Om du har ett #9-spö kan jag sälja en Guideline Tricastlina till dig (#9) väldigt billigt. Den funkar kanon till gäddflugorna. Hör av dig om du är intresserad, den är använd ett par tillfällen bara. Jag har provat alla 3 som jag nämnt ovan, tycker gäddlinan är aningens bättre men Tricasten funkar utmärkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har köpt en bullit wf9 flyt. Tyckte det funka sådär. Ska prova mig fram lite.

Alla säger att bullitlinan skulle va så tung och skjuta som fan. Den sköt ju hyffsat men ja tycker inte den kändes så tung och yxig som vissa säger.

Ska prova en skjutklump oxå för att se lite vad som passar mig och mitt spö. Är ingen grym kastare....än iaf...

Tack för tipsen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Håller med. Dan tackle 2:a sorteringslinor is the shit. För mig är gäddflugfiske inte nåt jävla finlir.

Minst en fluglina per år gör jag av med. Å de "speciallinorna" är inte värda sina pengar tycker jag.

Köper en wf-lina å klipper direkt 1.5 meter på fronten. Klockrent för mig i allafall. :P

Jag har ett Vision Attack #6 och tänkte köpa en 2:a sorteringslina i klassen wf7. Det är väl smart till gäddfisket? Ska jag alltså klippa av cirka 1,5 m i fronten? Hur vet jag exakt hur långt jag ska klippa? Man vill ju inte råka klippa för långt. Ska jag klippa till det att klumpen börjar taperas upp eller några decimeter innan eller vad??

Jag har förresten en kompis som har ett Loop Black Line #6/7. Vad för lina bör han köpa till det spöet om han vill ha en lina till fiske efter ädelfisk och en till fiske efter gädda? Han är också intresserad av att köpa från Dan Tackel. Att jag frågar är för att jag har hört att Loops spön är underklassade (tror jag det var).

Redigerad med Bornedal
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...